Min første MC - Anbefalinger

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 16 jan 2021, 17:39 Jeg har hørt fra temmelig sikre kilder at dårlige kjøreskills kan kompenseres for med større motor. Man kan godt si at kjøre kjøreferdigheter og ccm er omvendt proporsjonale - har jeg hørt da. Ingen skriftlige kilder på dette.
Så en som ikke klarer og kjøre fort nok rundt på bane grunnet kjøreskills klarer dette fint på en mer motorsterk sykkel?

Jeg tror ikke man kan kjøpe seg skills i for av større motor gitt :)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 16 jan 2021, 18:10
Rune75 skrev: 16 jan 2021, 17:39 Jeg har hørt fra temmelig sikre kilder at dårlige kjøreskills kan kompenseres for med større motor. Man kan godt si at kjøre kjøreferdigheter og ccm er omvendt proporsjonale - har jeg hørt da. Ingen skriftlige kilder på dette.
Så en som ikke klarer og kjøre fort nok rundt på bane grunnet kjøreskills klarer dette fint på en mer motorsterk sykkel?

Jeg tror ikke man kan kjøpe seg skills i for av større motor gitt :)
Som sagt så har jeg bare hørt dette. Personlig tror jeg det er en selvtillitsgreie. At man kanskje føler seg tryggere med større kubikk. Spesielt i møte med likesinnede, utenfor kroa f.eks.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Bjerknez »

Ok.

Hvilke sikre kilder? Link?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 16 jan 2021, 18:19 Ok.

Hvilke sikre kilder? Link?
Juicebox skrev: 16 jan 2021, 05:47 Dukker du opp med en 650 i en gjeng med r syklister og tror du kjører en racing sykkel så blir du rett og slett sett rart på.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Juicebox »

Rune75 skrev: 16 jan 2021, 18:22 :crazy:
Halla lenge siden sist! <3

ZZR-Erling

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg har hørt fra temmelige sikre kilder at dårlige kjøreskills ikke kan kompenseres for med større motor :[-(

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Relax »

Jeg har hørt fra temmelig sikre kilder at at trådstarter ikke i første omgang hadde tenk å kjører på bane eller så mange andre krumspring, men at han vil bruke den til "kosekjøring"...
(Man kan sikkert kose seg på bane og.. men ....æ'kke det han mener, vettu ,,,,)
:D


MEN,,,trådstarter kunne jo gi en indikasjon på hva han "koser" seg på ;)
Framoversykkel, tur sykkel, eller om ham har bedre smak og velger cruiser?
:D
"Do the right thing"

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Maschev »

Hvis 650 er aktuelt kan jeg anbefale en Suzuki SV650. Dette var min første sykkel og jeg hadde mange hyggelige turer med den. Populær sykkel for førstegangskjøpere da sykkelen er relativt letthåndterlig men samtidig går den fort nok for en fersk fører. Tøff lyd på V-twin motoren også. Disse kan du få relativt billig også :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av pingvin »

HeHy skrev: 16 jan 2021, 07:31 Cb/cbr650 er en 4 sylindra sykkel med ca 96hk. Er mer enn nok for de aller fleste på offentlig vei.
Jøss, må innrømme ikke var klar over at 650en hadde såpass effekt, enig at det burde holde så får nesten revurdere at trodde var så kjedelig.

Annet alternativ som kanskje er enda litt sportsligere (og litt mer eksotisk enn Honda) er den nye Aprilia 660 RS med 100hk, har fått strålende omtale som sportslig men også brukervennlig mhp effektregister og ergonomi. For ny til å kjøpe brukt da, er vel ikke kommet på markedet enda så 100.000 blir et problem om ikke den kan tøyes. Vet ikke om lov å håpe at havner under 150.000 ? Synes knalltøff og kunne godt levd med denne som min gatesykkel.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Juicebox »

Relax skrev: 16 jan 2021, 20:24 Jeg har hørt fra temmelig sikre kilder at at trådstarter ikke i første omgang hadde tenk å kjører på bane eller så mange andre krumspring, men at han vil bruke den til "kosekjøring"...
(Man kan sikkert kose seg på bane og.. men ....æ'kke det han mener, vettu ,,,,)
:D


MEN,,,trådstarter kunne jo gi en indikasjon på hva han "koser" seg på ;)
Framoversykkel, tur sykkel, eller om ham har bedre smak og velger cruiser?
:D
Relax boy, ingen har sakt noe om det der.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Bjerknez »

Merk at forsikringspremien også bør tenkes på ved valg av sykkel. Denne kan fort utgjøre en forskjell på minst 50.000 kr. Pr. År. På en R-sykkel etc. vil trolig forsikringspremien pr. Måned være høyere enn avdraget i enkelte tillfeller.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 17 jan 2021, 08:21 Merk at forsikringspremien også bør tenkes på ved valg av sykkel. Denne kan fort utgjøre en forskjell på minst 50.000 kr. Pr. År. På en R-sykkel etc. vil trolig forsikringspremien pr. Måned være høyere enn avdraget i enkelte tillfeller.
Veldig godt poeng...som 52 åring m full bonus og trygg økonomi glemmer man litt den :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

ZZR-Erling

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg tror du vil ha større glede av feks denne
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=202505423

enn en R bike da. Her har du mer overblikk når du kjører og bruksområdet «tillater» roligere tempo uten å henge på arma. «Bygger raskere mer tilfredshet»..
Ja og nevnte forsikringspremie er jo absolutt et vesentlig poeng!

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av zarni »

Jeg ville anbefalt deg og starte med noe lett. Tok selv tunglappen i samme alder som deg men kjøpte en mellomtung sykkel for det. Angrer ikke ett sekund på dette. Valgte KTM RC390 som etter min mening var en skikkelig god sykkel. Kjørte denne så en sesong før jeg byttet over til street triple 675R. Etter andre turen på denne gikk jeg rett i bakken xD. Når jeg tenker meg tilbake synes jeg at jeg gikk fra mellomtung til tung alt for raskt.

Når man kommer seg litt opp i hastighet er det ikke stor forskjell på sykler hva angår om de er vanskelig og kjøre eller ikke. Men du merker stor forskjell på tyngre sykler i lav hastighet typisk krypkjøring. Anbefaler derfor og starte med en sykkel med lav vekt, også kan du alltids oppgradere når du føler deg varm i skjorta!

Motorkraft har ikke alt og si på kjøregleden. Har i dag en S1000R og en MSX125. Har det minst like gøy på MSX'en, og velger alltid denne med mindre jeg ikke skal på landevegen :D
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av niko »

Den her hadde jeg kikka på hvis jeg var deg. https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=204651413
Pen sykkel (etter min smak), gått lite og det du trenger av ekstra utstyr kanskje minus varmeholker.

Svar