Flatt batteri etter vinteren

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av PWL »

Dreit meg ut i vinter og verken ladet batteriet underveis eller koblet fra batteriet, så da jeg skulle ta en kjapp tur for å komme igang igjen bare blinket det i dashboardet da jeg trykka på knappen.

Så da er jeg på utkikk etter nytt batteri og evt tips til hva jeg kan prøve med batteriet jeg har om jeg skulle få det til å funke igjen.

Er dette noe som er greit å kjøpe på nett? Batterier under skal tydeligvis passe min sykkel. Det må nevnes at jeg ikke akkurat er mekaniker...

https://www.xlmoto.no/mc-batteri-snell- ... -f-2000#?p
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av mekkern »

Prøve å lade det opp før du avskriver det.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av kjellv »

Du kan alltids prøve å lade det, og du kan ha et batteri som til en viss grad fungerer. Moderne startbatterier er veldig dårlig på å takle dype utladinger, og vil neppe få tilbake mer enn maks 60-70% av sin opprinnelige kapasitet. Veldig sannsynlig mye mindre enn dette.
Men du er heldig, gode batterier koster ikke all verden til denne sykkelen. PowerRoad 425,- BS AGM 655,- og Yuasa YTX 695,- ser jeg..

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av PWL »

Takk for tilbakemeldinger. Jeg skal prøve med en oppladning før jeg kjøper batteri i hvert fall.
kjellv skrev: 16 mar 2020, 21:48 Men du er heldig, gode batterier koster ikke all verden til denne sykkelen. PowerRoad 425,- BS AGM 655,- og Yuasa YTX 695,- ser jeg..
https://www.yuasabatteries.com/battery/ ... e_id=28858

Fant denne modellen med "Find battery", vil det si jeg skal ha modellen "YTX9-BS" uansett merke? Den første jeg linket (en billigvariant, ser det ut til?) heter "YTX12A-BS" og påstår den også skal passe. Dumt å risikere?
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av Geiroe »

Bare sørg for å få med syre, hvis ikke batteriet er tett. Koster litt ekstra å få fylt det.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av E-strom »

PWL skrev: 17 mar 2020, 08:55 Takk for tilbakemeldinger. Jeg skal prøve med en oppladning før jeg kjøper batteri i hvert fall.
kjellv skrev: 16 mar 2020, 21:48 Men du er heldig, gode batterier koster ikke all verden til denne sykkelen. PowerRoad 425,- BS AGM 655,- og Yuasa YTX 695,- ser jeg..
https://www.yuasabatteries.com/battery/ ... e_id=28858

Fant denne modellen med "Find battery", vil det si jeg skal ha modellen "YTX9-BS" uansett merke? Den første jeg linket (en billigvariant, ser det ut til?) heter "YTX12A-BS" og påstår den også skal passe. Dumt å risikere?
Sjekk ut to ting:
1. Hva er den fysiske størrelsen (millimeter) på det batteriet du har
- ev. hvor mye større kan et nytt batteri være, av og til er slingringsmonnet veldig lite
2. Hvilke "poler" har du, altså hvordan monterer du ledningene til batteriet
- noter også om du har plus til høyre eller venstre, det er enklest å ikke gjøre noe med tilkoblingene

Ta et bilde og sammenlign med det du planlegger å kjøpe

Det to batteriene du nevner har følgende dimensjoner:
150mm x 87mm x 105mm
150mm x 87mm x 130mm
Tallet på batteriet har som oftest sammenheng med kapasiteten - her har altså det ene batteriet høyere kapasitet og er også 25mm høyere. Fint om det passer, men husk å måle først :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av ELO1973 »

..og vær nøye når du måler høyden på batteriet og pass på at (pluss)polen ikke kommer borti gods når du monterer alt sammen....ikke spør hvorfor jeg vet :doh

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av PWL »

E-strom skrev: 17 mar 2020, 10:24 Det to batteriene du nevner har følgende dimensjoner:
150mm x 87mm x 105mm
150mm x 87mm x 130mm
Ai. Ja, det har litt å si. Hvilken er 130mm mener du? Nysgjerrig på hvor det stod.

