Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Ariston
Innlegg: 7
Registrert: 07 nov 2019, 17:23
Motorsykkelen din: Tempo Transport 1964

Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av Ariston »

Hei!

Tok klasse A forrige måned, og er sånn halvveis på utkikk etter et kjøretøy.
Har ikke spesielt god råd nå som prisene kanskje er best på grunn av vinteren, men må man så må man.
Har alltid hatt lyst på en Supermoto eventuelt noe lignende KTM Duke eller Husqvarna Nuda.

La merke til en 701 Supermoto som fristet. Prisen ser god ut. Problemet er at jeg kan ikke all verdens om sykler generelt og vet ikke helt hva jeg skal se etter. Jeg har heller ikke prøvekjørt en eneste Supermoto. Den aktuelle sykkelen er også en 13 timers kjøretur unna så jeg har ikke mulighet til å se den.

Er prisen god nok til at et slikt kjøp kan lønne seg, eller er jeg helt på villspor?

Her er den det er snakk om: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=162425924

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av kvase »

Greit å fortelle hvor du sitter å drømmer ifra
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av pingvin »

Løp og kjøp, glimrende førstesykkel, finnes ikke mer lettkjørt sykkel :D Sprek nok i massevis men ikke tullete mye hester, en-dunker så ikke så bredt register så blir en del giring, ikke sykkel du parkere i 6 gir og lar dreiemomentet ta deg hjem. Og ikke noe Goldwing så hører hjemme på svingete veier, rett-frem transport er ikke gøy og motorvei pyton.

Mye morsommere enn mange "fornuftige førstsykler" :crazy:
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av Sakkle »

Det er en ganske høy sykkel så du bør være forberedt på at du ikke kan plante begge føttene i bakken i lyskryss osv. Ikke noe problem etter min mening, kun en vanesak.
Sist redigert av Sakkle den 07 nov 2019, 23:01, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av AJ »

Hei Ariston :vs
Velkommen til oss her på MCsiden.no - aktivt forum også off-season, selv om mange av brukerne har tatt en forumpause nå den mørke årstiden... ;) .

Gratulerer med lappen! Det er med den i lomma moroa begynner, helt klart.
Så er selvfølgelig spørsmålet om Husky 701 SuperMoto er det rette?
Selv var jeg for noen år tilbake heldig og fikk prøvekjøre flere Husabergmodeller da det var en slik forhandler rett borti nabolaget her jeg bor.
570 modellen falt absolutt i smak. Den ligner veldig på Husqvarna 701. Skikkelig morsom å kjøre sommer som vinter, noe jeg fikk anledning til å gjøre.
Men den "planken" av en sal på disse syklene gjør de lite egnet til langturer. Husker jeg kjørte en Husa 450 fra her jeg bor til Primus-treffet, ca. 6 mils kjøring. Etter den turen var jeg rimelig mørbanka i baken...

Så, etter min mening, er en slik sykkel best egnet til kortere turer og helt ypperlig på grusveier og også godt egnet som vintersykkel på kortere strekninger.
Med godt vedlikehold er jeg også rimelig trygg på at disse syklene holder seg godt.

Så det handler i det alt vesentlige om hva du skal bruke sykkelen til.
Har interesse av å dra på langtur er vel Husky 701 lite egnet. Men er du ute etter sykkel til å farte rundt på grusveier som en del av å dyrke friluftsinteressen, så kan den ganske sikkert være et godt valg.

Uansett hva som kommer til å stå på MC stemmeseddelen etter hvert; jeg ønsker deg et godt sykkelvalg :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Ariston
Innlegg: 7
Registrert: 07 nov 2019, 17:23
Motorsykkelen din: Tempo Transport 1964

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av Ariston »

Bor sør i Rogaland. Så frakt er jo et spørsmål om kjøp blir aktuelt.

Bra at den er lettkjørt! Er prisen på 72 tusen spesielt bra? Står i annonsen at den må på 20000 km service, er det noe spesielt dyrt? Kan dere se noe åpenbart problematisk/bekymringsfullt i annonsen? Noe spesifikt jeg bør spør etter?

Jeg er for øvrig 185 cm, innersøm på 80-85 cm sannsynligvis. Går sikkert fint med høyden.

