Feil informasjon ved kjøp av MC?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Trimc
Innlegg: 10
Registrert: 29 jan 2020, 00:13
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2015

Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av Trimc »

Hei! :D

Jeg har et lite spørsmål til dere som kanskje har litt erfaring med kjøp av MC.
Det har seg sånn at jeg kjøpte en Triumph Street triple 675 i august i fjor. Selger informerte da om at den var utstyrt med effektanlegg(noe som også står i kjøpskontrakt).

Jeg stolte da på selger, men nå etter jeg har undersøkt litt så viser det seg at det kun er endestykket(slip-on).
Hvordan ville dere gått frem her?
Det er jo tross alt en 10.000 i verdi som jeg ikke har fått med ved kjøpet, eller er jeg kanskje for sent ute?

Krysser fingrene for at noen flinke her har peiling!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg hører ordet effektannlegg så er dte gjort noe med bakre del av potta samt at sykkelen er tunet. Et effekt helanlegg er mye dyrere og de færreste syklene blir levert med dette. Ikke alle som leverer det overhodet heller.

Men ja, det kan kanskje være noe missvisende og kalle det "effektannlegg" når det kun er den bakre potta som er byttet inkludert en tuning.

Jeg har selv hatt STreet Triple R og denne ble levert med Arrow "effektanlegg". Da ble den bakre potta byttet med den orginale og sykkelen ble tunet.

Men "helannlegg" med rør etc. var det ikke. Faktisk usikker på om dette kan leveres til en Street Triple R i det hele tatt orginalt.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg tror det er vanskelig sak å tale for i hvert fall :) Spesielt på noe så udefinert som ordet effektanlegg, som gjerne brukes bare potten ikke er original.
Hvor har du tallet på Kr 10000 i verdi du har _gått glipp av_ fra?

En lyddemper-potte kan også gi mer effekt, spesielt etter tuning. Min F3 kom fra fabrikk med et medfølgende (ikke montert) ""effektanlegg"", kun bakre potte, ikke strake rør uten katalysator. Denne, i kombinasjon med en tunet ECU som også følger med gir i følge fabrikken en økning fra 148 til 153 hestekrefter.
Sist redigert av Snikendeugle den 29 jan 2020, 08:08, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av cannon »

Slip-on på så nye sykler har generelt ingen betydning for effekt, og det kan definitivt ikke kalles effektanlegg. "Anlegg" omfatter hele eksosanlegget, ikke bare en lydpotte.
Jeg hadde ikke akseptert dette. Og det er ikke for sent å klage.
Tuning/mapping kan like godt gjøres med originalpotte, med stort sett samme effektgevinst, selv om effekt ikke er hovedhensikten ved mapping av nyere veisykler.
Sist redigert av cannon den 29 jan 2020, 07:54, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5209
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av dypen »

Slip-on ligger vel i prisområdet 5 - 10k for godkjente. Effekt anlegg eller race anlegg snakker vi fort 25k som er noe helt annet og kanskje heller ikke godkjent. Hvis dette hadde vært viktig for meg ved kjøp av sykkel ville jeg avklart det i forbindelse med kjøpet samt vært oppdatert på området. Det blir litt dumt å klage på noe 6 mnd etter handel som ligger åpent og kan raskt avklares på egenhånd eller med selger.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Trimc
Innlegg: 10
Registrert: 29 jan 2020, 00:13
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2015

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av Trimc »

dypen skrev: 29 jan 2020, 07:50 Slip-on ligger vel i prisområdet 5 - 10k for godkjente. Effekt anlegg eller race anlegg snakker vi fort 25k som er noe helt annet og kanskje heller ikke godkjent. Hvis dette hadde vært viktig for meg ved kjøp av sykkel ville jeg avklart det i forbindelse med kjøpet samt vært oppdatert på området. Det blir litt dumt å klage på noe 6 mnd etter handel som ligger åpent og kan raskt avklares på egenhånd eller med selger.
Takk for svar! Jeg var og er forsåvidt ganske ny og uerfaren innenfor MC. Men det stod mellom et par sykler, men valgte denne mye på grunn av at den hadde effektanlegg. Noe jeg da trodde var hele eksosen, og ikke bare en slip-on.
Jeg ser nå i etterkant at jeg burde lest meg mer opp, men jeg var jo strålende fornøyd med kjøpet så tenkte ikke så mye på det. Syntes bare det er surt at jeg har blitt "lurt".

Trimc
Innlegg: 10
Registrert: 29 jan 2020, 00:13
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2015

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av Trimc »

cannon skrev: 29 jan 2020, 07:50 Slip-on på så nye sykler har generelt ingen betydning for effekt, og det kan definitivt ikke kalles effektanlegg. "Anlegg" omfatter hele eksosanlegget, ikke bare en lydpotte.
Jeg hadde ikke akseptert dette. Og det er ikke for sent å klage.
Tuning/mapping kan like godt gjøres med originalpotte, med stort sett samme effektgevinst, selv om effekt ikke er hovedhensikten ved mapping av nyere veisykler.
Takk for svar :)
Jeg prøver i første omgang å sende en melding til selger.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av mekkern »

På folkemunne er effektanlegg ei potte som gir mer lyd/utseende
Raceanlegg/helanlegg er en litt annen sak.

Hva med effektanlegg var det som var avgjørende?
Var det lyden /utseende eller trodde du at du fikk masse mer futt? Hvis effekt så hadde du nok uansett blitt skuffet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av Juicebox »

Dårlig sak.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av Rune75 »

Triumph675 skrev: 29 jan 2020, 00:18 Hei! :D

Jeg har et lite spørsmål til dere som kanskje har litt erfaring med kjøp av MC.
Det har seg sånn at jeg kjøpte en Triumph Street triple 675 i august i fjor. Selger informerte da om at den var utstyrt med effektanlegg(noe som også står i kjøpskontrakt).

Jeg stolte da på selger, men nå etter jeg har undersøkt litt så viser det seg at det kun er endestykket(slip-on).
Hvordan ville dere gått frem her?
Det er jo tross alt en 10.000 i verdi som jeg ikke har fått med ved kjøpet, eller er jeg kanskje for sent ute?

Krysser fingrene for at noen flinke her har peiling!
Betale du 10 000 mere for denne enn en tilsvarende uten "effektanlegg"? Du har jo ikke blitt påført noe tap hvis du ikke kan bevise at en tilsvarende sykkel uten "effektanlegg" er gjennomsnittlig billigere.

Du har jo også en undersøkelsesplikt når du kjøper kjøretøy og dette var nærmest umulig å ikke oppdage ved besiktigelse.

Tar også med at effektanlegg er en relativt vanlig måte å omtale slip-on på.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av Bjerknez »

Enig med siste taler.

De aller fleste av oss som kjører MC vet at "effektannlegg" egentlig bare er "slip-On" og tuning. Er vel ikke altid det blir tunet heller....tror jeg... (?)

Jeg mins jeg betalte rundt 7.000 kroner for Arrow Slip-On til Street Triple R'en jeg hadde inkludert tuning. Om det er verdt det er jo smak og behag. Jeg gjorde det mest for utseende og lyden sin skyld. Effekten merker man lite til tror jeg. En sykkel har såpass med krefter fra før som de færreste benytter seg av fullt ut at en liten økning i antall hestekrefter nok er veldig lite merkbar.

Er du bare ute etter heftig lyd, så kjøp en ettermarkeds slip-on og skru på selv og drit i tuningen. Det er ikke helt lovlig, men du får som oftest bare en mangellapp og da bytter du tilbake til orginalpotta før du viser den.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5209
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av dypen »

Enig med Rune75 her, hvis du er så heldig å få noen få ekstra hester og litt mere dreimoment vil du ikke merke det alikevel som Bjerknez skriver. Men derimot lyden :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av Bjerknez »

På mopeder og fra før motorsvake sykler hvor man ofte vrir gummien av rulla for å komme fremover vil man nok merke de ekstra kreftene. På en sykkel som fra før har krefter nok til at dem sjelden blir brukt fullt ut vil en effektøkning egentlig være ganske lite interresant. Jeg tror det er mye placebo ute å går når noen mener at dem merket et økt drag i sykkelen etc. Jeg tror neppe att noen få hester i en fra før hissig sykkel merkes noe særlig.

Er man proff og kjører på bane og hele tiden tyner sykkelen til det maksimale vil man nok merke det, men for oss vanlige dødlige så er nok utseende og lyden det viktigste :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av FredrikE24 »

Har helanlegg på min. 4-2-1 grenrør med åpen potte uten katalysator. Lyden er grom den. Med en chip som passer anlegget ble det ganske så bra. Mer effekt på topp, merkbart dårligere drag fra tomgang og opp til 4500rpm. Mer lineær kurve før, men adskillig mer vanedannende ketchup-effekt når man tømmer gir.

Det er sjeldent jeg kommer bortfor sykler som omtales som dem har effektanlegg og som faktisk har et mer optimalisert grenrør for peak-power.

Når folk titter på sykkelen min er det som regel kommentarer på Akrapovic slip-on’en jeg har montert. Eller Akrapovic effektanlegget, underforstått at det menes selve dempern bakerst. Så kan jeg fortelle at her er det nytt hele veien.

Jeg mener du har en dårlig sak her. Ikke minst undersøkelsesplikt som kjøper. Dette blir en definisjonssak på hva effektanlegg faktisk er. Når det rundtom omtales ganske ukritisk om det er effektanlegg fra eksosportene og hele veien ut, eller om det bare er dempern bak.

Det er ikke bare fordeler med helanlegg, sånn sett kan det være likegreit å ha en slip-on sånn med tanke på hvor kjørbart det blir. Originalt er rimelig optimalisert mtp. Den gjengse fører, bortsett fra lyden de fleste ønsker økt for å trenge gjennom øreproppene.

Selv digger jeg det, men får sjeldent sjansen til å få full nytelse av det, da det støyer voldsomt..

Hadde jeg vært selger, så hadde jeg nok blitt litt forundret av hendvendelsen, men nå hadde jeg nok lagt ut i det kjedsommelige om alt som er gjort med sykkelen jeg selger.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Feil informasjon ved kjøp av MC?

Legg inn av pekle »

Dette er mest psykisk. Tipper du var fornøyd med sykkelen da du kjøpte den. Objektivt sett har den ikke blitt noe dårligere selv om du har skaffet deg bedre kunnskap. Så med mindre det er helt åpenbart at du har betalt mer enn markedspris fordi selger bevisst har brukt utydelig språk så er det bedre å glede seg til våren - feiebilene er allerede ute her :)

Alle gjør vi sånne kjøp innimellom, basert på mangelfull informasjon eller ønsketenkning er vi ute av stand til, eller lar være, å stille kritiske nok spørsmål. Noen ganger kan selger lastes for å utnytte det, som oftest ikke.

Svar