Godt å lufte meg i dag

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

Subsea79 skrev: 01 feb 2022, 14:18
Bjerknez skrev: 01 feb 2022, 13:07 Altså, grunnen til at jeg til stadighet finner det litt givende og skrive slik jeg gjør er fordi jeg ønsker å dra frem hvilke argumenter man hadde for å velge en en slik type sykkel som man gjorde. Jeg synes også det er interresant og høre om andres erfaringer med samme sykkel som en jeg krittiserer/har prøvekjørt etc. Altså om erfaringene er like, eller evt. om andre ikke finner de samme "problemene" som meg etc.

Dette blir det litt diskusjoner og debatter rundt og de ter jo det man ønsker her inne. Eller vertfall JEG da.

Jeg orker ikke slik overfladisk pjatt hele tiden hvor man sier hvor flott andres sykler hvis man ikke mener det. Men det er selvsagt en balansegang mellom saklige sidespark og direkte uhøffelige.

Jeg føler jeg har argumenter til det meste når det kommer til egne sykkelvalg. Kjøpene mine er derfor gjennomtenkte og nøye planlagt. Men så kan jeg selvsagt endre mening underveis etter å ha bygget egne erfaringer. Å slik går no dagan :)

Det er altså IKKE noe vondt ment med det jeg skriver. Jeg forventer ikke at alle like de samme syklene som meg. Men jeg forventer kanskje at kjøpene som blir gjort er gjennomtenkte og de ter nemlig rundt dette jeg ønsker litt debatter.

Om noen ikke skulle like sykkelen jeg har valgt meg ut, så kan man fjerne repetere en missnøye rundt dette i kjedsommelige her inne. Det bryr meg svært lite. Annet enn grunnlag for å sparke litt tilbake ved behov. Det er jo det som er litt gøy synes jeg. :)
Da jeg såg bilder av sykkelen din, var det nettopp en av de gangene jeg tenkte....skulle man ha bytta til en slik da?? :roll
Derfra har det blitt til at jeg i det siste har sett litt mer på speed twin og street twin, enn det lommeboken (og fruen) setter pris på.
Men, bra det er flere av oss....

Når det gjelder GS`en, så ser det ut som en fantastisk sykkel, men det er også en sykkel med en veldig definert hensikt, slik jeg ser det ihvertfall.
Det er akkurat det jeg egentlig mener. Man jakter hele tiden på noe som er "bedre" ut fra kravene og forutsetningene man har. Du har vurdert en sykkel lik den jeg har bestillt. Interresant. HVORFOR vurderer du evt. en slik? Hva er "galt" med sykkelen du har? Det er slike ting som er litt interresant å diskutere synes jeg.

Lommeboken har selvsagt en vesentlig innvirkning på hva mange av oss velger, men jeg mener at kanskje de fleste voksne mennesker kan ta seg råd til en motorsykkel til rundt 200.000,- med litt prioriteringer og samt flytting av penger etc. Derfor tror jeg kanskje at økonomi blant de fleste av oss ikke burde by på de største problemene hvis lysten er stor nok på en drømmesykkel.

Jeg har heller aldri ment at GS er en dårlig sykkel. Snarere tvert i mot. Det er nok en kjøremaskin uten like. Det JEG henger meg opp i er utseendet og det faktum at man finner dem i hopetall. Vindskjerm har jeg heller aldri skjønt poenget med på slike sykler.

Det å kjøpe motorsykkel koster jo egentlig ikke så mye. Spesielt ikke hvis man sammenligner med biler. Der skjønner jeg at pengene fort kan ta slutt. Jeg har feks. lyst på en BMW M5. Men ikke lyst nok til å pantsette hele kåken og tape 300.000 kroner før jeg har kjørt ut døra hos forhandler. De absolutt dyreste syklene koster vel opp mot rundt 400.000,- Noen sikkert mer, men har man 250 laken, så kan man velge og vrake blandt 90% av alle sykler i dag hvis man skal ha flungende nytt. Det tror jeg de fleste av oss kan ta seg råd til hvis man absolutt vil :)

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Da står denne utenfor

Legg inn av BjørnSover »

