TDM begynner å juke etter en mil

Forum for fulleffekt tung-MC
mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av mekkern »

Dessuten vil alkoholen(etanol) skilles ut av bensinen når den har absorbert tilstrekkelig med fuktighet-og legge seg i bunn.
Faseseparasjon kalles dette og kan gi inntrykk av at det "plutselig" har kommet masse vann i bensinen..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Overstyret
Innlegg: 7
Registrert: 14 mai 2019, 22:05
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av Overstyret »

E-strom skrev: 27 mai 2019, 13:26 Hvis det er vann i bensinen så vil det synke ned når bensintanken står helt stille. De fleste motorsyklene tar ikke bensin fra bunnen av tanken, men gjerne noen centimeter opp - det som er nederst er "reserven"...

Bilde

Hvis du ser på klargjøring av et typisk "småfly", vil du se at flygeren blant annet tapper av bunnfallet fra tankene. Dette må gjøres før flyet flyttes så ikke vannet blir blandet inn igjen. Det er helt normalt at vann kondenseres fra luften som er inne i tankene, og her finner vi en god grunn til alltid å vinter-lagre motorsykkelen med full tank.
TDM har ikke bensinkrane, så jeg antar at den tar fra bunnen av tanken. Jeg har heller ikke funnet noe bensinfilter, verken på tegning i delekatalog eller i det virkelig liv🧐. Hadde vært utrolig greit om det var der så slapp man å tømme tanken dersom man må ha av denne😩

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av niko »

Overstyret skrev: 27 mai 2019, 16:29
E-strom skrev: 27 mai 2019, 13:26 Hvis det er vann i bensinen så vil det synke ned når bensintanken står helt stille. De fleste motorsyklene tar ikke bensin fra bunnen av tanken, men gjerne noen centimeter opp - det som er nederst er "reserven"...

Bilde

Hvis du ser på klargjøring av et typisk "småfly", vil du se at flygeren blant annet tapper av bunnfallet fra tankene. Dette må gjøres før flyet flyttes så ikke vannet blir blandet inn igjen. Det er helt normalt at vann kondenseres fra luften som er inne i tankene, og her finner vi en god grunn til alltid å vinter-lagre motorsykkelen med full tank.
TDM har ikke bensinkrane, så jeg antar at den tar fra bunnen av tanken. Jeg har heller ikke funnet noe bensinfilter, verken på tegning i delekatalog eller i det virkelig liv🧐. Hadde vært utrolig greit om det var der så slapp man å tømme tanken dersom man må ha av denne😩
Tanken tømmer du kjapt med slange og kanne kjøpt på f eks. Biltema. Mye mindre pes enn du tror. 10 minutter max. Skyll og spytt :-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av kjellv »

Gammel bensin også kanskje? Bensin er ferskvare.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av Kjellrf »

Kjenner en som hadde TDM850 for 20 år siden, der måtte han ofte bytte plugger etter 25-30mil. Stod mye inne på merkeverksted, men tror han solgte den uten at de fant ut av feilen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av kjellv »

Motoren på TDM850 og 900 er veldig forskjellig. Knapt sammenlignbart i denne sammenheng.
Men begge på sin måte veldig problemfri.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av FredrikE24 »

Ville vært rart om gammel bensin hadde fått sykkelen til å fuske. Selv har jeg startet opp diverse motoriserte ting med flere år gammel bensin på tanken uten å merke noe som helst. Jeg er også den typen som ikke kjører "Aspen"-bensin i verken gressklipper eller snøfreser.

Kondens, eller vannintregning i tanken er mer sansynlig.
Har opplevd dette selv. Symptomene er veldig like. Man kunne enkelt se sjiktet mellom vann og bensin i kanna det ble tappet i etter en stund.

Overstyret
Innlegg: 7
Registrert: 14 mai 2019, 22:05
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av Overstyret »

Da har jeg tømt tanken og kjørt gjennom en hel tank, og det kan virke som om problemet er borte. Hva som var problemet er jeg ikke 100% sikker på, men for å oppsummere så har jeg gjort følgende:
-Blåst gjennom lufteslangene til tanken.
-kontrollert luftfilter og koblet på igjen vakumslangen på toppen av luftfilteret.
-byttet tennplugger
-hatt kondensfjerner på tanke(før jeg tømte den)
-tømt tanken helt og fylt på ny bensin.
Det jeg kan konkludere med er at nå går sykkelen fint på alle turtall og den reagerer momentant på gassen.
Tusen takk for alle tips!

Svar