eksosanlegg pluss lys

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
vm91
Innlegg: 54
Registrert: 14 aug 2018, 23:52
Motorsykkelen din: PGO

eksosanlegg pluss lys

Legg inn av vm91 »

Hei

Jeg har kjøpt er GPR Deeptone eksosanlegg til min Kawasaki ER6N fra 2014.
Jeg har ennå ikke montert den opp men planen er å gjøre når været blir bedre. Jeg ringte vegvesenet og hørte om den må regges inn og da fikk jeg ja og at jeg må inn på kontrolltime. Noen som vet hvor mye det koster? Jeg kjører med en sykkel uten skiltlys bak. Må den være på plass?

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: eksosanlegg pluss lys

Legg inn av LarsE »

Standard kontroll koster 610,- og er vanlig at de tar ting som de ser lett når du er der. For eksempel kommenterte de eksosanlegget mitt då eg skulle plombere en motorsykkel, og gav meg anmerkning på det. Er dog usikker på hvilke krav de har til papirer på eksosanlegg; Har hørt at det "skal" være nok at anlegget er E-merket, mens nye motorsykkelen min skal ha fått med et kort med info om eksosanlegget, antageligvis for godkjenning.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: eksosanlegg pluss lys

Legg inn av pingvin »

Tror du er mer pliktoppfyllende enn 99% av alle med uoriginalt eksosanlegg. Verste som kan skje om du mot formodning blir stoppet, er vel at du får mangellapp, da setter du bare på originalanlegget, viser sykkelen og drar hjem igjen og setter på det uoriginale igjen.

Klart sjansen for at politiet skulle henge seg opp i at du har uoriginalt anlegg øker om anlegget er veldig åpent så bråker mye. Personlig kjører jeg med dB-killere, delvis fordi synes ubehagelig om bråker for mye og delvis fordi kjører litt på bane og da må dB-nivået være moderat. Greit med fin lyd men må da ikke bråke så fælt...

Mulig sykkelen burde mappes om, spesielt om du velger å vise da et mer åpent anlegg (snakker vi fullt anlegg eller bare slip-on?) nok vil påvirke utslipp. Normalt har jeg fått kjørt i benk og fått mappet om men det koster noen kroner (+5000,-), da får du max ut av systemet. Men ofte kan man laste inn mapping for det oppsettet du har som ikke koster all verden. Eller bare se om kjennes greit ut, er du fornøyd så har du spart de kronene.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

vm91
Innlegg: 54
Registrert: 14 aug 2018, 23:52
Motorsykkelen din: PGO

Re: eksosanlegg pluss lys

Legg inn av vm91 »

Det er komplett anlegg. Ser også at sykkelen var tidligere regget som A2 sykkel og så jeg må få skrevet om det også. Kan man ta 2 ting på sammen? Anlegg pluss regge fra A2 til A ? Plomberinga er fjernet av tidligere selger.

Svar