Min første MC - Anbefalinger

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Unstoppable
Innlegg: 6
Registrert: 24 mar 2011, 22:24
Motorsykkelen din: CBR

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Unstoppable »

Drar opp igjen denne dersom det er relevant for noen :D

Mitt tips at så lenge man tar førerkort for tung, så gå for 650 kubikk med over 70 hester fremfor 500 kubikk med 48hk. Ideelt sett kanskje enda mer kubikk for bedre bunndrag, men da begynner ofte prislappen å bli noe høy dersom man ikke ønsker for gammel sykkel.

Hadde mellomtung førerkort og kjørte Suzuki med 48 hk, og etter kort tid får du en følelse av at det blir litt tamt og kjedelig. De ekstra hestene gjør utrolig mye med kvikkheten og kjøregleden.

Personlig ville jeg heller valgt noe slikt som MT-07, CB650F eller lignende fremfor R. Å ligge over styret til enhver tid uten at du har kreftene som forbindes med en R sykkel er både kjedelig og slitsomt.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av xavi0n »

Med fare for og kapre tråden litt, jeg er i samme situasjon selv, skal kjøpe sykkel, sitter med et budsjett opp mot 70k.
Sikler noe fælt på en bandit 1200 2005 mod. noen som har noen formeninger om jeg går på en smell av å kjøpe meg en slik sykkel?
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av dypen »

xavi0n skrev: 17 mar 2021, 20:25 Med fare for og kapre tråden litt, jeg er i samme situasjon selv, skal kjøpe sykkel, sitter med et budsjett opp mot 70k.
Sikler noe fælt på en bandit 1200 2005 mod. noen som har noen formeninger om jeg går på en smell av å kjøpe meg en slik sykkel?
De fire japanske merkene blir aldri feil ... vil tro du finner masse spec, info, tester, review på nettet som bekrefter det du er ute etter. Lykke til :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Bjerknez »

xavi0n skrev: 17 mar 2021, 20:25 Med fare for og kapre tråden litt, jeg er i samme situasjon selv, skal kjøpe sykkel, sitter med et budsjett opp mot 70k.
Sikler noe fælt på en bandit 1200 2005 mod. noen som har noen formeninger om jeg går på en smell av å kjøpe meg en slik sykkel?
Artig! Det var den absolutt første sykkelen jeg siklet på når jeg begynte og vurdere og ta MC lappen. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg falt for de runde instrumentene og det litt klassiske utseendet. jeg snakker her om den versjonen uten kåpe og med rundt fremlykt etc.

Den er vel kanskje mye lik Honda Hornet 900cc kanskje? Utseendemessig har jeg også litt sansen for denne.

Men jeg ville nok heller ha doblet budsjettet og kjøpt meg en Yamaha XSR900. Denne er tresylindret og har i mine øyne en mer "brukanes" effekt. Jeg synes Yamaha har truffet med tanke på design med denne. Et klassisk, men samtidig litt moderne utseende og motoren er ganske så spenstig. Her får man power weelies uten å måtte nappe i styret :)
Yamaha_XSR900_2016_1000_0001.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av xavi0n »

jo for all del stilig, men vil ha en sykkel med litt kåper rundt som kan brukes til litt lengre kjøring, og etter det jeg leser i alle fall. Så er en bandit s (med kåper) en svært god allroundsykkel.
Og det ligger en på finn relativt billig priset med en fargekombo jeg falt ganske hardt for :confused
If you gonna be dumb you gotta be tough

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av SilverSmurfer »

xavi0n skrev: 17 mar 2021, 20:25 Med fare for og kapre tråden litt, jeg er i samme situasjon selv, skal kjøpe sykkel, sitter med et budsjett opp mot 70k.
Sikler noe fælt på en bandit 1200 2005 mod. noen som har noen formeninger om jeg går på en smell av å kjøpe meg en slik sykkel?
xavi0n skrev: 18 mar 2021, 21:02 jo for all del stilig, men vil ha en sykkel med litt kåper rundt som kan brukes til litt lengre kjøring, og etter det jeg leser i alle fall. Så er en bandit s (med kåper) en svært god allroundsykkel.
Og det ligger en på finn relativt billig priset med en fargekombo jeg falt ganske hardt for :confused
Her er greia, når det kommer til anbefalinger på sykkel så er det egentlig veldig enkelt. Jo mer nøyaktig du kan fortelle forumet hva du har tenkt å bruke sykkelen til jo mer nøyaktig blir anbefalingen.