Takk, AJ! Mine initialer er for øvrig også AJ. :D

Det at den egner seg best til kortere kjøreturer, grusvei og vintersykkel passer meg fint. Det er det jeg har lyst til. Jeg bor litt utenfor storbyene så for å komme meg rundt forbi må jeg avgårde 3 mil og opp mot 8-10 mil (Stavanger). Men det er kanskje mulig å skaffe et bedre sete om jeg tar slike turer oftere enn forventet.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av pingvin »

Langturer går bra...bare hold deg til mindre veier (IKKE ta autobahn gjennom Tyskland) :thumleft Selv gjorde jeg meg ikke noe av originalsalen men masse ettermarkedsalternativer tilgjengelig. Og vindskjerm kan være kjekt men som sagt, bra på transport blir den aldri.

Bilde

Jeg er 178cm og hadde null problem med høyden på 690 SMC, 690 Enduro R derimot var væl høy men etter 2012 så ble den lavere. Kjørte 701 Enduro i 2 uker i Namibia, null problem med høyden og SM er lavere.

Personlig ville jeg kjøpt 701/690 Enduro om skulle kjørt en del på grus, enduroen er bedre på vei enn sm på grus, bare å velge dekk etter behov. Og du kan kjøpe ekstra 17" hjulsett til 701/690 enduro, de passer rett på, men 21"/18" hjul passer ikke på sm.

EDIT: Synes bra pris.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av Sakkle »

Ariston skrev: 07 nov 2019, 18:17 Jeg er for øvrig 185 cm, innersøm på 80-85 cm sannsynligvis. Går sikkert fint med høyden.
Fint går det helt sikker, men om du aldri har sittet på supermoto eller cross sykkel er de nok høyere en du tror.

Ca. slik med din høyde på 185 cm.
Bilde
Sist redigert av Sakkle den 12 nov 2019, 23:57, redigert 2 ganger totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av Sakkle »

AJ skrev: 07 nov 2019, 18:04 Så det handler i det alt vesentlige om hva du skal bruke sykkelen til.
Har interesse av å dra på langtur er vel Husky 701 lite egnet. Men er du ute etter sykkel til å farte rundt på grusveier som en del av å dyrke friluftsinteressen, så kan den ganske sikkert være et godt valg.
Nå er vel ikke supermoto-varianten den beste til grusveier, i alle fall ikke med originale dekk, men greit går det sikkert.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av AJ »

Sakkle skrev: 07 nov 2019, 19:10
AJ skrev: 07 nov 2019, 18:04 Så det handler i det alt vesentlige om hva du skal bruke sykkelen til.
Har interesse av å dra på langtur er vel Husky 701 lite egnet. Men er du ute etter sykkel til å farte rundt på grusveier som en del av å dyrke friluftsinteressen, så kan den ganske sikkert være et godt valg.
Nå er vel ikke supermoto-varianten den beste til grusveier, i alle fall ikke med originale dekk, men greit går det sikkert.
Sant nok. Enduro eller SuperMoto, ikke store forskjellen med unntak av dekk og hjulstørrelse, selvfølgelig.
Til grusveikjøring alene bør man så klart ikke bruke gatedekk på 17" hjul. 19 eller 21" hjul med grøvere dekkmønster tilpasset underlaget er langt mer egnet på en grussykkel.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Ariston
Innlegg: 7
Registrert: 07 nov 2019, 17:23
Motorsykkelen din: Tempo Transport 1964

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av Ariston »

Sakkle: Vil vel som oftest være noe vekt på sykkelen uansett som får føttene nærmere bakken. Skal nok klare meg med den høyden :)

Tror ikke det blir så mye grus at jeg må gå til innkjøp av nye hjul. Hovedsaklig asfalt. Hadde vært kjekt å kjøre litt utenfor veien også, men da får det heller bli en egnet sykkel til det i fremtiden.

Ser at det er en heftelse/gjeld/pant på 128 000 kr, men om jeg kjøper sykkelen for 72 000 kr med MC lån, forsvinner hele gjelden da? Eller må selger betale inn resterende? Noe jeg bør være obs på her?

Tips til frakt av sykkelen?

EDIT: Fikk beskjed om at den hadde vært i bakken to ganger i 20-30 km/t. Plast og slikt ble byttet begge gangene. Dumt å kjøpe usett?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av pingvin »

Ariston skrev: 07 nov 2019, 20:18 Tror ikke det blir så mye grus at jeg må gå til innkjøp av nye hjul. Hovedsaklig asfalt. Hadde vært kjekt å kjøre litt utenfor veien også, men da får det heller bli en egnet sykkel til det i fremtiden.
Kjørte litt med 690SMC på grus med supercorsa dekk, fungerer overraskende bra så lenge grei standard. Men på gress, søle og snø er det game over :crazy:

Ellers så finnes TKC 80 i de fleste dimensjoner inklusive til 701SM (eller TKC70 om mer asfalt).

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av Sakkle »

Ariston skrev: 07 nov 2019, 20:18 Sakkle: Vil vel som oftest være noe vekt på sykkelen uansett som får føttene nærmere bakken. Skal nok klare meg med den høyden :)
Nja... ikke når du står stille. Antagelig må du gjøre som meg, å stå på ett ben med bare halve baken på setet. Da er det ikke mye vekt igjen på sykkelen. 701 Supermoto er ~89 cm fra bakken til setet.

Tror uansett, som du sier, at det går fint. Jeg er lavere enn deg og har kjørt sykler som er like høye. Det er som sagt bare en vanesak.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av Sakkle »

Ariston skrev: 07 nov 2019, 20:18 Ser at det er en heftelse/gjeld/pant på 128 000 kr, men om jeg kjøper sykkelen for 72 000 kr med MC lån, forsvinner hele gjelden da? Eller må selger betale inn resterende? Noe jeg bør være obs på her?
Du MÅ sørge for at det står i kontrakten at heftelser blir slettet før overtagelse. (Bruk standard-kontrakt. De inkluderer dette punktet) Om du skal ta opp lån til sykkelen går det nok "av seg selv". Du kontakter din bank, de ser det er heftelser, de sørger for at heftelsene blir slettet av selgers bank før de betaler resterende beløp til selger.

Sjekk med selger hva restgjelda på sykkelen er. Jeg antar den er lavere enn (eller like) heftelsen. De blir ikke oppdatert kontinuerlig, tror jeg. Om det er mer enn 72.000 ville vært rart, da må jo selger betale sin bank resterende beløp for å innfri lånet. Om ikke du er dum nok til å kjøpe med 128.000 i restlån/heftelse uten å få dette slettet før kjøp... Og det er du jo ikke :P
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av LarsE »

AJ skrev: 07 nov 2019, 18:04 Men den "planken" av en sal på disse syklene gjør de lite egnet til langturer. Husker jeg kjørte en Husa 450 fra her jeg bor til Primus-treffet, ca. 6 mils kjøring. Etter den turen var jeg rimelig mørbanka i baken...

Så, etter min mening, er en slik sykkel best egnet til kortere turer og helt ypperlig på grusveier og også godt egnet som vintersykkel på kortere strekninger.
Med godt vedlikehold er jeg også rimelig trygg på at disse syklene holder seg godt.

Så det handler i det alt vesentlige om hva du skal bruke sykkelen til.
Har interesse av å dra på langtur er vel Husky 701 lite egnet. Men er du ute etter sykkel til å farte rundt på grusveier som en del av å dyrke friluftsinteressen, så kan den ganske sikkert være et godt valg.

Uansett hva som kommer til å stå på MC stemmeseddelen etter hvert; jeg ønsker deg et godt sykkelvalg :thumleft .
Å sammenligne en Husaberg og en Husqy 701 blir litt feil i mine øyne. Ja de ligner, begge er tynne og høye nakne sykler med en endunker motor, men de er laget på veldig forskjellige måter. Husabergen er en løpssykkel som det tilfeldigvis går an å registrere for gatebruk, mens 701en er en gatesykkel laget for å se ut som (og føles som) en klassisk supermotard/enduro. Resultatet blir da at 701 er en god del komfortabel å kjøre og eie, i tillegg skal salen på 701 være den mest komfortable av 690/701.

... med det sagt så er jeg enig i resten av det du sier, etter første skikkelige kjøreturen med 690en min ble det smertelig åpenbart at det ikke var en sykkel for lengre kjøreturer, egenhendig på grunn av salen. Med en ettermarkedssal ble det derimot helt andre boller, og sykkelen ble bare moro :twothumbs:

Ville absolutt anbefalt en 701, men vær bevisst på hva sykkelen er og hva den ikke er. Det er en veldig sprek sykkel som kommer til å få det til å kile i magen, men den kan også drive deg til å gjøre ting du ikke burde, og egentlig er litt for moden til :redface :mc1 Den klarer fint å henge med på motorveien, men det er ikke her disse syklene hører hjemme - det er på svingete vestlandsveier der du virkelig får brukt bunndraget som ligger i disse. Den fantastiske motoren kan være litt krevende i lave hastigheter/lavt gasspådrag (husk at min erfaring er basert på 2012-motoren, den skal ha blitt mye bedre med årene), men det takler du fint med litt tilpassing og clutch-bruk (er også veldig vanlig å gå ned en tann på framdrevet) :thumleft

Du rekker nok ikke nedi med begge beina, men det trenger du ikke. Er 180cm, med ca 76cm lange bein, klarer fint å få ett ben ned, og det er alt du trenger.

Svar