Klakke lyd/vibrasjon mt09 tracer

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Klakke lyd/vibrasjon mt09 tracer

Legg inn av hneve »

Har en merkelig klakking jeg noenganger kan høre, men som oftest føler i fothvilerne, forsvinner om jeg gir litt gass, noen ganger forsvinner den for en liten stund men kommer som regel tilbake. Været er den hvis jeg prøver å holde f.eks 80 i 5gir. Da klakker det ca 2 ganger pr sekund ish... Var innom speed i dag for å høre, og fikk beskjed om å stramme kjedet etter boka; 5-15mm slakk..
Dro hjem og gjorde dette (forventet ikke å få dette gjort der på en lørdag i alle fall).
Nå er klakkingen der hele tiden med varierende intensitet, lite om jeg drar på mye, mer/hardere om jeg holder en viss fart.
Nevnte en liten slik lyd da jeg prøvekjørt den og men ble ikke nevnt mer da, nå er den litt plagsom og jeg er bare litt engstelig om dette kan bli dyrt om jeg bare kjører på...

Sent fra min SGP311 via Tapatalk


Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Klakke lyd/vibrasjon mt09 tracer

Legg inn av Cutless »

Har hørt at kamkjedestrammeren kan gi slike symptomer på den motoren.

Gjør et Google søk på «mt 09 cam chain tensioner» og se om symptomene stemmer.

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Klakke lyd/vibrasjon mt09 tracer

Legg inn av hneve »

Cutless skrev:Har hørt at kamkjedestrammeren kan gi slike symptomer på den motoren.

Gjør et Google søk på «mt 09 cam chain tensioner» og se om symptomene stemmer.
Så et par YouTube videoer av dette, er ikke motoren som lager lyd, hvis jeg står stille er den ikke der, og rytmen følger farten sånn ca. Drar jeg inn kløsjen så går den bort...

Sent fra min SGP311 via Tapatalk


Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Klakke lyd/vibrasjon mt09 tracer

Legg inn av Snikendeugle »

Siden lyden endret seg etter at du kun strammet kjedet er det vel tilnærmende å tro at det har noe med saken å gjøre. Jeg er ikke noe ekspert på området, men du kan prøve å sette sykkelen på depotstøtte og dra hjulet rundt/sette i førstegir, så ser du sikkert fort om kjedet gjør noe rart når det går rundt.

EDIT: Dette forklarer forsåvidt ikke hvorfor lyden forsvinner med clutchen inne, kom jeg på nå... Det er uansett vanlig at det er litt annerledes lyd i motor ved cluch aktiv/ikke aktiv. :-# :x
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Klakke lyd/vibrasjon mt09 tracer

Legg inn av hneve »

Jeg har gått over hvert eneste ledd for å se om et av de kanskje sitter fast men kunneikke finne noe spesielt, er ikke noen ekspert jeg heller og har plutselig litt dårlig tid.. Skal høre med Speed igjen i morgen.

Sent fra min SGP311 via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Klakke lyd/vibrasjon mt09 tracer

Legg inn av FredrikE24 »

Tenker at det er «kjedeslag» jeg da. Med clutchen inne ruller bare kjedet jevnt rundt, når du akselerer er oversiden av kjedegangen stram. Når du går av og på gassen vekselvis, eller prøver å kjøre jevnt på høygir så slår nok oversiden av kjedet.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Klakke lyd/vibrasjon mt09 tracer

Legg inn av niko »

hneve skrev: 20 jul 2019, 23:43 Har en merkelig klakking jeg noenganger kan høre, men som oftest føler i fothvilerne, forsvinner om jeg gir litt gass, noen ganger forsvinner den for en liten stund men kommer som regel tilbake. Været er den hvis jeg prøver å holde f.eks 80 i 5gir. Da klakker det ca 2 ganger pr sekund ish... Var innom speed i dag for å høre, og fikk beskjed om å stramme kjedet etter boka; 5-15mm slakk..
Dro hjem og gjorde dette (forventet ikke å få dette gjort der på en lørdag i alle fall).
Nå er klakkingen der hele tiden med varierende intensitet, lite om jeg drar på mye, mer/hardere om jeg holder en viss fart.
Nevnte en liten slik lyd da jeg prøvekjørt den og men ble ikke nevnt mer da, nå er den litt plagsom og jeg er bare litt engstelig om dette kan bli dyrt om jeg bare kjører på...

