Ducati Multistrada 1200s - km stand

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
HenningVikingen
Innlegg: 7
Registrert: 28 jul 2020, 11:25
Motorsykkelen din: BMW K1200GT - 2006

Ducati Multistrada 1200s - km stand

Legg inn av HenningVikingen »

Hei,
Jeg har skikkelige lyst å kjøpe en multistrada 1200s, 2015 modell. Har lest alt jeg kan komme over, sett 100-talls av YouTube videoer, og lysten bare øker.
Men jeg er usikker på km-stand.
Noen mener at en slik sykkel med mer enn 20.000 km er gått mye, selv har jeg en BMW med 116.000 km på telleren.
Den jeg ar funnet er en 2015 modell, 1 eier some har fulgt alt hos Løvaas. Har nå gått 47.000 km på 5 år. Neste store service er jo på 60.000 km. Reg rem bytte er om 3 år. Sykkelen ser utrolig fin ut, og har endel tilleggsutstyr.

Er 47.000 km på en 2015 modell Multistrada for mye, og bør man da forvente masse problemer de neste 30.000 km?
Jeg vil også bruke merkeforhandler til alt vedlikehold.

Ønsker å høre deres meninger og tanker, så fyr løs.
Enjoying life...

1998 Suzuki GSX 750F
2001 Yamaha FJR-1300
2006 BMW K1200GT
2018 Ducati Multistrada 1260 S

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ducati Multistrada 1200s - km stand

Legg inn av AJ »

HenningVikingen skrev: 28 jul 2020, 11:45
Er 47.000 km på en 2015 modell Multistrada for mye, og bør man da forvente masse problemer de neste 30.000 km?
Jeg vil også bruke merkeforhandler til alt vedlikehold.

Ønsker å høre deres meninger og tanker, så fyr løs.
Hei :vs ! og velkommen til oss her på MCsiden.no - Norges mest aktive forum for aktive MC-folk :) !

Jeg mener 47000 km. ikke er mye på en 2015 modell. 47000 km. fordelt på 4-5 år tilsier sånn omtrent 10000 kjørte km. hver sesong.
Det er ikke spesielt mye.
Selv byttet jeg inn min første KTM 1290 etter tre hele sesonger (kjøpt april 2015, innbytte april 2018) med 55000 km. på telleren.
Og som jeg har nevnt flere ganger her inne i andre tråder, så gikk sykkelen bedre enn noen gang da jeg byttet den inn. Dvs. at motorgangen var myk og motoren gikk godt med lavt bensinforbruk og ingen bruk av motorolje mellom oljeskiftintervallene.
Jeg pleier å si, litt sånn halvveis spøkefullt, at jeg byttet inn sykkelen rett etter at den var ferdig innkjørt ;) .

Nå skal det dog nevnes at en av to KTMforhandlere ikke ønsket sykkelen i innbytte da denne forhandleren mente km.standen var såpass høy at han trodde det ville vanskeliggjøre videresalg.
Noe rett i dette hadde han nok siden det tok den andre forhandleren godt over to år før min innbyttesykkel ble solgt. Og da var den opprinnelige utsalgsprisen redusert i tillegg til at sykkelen ble utstyrt med kostbart ekstrautstyr (nytt originalt veskesett).

Men jeg er overbevist om at den nye eieren kjøpte en sykkel i sitt livs form med altså 55000 km. på telleren.
At denne skal holde minst 55000 til uten problemer om eieren følger serviceintervallene slik jeg gjorde, er jeg ikke tvil om i det hele tatt.
Jeg tror på ingen måte at situasjonen er annerledes med en Ducati 1200 med under 50000 på telleren.
Så her ville jeg bare kjørt på :thumleft

2018 modellen jeg har nå har for øvrig akkurat passert 42000i. Og er dermed altså snart innkjørt... :P :crazy: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Ducati Multistrada 1200s - km stand

Legg inn av pekle »

Har en sen 2015 (MY2016) som har gått 70 nå. Kjøpte den i 2018 med 40 på telleren.

Bytta startrele og vertikal fuel map sensor, begge på garanti. Også kjøpt nytt batteri. Ellers bare vanlig service.

Går som en kule og mye tyder på at dette blir min siste fossilsykkel, dvs jeg kommer til å beholde denne til det kommer snasne elsykler på markedet med litt mer rekkevidde. Om det blir 30.000 eller 60.000km til bekymrer meg ikke så mye (kjører 12-14k i året, dvs ca to dekksett)

Eneste å være oppmerksom på om du ikke er det allerede er at jeg tror MY2016 (registrert fra høsten 15) er første år med DVT (variabel ventiltiming) som gjør den mer lettkjørt. En sykkel uten DVT bør være noe billigere etter min mening - men ikke dårlig av den grunn.

