Ny sykkel til sommeren

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Steffen94
Innlegg: 7
Registrert: 11 nov 2018, 21:08
Motorsykkelen din: 2015 Yamaha r3

Ny sykkel til sommeren

Legg inn av Steffen94 »

Jeg oppgraderer førerkort fra a2 til a når sommeren kommer, ser mange mcer ligger som a2 reg med elektronisk sperre, hva er faren/konsekvenser om jeg blir stoppet å kjører med fulleffekt? Syklene ligger jo vesentlig mye billigere i pris.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Ny sykkel til sommeren

Legg inn av JK95 »

Spørs helt på hvordan det oppdages. Da jeg hadde A2-lappen kjørte jeg selv uten plombering, og slapp unna til tross for både bot og førerkortbeslag pga fart, men da var det fart og ikke sykkelen. Hadde det vært teknisk kontroll så hadde du måttet vise sykkelen på vegvesenet i tilbakeført tilstand så den stemmer opp mot vognkort, men havner du i en ulykke du selv er skyld i, og de finner ut at du ikke kjørte en nedstrupet sykkel slik vognkortet sier, så kan du ende som gjeldsslave for livet da forsikring blir ugyldig. Dette blir spesielt ille om du ender med å skade noen.

Over til noe annet, hvilke sykler er billigere som A2 enn A?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ny sykkel til sommeren

Legg inn av kjellv »

Som JK95 framhever, spesielt om du kommer ut for noe kan du være riktig ille ute. Dette er strengt tatt nesten som å kjøre uten forsikring, for forsikringsselskapet avviser ethvert krav fra deg om du kommer ut for noe og har fjernet plombering på A2-sykkel. Faktisk selv om du ikke har skyld i ulykka! Avdekkes noe sånt er det ingenting å hente.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Ny sykkel til sommeren

Legg inn av BlåBil »

Vet noen om dette med forsikringen gjelder kjøretøyer med motorer som er oppgraderte? Det høres logisk ut i hodet mitt men man vet aldri... men om ja, til hvilken grad?

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Ny sykkel til sommeren

Legg inn av JK95 »

BlåBil skrev: 24 jan 2020, 17:17 Vet noen om dette med forsikringen gjelder kjøretøyer med motorer som er oppgraderte? Det høres logisk ut i hodet mitt men man vet aldri... men om ja, til hvilken grad?
Det gjør det. En enkel optimalisering har ofte lite å si, så jeg er ikke nervøs før chiptuning, men motorbytter, store turboer og lignende gjør fort forsikring ugyldig. Vi hadde en her i Trøndelag for sikkert 20 år siden som kjørte på og drepte et barn med en bil med større motor enn den var godkjent med. Mener å huske han fikk noen år bak murene samt over 4,5 millioner i gjeld for erstatning til foreldrene.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Ny sykkel til sommeren

Legg inn av LarsE »

Steffen94 skrev: 24 jan 2020, 15:54 Jeg oppgraderer førerkort fra a2 til a når sommeren kommer, ser mange mcer ligger som a2 reg med elektronisk sperre, hva er faren/konsekvenser om jeg blir stoppet å kjører med fulleffekt? Syklene ligger jo vesentlig mye billigere i pris.
Avhengig av hvor mye billigere disse A2-syklene er, så kan det muligens lønne seg å registrere sykkelen som fulleffekt. Vegvesenets kontrollør skal ha 500,- for å lette på rumpa, ta et par bilder, og skrive alt sammen ned. Så kommer det da an på hvor mye det koster å fjerne plomberingen og få papirene på det. Kommer veldig an på merke og modell, noen sykler er det bare å legge inn ny programvare, mens på andre må du bytte styrebokser, m.m. Deretter må du muligens betale mellomlegget i effektavgift.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Ny sykkel til sommeren

Legg inn av BlåBil »

Trist historie:(

Motorbytte skjønner jeg, men å feks eksosanlegg som ikke er godkjente(som en del kjører med) og bytte ut sylindere og alt som hører til. Er det antall prosentøkning på krefter det gjelder eller er det så å si ganske strengt? Med chiptuning så tenker jeg at motorvolumet ikke blir lekt med og vanskeligere å se med blotte øyne. Jeg tror heller ikke at forsikringsselskapene driver og kobler opp motoren til systemet sitt for å sjekke om alt er som det skal være etter en ulykke.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ny sykkel til sommeren

Legg inn av kjellv »

Det er ingen rutinemessig sjekk på sykler etter en ulykke. Men det skal ikke rare mistanken til før politi, vegvesen eller forsikringsselskapet krever nøyere kontroll. Har du f.eks fått en smekk på pungen etter å ha blitt tatt med trimma moped en gang, kan dette gi grunnlag for slik mistanke dersom ulykka er alvorlig nok.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Ny sykkel til sommeren

Legg inn av TGR »

Hvorfor gjøre livet så komplisert, når det er så enkelt å la det være ... :roll

Svar