Hjelp: Gammel BMW GS eller nyere Suzuki V-Strom?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Hjelp: Gammel BMW GS eller nyere Suzuki V-Strom?

Legg inn av n00b »

Hei

Ønsker hjelp til å velge neste sykkel; BMW GS eller V-strom :scratch

Før dere begynner, så har jeg med hånda på hjertet søkt mye rundt i forumet rundt det jeg lurer på, men finner egentlig ikke noe bra svar. Har også sett mange(!) youtube videoer rundt emnet, men ønsker å få en litt ærligere tilbakemelding enn motorjournalister som får låne en ny sykkel i en uke og ikke virker spesielt negative.

Greia er at jeg tok lappen tidligere i år og har fått helt dilla på sykkel. Har nå passert 7.000km, og det er bare kosekjøring med min Suzuki Intruder. Sykkelen jeg har er ok, men kjørestillingen er ikke ok. Neste år kommer nok til å overstige antall km jeg har i år med en god del. Jeg er egentlig ikke spesielt interessert i offroadegenskapene til syklene, men jeg liker utseende, og jeg liker tanken på at jeg ikke må snu hvis jeg må passere en grusvei eller skogsvei, noe som ikke anbefales på en cruiser. Ja, jeg vet at alle sykler kan kjøre på grus, men det blir en ADV-type sykkel neste gang, har bestemt meg.

Budsjett er nok rundt 120.000-150.000,- og da blir det gjerne en eldre BMW 1200 GS (ofte med høy KM), eller en nyere V-strom 1000cc fra 2014 med lavere KM.

Hvis jeg har lest meg opp riktig så er BMW ganske dyrt både i innkjøp, service/vedlikehold, samt tilleggsutstyr osv. Samtidig er det jo drømmesykkelen. Påliteligheten er vel ganske god, selv om det sikkert varierer dette også. Mistenker at de fleste syklene på finn har vært kjørt mest på asfalt, men noen er kanskje herjet mye med?

V-strom får ofte gode tilbakemelding, både på youtube reviews og sånn generelt. Det er en sykkel som ikke stikker seg ut, men som virker god på det meste. Og det er en sykkel som jeg har vært så heldig å få prøvekjørt og jeg må si jeg ble mektig imponert over sykkelen. Som en nybegynner tror jeg kanskje det blir en mer riktig sykkel for meg. Veier en god del mindre enn BMW og har mindre elektronikk som kan feile desto eldre syklene blir.

Så da er det store spørsmålet, kjøpe meg en eldre drømmesykkel med høy km, eller kjøpe en nyere sykkel som jeg egentlig ikke har lyst på (men som jeg sikkert blir fornøyd med) for så vente et par år før jeg evt oppgraderer til drømmen? Det er lett å finne skryt av BMW, men syns det er vanskelig å lese norske artikler om V-strom, og kanskje ikke så mange brukere her inne som har erfaringer. Er det noen aktive brukere her inne med V-strom som kan fylle på med litt info om sykkelen? Gjerne noen som har hatt det i et par år.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hjelp: Gammel BMW GS eller nyere Suzuki V-Strom?

Legg inn av Audi Mannen »

Vel.... de fleste her inne vil vel kanskje si at du skal kjøpe den sykkelen du ønsker deg mest. Jeg er ikke nødvendigvis alltid enig i det, men sett i dagens lys og dagens lave renter er det lite kostnad på det å ha et lite lån. Det kan jo være at man får en skikkelig god handel også nå som mange kan være på den usikre siden av arbeidsmarkedet. Den enes brød........
Det kan også være slik at dersom du kjøper en V-Strom som "mellomsykkel" til du synes du har råd til en GS så har du kanskje i realiteten tapt det du tror du har spart i verdi på V-Strom'en. Dette kan regnes på og man taper stort sett alltid penger på hvert bytte, hvis du ikke gjøre en kjempe handel da, men de er det som regel langt mellom.
Lykke til med valget, men jeg ville prøvd å gå rett på GS hvis det er den du drømmer om, alle andre sykler blir da en aldri så liten nedtur og kanskje mere penger i dass.

God helg.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelp: Gammel BMW GS eller nyere Suzuki V-Strom?

Legg inn av AJ »

Har selv ingen V-strom erfaring, men rimelig god erfaring med V-twin fra Moto Guzzi og KTM.
V-twin er skikkelig morsomt og det jeg har hørt om V-strom er at motoren i disse, være seg såvel 650'en som 1000 kubikkeren, er kvikke og sterke motorer med karakter.
Bunnsolide er de også.
Suzukikvaliteten for øvrig, spesielt lakk og dekaler har vært slitt så-som-så.

De eldre boxermotorene i BMW lovprises ikke i samme grad...
Men det er også mange som helst ikke vil ha noe annet.

Hadde jeg vært i dine kjøresko ville jeg mest sannsynlig gått for en V-strom.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hjelp: Gammel BMW GS eller nyere Suzuki V-Strom?