Sent fra min SGP311 via Tapatalk
Jeg ser du skriver 5-15 mm og det er tydeligvis det som står i manualen, men er ikke det fryktelig stramt? Fant denne kommentaren til manualen da jeg googla litt. Han karen her mener manualen må være feil.....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Klakke lyd/vibrasjon mt09 tracer

Legg inn av FredrikE24 »

Skulle likt å se hvor stramt det er når man lesser på en fører med så stramt kjede uten last..

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Klakke lyd/vibrasjon mt09 tracer

Legg inn av hneve »

Jeg spurte på verkstedet hos SpeedMC og jeg stoler på at de kan dette, jeg har også lest at dette virker veldig stramt. Hadde ca 35mm slakk før jeg strammet den opp til ca 15mm nå, rykkingen er borte men lyden er fremdeles der....

Sent fra min SGP311 via Tapatalk


Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Klakke lyd/vibrasjon mt09 tracer

Legg inn av niko »

hneve skrev: 21 jul 2019, 22:38 Jeg spurte på verkstedet hos SpeedMC og jeg stoler på at de kan dette, jeg har også lest at dette virker veldig stramt. Hadde ca 35mm slakk før jeg strammet den opp til ca 15mm nå, rykkingen er borte men lyden er fremdeles der....

Sent fra min SGP311 via Tapatalk
Bedre at Fredrik, mekkern eller andre med peiling svarer på dette, men min TDM skal ha mellom 4 og 5 cm (og heller 5 enn 4). Har du noen som kan hjelpe deg slik at du kan få sjekka stramminga når du sitter på sykkelen? Jeg vil tro det er veldig stramt med 15 mm...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Klakke lyd/vibrasjon mt09 tracer

Legg inn av AJ »

niko skrev: 21 jul 2019, 22:47 Jeg vil tro det er veldig stramt med 15 mm...
Altfor stramt med kun 1,5 cm :[-X !
Garantert!!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Klakke lyd/vibrasjon mt09 tracer

Legg inn av FredrikE24 »

Kjedesykkel har jeg for det meste kun mopederfaring med, og der strammet man kun på gefühlen. Samme med Jawa’n, men der går kjedet i slanger, så der er det tilnærmet null vedlikehold. Justerer det kun når jeg monterer bakdekket.. Ikke smøres det, og ikke vaskes det.. Strammes også på gefühlen, slik også Jawaens manual også forklarer :crazy:

Jeg velger å stole på det jeg føler er rett. Rundt 20-30mm med meg sittende godt nedpå salen var vel det jeg synes var OK, eller med en tykkfallen kompis som balast..

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Klakke lyd/vibrasjon mt09 tracer

Legg inn av hneve »

Tror det kan være noe lignende dette:

https://youtu.be/YBik588-iAc

Sent fra min SGP311 via Tapatalk


Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Klakke lyd/vibrasjon mt09 tracer

Legg inn av Rha »

Dem lydene hadde jeg i min helt til jeg byttet kjede på 32k km. hadde også en tendens til å gå å "lugge" litt i lav hastighet 30-60 km.
Alt dette ble borte med kjede bytte. Annbefaler å bytte kjede og drev sett. Trenger ikke å være ett ledd som går treigt, men kansje en eller flere av rullene er borte/skadet/utslitt
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Klakke lyd/vibrasjon mt09 tracer

Legg inn av mekkern »

Det er nok for stramt ja.. og har det blitt justert så stramt i fra leveranse så er nok kjedet punktstrekt/ødelagt.
Hvis drevene er bra ennå ville jeg nok spandert et nytt kjede og justert dette til ca40 mm slakke...

Dette er hva jeg TROR uten å ha sett sykkelen..internettdiagnoser er ikke alltid rett.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar