Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Rune75 »

dypen skrev: 23 sep 2020, 18:54 Skiltfeste er eBay feste og har ingen ting med KTM å gjøre. Bolter som knekker, gjenger som skrus i filler samt overflaterust på alt som kan ruste sier vel sitt om bruken og ikke minst selve brukeren.
Kjørte MT5, TSX og DT året rundt på 80-90 tallet. Rustet minimalt. Vasket de på våren så var de like fine igjen.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av dypen »

lazyboy skrev: 23 sep 2020, 19:40 En bruker her inne prøvde vel en Ny Ktm 125 som helårs pendlersykkel. Mener og ha lest at 390 og 125 er bygget omtrent på samme lest.
Etter en sesong med ktm var den så preget av saltkjøringen at han kastet inn håndkle og byttet til gammel Honda 250 fra slutten 80 aller .
Den tålte vinterkjøringen langt bedre. Mulig det var en med nick Fikse.
Motor på 390 går rett inn i 125, lå en 125 på finn.no med 390 motor. Den tråden har jeg vel lest deler av men jeg har ikke fått med meg at han kastet inn hånduken ... må ta en titt på den igjen. Det er vel litt forskjell på materialene i Asia produksjon vs Europa
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av dypen »

Rune75 skrev: 23 sep 2020, 19:55
dypen skrev: 23 sep 2020, 18:54 Skiltfeste er eBay feste og har ingen ting med KTM å gjøre. Bolter som knekker, gjenger som skrus i filler samt overflaterust på alt som kan ruste sier vel sitt om bruken og ikke minst selve brukeren.
Kjørte MT5, TSX og DT året rundt på 80-90 tallet. Rustet minimalt. Vasket de på våren så var de like fine igjen.
Materialene tilbake i tid var bedre.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av AJ »

lazyboy skrev: 23 sep 2020, 19:40 En bruker her inne prøvde vel en Ny Ktm 125 som helårs pendlersykkel. Mener og ha lest at 390 og 125 er bygget omtrent på samme lest.
Etter en sesong med ktm var den så preget av saltkjøringen at han kastet inn håndkle og byttet til gammel Honda 250 fra slutten 80 aller .
Den tålte vinterkjøringen langt bedre. Mulig det var en med nick Fikse.
Antakelig denne tråden:

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=83519#p83519
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av zarni »

Kjøpte meg nettopp en ny brukt ktm duke 790. Først og fremst. For en fantastisk kjøremaskin det er :knegg. Men kan ikke si jeg er spesielt fornøyd. Allerede etter andre kjøretur legger jeg merke til masse olje på skoen, og finner selvsagt ut at det lekker olje fra topp-pakningen. Skal vist være ett ganske vanlig problem på disse sykklene. Og sykkelen har kun godt 4.000km :sk?

Hadde også tidlere en ktm rc390. Og den hadde mye problemer med starte og at batteriet til stadighet gikk tom, måtte gjennom en 3 batterier på denne på veldig kort dit. Kan ikke si jeg er spesielt begeistret for påliteligheten til KTM, men sant skal sies; de lager noen helt rå kjøremaskiner!
193658177_1922393207918874_6599968574238398872_n.jpg
193072429_504305227384015_1866129929845952810_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av FredrikE24 »

Du skal nok ha på noe «gædd» i halvmånene der, så har de ikke utarbeida de riktige prosedyrene på fabrikken på hvor og hvor mye som skal smøres på.

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av zarni »

FredrikE24 skrev: 31 mai 2021, 12:58 Du skal nok ha på noe «gædd» i halvmånene der, så har de ikke utarbeida de riktige prosedyrene på fabrikken på hvor og hvor mye som skal smøres på.
Mulig det. Har også lest at det har kommet en ny type topp-pakning som skulle erstatte de gamle. Så topp-pakningene på disse sykklene var nok ikke helt slik det bør være. Men blir alt for mye jobb å bytte topp-pakningen for litt oljeskvett. Så jeg forsøker i første omgang bare med å smøre litt pakningstetter utvendig og håper det gjør susen til ventilsjekken skal tas. Med mindre ikke KTM vil gjøre dette på reklamasjon da.
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av FredrikE24 »

Det høres ut som en helt OK løsning det. Er jo ikke prekært på noen måte.

På min BMW er motoren snudd 90 grader på siden. Så det ligger olje langs toppdekselpakningen hele tiden. Utfordringen ligger her i disse halvmånene og skjøtene mellom toppdeksel og frontdeksel(denne har ikke du). Selv om jeg er særdeles nøye med tetningsmasse i forskrevet mengde og type så svetter det alltid noe. Litt irriterende, men jeg har lært meg å leve med det.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av xavi0n »

Dette er ikke toppakning, men toppdekselpakning, den er veldig mye enklere å bytte enn toppakning
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 59
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Mincemeat »

zarni skrev: 31 mai 2021, 11:46 Kjøpte meg nettopp en ny brukt ktm duke 790. Først og fremst. For en fantastisk kjøremaskin det er :knegg. Men kan ikke si jeg er spesielt fornøyd. Allerede etter andre kjøretur legger jeg merke til masse olje på skoen, og finner selvsagt ut at det lekker olje fra topp-pakningen. Skal vist være ett ganske vanlig problem på disse sykklene. Og sykkelen har kun godt 4.000km :sk?

Hadde også tidlere en ktm rc390. Og den hadde mye problemer med starte og at batteriet til stadighet gikk tom, måtte gjennom en 3 batterier på denne på veldig kort dit. Kan ikke si jeg er spesielt begeistret for påliteligheten til KTM, men sant skal sies; de lager noen helt rå kjøremaskiner!

193658177_1922393207918874_6599968574238398872_n.jpg193072429_504305227384015_1866129929845952810_n.jpg
Akkurat det der har jeg oppdaget på min SDR også. 2020 modell. Nå vet jeg ikke om det er toppakninga som lekker olje på min, men skoen blir vertfall seig. Samme sko har jeg også :P

Min har gått 2500 km og på den tiden har frontlykten rukket å blåse ut en led-stripe. Ellers lite feil, men det skulle vel også bare mangle :P

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av pingvin »

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av zarni »

Mincemeat skrev: 31 mai 2021, 16:26
Akkurat det der har jeg oppdaget på min SDR også. 2020 modell. Nå vet jeg ikke om det er toppakninga som lekker olje på min, men skoen blir vertfall seig. Samme sko har jeg også :P

Min har gått 2500 km og på den tiden har frontlykten rukket å blåse ut en led-stripe. Ellers lite feil, men det skulle vel også bare mangle :P
Ja, har inntrykk av at oljeskvetting er ganske vanlig på KTM, men er det like vanlig hos andre sykkler mon tro :-k .

Hehe skoene skal jeg ikke klage på :thumleft
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Gammelsmurfen »

zarni skrev: 01 jun 2021, 00:48 Ja, har inntrykk av at oljeskvetting er ganske vanlig på KTM, men er det like vanlig hos andre sykkler mon tro :-k .
Varierer nok, men kan sikkert være litt individuelt også med samme modell.
Men min 20 år gamle Honda er tørr som en dau ørkenrotte, ikke svetter den og det bruker heller ikke en dråpe på hele sesongen.
Det er i grunn veldig bra, litt usikker på km stand nå men tror den er rundt 57-58 K et sted.

Svar