Ducati pålitelighet

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
tosu
Innlegg: 11
Registrert: 30 jun 2019, 10:40
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2016
Sted: Asker

Ducati pålitelighet

Legg inn av tosu »

Jeg kikker på sykler for tiden og har sett flere Ducati Monster sykler som jeg kunne tenke meg, men jeg er bekymret for at en sånn sykkel potensielt vil utvikle tekniske problemer hyppigere enn det som er vanlig blant japanske sykler.

Hvis jeg f.eks. kjøper en 2009-modell Ducati Monster 696 hvor sannsynlig er det at den vil bli dyr å eie pga. stadige reparasjoner kontra å kjøpe en ekvivalent japansk sykkel? Så vidt jeg har skjønt er de nyere Ducati-modellene mer pålitelige, men vet ikke med disse som er produsert før 2010-årene.

Vil gjerne høre deres erfaringer

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ducati pålitelighet

Legg inn av AJ »

Jeg vet om mange fornøyde Ducatieiere.
Etter hva jeg har fått med meg har syklene noen litt spesielle motortekniske løsninger som medfører forholdsvis høye servicekostnader. Men denslags legger man gjerne inn i budsjettet... ;)

Men det er også slik at en del har opplevd mye rart med Ducati, som brukeren Stian87 her inne. Mer å lese om det her: https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=326580#p326580 ...
(Bla fram og tilbake for å se hvilke erfaringer han gjorde).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Ducati pålitelighet

Legg inn av L-NA »

Uavhengig av statistikker for service kostnader på biler, MC eller andre kjøretøy, så sier dette ingenting om aktuelle kostnader du får. Men i bestefall kan det si litt om risikoen for kostnader.
Selv har jeg eid en gammel MC som hadde minimale kostnader. Senere kjøpte jeg helt ny sykkel av samme merke, og ingen sykkel jeg har eid har vert mer på verksted.
Selvfølgelig så indikerer statistikken litt om risikoen for tekniske problemer, men jeg vil absolutt anbefale å legge stor vekt på også andre kriterier en tekn. problemer før du bestemmer deg 🙂

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Ducati pålitelighet

Legg inn av space-ace »

Jeg har en 748. Har vært noe elektriske feil men det er alt. Den har nå kjørt 50.000km.

Ja, ventiljustering koster nok noen kroner mere her enn en vilkårlig firesylindret japansk sykkel. Men ikke avskrekkende. De nye modellene (jeg er usikker på fra når, du får Google det) har ikke registerreim heller. Jo nyere, jo bedre er de nok. Men selv 97-modell har ikke vært skremmende

Jeg kommer aldri til å selge 748n. Skal nå ha ventiljustering og div til sommeren. Fantastisk sykkel på svingete veier. Ble ganske grei sittestilling også etter jeg monterte helibars.

Du får prøve en og se om du liker den. Liker du en leken sykkel med godt moment, fin lyd og hvor alle dataljer har flott finish så kjør på

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ducati pålitelighet

Legg inn av FredrikE24 »

Hadde jeg vært i markedet for en Ducati hadde ikke jeg tenkt så mye på det. Er vel som alt annet, passer man godt på det, så varer det.

Men, det finnes mandagssykler av alle merker og modeller.

Når det gjelder ventiljustering. Dette har jeg inntrykk av at verkstedene tjener rått på. Sjekk av klaring er en ting, og justering er noe annet. Dersom klaring er utenfor spec på den aktuelle ventilen, så justeres klaringen. Som regel er alle klaringene innafor. En som kan det, kan ikke bruke mye mer enn en time på en sjekk. Ofte får jeg inntrykk av at kunder betaler for justering åkke som.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ducati pålitelighet

Legg inn av simpson »

space-ace skrev: 14 mar 2020, 10:57 Jeg har en 748. Har vært noe elektriske feil men det er alt. Den har nå kjørt 50.000km.

Ja, ventiljustering koster nok noen kroner mere her enn en vilkårlig firesylindret japansk sykkel. Men ikke avskrekkende. De nye modellene (jeg er usikker på fra når, du får Google det) har ikke registerreim heller. Jo nyere, jo bedre er de nok. Men selv 97-modell har ikke vært skremmende

Jeg har en 18 modell multistrada og den har reimer.
Tror faktisk at det bare er V4 som ikke har.
Men nå er det reimbytte hvert 5 år eller 30.000 km mot hvert 2 år eller 12.000 km på tidligere modeller.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ducati pålitelighet

Legg inn av FredrikE24 »

Uten å ha sett på det, så tenker jeg at det å bytte reg.reimer på disse er temmelig enkelt uansett?

Med 12k er det relativt ofte, men ikke verre enn at det gjøres hvert oljeskift.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ducati pålitelighet

Legg inn av simpson »

På Desmoquatro motoren, som sitter i 748, 851, 916 osv er det ganske kurant jobb.
På Testastretta motoren som kom etter Desmoquatro skal du vite hva du gjør.
Litt mer omfattende og mange som har prøvd selv og fått motor ras etterpå.
Sist jeg hadde Ducati med Testastretta tok Løvaas 3600 kr for reimbytte inklusiv deler. Så det er helt OK pris....

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Ducati pålitelighet

Legg inn av JK95 »

Har hatt Ducati ST4S fra 2001 med 100k km, det er sykkelen jeg har hatt minst trøbbel med, min nåværende Streetfighter 1098 har jeg vært noe uheldig med i form av sprekk i topp, men noen må være uheldig også :crazy:

Mitt inntrykk av nyere Ducati er at de ikke er på langt nær så ille som de var før tusenårsskiftet. Noen har så klart vært litt uheldige, men 696 Monster har jeg ikke hørt om problemer med. Det er kun reimbyttene og ventilsjekkene det virkelig MÅ følges opp på, er ikke så ofte ventiler må justeres, men det bør holdes øye med i henhold til servicehefte :thumleft

Ser ingen grunn til å ikke prøve seg med en 696 Monster :prf

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ducati pålitelighet

Legg inn av FredrikE24 »

Og det og sjekke klaringa er grei skuring eller?

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Ducati pålitelighet

Legg inn av JanK »

Jeg har formidlet og testet ett tresifret antall Ducatier, tilbakemeldingene har vært 99 prosent positive, tror jeg har byttet 3-4 spenningsregulatorer, noe som er kjent som en svakhet på noen av modellene.

Konklusjon, du kommer ikke til å angre på Ducati kjøp!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ducati pålitelighet

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 14 mar 2020, 17:30 Og det og sjekke klaringa er grei skuring eller?
Ventilsjekk er litt mer jobb enn på en konvensjonell topp da den har desmodromiske ventiler.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Ducati pålitelighet

Legg inn av space-ace »

simpson skrev: 14 mar 2020, 12:57
space-ace skrev: 14 mar 2020, 10:57 Jeg har en 748. Har vært noe elektriske feil men det er alt. Den har nå kjørt 50.000km.

Ja, ventiljustering koster nok noen kroner mere her enn en vilkårlig firesylindret japansk sykkel. Men ikke avskrekkende. De nye modellene (jeg er usikker på fra når, du får Google det) har ikke registerreim heller. Jo nyere, jo bedre er de nok. Men selv 97-modell har ikke vært skremmende


Jeg har en 18 modell multistrada og den har reimer.
Tror faktisk at det bare er V4 som ikke har.
Men nå er det reimbytte hvert 5 år eller 30.000 km mot hvert 2 år eller 12.000 km på tidligere modeller.
Jeg vet 899 panigale har drev iallefall. Så det er sikkert litt etter hvilken modell/motor man har.

Det er 2år /20.000km på 748-reima iallfall. Men når det blir 5år og 30.000 km så ser jeg ikke noe problem med registerreim lengre.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Ducati pålitelighet

Legg inn av pekle »

Og tenk så mye hyggeligere det er med en Ducati enn en (liten) japansk rekkefirer :) Selv de som kommer seg gjennom koronaen lever bare en gang.

Nå har jeg riktignok en nyere modell, gått 67.000km. Bytta et rele, ellers problemfri. Var mye mer krøll med min forrige BMW i løpet av samme distanse.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ducati pålitelighet

Legg inn av mekkern »

1299 paginale har vel faktisk kjededrift av kammene. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar