Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av pingvin »

KTM har jo "Ready to Race" som slagord og det er ikke bare markedsfloksler, stort sett er en KTM bra nok som den er så lite du MÅ ha med tanke på at Husky er premium merke til KTM. Det eneste som er obligatorisk er slip-on, gjerne Akra, og det har du alt.

Men betyr ikke at ikke kan bruke penger om vil det og gudene skal vite jeg har brukt nok cash på diverse KTMer opp gjennom :redface Ikke så dumt å kjøpe originalt tilbehør, er stort sett bra saker og man vet det er utprøvd. Kan kjøpes hos din lokale Husky forhandler og er du god kunde får du kanskje 10-20% rabatt?

For alle motarder og enduroer, er det første jeg gjør å kjøpe disse Hand guards. Disse er utrolig sterke, low sidet på Karlskoga i 100kmt, var bare faset litt i bøyen. Men bytt ut karroseriskruene for plasten men gjennomgående (bor opp hull).

Er Akraen kjøpt/montert hos forhandler, skal mapping være endret ifht dette så i utgangpunktet ikke behov for Power Commander hvis du synes den drar fint og jevnt. Ville bare sett om var fornøyd først. På 690en har nå byttet jeg til ikke-originalt pod-filter så regnet med at måtte mappe om, men den går så fint at rører ingenting...if it works don't fix it ;)

Styredemper kan være kjekt, men igjen, prøv først (dyrt!). Noen synes ikke nødvendig mens andre ikke tør å kjøre uten. Jeg hører litt til siste kategorien, men er nok litt ekstra nervøs etter crash og brukket kragebein etter styreslag (riktignok ikke med 690).

Noen synes sete er forferdelig med komfort som en 2x4". Selv synes jeg helt OK, kjørt ukes turer uten problemer.

"Bobbins" og depot støtte er nesten obligatorisk, forenkler mye, alt fra kjedesmøring til hjulskift. Og bra for vinterlagring. Helst også depotstøtte foran (de går inn i groper under gaffelbeina).

Ikke ekstrautstyr men tips. Nå var det 690SMC jeg hadde så vet ikke om identiske dempere som 701SM. Men SMCen var stiv, egentlig væl stiv for norske veier med telehiv. Om dempere står på standard innstilling, prøv "Comfort" ihht users manual, lett å stille. På 990en bruker jeg comfort for landevei og sport for bane, standard bruker jeg ikke.
Sist redigert av pingvin den 09 mar 2020, 06:55, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av LarsE »

Sant det som Pingvinen her sier om å justere opphenget, 690en min var ganske håpløs originalt. Var så ille at hvis støtta var nede når jeg satt meg på sykkelen så tok den nedi bakken og velta meg lett over på høyresiden :roll

Første du bør gjør er å justere fjæra (preload) til vekten din, på de gamle 690ene kunne du ikke justere preload på gaffelen, vet ikke hvordan det er på 701. Men du skal kunne justere fjæra på demperen. Finnes haugevis av artikler og videoer om dette på det store internett. Har du litt flesk på beina så er det godt mulig du ikke får justert fjæra skikkelig, i så fall er det nok behov for å bytte fjær. Kan også være nødvendig dersom du er for lett for sykkelen også. Når fjæringen er satt opp skikkelig kan du justere demping. Bruk KTM sine innstillinger som utgangspunkt, men vær ikke redd for å justere det slik det passer deg.

Svar