Pluss, minus og mål skal jeg klare å notere meg, men det er litt vrient på nett. Det er ikke alltid jeg føler bildene representerer riktig modell.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av Geiroe »

Lad batteriet, la det stå ubelastet et døgn, mål spenningen. Har det sunket til 12.3 kan du muligens bruke det iår, synker spenningen under det, bytt det ut til originalbatteri eller tilsvarende. Regulatorer er ikke glad i dårlige batterier, og de kan ha en tendens til å ta med seg stator i samme slengen. Kostnader og problemer du godt kan være foruten.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av kjellv »

Geiroe skrev:Lad batteriet, la det stå ubelastet et døgn, mål spenningen. Har det sunket til 12.3 kan du muligens bruke det iår, synker spenningen under det, bytt det ut til originalbatteri eller tilsvarende. Regulatorer er ikke glad i dårlige batterier, og de kan ha en tendens til å ta med seg stator i samme slengen. Kostnader og problemer du godt kan være foruten.
Riktig. Men også starter får et tøft liv med dårlig batteri. Et dårlig batteri tar knekken på starteren, og en dårlig starter er drepen for batteriet. Alt henger sammen.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av kjellv »

PWL skrev: 17 mar 2020, 08:55 Takk for tilbakemeldinger. Jeg skal prøve med en oppladning før jeg kjøper batteri i hvert fall.
kjellv skrev: 16 mar 2020, 21:48 Men du er heldig, gode batterier koster ikke all verden til denne sykkelen. PowerRoad 425,- BS AGM 655,- og Yuasa YTX 695,- ser jeg..
https://www.yuasabatteries.com/battery/ ... e_id=28858

Fant denne modellen med "Find battery", vil det si jeg skal ha modellen "YTX9-BS" uansett merke? Den første jeg linket (en billigvariant, ser det ut til?) heter "YTX12A-BS" og påstår den også skal passe. Dumt å risikere?
YTX9-BS skal passe perfekt til sykkelen din. Ytre mål og polstilling er riktig.
YTX batteriene fra Yuasa kommer med syreampuller, men trenger en spesiallader for korrekt aktivering. Denne laderen har et spesielt ladeprogram for YTX for å oppnå full effekt. Bestill batteriet hos en MC forhandler og få det ferdig klargjort.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av ejs »

Batteriet du har er søppel. Hvilespenninga skal ikke synke så mye på ett halvt år engang. Hadde det batteriet vært på en bil, da hadde de kallt det start/stopp syndrom, og gitt nytt på garantien.
Det batteriet du linker til ser greit ut, har bare større ampere kapasitet (14)

Edit.. Leste ikke nøye nok. Trodde batteriet på Hondaen sank ned til 12.3volt på ett døgn. :~| :~|
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av E-strom »

PWL skrev: 17 mar 2020, 15:27 [...klipp...] Nysgjerrig på hvor det stod.

Pluss, minus og mål skal jeg klare å notere meg, men det er litt vrient på nett. Det er ikke alltid jeg føler bildene representerer riktig modell.
GIYF - Google Is Your Friend :)
https://www.google.com/search?q=YTX9-BS
https://www.google.com/search?q=YTX12A-BS
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av PWL »

Får treff på YTX12-BS også. Ser ut som YTX12A-BS har samme mål som YTX9-BS, men ikke YTX12-BS.

Jeg fikk ladet halvannen times tid igår kveld, og da jeg forsøkte å starte den tok det litt tid før det skjedde noe, men med litt gass kom den igang :D Jeg slo den av igjen (for å ta på meg kjøreklær) og etter det startet den helt som normalt. Så da er plutselig vårens første tur på 15-20 unnagjort :) Trodde det skulle bli uvant, men det føltes nesten som jeg ikke hadde hatt pause fra det i det hele tatt.

Så ang. batteriet gjenstår det vel bare å se om det fortsetter å holde ut. Setter veldig pris på all hjelpen her. Brått skal jeg ut å kjøpe batteri snart likevel ;)
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Flatt batteri etter vinteren

Legg inn av BlåBil »

Kan du dytte den igang og så å kjøre en lengre tur for å lade den opp? Eller er det en dårlig strategi?

Svar