Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
arnemhau
Innlegg: 5
Registrert: 27 apr 2019, 20:09
Motorsykkelen din: BMW S1000R

Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R

Legg inn av arnemhau »

Har dei siste dager fått problemer med kjølevannet på min BMW S1000R 2015 Mod.
Etter at eg har kjørt den og den står på tomgang så blir det overtrykk og kjølevæsken blir kastet ut. Kjølevannet fosser ut av et lite hull på toppen av kjølevæske tanken. Er det noen som har hatt samme problem eller er det noen som kjenner til årsaken.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

arnemhau skrev: 27 apr 2019, 23:49 Har dei siste dager fått problemer med kjølevannet på min BMW S1000R 2015 Mod.
Etter at eg har kjørt den og den står på tomgang så blir det overtrykk og kjølevæsken blir kastet ut. Kjølevannet fosser ut av et lite hull på toppen av kjølevæske tanken. Er det noen som har hatt samme problem eller er det noen som kjenner til årsaken.
Har selv hatt S1000R 2015 modell og har i dag en 2017 modell. Jeg har aldri opplevd dette på mine sykler. Hvorfor det skjer overlater jeg til andre å svare på, men jeg ville nok dratt innom ett verksted uansett. Har du etterfyllt kjøleveske? Jeg vet nemlig at det kan skje at kjølevesken ikke kan sees i beholderen når du skal sjekke nivået. Har du etterfyllt da så kan det hende det blir for kye, siden mye av kjølevesken kan være i systemet og ikke denne beholderen.

Jeg la frem dette for min forhandler da kjøleveskenivået var alt for lavt. Han ville ikke engang la meg kjøpe kjøleveske og etterfylle før dem hadde sett på sykkelen. Kanskje en grunn til det?

Hva viser temperaturen i displayet?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R

Legg inn av FredrikE24 »

Funker kjølevifte, om det finnes en slik, og hva er avlest temperatur når dette oppstår? For meg høres det ut som koking.

Det skal som regel være et visst trykk i systemet, noe som da tilsier at kokepunktet øker. Dersom du ikke har avskrekkende kjølevannstemperatur(utover normalen) ville jeg nok tenkt i de baner at lokket på radiator/ekspansjonstank ikke holder tett.
Vifta skal vel kicke inn på noe over 100 grader(105 kanskje?) og har du ikke trykk i systemet vil det allerede koke før du i det heletatt får start på vifta..

Synsing fra min side.

Ikke kjør tom for vann...!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Vifta på S1000R slår inn på rundt 100 grader ja.

arnemhau
Innlegg: 5
Registrert: 27 apr 2019, 20:09
Motorsykkelen din: BMW S1000R

Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R

Legg inn av arnemhau »

Takk for svar.
Jo det var vann i beholderen, mellom midt og fullt når eg sjekka inn på inspeksjonsglasset. No etter siste tur der det fossa godt over med kjølevæske ligger vannet no på rundt minimum streken. Temperaturen på motoren ligger rundt 70-80 grader under normal kjøring, ved sakte kjøring og tomgang spretter tempen fort opp til litt over 100 grader, da slår kjølevifta inn og får temperaturen litt ned på 90-tallet. Så kjølevifta funker og alt ser normalt ut helt til det på tomgang fosser over med kjølevæske. No kan det jo være at det blir overtrykk mens eg køyrer og at det lekker da og, det har eg ikkje sjekke opp. Har en liten mistanke om at det kan være toppakningen som kan være gåen. Men sykkelen har jo kun gått 18000 km.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

arnemhau skrev: 28 apr 2019, 10:18 Takk for svar.
Jo det var vann i beholderen, mellom midt og fullt når eg sjekka inn på inspeksjonsglasset. No etter siste tur der det fossa godt over med kjølevæske ligger vannet no på rundt minimum streken. Temperaturen på motoren ligger rundt 70-80 grader under normal kjøring, ved sakte kjøring og tomgang spretter tempen fort opp til litt over 100 grader, da slår kjølevifta inn og får temperaturen litt ned på 90-tallet. Så kjølevifta funker og alt ser normalt ut helt til det på tomgang fosser over med kjølevæske. No kan det jo være at det blir overtrykk mens eg køyrer og at det lekker da og, det har eg ikkje sjekke opp. Har en liten mistanke om at det kan være toppakningen som kan være gåen. Men sykkelen har jo kun gått 18000 km.
Med tanke på det du nevner angående temperaturer høres riktig ut. Viften går og fungerer og kjøleveskenivået er OK.

Da er det nok andre her som er mer egnet til å hjelpe deg :)

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R

Legg inn av haakeik »

arnemhau skrev: 27 apr 2019, 23:49 Har dei siste dager fått problemer med kjølevannet på min BMW S1000R 2015 Mod.
Etter at eg har kjørt den og den står på tomgang så blir det overtrykk og kjølevæsken blir kastet ut. Kjølevannet fosser ut av et lite hull på toppen av kjølevæske tanken. Er det noen som har hatt samme problem eller er det noen som kjenner til årsaken.
Sannsynlig har du for mye luft i kjølesystemet. Det kan skyldes at radiatorlokket ikke er skrudd hardt nok til, pakningen er dårlig eller at man ikke fikk ut nok luft sist kjølevesken ble byttet. Kjølevæsketanken du nevner er en ekspansjonstank, som skal ta i mot kjøleveske hvis det blir for stort trykk i kjølesystemet. Du sier at det fosser ut av et lite hull på toppen. Det sier meg at du mangler en gummislange, som skal sørge for at overflødig kjølevæske skal havne rett på bakken og ikke over sykkelen.

Forslag til quickfix for å rette opp trykket:
1. Sjekk at pakning på radiatorlokk er i orden
2. Fyll opp radiatoren til det renner over med riktig kjølevæske eller vann (Nei, det er ikke farlig med litt vann)
3. Klem på alle gummislanger som går ut fra radiator for å presse ut luft.
4. Kjør motor på tomgang ca. 1-2 minutter, MED RADIATORLOKKET AV, for å få ut resten av luften.
5. Etterfyll med kjølevæske eller vann til det renner over.
6. Skru radiatorlokk på
7. Sjekk at væskenivået i ekspansjonstank er mellom min og max streken.
8. Ta deg en kjøretur og la motoren gå på tomgang etterpå.

Hvis det ikke fosser kjølevæske ut av toppen på ekspansjonstank, er alt ok.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R

Legg inn av haakeik »

arnemhau skrev: 28 apr 2019, 10:18 Takk for svar.
Jo det var vann i beholderen, mellom midt og fullt når eg sjekka inn på inspeksjonsglasset. No etter siste tur der det fossa godt over med kjølevæske ligger vannet no på rundt minimum streken. Temperaturen på motoren ligger rundt 70-80 grader under normal kjøring, ved sakte kjøring og tomgang spretter tempen fort opp til litt over 100 grader, da slår kjølevifta inn og får temperaturen litt ned på 90-tallet. Så kjølevifta funker og alt ser normalt ut helt til det på tomgang fosser over med kjølevæske. No kan det jo være at det blir overtrykk mens eg køyrer og at det lekker da og, det har eg ikkje sjekke opp. Har en liten mistanke om at det kan være toppakningen som kan være gåen. Men sykkelen har jo kun gått 18000 km.
Lite sannsynlig, men du kan jo bare sjekke oljen.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R

Legg inn av AJ »

Kan det være noe så enkelt som luft i systemet :scratch ...

Edit: Ser at haakeik var inne på det samme noen minutter tidligere.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

arnemhau
Innlegg: 5
Registrert: 27 apr 2019, 20:09
Motorsykkelen din: BMW S1000R

Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R

Legg inn av arnemhau »

Takker haakeik skal teste dette ut idag

arnemhau
Innlegg: 5
Registrert: 27 apr 2019, 20:09
Motorsykkelen din: BMW S1000R

Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R

Legg inn av arnemhau »

No har eg utført punktvis alle punkt som du haakeik opplistet for meg. Fylt på rent vann (var lite vann som gikk på ca. 2-3 desiliter), klemt på alle slanger som eg kom til flere ganger også mens motoren gikk på tomgang. Startet motoren som gikk uten radiatorlokk i noen minutter. Etterfylte litt vann på ekspansjonstanken til mellom midt og full.
Tok meg ein prøvetur i 10 min og stoppet mens sykkelen gikk på tomgang. Tempen gikk opp til 103 grader da startet kjølevifta og fikk den ned til 95 grader. Slik stod den i mange minutter opp til 103 og ned igjen til 95 flere ganger. Og det ble ingen overtrykk i ekspansjonstanken og null lekkasje så det ser faktisk ut som det var luft i kjølesystemet. Takker deg haakeik for god hjelp:-)

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R

Legg inn av haakeik »

arnemhau skrev: 28 apr 2019, 14:02 No har eg utført punktvis alle punkt som du haakeik opplistet for meg. Fylt på rent vann (var lite vann som gikk på ca. 2-3 desiliter), klemt på alle slanger som eg kom til flere ganger også mens motoren gikk på tomgang. Startet motoren som gikk uten radiatorlokk i noen minutter. Etterfylte litt vann på ekspansjonstanken til mellom midt og full.
Tok meg ein prøvetur i 10 min og stoppet mens sykkelen gikk på tomgang. Tempen gikk opp til 103 grader da startet kjølevifta og fikk den ned til 95 grader. Slik stod den i mange minutter opp til 103 og ned igjen til 95 flere ganger. Og det ble ingen overtrykk i ekspansjonstanken og null lekkasje så det ser faktisk ut som det var luft i kjølesystemet. Takker deg haakeik for god hjelp:-)
Så bra det ordnet seg :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R

Legg inn av FredrikE24 »

Disse motorene skal det vakumfylles kjølevæske på. Har BMW gjort service på den? Eller andre?

arnemhau
Innlegg: 5
Registrert: 27 apr 2019, 20:09
Motorsykkelen din: BMW S1000R

Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R

Legg inn av arnemhau »

Det er BMW som sist har hatt service på den i juli 2018, men den har kun gått 1500 km siden det og skal inn på ny service no i juli 2019.
Men det står ingen ting i faktura om at det er skiftet kjølevæske på den i juli 2018

ZZR-Erling

Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R

Legg inn av ZZR-Erling »

Er nok ikke byttet.

Svar