Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Bjørnar
Innlegg: 8
Registrert: 20 mai 2019, 09:18
Motorsykkelen din: Yamaha MT09SP

Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)

Legg inn av Bjørnar »

Hei alle sammen,

Jeg er ute etter ny sykkel, og denne gangen blir det nok en typ "Adventure" sykkel.

Av mange alternativer har jeg landet på ett par, og Africa Twin er en av dem som står høyest på listen.

Jeg har prøvekjørt den nye, og den kjører veldig bra og har en artig motor (20.modell).

Men det kommer ett stort "MEN" her.

Jeg er medlem av Africa Twin gruppen på facebook, og det virker som det en god del problemer med korrosjon og rust på sykkelen.
Jeg har hørt før at de har hatt problem med rust og korrosjon på eikejulene, men det virker som det er utbredt på både ramme, motor og endene på bremsekablene.

Jeg har fått inn med morsmelka at Honda=kvalitet, så dette overrasker meg mye.

Noen her som har sykkelen eller har hørt eller opplevd de samme problemene som nevnt over?

Takk for alle svar :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)

Legg inn av AJ »

Bjørnar skrev: 19 feb 2020, 09:55 Men det kommer ett stort "MEN" her.

Jeg er medlem av Africa Twin gruppen på facebook, og det virker som det en god del problemer med korrosjon og rust på sykkelen.
Jeg har hørt før at de har hatt problem med rust og korrosjon på eikejulene, men det virker som det er utbredt på både ramme, motor og endene på bremsekablene.

Jeg har fått inn med morsmelka at Honda=kvalitet, så dette overrasker meg mye.

Noen her som har sykkelen eller har hørt eller opplevd de samme problemene som nevnt over?

Takk for alle svar :)
Regner med at AT eiere her inne melder seg på med sine erfaringer. Det er, om jeg husker riktig, i hvert fall én bruker her inne som har kjørt langt ned i E¤uropa under forskjellige forhold med en slik.

For egen del høres dette med korrosjon og rust høres rart ut, og ikke minst en smule betenkelig... :-k .
Min forrige KTM 1290 hadde eikehjul, men ingen antydning til korrosjon og rust der. Heller ingen andre steder på sykkelen. Det samme med den jeg har nå.
Heller ikke på skruehoder eller kjedene. Men så sørger jeg for god kontinuerlig oljesmøring på disse... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Jajo82
Innlegg: 331
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)

Legg inn av Jajo82 »

Hei

Mener det var et problem med rust på eikene på de første modellene(2016)
Ingen rust på mine felger som er en 2017 modell. Rust ellers har jeg heller ikke sett verken på min eller samboeren sin.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)

Legg inn av Subsea79 »

Hei.
Jeg har en 2016 mod. Og holder på å sjekke litt opp i dette nå.
Slik jeg forstår det var det brukt galvaniserte eiker på 2016 (og kanskje 2017) modellen. Dette ble byttet til rustbestandig på et punkt.

På den nye er det helt annen type både felg og eiker i og med den er tubeless.
Har ellers ikke sett noe spesielt av rust.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)

Legg inn av Subsea79 »

Men, ser at midtbjelke rett bak framdekk (vet ikke hva den heter) er utsatt for steinsprut, og at noen velger å legge på en beskyttelse her, samt montere skjermforlenger.

Edit:
Det er vel også vesentlig hvordan sykkel skal brukes. Har inntrykk av (Africa Twin forum) at mange av disse syklene blir brukt mye off road, og til dels veldig tøff bruk. Det er jo på papiret en off-road sykkel, mer enn en touring sykkel, der av CRF.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22859
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ikke kjørt den nye, men den gamle. For å si det sånn, ikke en sykkel for meg.

Du kan lese om mine førsteinntrykk her:
https://bjerknez.no/provekjort-honda-africa-twin-7467/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)

Legg inn av FredrikE24 »

R1250GS, prøv en! Jeg ble veldig overrasket sammenlignet med den gamle R1200 LC motoren.

Bjørnar
Innlegg: 8
Registrert: 20 mai 2019, 09:18
Motorsykkelen din: Yamaha MT09SP

Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)

Legg inn av Bjørnar »

Takker for svar :)

Det er vel solgt bort i mot 100k eksemplarer siden 2016, så hvis dette hadde vært ett reelt problem så burde vel allmennheten hørt mer om det tenker jeg :)

Brukeravatar
StiaWe
Innlegg: 39
Registrert: 18 jul 2019, 11:58
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin AS - CRF 1000L2 - 2018

Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)

Legg inn av StiaWe »

Sitat AJ.
"Det er, om jeg husker riktig, i hvert fall én bruker her inne som har kjørt langt ned i E¤uropa under forskjellige forhold med en slik"

Om dette er meg, det vet jeg ikke, men jeg kjørte i sommer snaue 5000 km nedover og gjennom Europa med min 2018 Africa Twin Adventure Sports.

Denne kjøpte jeg ny i 2018 og kjenner til de fleste steinsprang og småmerker sykkelen allerede har fått.

Jeg har selv blitt spurt om dette med rustne eiker osv. men, som tidligere nevnt i tråden her så skal dette være utbedret for på min sykkel er det ingenting å se etter snart 16000 kjørte km.

Plukket av tanken når jeg monterte ekstralysene mine så jeg har fått tatt en titt under der også :D

På stolpen/rammen rett bak fremhjulet som også har blitt nevnt her så har jeg noen fine steinsprut og hvor jeg ser rett i metallet på noen de etter diverse offroad- og turer på diverse fjellveier.

Dette har jeg tenkt å gjøre noe med før sesongen starter og når temperaturen tillater det.

Har selv tenkt tanken om å kanskje legge en folie e.l på denne, men igjen vil det være fare for steinsprut og at fuktighet samles bak denne folien har jeg ikke lyst til.

Så jeg kan ikke si noe annet enn positivt om min sykkel hvertfall :thumleft

Det skal sies at det er 17 år siden sist jeg hadde sykkel, da en 2000 GSX R så disse kan ikke sammenlignes, men til at det er en relativt stor sykkel, så vil jeg si at den er både lettkjørt og leken.

Jeg har manuell versjon, men kjørte automat på demosykkelen jeg prøvde og det passer ikke for meg. I mine øyne passer det bedre på en ren touringsykkel. Men vi er heldigvis forskjellige alle mann. Noen liker mora og noen liker dattera osv.

Samtidig så vil jeg også ha muligheten til å kunne jobbe med clutchen om dette behøves på diverse skogsveier/stier.

At noe vil dukke opp over tid og jo eldre sykkelen blir, det må man nok bare regne med tenker jeg.
Og kjøper man en ny sykkel i dag så har man jo garanti og reklamasjonsrett.

At den kan være litt myk i demperene har jeg hørt litt om, men det blir også sagt at disse er justert etter snittvekten til folkene der sykkelen er laget, og uten å fornærme noen, så veier vi kanskje litt mer her til lands, så det er kanskje ikke så rart at disse kan oppleves som litt myke 😬

Bakdemperen har jeg selv justert litt på siden jeg hadde med meg ganske mye bagasje på turen min nedover og det skulle nesten ikke dreies noe på justeringen før sykkelen ble merkbart stivere bak.
Foran vil jeg nok ha hjelp til dette, om jeg skulle ville justere noe.

Jeg synes personlig at den passer meg godt i dempingen ettersom jeg også trives på fjellveiene og med litt TET-kjøring 😃

Den helt nye har vel fått elektrisk justering på bakdemperen avhengig av vekten den får på seg om jeg ikke tar feil.

Africa Twin er en knall sykkel i mine øyne, og denne kan jeg anbefale på det varmeste, men jeg er kanskje inhabil 😄
2018 Honda Africa Twin Adventure Sports

Instagram: photography_by_sw

Bjørnar
Innlegg: 8
Registrert: 20 mai 2019, 09:18
Motorsykkelen din: Yamaha MT09SP

Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)

Legg inn av Bjørnar »

Takk for du delte dine erfaringer ”StiaWe“!

DCT syns jeg fungerte veldig bra i sport modus, men vanlig modus var det litt tamt og kjedelig.
Men spørs om jeg ikke bare kjører manuell med quickshifter heller.

Jeg kommer uansett til å vente på den nye Triumph Tiger 900 rally pro.
Ser jo ut som den har mer eller mindre alt som AT har bare for en mye billigere penge, men det gjenstår å se
Hvordan den føles :)

Brukeravatar
StiaWe
Innlegg: 39
Registrert: 18 jul 2019, 11:58
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin AS - CRF 1000L2 - 2018

Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)

Legg inn av StiaWe »

Bare hyggelig 😊

Viktig å ikke ta for raske beslutninger 😄
2018 Honda Africa Twin Adventure Sports

Instagram: photography_by_sw

raster
Innlegg: 134
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)

Legg inn av raster »

Hentet akkurat ut min fra 50000 km service. Fikk lakkert rammerøret foran på garantien, men ikke uten diskusjon. Fikk fortalt at syklene lakkeres med en miljølakk som er dårligere enn brennlakkeringen før. De bruker ikke en gang grunning, så skaller det av så er det bart metall. Kjedelig for Hondas renomme dette, men vet ikke nok om andre merker har tilsvarende problem. Veisalting er en kjent kilde til korrosjon, og de siste årene har det blitt adskillig mer av dette på grusveier og hele året, siden salt nå brukes som bindemiddel i grusen. Derfor vil man se stor forskjell i korrosjon på sykler som kjøres mye på grus versus mye på asfalt, det har selvfølgelig også betydning om den blir vasket godt særlig etter gruskjøring.
Ellers er dette en fantastisk sykkel til mitt bruk!
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5223
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)

Legg inn av dypen »

Bjørnar skrev: 21 feb 2020, 15:46 Men spørs om jeg ikke bare kjører manuell med quickshifter heller.
Manuel gear med quickshift anbefales ... det er bare rått under akselrasjon i selve funksjon og lyd :crazy:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 29 okt 2020, 19:10
Bjørnar skrev: 21 feb 2020, 15:46 Men spørs om jeg ikke bare kjører manuell med quickshifter heller.
Manuel gear med quickshift anbefales ... det er bare rått under akselrasjon i selve funksjon og lyd :crazy:
Som dypen sa :twothumbs: :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5223
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)

Legg inn av dypen »

Bjørnar skrev: 21 feb 2020, 15:46 Jeg kommer uansett til å vente på den nye Triumph Tiger 900 rally pro.
Ser jo ut som den har mer eller mindre alt som AT har bare for en mye billigere penge, men det gjenstår å se
Hvordan den føles :)
Triumph Tiger 900 Rally Pro er helt sikkert en fin sykkel men sammenligne med Honda CRF 1100 blir det rått parti eller ...

https://youtu.be/KpI-NWTm3rI
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar