Ta flere kjøretimer nå...eller vente til våren?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
AndréHåland
Innlegg: 15
Registrert: 12 sep 2020, 19:55
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2022
Sted: Klepp

Ta flere kjøretimer nå...eller vente til våren?

Legg inn av AndréHåland »

Har nå hatt 3 doble kjøretimer i november og kjøreskole (heldigvis) sier at de kjører så sant været tillater det.
Men det vil jo selv her i Stavanger bli "vinter" iform av slaps og is snart....

Vurderer om jeg skal ta noen timer til nå før jul eller om jeg heller skal gi gass til våren.
Må innrømme at kjøretimer i 5+, regn og vind begynner å bli slitsomt 😬

Er redd for at deler av det grunnleggende vi går gjennom nå, uansett vil måtte tas om igjen til våren.

Er jo ikke gratis med kjøretimer akkurat!

Vente til våren eller fortsette?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ta flere kjøretimer nå...eller vente til våren?

Legg inn av Bjerknez »

Vent til våren og sørg for å være tidlig ute, er min mening. :) Så sant du ikke har lyst og råd selvsagt. Man får aldri kjørt for lite. :)

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Ta flere kjøretimer nå...eller vente til våren?

Legg inn av Plastrakett_71 »

Helt enig med Bjerknez: vent til våren. Regner med det blir kjørbart i Stavanger-traktene tidligere enn de fleste andre steder her til lands, så du får nok begynt relativt tidlig. Og da er det bare å gi gass (innenfor lovlige fartsgrenser selvfølgelig) :twothumbs:
Lykke til når den tid kommer - og gled deg til du kan rive av deg skole-vesten og kjøre alene! :thumleft
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Ta flere kjøretimer nå...eller vente til våren?

Legg inn av KåreDump »

AndréHåland skrev: 23 nov 2020, 12:35 Må innrømme at kjøretimer i 5+, regn og vind begynner å bli slitsomt 😬
Kjøregårdsøvelser i 25 grader og steikende sol er også slitsomt. :roll

Forøvrignig med Bjerknez: vent til våren. Du bør vel stå først i køen når de starter opp igjen?
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

AndréHåland
Innlegg: 15
Registrert: 12 sep 2020, 19:55
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2022
Sted: Klepp

Re: Ta flere kjøretimer nå...eller vente til våren?

Legg inn av AndréHåland »

Forøvrignig med Bjerknez: vent til våren. Du bør vel stå først i køen når de starter opp igjen?
Det er liksom det jeg nå gambler litt på, at jeg får tid til nødvendig antall kjøretimer....og tidsnok til å stå først i køen når oppkjøring starter.

Gambler på at det går og "gir gass" til våren 🤞

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Ta flere kjøretimer nå...eller vente til våren?

Legg inn av Erlend Kveinen »

Hei Andre. Det er bare et tidsspørsmål før kjøreskolen din avslutter MC-opplæringen for sesongen. I løpet av vinteren vil du «miste» nesten alt du lærer nå, timene må tas igjen til våren. Spar penger, vent til april og se fram til kontinuerlig opplæring med oppkjøring til sommeren.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ta flere kjøretimer nå...eller vente til våren?

Legg inn av kjellv »

Vi synger visst ganske enstemmig her i forumet. Jeg henger meg på, vent til våren.
Du får nok mer uttelling for pengene dine med å kjøre på litt intensivt til våren. Noen enkelt timer så seint på høsten har du antakelig ikke mye igjen for. Det er kaldt, du må kjøre med mye klær, opplever stive fingre og alle andre ulemper med kaldt vær. Det er klart det er lurt å lære seg å kjøre på slike dager også, men det tror jeg nok er bedre å lære etter at du har kjørt en sesong.
Benytt vinteren til å lese deg opp, se masse youtubefilmer og drøm deg bort. Det har du mer nytte av :thumleft

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ta flere kjøretimer nå...eller vente til våren?

Legg inn av dypen »

Tenker akkurat motsatt, skal ikke eleven gjennom ett obligatorisk program? Vil tro når det er gjennomført og eleven er klar skal han gjennom en oppkjøring? Forutsatt att teorien er bestått og den er gyldig i to år. Kjøretimer i Stavanger høres bedre ut sammenlignet med Gudbrandsdalen noen måneder fremover. Har du fått noen informasjon fra kjørelærer om når de avslutter for vinteren? Jeg ville kjørt på med mindre kjøreskolen avslutter for sesongen :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Ta flere kjøretimer nå...eller vente til våren?

Legg inn av HeHy »

dypen skrev:Tenker akkurat motsatt, skal ikke eleven gjennom ett obligatorisk program? Vil tro når det er gjennomført og eleven er klar skal han gjennom en oppkjøring? Forutsatt att teorien er bestått og den er gyldig i to år. Kjøretimer i Stavanger høres bedre ut sammenlignet med Gudbrandsdalen noen måneder fremover. Har du fått noen informasjon fra kjørelærer om når de avslutter for vinteren? Jeg ville kjørt på med mindre kjøreskolen avslutter for sesongen :)
Må faktisk bestå førerprøven også må du huske. Å komme rusten tilbake på våren for å prestere 100 % på oppkjøring er vel heller lite trolig.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ta flere kjøretimer nå...eller vente til våren?

Legg inn av dypen »

Hvorfor vente til våren hvis været fortsatt er som nå og kjørelærer holder koken. Er ikke tilhenger av alt som skal utsettes / vente :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ta flere kjøretimer nå...eller vente til våren?

Legg inn av cannon »

Enig med Dypen, kjør på. Tenk så deilig å møte våren med lappen i lomma.
Og, ikke hør på Bjerknez..man får aldri kjørt for mye....😉👍

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Ta flere kjøretimer nå...eller vente til våren?

Legg inn av HeHy »

cannon skrev:Enig med Dypen, kjør på. Tenk så deilig å møte våren med lappen i lomma.
Og, ikke hør på Bjerknez..man får aldri kjørt for mye....BildeBilde
Er jo ikke oppkjøring nå, første mulighet er vel helt i slutten/begynnelsen av april/mai.
Om han tar siste kjøretimene sine i mars/april så er vel det det samme?
Så unngår han unødvendige ekstra timer med påfølgende ekstra tusenlapper i minus...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ta flere kjøretimer nå...eller vente til våren?

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 24 nov 2020, 06:40 Og, ikke hør på Bjerknez..man får aldri kjørt for mye....😉👍
Haha, lurte seg inn en liten feilformulering der :redface

Jeg mente selvsagt omvendt og er enig med deg på det punktet :thumleft

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ta flere kjøretimer nå...eller vente til våren?

Legg inn av dypen »

Hvor mange har kjøretime nå og planer for oppkjøring ... til våren skal alle ha kjøretime og kjøre opp. Kjøreskolene her tar ikke timebookinger for 2021 før februar. Hvor mange har satt kjøredrømmen på vent i 2020 på grunn av korona. Har du seriøse planer klemm på :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: Ta flere kjøretimer nå...eller vente til våren?

Legg inn av n00b »

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt så mye av det obligatoriske som mulig nå. Trinnvurdering 2 + 3, samt banekjøring og langkjøring, hvis mulig. Bare å ta kjøretimer for å ta kjøretimer hadde jeg ikke giddet. Ang. været så hadde jeg oppkjøring i mai i år og det var kun 1 plussgrad på selve oppkjøringsdagen, og ikke mange plussgrader sånn ellers når jeg hadde kjøretimer. Det er egentlig bare å kle seg godt, så er ikke det noe problem. Hvis du har bil-sertifikat, så tenk MC når du kjører bil også, da bearbeider du hjernen og selve oppkjøringen vil gå som en drøm. Og ta teoriprøven så fort som mulig! Den er holdbar i 3 år, men kjøreskolen får ikke bestilt oppkjøring før denne er bestått. Så hvis du vil ha lappen tidlig i 2021 er det bare å hive seg rundt.

Svar