Legg inn av Geiroe »

BMW har jo gjort endel oppgraderinger av på GS'n underveis, og de skiftet ut ABS sentralen i 2008, litt flere hester, og el justering av demper, og antisladd. 2010 fikk den doble kammer, og flere hester. 2013 fikk den watercooling, og enda flere hester. 2015 skiftet de ut omtrent hele sykkelen,(gjenspeiles vel i prisen) la om kardangen til andre siden bl.a.
Mye å tenke på bortsett fra alder, og pris. :D
Sist redigert av Geiroe den 18 sep 2020, 13:57, redigert 1 gang totalt.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Hjelp: Gammel BMW GS eller nyere Suzuki V-Strom?

Legg inn av Tore L »

Jeg har som AJ ikke erfaring med V-storm, men vil mene at dette solide sykkler som også tåler mye Km. Vekten er det ikke så stor forskjell at det har noe betydning (10-15 kg), service kostnader er jeg ikke sikker på men BMW er nok ikke den billigste, vil jeg tro.
GS har jeg selv og er kjempe fornøyd, og vil tro at du kan få en bra GS 2012-2015 med grei km for 150K.
Mchuset solgt nå en 2014 mod med 5000km til 174K, så det er muligheter med 150k å få en veldig bra GS.
Ligger også en 2015 ute for salg nå m/36000 km og 160K, -ikke langt unna budsjettet det :)
Men hva er egentlig høy KM - jeg mener at 50k km er ingen ting på nyere mc -ligger mange GS'er med over 140k km på finn nå, så de tåler mange km.
Men lykke til, og jeg hadde valgt GS :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp: Gammel BMW GS eller nyere Suzuki V-Strom?

Legg inn av kjellv »

Det er stor forskjell på en R1200GS og Vstrom.
Om du ender opp i retning Vstrom så bør du også vurdere en Yamaha Tracer 900 som alternativ til denne. Innenfor det budsjettet du har vil du kunne få en ganske ny også, kanskje til og med en GT-utgave kunne dukke opp. Denne utgaven er en del bedre utstyrt enn standardutgaven, har blant annet cruicekontroll og varmeholker som kontrolleres fra menystyringen i instrumentet.
Jeg skal ikke si noe negativt om Vstrom, langt i fra. Jeg har stor sans for den.
Traceren er lettere, har en mer potent motor over hele turtallsregisteret og har lavere vedlikeholdskostnader. Den er verd å vurdere sammenlignet med Vstrom.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Hjelp: Gammel BMW GS eller nyere Suzuki V-Strom?

Legg inn av Ketil »

Jeg hadde en 2004 modell Vstrom 650 i fire år og var veldig fornøyd med denne. En flott innstegsykkel til Adventure-segmentet. Stødig mc på all slags vei og veldig komfortabel på langtur. Dette var jo en storselger for Suzuki og den fikk svært gode kritikker, ikke uten grunn. Fra Vstrom gikk jeg over til en 2010 Yamaha Super Tenere XT1200. Det var mange hakk opp i motoreffekt og kjøreglede. Dette er en flott turmc som har levd ufortjent i skyggen av BMW GS. Sammenlignet med Tracer, som Kjellv nevner, så vil jeg påstå at Super Tenere er mer anvendelig på variert vei, den takler både dårlig grusvei og er samtidig svært komfortabel på lange etapper med landevei/motorvei. I dag har jeg en 2019 modell BMW GSA og det er den beste mc jeg har kjørt, en helt fantastisk motorsykkel! Men det koster å både kjøpe og eie en moderne BMW. Hvis jeg i dag skulle kjøpt en mc med budsjett innenfor 150 000, så ville jeg sett på en Vstrom 1000 fra 2014 (da kom det en del betydelige oppgraderinger) eller en Super Tenere fra 2010 eller nyere. Du får nok en nyere og mindre kjørt Suzuki eller Yamaha enn en BMW GS til samme pris.

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: Hjelp: Gammel BMW GS eller nyere Suzuki V-Strom?

Legg inn av n00b »

Takk for konstruktive tilbakemelding :thumleft

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Hjelp: Gammel BMW GS eller nyere Suzuki V-Strom?

Legg inn av Solo-rider »

Har verken hatt V-Strom eller GS.
Men når du skal kjøpe mc .Brukt eller ny så kan det være en pekepinn på kommende utgifter når du du ser hvilke vedlikeholds interval den mcen du ønsker kjøpe. Også mulighet for pruting ved kjøp av brukt om den har snart tid for en stor service. Send da gjerne en prisforespørsel på aktuell service til forhandler.

Noe linker til service manualer her(Uten at jeg kan gå god for at de stemmer) :
https://www.stromtrooper.com/threads/20 ... 66&slide=0
https://www.bmw-motorrad.com/en/service ... anual.html
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp: Gammel BMW GS eller nyere Suzuki V-Strom?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ville hørt på kjellv. En Tracer er en sikker vinner her mener jeg også.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hjelp: Gammel BMW GS eller nyere Suzuki V-Strom?