Da er Versys’en solgt og voksensykkel kjøpt
5D6A067D-5823-49E8-9813-57583018C093.jpeg
Overlevering i Bergen i går og tur hjem i dag. Strålende vær med 10-12 grader og sol sol sol 😎
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

Grattis med ny sykkel :)

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

Takk takk. Foreløpig veldig fornøyd. Synes fremdeles den er VELDIG stor når den er parkert, men på veien er det ikke problem.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av AJ »

Gratulerer!
Da blir vel denne å se blant flere GS/A'er på årets forumtreff, regner jeg med :crazy: ...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 01 feb 2022, 14:47 Det å kjøpe motorsykkel koster jo egentlig ikke så mye. Spesielt ikke hvis man sammenligner med biler. Der skjønner jeg at pengene fort kan ta slutt. Jeg har feks. lyst på en BMW M5. Men ikke lyst nok til å pantsette hele kåken og tape 300.000 kroner før jeg har kjørt ut døra hos forhandler. De absolutt dyreste syklene koster vel opp mot rundt 400.000,- Noen sikkert mer, men har man 250 laken, så kan man velge og vrake blandt 90% av alle sykler i dag hvis man skal ha flungende nytt. Det tror jeg de fleste av oss kan ta seg råd til hvis man absolutt vil :)
De fleste i voksen og ikke minst godt voksen alder har som regel rimelig god inntekt og antakelig noen midler oppspart i tillegg til god kredittverdighet, som gjør at man ofte er godt innafor å kunne finansiere den store MC-drømmen.
Husker jeg dristet meg til et lån på hele 40.000-, kr. da jeg kjøpte en ny Yamaha TDM 900 med fullt veskesett høsten 2006.
Skal ikke hardnakket påstå at TDM'en var drømmesykkelen, men det beste valget for meg og den økonomiske situasjonen jeg var i på den tiden. Angret aldri på kjøpet og kjørte tett på 60K med sykkelen fra til jeg byttet den inn i 2010.

Siden har det jo blitt flere "drømmesykler" som Triumph, Moto Guzzi og KTM så langt.
Og det uten å involvere bank- og finansinstitusjoner på annen måte enn å overføre oppsparte midler fra egne kontoer.
Så ja, det går helt greit med de rette eller gale prioriteringer, alt etter hvordan man ser det...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

Takk AJ. Enig med deg over. Jeg gjorde opp med straksbetaling. Det hele er utrolig enkelt nå med digital kontrakt som et utfylt før prøvekjøring, elektronisk salgsmelding og oppgjør med straksbetaling før vi dro hvert til vårt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

Det har tatt meg noen år og mange turer og ikke minst mangfoldige tusen kilometer og finne ut hvilken sykkeltype som passer meg. Jeg er nok en cruiser type med tanke på sittestilling. Altså ikke apeheng med beina i været, men en avslappende sittestilling uten at bein og armer befinner seg i anstrengte posisjoner.

En "traktor" eller rettere sagt en adventure sykkel har nok en sittestilling jeg hadde satt pris på. Det er andre aspekter med disse syklene jeg ikke liker som gjør at jeg holder meg unna disse, men skal ikke gjenta dette her.

Derimot liker jeg å få litt og pose og sekk. Jeg vil ha god sittestilling og samtidig kunne ha en sykkel jeg digger og vise frem. Det er ikke uhyre lett og finne, men Speedmaster fra Triumph og ikke minst Rocket 3 er definitivt to sykler jeg digger godt. Disse to er dog ikke sammenlignbare på annet enn sittestilling og Rocket befinner seg langt over i pris, men Rocket har jeg funnet ut er en kanon kjøremaskin og den ser også brutal ut. Men til rolig kjlring er den snill som et lam :)

