Kawasaki Z750, 2007 mod. - servicekostnader og andre ting som bør sjekkes?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Sitrob
Innlegg: 4
Registrert: 29 mai 2019, 23:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z750 2007

Kawasaki Z750, 2007 mod. - servicekostnader og andre ting som bør sjekkes?

Legg inn av Sitrob »

Hei! Både ny på forumet og fersk MC fører. Kjørte opp i fjor, men kjøpte ikke sykkel før nå. Kjøpte en Kawasaki Z750 2007 mod med 45000km på telleren. Så langt veldig fornøyd med sykkelen. Jeg var lenge sikker på at jeg skulle ha en MT 07, men slik ble det ikke :) Uansett, så har jeg ikke så mye peiling på Kawasaki, og det fulgte ikke med noe servicehefte/instruksjonsbok. Er det noen her som kan komme med noen råd? Hva kan jeg forvente av servicekostnader fremover? Tenker å ha den inn på ventilsjekk/justering før sommeren setter inn for fullt. Jeg vet imidlertid at det er samme motoren som står i ZX9R, så slik jeg har forstått det så er det en slitesterk motor, men ikke samme slitasjenivå siden dette ikke er en R sykkel. Ellers så ser kjede og drev bra ut, olje ble byttet før sykkelen ble vinterlagret. Er det andre ting jeg bør få sjekket?

Takk på forhånd! :)
Sist redigert av AJ den 30 mai 2019, 00:21, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Har lagt til litt mer utfyllende tekst i trådtilttelen.

KawaKjetil

Re: Kawasaki Z750, 2007 mod. - servicekostnader og andre ting som bør sjekkes?

Legg inn av KawaKjetil »

Owners manual https://www.kawasaki-techinfo.net/showO ... modelyear=

Servicemanual https://www.manualslib.com/manual/37521 ... 0-Abs.html

Bestill time så raskt som mulig, og be de ta en service ihht km stand. Så er du ihvertfall litt på rett vei.
Høysesong på verksteder nå, og lang ventetid :D

Sitrob
Innlegg: 4
Registrert: 29 mai 2019, 23:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z750 2007

Re: Kawasaki Z750, 2007 mod. - servicekostnader og andre ting som bør sjekkes?

Legg inn av Sitrob »

Det skal jeg få gjort! Forrige eier kjøpte sykkel hos en seriøs forhandler og eide den i 2 år, men kjørte ikke så mange kilometer. Så jeg tar utgangspunkt i at den er vellholdt mtp at forhandler kan ta den i innbytte, men skal såklart bestille service ihht km. :D

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kawasaki Z750, 2007 mod. - servicekostnader og andre ting som bør sjekkes?

Legg inn av Kawagutten »

Siden forrige eier kjøpte den av en forhandler så burde det være mulig å få ut noe historikk på service fra de om de har gjort noe på den. Ellers så mener jeg z750 er basert på z1000 motoren bare med mindre sylinder. Ventilsjekk på 24000km service men blir sjeldent justert,bare sjekket tror jeg så derfor blir det nok nødvendig med en justering av ventiler i god tid innen 480000km. Tipper på at en justering koster fra ca 6500.
Er det tikking fra ventiler eller rødglødende svanehalser,sort eksos? Så trenger den nok en toppservice .
Nå har du jo fått link til service info så se om det er noe du kan få til selv og lag din egen servicebok/logg med all den info finner om mc`n din.
Sist redigert av Kawagutten den 01 jun 2019, 01:21, redigert 1 gang totalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Sitrob
Innlegg: 4
Registrert: 29 mai 2019, 23:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z750 2007

Re: Kawasaki Z750, 2007 mod. - servicekostnader og andre ting som bør sjekkes?

Legg inn av Sitrob »

Hører ikke noe typisk ventiltikking. Det eneste jeg har merket er en lyd som kommer akkurat mellom 2-3000 omdreininger. Lyden minner om en løs skrue som vibrerer raskt, uten at jeg har funnet noen løse skruer. På tomgang, og etter jeg har passert 3000 høres alt helt fint ut. Det står på en slip-on og link pipe fra Pipewerx, så jeg mistenker at blandingen mellom luft og bensin ikke er 100% optimal på lavt turtall - igjen mellom 2-3000 omdreininger. Kan kjennes ut som jeg mister litt kraft akkurat mellom det turtallsregisteret når jeg skal gi på. Det er forsåvidt ikke noe som plager meg da det ikke påvirker kjøringen i noen grad da det "går over" på en brøkdel av et sekund. Ligger stort sett på 3000 og oppover, og da går sykkelen klokkereint. Ser ikke eksosen som kommer ut, hverken på varm eller kald motor og svanehalsen blir heller ikke rød. :)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kawasaki Z750, 2007 mod. - servicekostnader og andre ting som bør sjekkes?

Legg inn av Kawagutten »

Kanskje litt lite luft og en av dysene som bør gjøres noe med.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Sitrob
Innlegg: 4
Registrert: 29 mai 2019, 23:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z750 2007

Re: Kawasaki Z750, 2007 mod. - servicekostnader og andre ting som bør sjekkes?

Legg inn av Sitrob »

Har henta ut sykkelen fra en generell sjekk og vedlikehold av det som burde tas. Endte opp med ventiljustering, bytte av plugger, luftfilter og kjølevæske :)

Svar