Godt å lufte meg i dag

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

Foreløpig er jeg fornøyd - har ikke kjørt den enda :-) Satser på å starte øvelseskjøring om ikke for lenge - og kjøretimer i midten av mars.

Tror ikke det er verdens mest spennende sykkel, men den virker fornuftig som første sykkel - ikke for liten motor (jeg så vel på CB500/CB500x). Den er utrustet med 3 kofferter, varmeholker, 3 vindskjermer og ser bra ut (sett fra mitt syn).

MCnoob
Innlegg: 52
Registrert: 09 mar 2019, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer 600cc 2006

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av MCnoob »

Ønsker deg lykke til. Har selv startet på lappen og har oppkjøring neste måned. MC er en flott hobby og da spesielt i lag med andre mennesker.

Har noe familie i Tyskland og ein venn i Belgia som gifter seg i august. Kunne tenkt meg å kjørt dit på egen hånd hvis alt går bra. Men en så omfattende tur på egen hånd, mutters alene for første gang....kun et halvt år etter å ha tatt lappen hvis eg består.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av SilverSmurfer »

BjørnSover skrev: 21 feb 2021, 18:12 Foreløpig er jeg fornøyd - har ikke kjørt den enda :-) Satser på å starte øvelseskjøring om ikke for lenge - og kjøretimer i midten av mars.

Tror ikke det er verdens mest spennende sykkel, men den virker fornuftig som første sykkel - ikke for liten motor (jeg så vel på CB500/CB500x). Den er utrustet med 3 kofferter, varmeholker, 3 vindskjermer og ser bra ut (sett fra mitt syn).
Kawa er flinke til å tilby touring pakker som passer syklene, Versys 650 og Versys 300 er gode eksempler på det.

Men 3 vindskjermer?! 3?

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

SilverSmurfer skrev: 26 mar 2021, 20:31 Kawa er flinke til å tilby touring pakker som passer syklene, Versys 650 og Versys 300 er gode eksempler på det.

Men 3 vindskjermer?! 3?
Nå er det bare 1 som er montert på :lol

Jeg har lest litt at noen liker høy vindskjerm, andre ikke. Forrige eier prøvde vel ut litt forskjellig.

Har hatt 3 doble kjøretimer og øvelseskjørt litt i tillegg. Håper på fint vær og mer øvelseskjøring. I påsken blir det båt.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av SilverSmurfer »

BjørnSover skrev: 26 mar 2021, 20:59
SilverSmurfer skrev: 26 mar 2021, 20:31 Kawa er flinke til å tilby touring pakker som passer syklene, Versys 650 og Versys 300 er gode eksempler på det.

Men 3 vindskjermer?! 3?
Nå er det bare 1 som er montert på :lol

Jeg har lest litt at noen liker høy vindskjerm, andre ikke. Forrige eier prøvde vel ut litt forskjellig.

Har hatt 3 doble kjøretimer og øvelseskjørt litt i tillegg. Håper på fint vær og mer øvelseskjøring. I påsken blir det båt.
Jo, tenkte litt på det senere men i utgangspunktet trodde jeg kanskje du snakket om sideskjermer for føttene eller liknende, når det kommer til vanlige vindskjermer kan det være fint å ha flere, siden hvilken vindskjerm du helst vil ha avhenger mye av hva du har tenkt å gjøre med sykkelen.

Miniskjerm er perfekt til en fin kjøretur en sommersdag når du vet været og forholdene kommer til å være fint.

Men hvis du skal på langtur over flere dager, der været og forholdene fort kan forandre seg, og du skal kjøre timesvis hver dag så er det mye mer avslappende med en stor vindskjerm som tar alt. Da slipper du å bli så sliten av den konstante vinden.

Hvor langt har Versys-sykkelen gått?

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 289
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Oslo

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av tormodg »

Jeg har ikke prøvd Versys men fikk låne en z650 i et døgn da Traceren min var på service hos AGM. Det var en morsom sykkel å kjøre. Virket som veldig god kvalitet, og spenstig motor. Merkbart mindre og mer fremoverlent enn Tracer 900 selvsagt, den er vel mer som MT-07 i størrelse? Her har kanskje Versysen en mer rett sittestilling. Uansett gratulerer med sykkel og lykke til med lappen.

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

SilverSmurfer skrev: 26 mar 2021, 23:29 Hvor langt har Versys-sykkelen gått?
Mener det er ca 33k

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

tormodg skrev: 27 mar 2021, 08:33 Jeg har ikke prøvd Versys men fikk låne en z650 i et døgn da Traceren min var på service hos AGM. Det var en morsom sykkel å kjøre. Virket som veldig god kvalitet, og spenstig motor. Merkbart mindre og mer fremoverlent enn Tracer 900 selvsagt, den er vel mer som MT-07 i størrelse? Her har kanskje Versysen en mer rett sittestilling. Uansett gratulerer med sykkel og lykke til med lappen.
Takk 😀

Tror det er samme motor - kanskje litt endringer siden 2011. Tror giringen er litt annerledes også. Sittestillingen er ikke langt unna BMW 650 GS som jeg kjører med på kjøreskolen - kanskje litt mer oppreist?

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

OK - siden sist har jeg tatt lappen (juni 2021), kjørt kortere 100-200km turer i området, et par turer med overnatting, og et par lengre dagsturer 400-500km. Guttungene synes det er gøy å sitte på, så kjøring til fotballkamper og speider skjer på to hjul :twothumbs: Jeg er bitt av basillen, og tenker stort sett ikke på annet enn om det blir en dag med opphold før sykkelen settes bort for vinteren - og gleder meg sinnsykt til neste sesong og varme dager med turer på MC.

Jeg ser ikke for meg å gå i graven med Versys'en - og ser på ny sykkel. Men gjerrigknarken i meg vil jeg skal beholde Versys'en :lol

Det jeg liker det Versus 650 er at egentlig er nok kraft i motoren for øyeblikket, den har asfaltfokus og kan kjøres på litt grus, den er lett å kjøre og oppfattes ikke som så stor.
Det som jeg ikke er så begeistret for er sittestillingen - etter noen timer får jeg vondt spesielt i knærne. Den litt sportslige knevinkelen gjør at føttene stivner litt og det blir litt "trått" når jeg skal gire. Jeg kunne tenke jeg en midtstøtte for å forenkle vedlikehold av kjede. I tillegg har jeg ikke fått vindskjermen(e) til å forhindre turbulens som treffer midt på hjelmen og fører til risting i hjelmen i 80+.

I løpet av sommeren/høsten har jeg prøvekjørt KTM790 adv, Tracer 9 og Moto Guzzi V85TT og likte alle 3. Før vinteren skal jeg prøve å prøvekjøre Tiger 900. Jeg ser også på 750/850GS, Tiger 850 Sport. Så er det en stemme i hodet som sier 1200/50 GS.... Jeg har "prøvekjørt" en lav 1250GSA som ikke passet meg helt - og det var stort sett ut på europavei, og 5 km landevei. I utgangspunktet trenger jeg som ny fører mer enn 30 min på en sykkel for å bli komfortabel på den, men den virket mye mer massiv enn andre sykler jeg har prøvd. Det er vel to måter å se på GS for min del - enten som litt kjedelig for "alle" har den, eller som kongen - som gjør at "alle" har den. Litt kjedeligere (?) alternativ er Versys 1000/1050 eller V-Strom 1000. Tiger 1200 synes jeg også blir veldig massiv, men kanskje ikke mer enn 1200GS?

Mitt bruk vil være 99% asfalt og 1% grus, jeg vil ha mulighet til soft eller hard baggasje - så sykler som av typen jeg har prøvd re den retningen jeg ser for meg. I tillegg må jeg kunne sitte lenge på sykkelen uten å få vondter annet enn tresmak.

I utgangspunktet vil jeg som alle andre prøve å få mest mulig utav pengene, og har egentlig ikke noe imot å kjøpe brukt sykkel, en ny 1250GS kommer jeg ikke til å kjøpe før jeg vet det er den sykkelen jeg skal ha i mange år - til gjengjeld vil jeg ikke ha noe imot å bruke mye penger på ny sykkel hvis planen er å beholde den i 10+ år.

Da er litt av spørsmålet - nyere/ny 800-900cc eller 5-6 år gammel større sykkel?

Det ble en lang og rotete post - men det er slik innsiden av hodet ser ut nå :lol :lol :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av AJ »

BjørnSover skrev: 20 okt 2021, 21:24
Da er litt av spørsmålet - nyere/ny 800-900cc eller 5-6 år gammel større sykkel?

Det ble en lang og rotete post - men det er slik innsiden av hodet ser ut nå :lol :lol :lol
Mange tanker gjør bare innleggene her inne mer interessante, etter min mening ;) .

Men til saken; jeg tror jeg ville gått for ny sykkel i 800-900 klassen.
Mye bra å velge i her; KTM 890, Yamaha MT-09/Tracer, Triumph 850/900, BMW 850 og ikke minst Moto Guzzi V85TT.

I dine kjørestøvler hadde jeg antakelig landet på V85 TT ;).
Men det er neppe spesielt overraskende med tanke på alt det positive jeg har skrevet om denne modellen her inne... :roll
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

AJ skrev: 20 okt 2021, 21:37 Mange tanker gjør bare innleggene her inne mer interessante, etter min mening ;) .

Men til saken; jeg tror jeg ville gått for ny sykkel i 800-900 klassen.
Mye bra å velge i her; KTM 890, Yamaha MT-09/Tracer, Triumph 850/900, BMW 850 og ikke minst Moto Guzzi V85TT.

I dine kjørestøvler hadde jeg antakelig landet på V85 TT ;).
Men det er neppe spesielt overraskende med tanke på alt det positive jeg har skrevet om denne modellen her inne... :roll
Jeg må si hjertet banker mer for V85TT enn Tracer og KTM.

Hva tenker dere om en demosykkel? Jeg kjenner jeg er litt skeptisk hvis sykkel skal kjøres inn de første 1000km. Det er vel ingen (meg selv inkludert) som kjører en demosykkel som om den er under innkjøring?

@AJ - hva er det viktigste for deg når det kommer til å kjøpe ny sykkel - er det at du vet hvordan den er kjørt fra dag 1?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av AJ »

BjørnSover skrev: 20 okt 2021, 21:55 @AJ - hva er det viktigste for deg når det kommer til å kjøpe ny sykkel - er det at du vet hvordan den er kjørt fra dag 1?
Jeg er nok ganske opptatt av hvordan sykkelen er kjørt fra den er ny.
Men så har jeg er en smule kontroversiell mening om hvordan nye sykler bør og skal kjøres inn.
"Kjør som man har stjålet den", vil mange kalle min metode.
Dvs. ikke spesielt forsiktig innkjøring, en del høyt turtall og motorbrems, mye giring opp og ned over hekle turtallsregisteret.
I det hele tatt variert motorturtall uten tanke på veldig forsiktighet.

Hat gjort dette på akke mine sykler, som har utviklet en god og spenstig motorkarakteristikk over tid. Og ikke minst minimalt og knapt målbart oljeforbruk.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ergonomien er viktig uansett hva lysten eller hjertet peker på av sykkel, dessverre så er en vanlig prøvekjøring oftest såpass kortvarig at man egentlig ikke rekker å finne ut av hvor det evt. kommer til å gjøre vondt på litt lengre turer.
Selv om det går an å gjøre justeringer med styreforhøyer, endre sete, justerbare fothvilere o.l. så er det til en viss grad.

Jeg prøvekjørte både Tiger 900 og BMW F 850 GS i sommer 900´n og den nye 850 sport har samme ramme og motor.
850 Sport er kun retunet i programvaren og har ca 10 HK mindre mener jeg.
De som har kjørt både 900 og 850´n sier at de ikke merker forskjell på den retunede versjonen på 850 sport mot 900´n.
Jeg syns i alle fall at den 3-sylindrede motoren med tenningsrekkefølge 1-3-2 var veldig responsiv og fin.
Setehøyde justerbar fra 81-83 cm og en ergonomi som minner litt om Transalpen jeg har nå, bortsett fra at Transalp er litt høyere i sete.
TFT-skjermen litt blass å kjedelig VS BMW sin som er både fargefull og lyssterk i sola.
Men absolutt en sykkel jeg syns hadde mye positivt ved seg, 850 sport koster jo kun 130 k ny.

BMW F 850 GS har mer utstyr selv i basis-utgaven som f. eks. ABS Pro (lean aware), varmeholker og en nydelig fargeskjerm.
Midstøtte koster under 2000 kr. om man velger det ved kjøp av ny så det fabrikkmonteres.
En vesentlig høyere sykkel, men med mange seteopsjoner så har man mulighet til alt fra (med senkesett) 81,5 til 89 cm.
Legger man på en del opsjoner så spretter prisen oppover en del, men jeg syns ikke det er så ille priset egentlig.
Du sparer mye vekt på og droppe GSA å heller gå for GS om du ikke har tenkt å kjøre godt over 30 mil uten å se en bensinpumpe.

Liker begge jeg, men heller mot GS mest grunnet opsjonsutvalget og høyden siden jeg er lang.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

I tillegg har jeg ikke fått vindskjermen(e) til å forhindre turbulens som treffer midt på hjelmen og fører til risting i hjelmen i 80+.
Dette har jeg gjentatt flere ganger her inne. Vindskjermen på slike sykler er bare i veien og er faktisk hovedgrunnen til at jeg ikke vil ha en sykkel med vindskjerm. Det ødelegger hele kjøreopplevelsen.

De eneste syklene som jeg ser for meg vindskjermen funke er såkalte sportstourere og Gold Wings etc. da vindskjermen er en del av sykkelen og ikke en "påklistret" skjerm.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

Med tanke på V85TT støtter jeg AJ her, hvis alternativet er 1000 Versys etc. Kvaliteten vet jeg ikek så mye om, men V85TT er vertfall en sykkel med litt sjel som skiller seg litt ut. Det er en sykkel som forteller andre at du har valgt med omhu, og ikke røsket med deg en sykkel fra den lokale sjappa fordi prisen var god.

Jeg er ikke helt overbevist om hva JEG synes om utseendet på V85TT, men den skiller seg som sagt vertfall ut.

Så av de som er nevnt, TROR jeg kanskje jeg hadde valgt en slik :)

Svar