Godt å lufte meg i dag

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 09 mar 2022, 18:11
BjørnSover skrev: 09 mar 2022, 15:54 Takk takk. Foreløpig veldig fornøyd. Synes fremdeles den er VELDIG stor når den er parkert, men på veien er det ikke problem.
Ja, å den blir jo ikke noe mindre med disse digre boksene bakpå, hehe.

De digre boksene på siden har jeg erfart så absolutt kan være i veien. Ligger en video ett eller annet sted som huket sideboksen i en stolpe og kjørte rett i vannet. Selv har jeg også opplevd og delvis røske med meg et lite gjerde på en fjellovergang med en Tiger Explorer med store metallkofferter.

Ikke helt noe jeg foretrekker. Men praktisk, det er det jo selvsagt. :thumleft
Forskjellig bruksbehov også, skal man kjøre litt TET eller grusveier, jord eller "steinrøys" av ymse kvalitet, så er en adventure-sykkel vesentlig bedre egnet enn en cruiser.
Personlig pakker jeg i stor toppboks + vanntett bag på passasjersete og evt. en til på metallgrinda oppå toppboksen, har ikke behov for å dra med store mengder, pleier å bo på hotell uansett :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 09 mar 2022, 18:54
Bjerknez skrev: 09 mar 2022, 18:11
BjørnSover skrev: 09 mar 2022, 15:54 Takk takk. Foreløpig veldig fornøyd. Synes fremdeles den er VELDIG stor når den er parkert, men på veien er det ikke problem.
Ja, å den blir jo ikke noe mindre med disse digre boksene bakpå, hehe.

De digre boksene på siden har jeg erfart så absolutt kan være i veien. Ligger en video ett eller annet sted som huket sideboksen i en stolpe og kjørte rett i vannet. Selv har jeg også opplevd og delvis røske med meg et lite gjerde på en fjellovergang med en Tiger Explorer med store metallkofferter.

Ikke helt noe jeg foretrekker. Men praktisk, det er det jo selvsagt. :thumleft
Forskjellig bruksbehov også, skal man kjøre litt TET eller grusveier, jord eller "steinrøys" av ymse kvalitet, så er en adventure-sykkel vesentlig bedre egnet enn en cruiser.
Personlig pakker jeg i stor toppboks + vanntett bag på passasjersete og evt. en til på metallgrinda oppå toppboksen, har ikke behov for å dra med store mengder, pleier å bo på hotell uansett :D
Selvsagt er en adventure sykkel mer egnet enn en cruiser i steirøyser og offroad terreng :thumleft
Noe annet har jeg aldri sagt eller ment :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Da står denne utenfor

Legg inn av Gammelsmurfen »

BjørnSover skrev: 09 mar 2022, 15:35 Da er Versys’en solgt og voksensykkel kjøpt

5D6A067D-5823-49E8-9813-57583018C093.jpeg

Overlevering i Bergen i går og tur hjem i dag. Strålende vær med 10-12 grader og sol sol sol 😎
Gratulerer med fin sykkel! Jeg går selv å venter på min eskenye GS som skal være produsert nå (F850GS Rally).

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

Takk gammelsmurf.

Jeg tenker jeg for det meste holder meg unne steinrøysen. Kanskje en og annen grusvei - men 99% asfalt.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Gammelsmurfen »

BjørnSover skrev: 09 mar 2022, 19:31 Jeg tenker jeg for det meste holder meg unne steinrøysen. Kanskje en og annen grusvei - men 99% asfalt.
Ikke fullt så bokstavelig :D men jeg tenker på små grusveier som er mer grov stein enn grus og i dårlig forfatning.
Typisk "private" veier i fjellet til noe setergrender o.l., det nærmeste man kommer "offroad" uten å være forbudt eller på lukket område.
Selv om majoriteten av oss sannsynligvis er mest på fast dekke, så er det greit å kunne ha redskap til å kunne kjøre på annet ymse de gangene det trengs (eller man vil) :thumleft

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

Da er vi enige - men hvor umulig er det å kjøre på grus med f.eks Yamaha Tracer eller en nakensykkel på gatedekk? Jeg kjørte til hytten til en kamerat - jeg tror han hadde Michelin Road 5 dekk på sin 1250 GSA. Han hadde ikke problemer med å kjøre på grus som ikke var SÅ tettpakket.

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:47, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

BjørnSover skrev: 09 mar 2022, 20:41 Da er vi enige - men hvor umulig er det å kjøre på grus med f.eks Yamaha Tracer eller en nakensykkel på gatedekk? Jeg kjørte til hytten til en kamerat - jeg tror han hadde Michelin Road 5 dekk på sin 1250 GSA. Han hadde ikke problemer med å kjøre på grus som ikke var SÅ tettpakket.
Alt går. Jeg har kjørt både på grus, gjørme, pukk og gress med min gamle S1000R med gatedekk. Det går helt fint hvis man kjenner sykkelen og tar det pent. Klart en tracer eller GS med knastedekk er bedre egnet, men forskjellen er trolig ikke så stor som mange tror. Men gode dempere og høy bakkeklaring er nok en egenskap jeg hadde satt pris på. En liten Sykkel ala KTM SMC 250 etc. er nok det jeg ville valgt hvis hovedruten besto av skogsstier, grus og kupert terreng. Uten tvil. En stor adventure sykkel til 300 laken med sidevesker og hele faderullan hadde nok vært sistevalget mitt. Da hadde jeg heller kjørt en ribbet tracer med gatedekk.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av biker7 »

BjørnSover skrev: 09 mar 2022, 20:41 Da er vi enige - men hvor umulig er det å kjøre på grus med f.eks Yamaha Tracer eller en nakensykkel på gatedekk? Jeg kjørte til hytten til en kamerat - jeg tror han hadde Michelin Road 5 dekk på sin 1250 GSA. Han hadde ikke problemer med å kjøre på grus som ikke var SÅ tettpakket.
Alt av sykler kan jo kjøres på grus med den rette innstillingen og avpasset fart etter forhold og sykkeltype.
Fordel med god oppreist kjørestilling for bedre kontroll over sykkel på litt bevegelig underlag.
MEN dekk har MYE å si i mine øyne for opplevelsen på grusen. Og ikke minst dempere også. Kan jo nevne at jeg hadde en -16modell Tracer 900 som jeg våget meg ut på grusen med noen få ganger, men det ble med det... Reinspikka asfaltsykkel i forhold til dempere og dekktype originalt. Klart at man fint kan kjøre greit på hardpakkede grusveier (veldig lite løs grus) uten alt for mye hull og dumper, men kan love deg at morro-faktoren stiger betraktelig med mere egnet redskap :twisted Og hvis løst, humpete underlag vil jeg nesten si at forskjellen er "Heaven or Hell" hvis man heller kjører noe med litt grøvre dekk og lengre fjæringsvei. Jeg eide forøvrig Traceren samtidig med en bmw F800GS (med forbedrede dempere) og her snakker vi forskjell ja ! :roll
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av FredrikE24 »

BjørnSover skrev: 09 mar 2022, 20:41 Da er vi enige - men hvor umulig er det å kjøre på grus med f.eks Yamaha Tracer eller en nakensykkel på gatedekk? Jeg kjørte til hytten til en kamerat - jeg tror han hadde Michelin Road 5 dekk på sin 1250 GSA. Han hadde ikke problemer med å kjøre på grus som ikke var SÅ tettpakket.
Kommer helt ann på hvor god/tøff man er. En jeg kjører med, som har K1600GTL står oppreist i "slædd" gjennom svingene over lovlig landeveishastighet på grusveier.. Jeg er ikke i nærheten av det, men jeg ser jo at det er mulig.. Selv synes jeg det er helt OK å kjøre på grus med min K1200RS som ikke er noen grussykkel i utgangspunktet. Det viktigste er å holde høy nok fart til å flyte oppå i de løseste partiene.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av biker7 »

Bjerknez skrev: 09 mar 2022, 21:24 Klart en tracer eller GS med knastedekk er bedre egnet, men forskjellen er trolig ikke så stor som mange tror. Men gode dempere og høy bakkeklaring er nok en egenskap jeg hadde satt pris på.

Tracer er ingen spesielt god kandidat spør du meg. Hverken bakkeklaring, dempervandring, stivhet etc. tilsier det. Men var morro på asfalten da :D
GS er noe litt annet.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

biker7 skrev: 09 mar 2022, 22:01
Bjerknez skrev: 09 mar 2022, 21:24 Klart en tracer eller GS med knastedekk er bedre egnet, men forskjellen er trolig ikke så stor som mange tror. Men gode dempere og høy bakkeklaring er nok en egenskap jeg hadde satt pris på.

Tracer er ingen spesielt god kandidat spør du meg. Hverken bakkeklaring, dempervandring, stivhet etc. tilsier det. Men var morro på asfalten da :D
GS er noe litt annet.
Poenget mitt var egentlig bare at i kupert terreng ville jeg ikke valgt en diger sykkel med full bagasje rigg. Jeg ville hatt noe lite og nett, gjerne med gode dempere, høy bakkeklaring og knastedekk. :)

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av lazyboy »

Bjerknez skrev: 09 mar 2022, 21:24 En liten Sykkel ala KTM SMC 250 etc. er nok det jeg ville valgt hvis hovedruten besto av skogsstier, grus og kupert terreng. Uten tvil. En stor adventure sykkel til 300 laken med sidevesker og hele faderullan hadde nok vært sistevalget mitt. Da hadde jeg heller kjørt en ribbet tracer med gatedekk.

Dersom jeg har hatt en dårlig dag er det bare og logge inn her og lese litt av Bjerknez sine innlegg, og vipps er dagen min mye bedre :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 10 mar 2022, 00:03
Bjerknez skrev: 09 mar 2022, 21:24 En liten Sykkel ala KTM SMC 250 etc. er nok det jeg ville valgt hvis hovedruten besto av skogsstier, grus og kupert terreng. Uten tvil. En stor adventure sykkel til 300 laken med sidevesker og hele faderullan hadde nok vært sistevalget mitt. Da hadde jeg heller kjørt en ribbet tracer med gatedekk.

Dersom jeg har hatt en dårlig dag er det bare og logge inn her og lese litt av Bjerknez sine innlegg, og vipps er dagen min mye bedre :thumleft
I forhold til hvilken sykkel jeg ser du eier, så anntar jeg dette innlegget var en smule ironisk ment. Noe som er helt greit :thumleft
Uansett fornøyd med at jeg bidrar til andres velvære her inne på godt og vondt :lol

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Olav K »

BjørnSover skrev: 09 mar 2022, 20:41 Da er vi enige - men hvor umulig er det å kjøre på grus med f.eks Yamaha Tracer eller en nakensykkel på gatedekk? Jeg kjørte til hytten til en kamerat - jeg tror han hadde Michelin Road 5 dekk på sin 1250 GSA. Han hadde ikke problemer med å kjøre på grus som ikke var SÅ tettpakket.
Litt avhengig av underlaget er det ikke noe problem å kjøre på grusveier, med hvilken som helst sykkel.
Like viktig som egnede dekk, er egnet sittestilling, vektfordeling og fjæring.
Om du har en framoverlent sittestiling med endel vekt/press på framhjulet ditt, vil det raskere gå til H om du mister veigrepet.
God/mykere fjæring er også viktig for en god kjøreopplevelse på dårlig vei.

Husker engang vi skulle overnatte oppi ei fjellside i Sveits, jeg bestillte rom, men visste ingenting om tilstanden på veien.
Og den var heller dårlig, veldig dårlig.
Men vi kom opp, med Rocket III, BMW S1000RR, Speed Tripler, Tigre og KTM Adventure. Men jeg er ikke i tvil om hvem som hadde mest utbytte av turen opp dit. Og ned igjen.

:knegg
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar