Kjøre sykkel når det er mørkt

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Kjøre sykkel når det er mørkt

Legg inn av Plastrakett_71 »

Jeg måtte ut og fylle bensin i går kveld etter at det var blitt mørkt, og må si det ikke var noe jeg har lyst til å gjøre så fryktelig ofte!
Vet ikke om det bare er jeg som begynner å bli gammel, men følte at lyset ikke gikk lenger enn bare en håndfull meter forran sykkelen.
Er det normalt at lys på sykkel er fryktelig dårlig, eller er det bare jeg som har vært uheldig med nattsyn/lys på sykkelen?
Kjører en Suzuki GSX650F '11-modell.

En annen ting: kjører folket med fjernlys på hele tiden, eller gjør dere som når man kjører (grøss!) bil? :scratch
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Kjøre sykkel når det er mørkt

Legg inn av Skogstrollet »

Det er vel ikke uvanlig at lysene, spesielt da fjernlys, er dårlige på motorsykkel. Har ikke kjørt i mørker på Honda'n min, men XSR'en har jeg blitt ute litt vel langt om kvelden et par ganger - og det er ikke noe jeg ønsker å bli for ofte. Fjernlyset er ikke noe å skryte av på den for å si det slikt... Det som kan være litt dumt med sykkelen min, fremst for møtende, er at nærlyset er justert litt høyt fra fabrikken. Du ser skilter veldig bra, men det er mange møtende som trodd at jeg har fjernlys på og signalert meg å slå det av. Heldigvis er dette noe som er mulig å justere.
Og jo, slå de av slikt som på bil, de kan blende de og, selv om vi ikke opplever de som særlig lysstarke.

Nå er det ikke like dårlig på alle motorsykler der ute, spesielt dyrere tourer/adv sykler har nok langt bedre fjernlys.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Kjøre sykkel når det er mørkt

Legg inn av Plastrakett_71 »

Så da er det bare å notere bak øret at det å kjøre i mørket er "off limits" for min del. :scratch
Takk for svar! :twothumbs:
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøre sykkel når det er mørkt

Legg inn av mekkern »

sånn ca 50årsalderen merker en at man ikke er like god til å se i mørket når en møter kjøretøy.. :roll
tar lengre tid å få tilbake nattesynet-og det hjelper ikke med stadig sterkere lys/feil lysbruk på møtende kjøretøy.. :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Kjøre sykkel når det er mørkt

Legg inn av Fsva »

Jeg kan ikke si fjernlyset på Street Triplen er kjempebra i mørkt lys heller. F.eks. hvis jeg kjører midt på natten om høsten er det nesten klin umulig å se om det står en elg 5m utpå jordet. Kan hjelpe å kjøre litt slalom for å kaste lyset utover.

I fjor stoppet jeg langs veien ved et jorde og lot en bil passere (jeg lå i 50-60 i 80-sona), og da bilen hadde passert får jeg øye på to elger som står 5 m fra vegskulderen på motsatt side av vegen. Bilisten hadde også peisa rett forbi i 80+ km/t uten å ha sett de. :lol

Så jeg kjører stort sett bare i ca. 50-60km/t om nettene der hvor det er lite bebyggelse og forbi jorder og skog. :roll Drømmer litt om noen ekstralys :roll

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøre sykkel når det er mørkt

Legg inn av Bjerknez »

Lysene på MC er desverre som oftest fryktelig dårlige. De store herresyklene har jo muligheter for ekstralys uten at det ser så alt for rart ut.

Å kjøre i mørket skremmer ikke meg, men samtidig så er det vel ikke akkurat noe man velger å gjøre hvis man slipper. Skulle ønske det kom noen krav til dette med lys på MC og at dette ble tatt mer seriøst. I dag så har man jo både led og laserlys som vistnok skal fungerere veldig bra uten å ta opp for mye plass. Noen motorsykler har jo ledlys, men om dem lyser noe bedre er jeg usikker på. Har ikke prøvd.

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Kjøre sykkel når det er mørkt

Legg inn av Rha »

Led lysa på traceren er ikke så gale, men har satt på spredere likevell. Lysa på vstrom 1000 er fortsatt dem beste jeg har sett på mc og det er glødelampe.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Kjøre sykkel når det er mørkt

Legg inn av Plastrakett_71 »

mekkern skrev: 23 aug 2019, 09:39 sånn ca 50årsalderen merker en at man ikke er like god til å se i mørket når en møter kjøretøy.. :roll
tar lengre tid å få tilbake nattesynet-og det hjelper ikke med stadig sterkere lys/feil lysbruk på møtende kjøretøy.. :sk?
Så.... du insinuerer at jeg med mine 48 vintre på baken er blitt for gammel til å kjøre i mørket? :scratch
Men fra spøk til alvor; det er nok i alle tilfelle bedre for oss på to hjul på dagtid, all den tid det er lettere å se hva som foregår både foran og på sidene av veiene vi kjører på - og ikke minst så er det lettere å få øye på oss :twothumbs:
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Kjøre sykkel når det er mørkt

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 23 aug 2019, 11:12 I dag så har man jo både led og laserlys som vistnok skal fungerere veldig bra uten å ta opp for mye plass. Noen motorsykler har jo ledlys, men om dem lyser noe bedre er jeg usikker på. Har ikke prøvd.
Nærlys blir som regel bedre med LED, langlys.... nah! Det er i alle fall min erfaring.
Bor heldigvis et sted der det er dagslys stort sett døgnet rundt hele sesongen. :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Kjøre sykkel når det er mørkt

Legg inn av KåreDump »

Plastrakett_71 skrev: 23 aug 2019, 12:13
mekkern skrev: 23 aug 2019, 09:39 sånn ca 50årsalderen merker en at man ikke er like god til å se i mørket når en møter kjøretøy.. :roll
tar lengre tid å få tilbake nattesynet-og det hjelper ikke med stadig sterkere lys/feil lysbruk på møtende kjøretøy.. :sk?
Så.... du insinuerer at jeg med mine 48 vintre på baken er blitt for gammel til å kjøre i mørket? :scratch
Men fra spøk til alvor; det er nok i alle tilfelle bedre for oss på to hjul på dagtid, all den tid det er lettere å se hva som foregår både foran og på sidene av veiene vi kjører på - og ikke minst så er det lettere å få øye på oss :twothumbs:
Hehe, merka det først når jeg øvelseskjørte med dattra mi, hun var tjue jeg fler-og-førti.
I innganger til tunneler forsvant hun fra meg, hennes øyne takla skiftet fra lyst til mørkt vanvittig mye kjappere enn mine!

I tillegg til dette og den normale langsyntheten som kommer med alderen, blir også linsene i øynene stivere med årene, det merkes ved at det tar mye lengre tid å bytte fokus fra noe som er nært til noe som er lengre unna. Kjipt....
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Kjøre sykkel når det er mørkt

Legg inn av tormodg »

Jeg hadde en Yamaha MT-07 som hadde lys som virkelig ikke fungerte i mørket. Det var som å kjøre i blinde.

Tracer 900 har mye bedre lys og jeg opplever det ikke som spesielt vanskelig å kjøre i mørket.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Kjøre sykkel når det er mørkt

Legg inn av bm »

Har montert Xenon på sykkelen og har et ekstremt bra lys :thumleft
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøre sykkel når det er mørkt

Legg inn av mekkern »

bm skrev: 23 aug 2019, 17:09 Har montert Xenon på sykkelen og har et ekstremt bra lys :thumleft
Og det synes vi som møter deg i mørket også?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Kjøre sykkel når det er mørkt

Legg inn av bm »

Det var nok noen blinking fra motgående trafikk i begynnelsen, hadde klart å bomme på justering skruen når lykten ble montert, lyste for høyt. Rettet feilen og alt ble ok. Kan justere lys høyden når jeg kjører nå som det er rett montert.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøre sykkel når det er mørkt

Legg inn av mekkern »

har selv testet div løsninger for bedre lys på eldre honda... ingen løsning ble bra uten strølys og det ser heller ikke bra ut i reflektorer som ikke er konstruert for dette.i tillegg er det riller i glasset som gjør at lykta ser litt jalla ut..
eneste som ble brukbar var hyosungen som hadde klart glass og friform reflektor.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar