Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av FreewheelBurning »

HeHy skrev: 05 aug 2020, 16:35 Kjøp en scooter og vær ferdig med diskusjonen da Bilde
Med en Chain oiler som feks tutoro er det rimelig lite vedlikehold det er snakk om, uhyre sjeldendt at man trenger å justere, og mange gidder ikke vaske kjedet heller, noe som i utgangspunktet som nevnt tar max 5 min i lag med resten av vasken...
Jeg lurte I utgangspunktet pga valgene med automatgir blir betraktelig færre med alle kravene fylt.
Jeg har allerede scooter, men kan jo vurdere motorsykkel også? Jeg ville ikke spe på for mye, men jeg kunne ønske meg så mye mer også: cruise control, elektrisk justerbar vindskjerm, keyless, varme i ræva, sikkert mer også jeg ikke kommer på.

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av mekkern »

FreewheelBurning skrev: 05 aug 2020, 21:38
HeHy skrev: 05 aug 2020, 16:35 Kjøp en scooter og vær ferdig med diskusjonen da Bilde
Med en Chain oiler som feks tutoro er det rimelig lite vedlikehold det er snakk om, uhyre sjeldendt at man trenger å justere, og mange gidder ikke vaske kjedet heller, noe som i utgangspunktet som nevnt tar max 5 min i lag med resten av vasken...
Jeg lurte I utgangspunktet pga valgene med automatgir blir betraktelig færre med alle kravene fylt.
Jeg har allerede scooter, men kan jo vurdere motorsykkel også? Jeg ville ikke spe på for mye, men jeg kunne ønske meg så mye mer også: cruise control, elektrisk justerbar vindskjerm, keyless, varme i ræva, sikkert mer også jeg ikke kommer på.
alt du etterspør:
https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/produ ... x-dx-2019/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av FreewheelBurning »

Ja det er en av verdens beste scootere vil jeg påstå, den dyrrste også. Har siklet på den lenge.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av Jompa »

Juicebox skrev: 05 aug 2020, 18:31 Største fordel med kjede er kraftleveringen. Mister minst hk fra motoren til bakhjulet kontra de andre. Pluss bedre gassrespons og kan repareres på veikanten der man må på verksted med kardang og belt.
Kjede kan repareres i veikanten hvis kjedelåsen faller av og man har med seg et nytt lås.
Om kjedet ikke har lås eller et av leddene ryker må man ha med seg endel verktøy for å få gjort en reparasjon.
Det er det vel ikke mange som har ?
Et alminnelig vedlikeholdt kjede ryker ikke uten forvarsel.
Nå finnes det også reservetannreimer med skjøt, bare så det er nevnt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Finnes det utvalg i motorsykler med automatgir og belte/kardang?

Legg inn av Juicebox »

Jompa skrev: 05 aug 2020, 22:55
Juicebox skrev: 05 aug 2020, 18:31 Største fordel med kjede er kraftleveringen. Mister minst hk fra motoren til bakhjulet kontra de andre. Pluss bedre gassrespons og kan repareres på veikanten der man må på verksted med kardang og belt.
Kjede kan repareres i veikanten hvis kjedelåsen faller av og man har med seg et nytt lås.
Om kjedet ikke har lås eller et av leddene ryker må man ha med seg endel verktøy for å få gjort en reparasjon.
Det er det vel ikke mange som har ?
Et alminnelig vedlikeholdt kjede ryker ikke uten forvarsel.
Nå finnes det også reservetannreimer med skjøt, bare så det er nevnt.
Jepp, det jeg prøvde å si er at det er lettere å komme seg på veien igjen med et kjededrift. Kjeder er langt lettere å få tak i utenfor butikkens stengetid da folk ofte kan ha de liggende i garasjen. Man kan i de fleste tilfeller installere kjeder hvor som helst og med begge hjul og det går fort. Å reparere en kjede er kanskje unødvendig, men å bytte det er langt mer praktisk og lettere(om man ikke befinner seg på ingenmannsland selvsagt.

Har ikke hørt om reservetannreim og ville heller ikke brukt det, iallefall ikke med skjøt. Ser for meg at de ryker lettere og kan gjøre mer harme enn godt :-k Ja jeg vet de sikkert bare er til å få deg til et verksted eller lignende, men med nytt kjede på veikanten kan få deg hjem pluss et par titusner kilometer til.

Svar