Nytt førerkort. Ny sykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av BlåBil »

En harley davidson sportster 1200 hadde passet ts syns nå jeg. Designet har alltid vært så å si det samme gjennom årene, tidløs og går aldri ut på dato. 1200ccm og ikke 883, vokser ikke fra motoren etter en helg. De er lave og lette å håndtere. Er en typisk sykkel du snur deg tilbake til.

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Erlend Kveinen »

Også en mulighet hvis smaken går i retning cruiser. På kjøpet får man innpass i en av verdens sterkeste merkevarer. Men kjøreegenskapene - Low-versjonene av Sportsterne spruter gnister så fort de ser en sving. Standardversjonene er kanskje bedre?

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av BlåBil »

Nå har ts nevnt triumph bonneville og da tenker jeg sportster er en verdig konkurrent. Det jeg syns mange ikke skjønner helt med disse cruisere er at det ER lov å bytte ut dempere og oppgradere delene, noe som er poenget med disse syklene. Velg den modellen du liker mest og oppgrader delene deretter, dette gjelder for de fleste cruisere der ute.

Labbetuss
Innlegg: 13
Registrert: 01 okt 2019, 13:46
Motorsykkelen din: Triumph Street Twin 900

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Labbetuss »

Stemmer at jeg fortsatt er i tenkeboksen. Akkurat nå er det Street Twin som leder. Prisen på brukt Street Twin\Bonneville synes jeg er såpass stiv, at jeg vurderer en ny. Da får jeg i tillegg den nye motoren med med effekt og mer bunndrag.

Men synes jeg strekker strikken ganske langt med 125.000.- Utvalget av disse syklene er også veldig begrenset. Har sett litt på bruktimport, men det slo jeg fort fra meg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Husk at når du tenker prisen på ny sykkel tenker du frapris. De som selger syklene sine har mest trolig kostet på dem litt utover det som er standard vedrørende effektpotter, bagasjeløsnnger, varmeholker, oppgraderte dempere etc.

Hvis det absolutte maksbudsjettet mitt hadde vert 125.000 så hadde jeg i ditt tillfelle heller valgt en litt påkostet modell som har gått noen få kilometer etc.

En helt ny sykkel skal også ha førstegangs service rundt 1000km. som også fort kan koste 2-4.000 kroner.

Labbetuss
Innlegg: 13
Registrert: 01 okt 2019, 13:46
Motorsykkelen din: Triumph Street Twin 900

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Labbetuss »

Godt poeng. Problemet, er at utvalget av brukt Street Twin/Bonneville er ganske begrenset. Eneste ekstrautstyr jeg trenger, er i utgangspunktet er mulighet for sidevesker

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av FredrikE24 »

Hvorfor er import utelukket? Utvalget er stort, og slettes ikke en vanskelig prosess.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Labbetuss skrev: 03 jan 2020, 19:59 Godt poeng. Problemet, er at utvalget av brukt Street Twin/Bonneville er ganske begrenset. Eneste ekstrautstyr jeg trenger, er i utgangspunktet er mulighet for sidevesker
Du vet ikke helt hva du trenger av ekstrautstyr før du har kjørt en stund. Jeg kan liste opp noen få ting som vil gjøre turen din mer behagelig:

1. Varmeholker. Du vil garantert fryse innimellom når du kjører sykkel. Med varmeholker beholder du vertfall følelsen i fingrene/hendene.
2. Quickshifter. Dette er noe du overhodet ikke kommer til å savne før du har prøvd det og blitt vnt til det.
3. Cruise Control. Dette er veldig behagelig på transportetapper og for å holde farten stabil i 50 soner etc.
4. Effektpotte. Fr lydens skyld. Vil trolig gi deg mer glede samt at det i de fleste tillfeller gir sykkelen tøffere utseende.
5. Bagasjeløsninger er nevnt.

Hva dette koster og få montert ved kjøp av sykkel varierer, men du kan fort regne med 20-30.000 kroner. Hvis en brukt utgave av sykkelen du tenker på har noe eller evt. alt av dette vil jeg si 125.000 for en meget pent brukt sykkel kan være en veldig god pris.

Det største verditapet er også tatt av forrige eier. Med litt flaks kan du muligens selge sykkelen igjen for samme beløpet året etter, hvis du får en veldig god pris. Tapet blir vertfall ikke like stort som en helt ny sykkel.
'Garanti har du uansett de årene produsent lover dette.

Labbetuss
Innlegg: 13
Registrert: 01 okt 2019, 13:46
Motorsykkelen din: Triumph Street Twin 900

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Labbetuss »

Da er kontrakt skrevet. Sykkelen hentes på fredag. Ble en 2017 modell Triumph Street Twin, med Vance og Hines, varmeholker og Fox bakdempere.

Skal se om jeg får tatt noen bilder i snøværet på 17. Mai

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Labbetuss skrev: 12 mai 2020, 12:23 Da er kontrakt skrevet. Sykkelen hentes på fredag. Ble en 2017 modell Triumph Street Twin, med Vance og Hines, varmeholker og Fox bakdempere.

Skal se om jeg får tatt noen bilder i snøværet på 17. Mai
Tøff sykkel! Gratulerer :)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Elruts84 »

Labbetuss skrev:Da er kontrakt skrevet. Sykkelen hentes på fredag. Ble en 2017 modell Triumph Street Twin, med Vance og Hines, varmeholker og Fox bakdempere.

Skal se om jeg får tatt noen bilder i snøværet på 17. Mai
Så kjekt. Gratulerer så mye
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Labbetuss
Innlegg: 13
Registrert: 01 okt 2019, 13:46
Motorsykkelen din: Triumph Street Twin 900

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Labbetuss »

Takk. Og takk for innspill. Ble sittende litt lenge i tenkeboksen. Burde kanskje kjøpt en i løpet av vinteren, når utvalget var bedre, og markedet ikke var så hett. Men fant en jeg tror jeg blir fornøyd med. Så får vi se. Preferansene endrer seg sikkert. Gjelder bare å få kjørt litt, og ikke bare sitte å glo på Finn.no og Youtube.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Om preferansene endrer seg kommer vel egentlig helt ann på hva du forventer. Jeg tror at en 900 kubikk av den typen med rundt 60-70 HK'er fordelt på rundt 200 kg. + fører vil gi deg en morsom opplevelse. Sikkert ikke en sykkel som vil bite fra seg på en bane, men mer enn artig nok å bruke på Norske veier.

Jeg merker selv jeg blir mer og mer "ferdig" med nyskjerrigheten rundt stor motor etc. Jeg har lært det at størrelse på motor som oftest har null betydning på landeveien. Derimot er karakteristikken på motoren viktig i form av om man liker bunndrag eller toppeffekt, grom lyd eller høyt turtall etc.

Jeg skal inrømme at jeg innimellom savner den buldrende lyden av cruiseren jeg hadde med Cobra bakpotte montert. Den smalt godt! :)

Svar