For alle kjøp, uavhengig av om det er tråsykkel, motorsykkel eller bil går jo stort sett ut på å utføre en god behovsanalyse. Finne ut nøyaktig hva man trenger, finne det som passer best til ditt spesifikke behov.

Du sier lengre kjøring, men hva legger du i det? 300 km på en dag? Eller 3000 km på en uke?

Kommer du til å kjøre den mye utenom langturene? Daglige kortere turer? Hva slags veier kommer du til å kjøre på? Svingete fjellveier eller E18?

Har du tenkt å kjøre med masse bagasje? Vil du kjøre i alt slags vær? Eller blir turen avlyst hvis det ikke er solskinn?

Hvor komfortabel er du med å mekke på sykkelen selv? Vil du ha noe som krever lite vedlikehold eller går det fint om sykkelen trenger jevnlig ettersyn?

Hva er budsjettet for innkjøp? Hvor langt kommer du til å kjøre i året? Hvor mye er du komfortabel med å bruke på vedlikehold/forsikring osv.

Bandit 1200 er flotte sykler det, men om du personlig vil gå på en smell eller ikke avhenger i bunn og grunn alltid på om sykkelen passer til deg, og for å besvare det spørsmålet så bør du egentlig utdype behovet ditt så mye som mulig.

Hobba
Innlegg: 10
Registrert: 27 mar 2018, 12:15
Motorsykkelen din: BMW F900XR 2021
Sted: Sandnes

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Hobba »

xavi0n skrev: 17 mar 2021, 20:25 Med fare for og kapre tråden litt, jeg er i samme situasjon selv, skal kjøpe sykkel, sitter med et budsjett opp mot 70k.
Sikler noe fælt på en bandit 1200 2005 mod. noen som har noen formeninger om jeg går på en smell av å kjøpe meg en slik sykkel?
Dette er bunnsolide og stødige maskiner, som tåler å lastes godt uten at det merkes noe særlig.
Jeg har hatt 2 stk Bandit1250 og 1 stk GSX1250, og hadde vurdert en 1250 om budsjettet er opp mot 70 000,-.
Forskjellen på disse er stort sett motoren, der 1250 har et helt annet bunndrag. 1250 har injection, mens 1200 har forgasser.
Jeg solgte en 2008 Bandit1250 for 67 000,- for 2 år siden. Den var gått 22 000km og nærmet seg storservice og dekkskift. Ellers så den nærmest ny ut. Vil derfor tro at det er mulig å finne en meget bra 1250 til ditt budsjett.
Feks denne:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=185852957

Uansett er det vanskelig å gå på en smell så lenge prisen er grei og tilstanden bra.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Kjellrf »

Ett tips: Sykler som er lette å trille (når du går ved siden av), er ofte lette & morsomme å kjøre også ;)
En generell betraktning fra dengang jeg trillet motorsykler ut og inn av butikken hver dag.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Bjerknez »

Kjellrf skrev: 24 mar 2021, 11:23 Ett tips: Sykler som er lette å trille (når du går ved siden av), er ofte lette & morsomme å kjøre også ;)
En generell betraktning fra dengang jeg trillet motorsykler ut og inn av butikken hver dag.
Men er den FOR lett å trille, så kan det hende den ikke er så fryktelig morsom og kjøre. :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av FredrikE24 »

Kjøp det du har lyst på. Det eneste du får av svar her, er det folk selv liker og har.

Jeg mener du skal kjøpe BMW.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av niko »

FredrikE24 skrev: 24 mar 2021, 17:07 Kjøp det du har lyst på. Det eneste du får av svar her, er det folk selv liker og har.

Jeg mener du skal kjøpe BMW.
:knegg

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av rolf-arne »

martin.davanger skrev: 15 jan 2021, 09:13 Takk for mange gode svar og anbefalinger.

R-sykkel er kanskje ikke er de mest artigste i bykjøring, siden turtallet på mange må være relativt høyt før det beveger seg.
Har forstått det slik at man lærer seg sykkelen sin karakter og at alle sykkler sånn sett er "lettkjørt" etter kort tid, så det er bra.

Nå handler jeg motorsykkel med hjertet og ikke annet, derfor jeg foretrekker "Racing" utseende..
Etter et par år med erfaring kan jeg heller le av meg selv og valget jeg tok, men da har jeg ivertfall opplevd guttedrømmen

Ser ut som det kanskje blir en Honda CBR 500/650R
Synes at du her summerer godt opp hva de fleste en eller annen gang opplever, og at det er realisme i din tanke.. Sykkel smak er som med alt annet... Veldig personlig....og jeg ville ha tenkt mindre på hvor " lettkjørt " sykkelen er og heller fokusert på kroppen din og kjørestilling. Prøve sitt og se om du liker sittestilling - er det deg trives du. For som flere har sagt ,med mye mer erfaring enn meg, alle sykler med få unntak er «lettkjørt».

Lykke til
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

String Emil
Innlegg: 5
Registrert: 21 jan 2021, 21:14
Motorsykkelen din: Ingen, foreløpig

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av String Emil »

Bjerknez skrev: 18 mar 2021, 06:56
xavi0n skrev: 17 mar 2021, 20:25 Med fare for og kapre tråden litt, jeg er i samme situasjon selv, skal kjøpe sykkel, sitter med et budsjett opp mot 70k.
Sikler noe fælt på en bandit 1200 2005 mod. noen som har noen formeninger om jeg går på en smell av å kjøpe meg en slik sykkel?
Artig! Det var den absolutt første sykkelen jeg siklet på når jeg begynte og vurdere og ta MC lappen. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg falt for de runde instrumentene og det litt klassiske utseendet. jeg snakker her om den versjonen uten kåpe og med rundt fremlykt etc.

Den er vel kanskje mye lik Honda Hornet 900cc kanskje? Utseendemessig har jeg også litt sansen for denne.

Men jeg ville nok heller ha doblet budsjettet og kjøpt meg en Yamaha XSR900. Denne er tresylindret og har i mine øyne en mer "brukanes" effekt. Jeg synes Yamaha har truffet med tanke på design med denne. Et klassisk, men samtidig litt moderne utseende og motoren er ganske så spenstig. Her får man power weelies uten å måtte nappe i styret :)

Yamaha_XSR900_2016_1000_0001.jpg
Helt enig, men synes de originale baklyktene er forferdelige :O Vurderer selv en slik en, men da skal den der runde lykta AV før jeg i det hele tatt viser den offentlig 😅

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Eirikvestfold »

Da jeg var på jakt etter første sykkel, ble jeg tipset om Yamaha xj6. Den finnes i naken, halvnaken og med kåpe. Utover dette er de identiske.

600 kubikk med en motor fra r6, men tilpasset til å gi et mer lineært pådrag. Så den drar likt over hele registeret som kan være fint for en som har kjørt lite.

Har kjørt denne i over 3 år og kommer ikke til å bytte med det første.

Forsikringen er billig, den er billig i drift og ja, en god sykkel for de som trenger noe å kose seg med. Så synes jeg den ser veldig bra ut, selv om designet er 10 år gammelt. Skjer ofte at folk stopper å ser på den når den er parkert mens jeg spiser is.

Eksempel: https://www.finn.no/173507036
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Svar