Hovedpoenget med hele MC greia er at man har eller evt. bygger seg opp til å kjøpe drømmesykkelen en vakker dag. Jeg har hatt 2stk. S1000R etter hverandre og jeg tror så absolutt det ligger ann til at det blir flere rocketer på meg også. Altså forutsett at mc interessen blir værende. Den blir for voldsom og ha stående i garasjen hvis interessen skulle forsvinne og andre muligheter vedrørende hobby dukker opp :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 09 mar 2022, 17:37 En "traktor" eller rettere sagt en adventure sykkel har nok en sittestilling jeg hadde satt pris på. Det er andre aspekter med disse syklene jeg ikke liker som gjør at jeg holder meg unna disse, men skal ikke gjenta dette her.
En ubetinget fordel slik jeg ser det og har erfart, er at man har svært godt oversikt over trafikkbildet på en høyreist adventuresykkel.
Ikke samme gode overblikket på en cruiser, er min erfaring
Og jada! Jeg har kjørt cruisere, mest Moto Guzzi 1400, og har bakgrunn og erfaring, som jeg mener underbygger denne påstanden.
Gjelder forsåvidt lavsittende nakensykler også, som Duke'en jeg har.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 09 mar 2022, 17:50
Bjerknez skrev: 09 mar 2022, 17:37 En "traktor" eller rettere sagt en adventure sykkel har nok en sittestilling jeg hadde satt pris på. Det er andre aspekter med disse syklene jeg ikke liker som gjør at jeg holder meg unna disse, men skal ikke gjenta dette her.
En ubetinget fordel slik jeg ser det og har erfart, er at man har svært godt oversikt over trafikkbildet på en høyreist adventuresykkel.
Ikke samme gode overblikket på en cruiser, er min erfaring
Og jada! Jeg har kjørt cruisere, mest Moto Guzzi 1400, og har bakgrunn og erfaring, som jeg mener underbygger denne påstanden.
Gjelder forsåvidt lavsittende nakensykler også, som Duke'en jeg har.
Nja, føler jeg sitter litt vel mye på "utstilling" på disse adventure syklene jeg da, men ja, det er nok en fordel med tanke på kjlring i trafikk vedrørende bedre oversikt.

Man sitter rundt 5-10cm. Høyere på en stor adventure sykkel kontra Rocket. Ikke akkurat voldsom forskjell, men ja, en forskjell som kan være avgjørende for noen :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

BjørnSover skrev: 09 mar 2022, 15:54 Takk takk. Foreløpig veldig fornøyd. Synes fremdeles den er VELDIG stor når den er parkert, men på veien er det ikke problem.
Ja, å den blir jo ikke noe mindre med disse digre boksene bakpå, hehe.

De digre boksene på siden har jeg erfart så absolutt kan være i veien. Ligger en video ett eller annet sted som huket sideboksen i en stolpe og kjørte rett i vannet. Selv har jeg også opplevd og delvis røske med meg et lite gjerde på en fjellovergang med en Tiger Explorer med store metallkofferter.

Ikke helt noe jeg foretrekker. Men praktisk, det er det jo selvsagt. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

Her er forøvrig videoen:

https://youtu.be/b424iGkWe0Q

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

Jeg har sett den. Håper noen filmer meg hvis deg gjør det samme.

Jeg er spent på å se rocket’en din live med vesker på. Men det finnes vel ikke en sykkel som gjør alt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

BjørnSover skrev: 09 mar 2022, 18:40 Jeg har sett den. Håper noen filmer meg hvis deg gjør det samme.

Jeg er spent på å se rocket’en din live med vesker på. Men det finnes vel ikke en sykkel som gjør alt.
Mine sidevesker er jo ganske små stikker ikke så mye ut. Dessuten er dem av stoff. Men dem skal være på 21 liter pr. Sideveske. Ikke grisestort, men stort nok til at den samlede lagringskapasiteten blir fordelt godt på sykkelen.

Tankvesken er på 12 liter, sideveskene på til sammen 42 liter også skal jeg ha en sal bag stroppet bakpå som rommer rundt 40-50 liter. Da har jeg rundt 100 liter plass totalt uten at sykkelen ser nedlesset ut. :)

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Jajo82 »

Gratulerer med ny sykkel, bjørnsover. Den er veldig god å kjøre med, ser veldig fin ut og har et snilt drivstofforbruk. Spesielt fin i den fargen du har. Og godt med plass til bagasje og evt passasjer.

Svar