Hvordan varme opp etter vinteren? "Rustløser"-kurs, kjøregårdstrening, evt. annet?

Forum for fulleffekt tung-MC
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?

Legg inn av cannon »

Kjør med store marginer, lave skuldre og et smil som går helt rundt. Resten ordner seg selv.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?

Legg inn av kjellv »

Audi Mannen skrev: 15 apr 2020, 07:34 For min del har jeg i 2 år sett nytten i dette : https://www.naf.no/her-finner-du-naf/mc ... lt-ii3223/ i mitt nærområde.

Vet ikke hvor mange NAF avdelinger rundt i Norge som tilbyr dette, men lokalt her så stiller NAF og NMCU opp med godt kvalifisert personell som gjennomfører øvelser i kjøreteknikk og kommer med tilbakemeldinger til hver enkelt underveis. Kaffe, vaffler og pølse selges i kiosk og det er riktig så god stemning.
Her er det fokus på svingteknikk og kjøring mellom kjegler, nødbrems og ellers kjøring på lukket go-kart bane som i seg selv gir god trening i sving uten at farten blir alt for høy.
Personlig har jeg hatt stort utbytte av dette som "fersk" og håper det passer for meg i år også på den aktuelle datoen.


Hva tror du Kjellv.... blir det gjennomført som planlagt eller klarer Covid-19 å sette en stopper?
Vi har ikke tatt bestemmelsen ennå, håper i det lengste at vi skal klare å gjennomføre ett eller annet i år også. Første rustløserkurset er planlagt på gocartbanen i Malmedalen søndag 28. April. Rustløseren på Halsabanen er planlagt 5. Mai. Med dagens retningslinjer er dette ikke mulig, så håpet er at myndighetene åpner opp mer innen den tid. Lokale myndigheter hadde nok gjort det, smittenivået her hos oss er helt annerledes enn lengre sør i landet. Her er jo nesten ikke smitte lengre. Men vi får se, krysser fingrene ennå.

Rustløserkurs er utrolig nyttig! Man tror det ikke før man har prøvd hvor effektivt dette er. Etter bare et kvarter på for eksempel en gocartbane der nøye planlagte øvelser er merket opp kjenner man at ferdighetskurven stiger veldig. Dette anbefales å prøve om man har sjansen. :thumleft

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?

Legg inn av ejs »

Rustløser dagene til NMCU/NAF er bra, men personlig syntes jeg de har vært for langt uti sesongen. Har jo kjørt i en måned eller mer før kurset. I alle fall her i Kristiansand. Var på ett for noen år siden.. :redface
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?

Legg inn av kjellv »

ejs skrev: 15 apr 2020, 20:04 Rustløser dagene til NMCU/NAF er bra, men personlig syntes jeg de har vært for langt uti sesongen. Har jo kjørt i en måned eller mer før kurset. I alle fall her i Kristiansand. Var på ett for noen år siden.. :redface
Det er vanskelig å planlegge disse datoene. Jeg sitter i styret i NAF MC Møre og Romsdal, og vet litt om det. Booking av bane, vi booker også røde kors foran slike arrangement, dette må gjøres tidlig. Det er slett ikke hvert år man treffer riktig helg foran sesongstart. Vi arrangerer fire rustløserkurs over hele fylket hver vår. Planlegginga starter lenge før man vet når det blir vår og sesongstart. Her på Nordvestlandet er det ikke vår ennå, det er bare de barskeste som har hatt sesongstart ennå. Selv har jeg tanker om å hente sykkelen denne helga, som er den første helga i april uten værmeldinger som inneholder snø :-k

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren? "Rustløser"-kurs, kjøregårdstrening, evt. annet?

Legg inn av AJ »

Rustløserkurs åpent for alle på Vinstra:

https://www.facebook.com/groups/1723693 ... &ref=notif

Kom gjerne med tips om flere slike kurs.

Og hvis noen går sammen om å "varme opp" og riste løs litt vinterrust i vinterdvalte kjøreferdigheter på avtalte steder, egne kjøregårder osv., så kom gjerne med det også i denne tråden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan varme opp etter vinteren? "Rustløser"-kurs, kjøregårdstrening, evt. annet?

Legg inn av Bjerknez »

Rusten er fjernet for lengst. Startet sesongen på delvis glatte veier på vei til jobb og kjørt en del småturer etter dette og tilbakelagt omtrent 100 mil allerede i år så jeg vil si at oppvarmingen for min del er ferdig.

Selv om det selvsagt aldri er galt med noen runder på bane i ordnede former. :)

Jajo82
Innlegg: 334
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Hvordan varme opp etter vinteren? "Rustløser"-kurs, kjøregårdstrening, evt. annet?

Legg inn av Jajo82 »

Bjerknez skrev: 25 apr 2023, 10:59 Rusten er fjernet for lengst. Startet sesongen på delvis glatte veier på vei til jobb og kjørt en del småturer etter dette og tilbakelagt omtrent 100 mil allerede i år så jeg vil si at oppvarmingen for min del er ferdig.