Kjør på sier jeg :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ducati Multistrada 1200s - km stand

Legg inn av Bjerknez »

Jeg snakket med et hyggelig par på fergen når jeg var ute å reiste forrige uke og begge disse var på vei sørover for å levere syklene sine på verksted for ørtende gang grunnet feillamper som lyser og sykkel som plutselig ikke starter. Hen ene hadde en Multistrada 1200 og dama hans hadde en Ducati Supermotard. Supermotarden var noen år gammel og hadde gått 60.000km. Og den andre var nesten helt ny.

Hva er oddsen for at en kompis med Supermotard har hatt lignene problem på sin sykkel, samt to andre bekjente. Nå dukket det opp to på en ferge som forklarer det samme med sine to sykler. I følge dem var problemet størst når det regnet eller var vått.

Selvasagt vil man alltid ha dem som har kjørt jorden rundt uten problemer med Ducati, samt at andre merker også sikkert har sine problemer, men jeg synes at ducati er i klart overtall i min verden blandt dem jeg kjenner.

Så personlig ville jeg aldri noensinne kjøpt meg en Ducati. En ting er småfeil, men når motoren stopper og eller nekter å starte så er dette en feil som er ganske alvorlig. Vertfall når man står oppe i fjellheimen 60 mil hjemmefra.

Men nok om det...

Når det kommer til kilometerstand så tror jeg rett og slett en motorsykkel tåler langt flere kilometer enn de som ligger på finn. Mange bytter ut fort da dem finner ut at sykkelen kanskje ikke passet dem etc. Husk at dette er en hobby og mange synes det er litt gøy å prøve forskjellige sykler. Derfor tror jeg også de fleste syklene har lav kilometerstand sammenlignet med bil.

Men en sykkel som har blitt vedlikeholdt skikkelig samt stellet med klarer nok utmerket å rulle like langt som biler gjør tror jeg. Men det krever jo at man faktisk vedlikeholder den. Det er lett å tenke at man kan utsette de tyngre jobbene fordi sykkelen går jo som den skal og garantien er utløpt uansett etc.

En motorsykkel er jo forholdsvis dyr å eie i forhold til en bil med tanke på dekk og service kostnader å da kan det være lett for enkelte og skippe over det mest avanserte vedlikeholdet.

Men 20.000km. Tror jeg er null problem. 40.000km. Også. Så lenge den er vedlikeholdt skikkelig og ikke "rævkjørt". :)

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Ducati Multistrada 1200s - km stand

Legg inn av pekle »

En sånn type sykkel er sannsynligvis ikke rævkjørt. Og med 1 eier som har brukt Løvaas hele tida er det nok ganske trygt.

Ikke at anekdoter tilfører noe spesielt, men hadde mange flere driftsstans på den flett nye bimmeren min enn på Ducatien. Men det var mest det inkompetente verkstedet sin skyld.

HenningVikingen
Innlegg: 7
Registrert: 28 jul 2020, 11:25
Motorsykkelen din: BMW K1200GT - 2006

Re: Ducati Multistrada 1200s - km stand

Legg inn av HenningVikingen »

Takker for svar.
Tenkte det var på tide å bli med her i forumet.
Er en sånn lonesome rider, som kjører ca 10.000 km i året. Moro og lese og dele litt erfaringer.
Føler også at det ikke bør være noe problem med denne km-stand, så lenge det også sees i prisen seff.
Det er DVT på den, det er et must at det er denne modellen. Er det egentlig en 2016 årsmodell da? Tenker ikke på reg år...

Jeg føler at Ducati er litt som Tesla... folk har sterke meninger om de. Men for meg er det elsk på til begge to. Ducati vekker følelser, og har en så sinnsyk deilig lyd. Gikk fra Porsche til elektrisk bil, så savner denne følelsen med lyd. Lånte en Diavel 2011 for litt siden, og det var det jeg forstod at dette vil jeg ha. For en følelse...
Men må ha en som er god på touring, og det har jeg forstått at Multistradaen er perfekt til.
Er en 1.90 høy og 100 kg, så jeg trenger litt plass, men har også lest at det funker bra på Multien.

Nå må jeg bare få solgt BMW K1200GT, fått lagt den ut på finn nå👍

Takk igjen.
Enjoying life...

1998 Suzuki GSX 750F
2001 Yamaha FJR-1300
2006 BMW K1200GT
2018 Ducati Multistrada 1260 S

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Ducati Multistrada 1200s - km stand

Legg inn av pekle »

Jeg husket feil, DVT kom til MY2015. Trodde min MY2016 var den første, men var nok 2015, så da er det ikke noe problem.

Sykkelen er ganske romslig, så skulle ikke by på problemer. Salen tillater ikke så mye forflytning i lengderetning, men har ikke vært noe problem for meg - kjører gjerne 60-70 mil på en dag.

Etter min erfaring er Ducati og Tesla en finfin kombinasjon ;) - matchende rød så klart

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ducati Multistrada 1200s - km stand

Legg inn av mekkern »

JA la oss holde liv i mytene om kilomterstand :thumleft :thumleft
Dette gir mye billige sykler på markedet.

Gamle cbr`n levde ei uke på 7-10000rpm i alpene sist år..som året før.. i selskap med moderne sykler og kjørte den så gnistspruten sto..
88 modell med 120 000km på telleren.
Og denne var mishandlet de første 80 000km..
Funker fortsatt bra.men litt slapp bakdemper..

Får en moderne sykkel stellet sitt så tviler jeg ikke på 200 000km++..mulig ikke alle typer men dog..
samme med biler som tidligere var "utslitt" på 100 000km...Oljene i dag kan ikke sammenlignes med gamle SE/SF mineraloljer.

Men elektronikken-der er nok den største feilkilden siden alt skal være så avansert.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

HenningVikingen
Innlegg: 7
Registrert: 28 jul 2020, 11:25
Motorsykkelen din: BMW K1200GT - 2006

Re: Ducati Multistrada 1200s - km stand

Legg inn av HenningVikingen »

yo!
Nå beveger det seg inn her se...
Fikk akkurat hånden på en 2018 Multistrada 1260S, som har gått 5 000 km... sen 2018 reg... med alt utstyret jeg ønsker...
Ligger ikke på finn, så jeg hadde litt tid å tenke på... Den fremstår som ny, med garanti osv... fra ducati forhandler.
Men den er 50.000 dyrere enn 2015 MTS 1200S, som har gått 50 000 km... som også har utstyret jeg ønsker.
Vi snakker 215k og 165k...
Jeg føler 215k er billig, i forhold til hva som ligger på finn, mens 165k er ganske dyrt med den km-stand.
Gi meg noe råd om dere har...
Økonomisk går begge alternativene greit,
problemet mitt er å bruke penger på meg selv...
Dette er kun min leke...og ikke noe til famile, kone, barn og hus, osv.

Herregud...
Dette blir rått uansett.
Også må jeg fortelle det til kona etterhvert...
ha ha ha.
Enjoying life...

1998 Suzuki GSX 750F
2001 Yamaha FJR-1300
2006 BMW K1200GT
2018 Ducati Multistrada 1260 S

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Ducati Multistrada 1200s - km stand

Legg inn av pekle »

1260 ville jeg tatt. Nesten ny sykkel med bortimot 100k i rabatt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ducati Multistrada 1200s - km stand

Legg inn av AJ »

HenningVikingen skrev: 28 jul 2020, 18:22 Gi meg noe råd om dere har...
Økonomisk går begge alternativene greit,
problemet mitt er å bruke penger på meg selv...
Dette er kun min leke...og ikke noe til famile, kone, barn og hus, osv.

Herregud...
Dette blir rått uansett.
Også må jeg fortelle det til kona etterhvert...
ha ha ha.
:knegg
Ja, jo... det er jo flere hensyn å ta når det gjelder dette selvfølgelig.
Men om ikke økonomien er noen hindring så heier jeg på 1260S kjøp :crazy: !

Jeg var i samme situasjon vinteren/våren 2018 og gikk jeg for det som for meg var sykker'n på øverste hylle og gjentok det samme i samme måned tre år senere.
Ingen koneinnsigelser her i gården etter disse handlingene... ;)

Men jeg har selvfølgelig skaffet meg MCmannepoeng på andre områder for å "rettferdiggjøre" disse handlingene... :knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

HenningVikingen
Innlegg: 7
Registrert: 28 jul 2020, 11:25
Motorsykkelen din: BMW K1200GT - 2006

Re: Ducati Multistrada 1200s - km stand

Legg inn av HenningVikingen »

YES!!!
I dag har det vært prøvekjøring.
Da er jeg en lykkelig eier av en rød 2018, Multistrada 1260S... kun gått 550 mil :)
Fikk med års servicen, og masse utstyr, touring pakke, urban pakke, GPS, corbin sal, høyere vindskjerm +++
Herregud for en sykkel. Det var som ny, med garanti og hele suppa.
Kan hente den i morgen, eller fredag.

Takk for råd å hjelp på veien.

Lykkelig...
Enjoying life...

1998 Suzuki GSX 750F
2001 Yamaha FJR-1300
2006 BMW K1200GT
2018 Ducati Multistrada 1260 S

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ducati Multistrada 1200s - km stand

Legg inn av AJ »

Gratulerer :twothumbs: :crazy: !

Og nå forventes det bilder av vidunderet, gjerne sammen med smørblid ny eier, når den hentes :D .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ducati Multistrada 1200s - km stand

Legg inn av simpson »

Gratulerer med en kjempesykkel.
Du har kjøpt fra øverste hylle og er lysår foran det du kjørte før når det gjelder teknologi og innovasjon.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ducati Multistrada 1200s - km stand

Legg inn av Bjerknez »

Gratulerer med den desidert råeste traktoren som er å oppdrive, med tanke på utseende vertfall :twothumbs:
Så får vi håpe du slipper de samme probelemene som de jeg kjenner har hatt med Ducati. Oddsen er vel uansett ganske grei for at du slipper det, men allikevel utrolig surt når du står der...

Men ingen skal ta fra Ducati utseende, motokarakteristikk og sjel :twothumbs:

Svar