Legg inn av cannon »

kjellv skrev: 18 sep 2020, 19:10 Det er stor forskjell på en R1200GS og Vstrom.
Om du ender opp i retning Vstrom så bør du også vurdere en Yamaha Tracer 900 som alternativ til denne. Innenfor det budsjettet du har vil du kunne få en ganske ny også, kanskje til og med en GT-utgave kunne dukke opp. Denne utgaven er en del bedre utstyrt enn standardutgaven, har blant annet cruicekontroll og varmeholker som kontrolleres fra menystyringen i instrumentet.
Jeg skal ikke si noe negativt om Vstrom, langt i fra. Jeg har stor sans for den.
Traceren er lettere, har en mer potent motor over hele turtallsregisteret og har lavere vedlikeholdskostnader. Den er verd å vurdere sammenlignet med Vstrom.
Jepp.....og dessuten vinner Yamaha i MotoGP.... :thumleft :crazy:

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hjelp: Gammel BMW GS eller nyere Suzuki V-Strom?

Legg inn av dypen »

Gå for drømmesykkel, en -12 til -14 modell med + - 30k på meteret og fullt koffertsett ja kanskje navi også :) Hadde ikke tenkt tanken på noe annet. Har sjekket ut noen eldre 2007 - 2009 modeller og BMW forhandler MC Huset på Hamar har vært fantastiske, sjekker opp servicehistorikk tilbyr å utbedre Recall som ikke har vært utført tidligere mm
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hjelp: Gammel BMW GS eller nyere Suzuki V-Strom?

Legg inn av dypen »

dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Hjelp: Gammel BMW GS eller nyere Suzuki V-Strom?

Legg inn av E-strom »

Tja - hva skal jeg si :scratch

Har i åtte år kjørt 100000km på to ulike V-Strom'er, først en 650 fra 2005 og så en 1000 fra 2015. Tusenkubikkeren har 50% mer kubikk, HK og NM, men vekten er omtrent den samme. Har du råd, gå for en tusenkubikker, jeg tror du kan få en 2014 eller nyere for den prisen du antyder...

Både V-Strom og GS har 19" framhjul og 17" bakhjul, og bruker dekk i dimensjon 110/80-19 og 150/70-17. Veldig kurante dimensjoner som er lett å få tak i, og du får både gatedekk, halv-knast og knastedekk til dem. Kjøper du en nyere GS (2013+) så blir dimensjonene 120/70-19 og 170/60-17.

Etter åtte år på V-Strom byttet jeg ut min 2015-modell DL1000 med en 2014-modell 1200GS. Jeg syntes V-Strom'en var god å kjøre tur med, men GS'en er bedre. Den har et utmerket fjæringssystem, og koblet med elektronisk fjæring, kjøremodus/motorprogram og ikke minst en utmerket fartsholder (cruise-kontroll), så er det helt klart - GS kjører jeg lengre med :thumleft

Vognkort-vekta på alle tre er rundt 230kg +/- 10, så de er sammenlignbare.

Alle tre har den "ulempen" at de er godt plantet på framhjulet, noe som merkes på gruskjøring. Du må jobbe vekta bakover, men da blir de også helt greie å ha med å gjøre. Dette gjelder antakelig alle tunge adventure-sykler, og du venner deg til det. Husk bare at det ikke akkurat er noen "crosser" du freser grusveier med. Her får du hjelp av 19" framhjul, styr unna mindre framhjul hvis du har tenkt å kjøre så fort at du faktisk har bruk for knaster på framdekket. 21" er selvfølgelig bedre, men da må du kjøpe en eldre GSA.

MEN - har du tenkt å ta service selv?
Ventil-sjau på V-Strom tar lang tid og mange verkstedtimer. Det skal gjøres hver 24000km, og kan fort koste deg både 6 og 8 tusen, kanskje mer. Her er GS'en vesentlig enklere og billigere. Tar du service selv så spiller det liten rolle om ventilsjekken tar en eller tre timer. Service- og slitedeler får du relativt billig til alle tre. Dårlig lakk og merker på Skru-sukiene har jeg ikke lagt merke til. Felles er at de er greie å skru på, og de tåler å bli skrudd på. Du får også tak i gode bøker til alle tre - typisk Haynes eller Clymer.

I den lavere priskategorien din får du tak i en nyere V-Strom DL1000 med relativt få kilometer, i den høyere kan du kanskje finne en GS nyere enn 2013 med en god "høstpris".

Lykke til :twothumbs:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

ZZR-Erling

Re: Hjelp: Gammel BMW GS eller nyere Suzuki V-Strom?

Legg inn av ZZR-Erling »

Tror nok Zukien vil være mest driftssikker foran en GS med høy km stand.
En annen sak er måten motorene går på, jeg er ungen fan av eldre boxere, de med eksosen ned og våtclutch har jeg ikke prøvd , men de er nok piggere. Jeg kaller gassen på GS for ristemodulator 😉

Svar