Selv om det selvsagt aldri er galt med noen runder på bane i ordnede former. :)
Ingen trenger rustløser for å kjøre 100 mil mer eller mindre rett fram

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan varme opp etter vinteren? "Rustløser"-kurs, kjøregårdstrening, evt. annet?

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 25 apr 2023, 11:13
Bjerknez skrev: 25 apr 2023, 10:59 Rusten er fjernet for lengst. Startet sesongen på delvis glatte veier på vei til jobb og kjørt en del småturer etter dette og tilbakelagt omtrent 100 mil allerede i år så jeg vil si at oppvarmingen for min del er ferdig.

Selv om det selvsagt aldri er galt med noen runder på bane i ordnede former. :)
Ingen trenger rustløser for å kjøre 100 mil mer eller mindre rett fram
Nei, ikke hvis man skal kjøre rett frem hele tiden...

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Hvordan varme opp etter vinteren? "Rustløser"-kurs, kjøregårdstrening, evt. annet?

Legg inn av Solo-rider »

Det er fremdeles ledige plasser på GRATIS Trafikksikkerhetskurs NAF MC Vestfold (Tønsberg) :mk
https://www.naf.no/her-finner-du-naf/mc ... rhetskurs/
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvordan varme opp etter vinteren? "Rustløser"-kurs, kjøregårdstrening, evt. annet?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
Jajo82 skrev: 25 apr 2023, 11:13
Bjerknez skrev: 25 apr 2023, 10:59 Rusten er fjernet for lengst. Startet sesongen på delvis glatte veier på vei til jobb og kjørt en del småturer etter dette og tilbakelagt omtrent 100 mil allerede i år så jeg vil si at oppvarmingen for min del er ferdig.

Selv om det selvsagt aldri er galt med noen runder på bane i ordnede former. :)
Ingen trenger rustløser for å kjøre 100 mil mer eller mindre rett fram
Nei, ikke hvis man skal kjøre rett frem hele tiden...
Det er egentlig helt feil!
Alle har godt og god nytte av et rustløserkurs ved sesongstart. Kanskje spesielt de som bare kjører 100 mil rett fram..

Etter mange måneder vinterdvale er det en del spesielle ting vi motorsyklister har godt av å friske opp, ettersom vi fort legger oss vaner som passer bedre for bilister når vi kjører bil. Ting som blikkbruk, plassering, svingteknikk, unnamanøver og mye annet.
Alt for mange er litt våryr i starten av sesongen, og glemmer fort at ryggmargsrefleksene ikke er helt på plass ennå. Samtidig vet vi at medtrafikanter ennå ikke er vant til at vi er i trafikkbildet, og misforståelser lett oppstår. Medtrafikantene får vi ikke gjort noe med, men vi kan øke fokus på å gjøre det vi kan for å se dem.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Jajo82
Innlegg: 334
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Hvordan varme opp etter vinteren? "Rustløser"-kurs, kjøregårdstrening, evt. annet?

Legg inn av Jajo82 »

Det er helt riktig det du sier, kjellv.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan varme opp etter vinteren? "Rustløser"-kurs, kjøregårdstrening, evt. annet?

Legg inn av Bjerknez »

Svaret mitt til jajo82 var ment ironisk kjellv. Derfor la jeg til "..." da jeg ikke helt skjlnte det utsagnet...

Jajo82
Innlegg: 334
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Hvordan varme opp etter vinteren? "Rustløser"-kurs, kjøregårdstrening, evt. annet?

Legg inn av Jajo82 »

Nei det gjorde du nok ikke. Ironien er vanskelig å få fram med skrift. Jeg tar den👍

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan varme opp etter vinteren? "Rustløser"-kurs, kjøregårdstrening, evt. annet?

Legg inn av Bjerknez »

Det skader jo aldri med et rustløser kurs. Jeg er så absolutt ikke i mot det. Men nå har jeg kjlrt litt i underkant av 1000km. På en drøy måned på variert underlag og faktisk også noen svinger, så den værste rusten er borte for min del. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan varme opp etter vinteren? "Rustløser"-kurs, kjøregårdstrening, evt. annet?

Legg inn av FredrikE24 »

Da tror jeg du skulle prøvd deg på et rustløserkurs en gang. Etter at jeg var på cannon(som ikke lenger er blant oss) sitt kurs på Rudskogen et år, så var jeg som motorsykkelfører helt transformert. Man kan gjerne si at den verste rusta er banka, men det at det er helt rustfritt etter hundre mil tror jeg ingenting på. At man kjører fint i normale situasjoner gjør man nok sikkert, men så er det alt det andre da, det må repeteres.

Selv kjører jeg helt dust i kjøregården i Drøbak en kveld. Etter en time-halvannen er vi gudd.

Svar