Daglig sikkerhetssjekk

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av FreewheelBurning »

På kjøreskolen begynte alltid hver time med sikkerhetssjekk. Det besto for det meste av blinklys, bremser og et tråkk på hvert dekk for lufttrykk. Da jeg spurte i butikken om demonstrasjon av sikkerhetssjekk i forbindelse med kjøp av ny sykkel så fikk jeg et rart blikk av selger, akkurat som det var helt unormalt.

Er det vanlig med daglig sikkerhetssjekk før HVER tur eller er det noe de bare stresser med på kjøreskolen/oppkjøring?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av Juicebox »

Aprilsnarr?

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av FreewheelBurning »

Ser det var dårlig dag å stille spørsmål.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av HeHy »

Vil ikke påstå at det er normalt å sjekke egen sykkel hver eneste dag.
Hvis man har som vane å se over sykkelen en gang i blant og ha en viss peiling på tilstand på bremser, dekk osv, osv har sykkelen det som regel like greit som dagen eller uka før. Det er en god idè å sjekke noen punkter på sykkelen en gang i blant, men hver dag er overkill.

Sikkerhetssjekken du lærer på kjøreskolene vil jeg påstå gjelder generelt for hvordan du skal sjekke forskjellige elementer på motorsykler for å vite at den er i god og forskriftsmessig stand.
Teknisk sett er fører (lovmessig) ansvarlig for å gjennomføre daglig kontroll av kjøretøy uansett hvilken type kjøretøy det er snakk om, men de aller fleste gjør sjelden noen sjekk i det hele tatt.

ZZR-Erling

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av ZZR-Erling »

Biken min er veldig overvåket av dens elektronikk, men uten den ville jeg sjekket lys, dekktrykk og oljenivå, bremsevæske, kjølevæske og bremseklosser hvertfall ukentlig. Daglig er drøyt synes jeg.

mekkern
Innlegg: 7574
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av mekkern »

Sjekker ofte motor kjede brems og luft men "daglig"? nei...
Så lenge det er "min" sykkel så merker jeg raskt hvis noe er feil-inklusive lufttrykk..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Trekkplaster
Innlegg: 38
Registrert: 04 jul 2017, 08:15
Motorsykkelen din: 1290 SA S '21, Duke 390 '19

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av Trekkplaster »

Jeg tar alltid en kjapp runde rundt sykkelen og ser at ting ser greit ut. Gjøres som regel mens jeg tar på hjelm og hansker. Status på kjede, at ting henger på plass osv.
Greit med litt rutiner så blir det lettere å oppdage ting som ikke er som det skal.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 289
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Oslo

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av tormodg »

Jeg sjekker lys, bremser, kjede og dekk sånn ca 1 gang i uka. Stort sett skjer det ved at jeg setter meg på sykkelen og bare kommer på at det bør gjøres.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av FredrikE24 »

Trykker inn bremsen i det jeg setter meg på. Lukter og ser etter væske på bakken samtidig. Ellers bare kjører jeg. På kjøreskolen og under opplæring skal det være en bevisstgjøring. Det kan ha mye å si.

Brukeravatar
Trekkplaster
Innlegg: 38
Registrert: 04 jul 2017, 08:15
Motorsykkelen din: 1290 SA S '21, Duke 390 '19

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av Trekkplaster »

FreewheelBurning skrev: 01 apr 2019, 00:13 Da jeg spurte i butikken om demonstrasjon av sikkerhetssjekk i forbindelse med kjøp av ny sykkel så fikk jeg et rart blikk av selger, akkurat som det var helt unormalt.
Ikke alltid lett å tolke meninger ut fra "rare blikk" men dette er noe du bør vite selv hvordan det gjøres og da leser jeg det som om du spurte dem om hvordan sikkerhetssjekk utføres. Men når det er sagt så er ingen spørsmål dumme om man er ny i faget :thumleft

Sist jeg kjøpte sykkel i butikk så gikk selger over sykkelen med meg. F.eks nivåglass for olje og kjølevæske og hvor nivåene bør ligge.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av Stian87 »

Sjekker en gang i blant, merker meg om bremsene funker som de skal når jeg triller ut av garasjen. Kjedet sjekker jeg av og til, smører det stort sett hver uke eller annenhver uke så da sjekker jeg slakk samtidig.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av FreewheelBurning »

Trekkplaster skrev: 01 apr 2019, 10:30 Ikke alltid lett å tolke meninger ut fra "rare blikk" men dette er noe du bør vite selv hvordan det gjøres og da leser jeg det som om du spurte dem om hvordan sikkerhetssjekk utføres. Men når det er sagt så er ingen spørsmål dumme om man er ny i faget :thumleft

Sist jeg kjøpte sykkel i butikk så gikk selger over sykkelen med meg. F.eks nivåglass for olje og kjølevæske og hvor nivåene bør ligge.
Ja jeg fikk god gjennomgang på det tekniske, men lurte på om det var noe spessielt i forbindelse med akkurat den typen jeg kjøpte da den ikke har kjede for eksempel, så lurte vel egentlig på om det var noe alternativt å sjekke istedenfor.

Hvis jeg husker riktig fikk jeg spesifikk instruksjon på kjøreskolen at sikkerhetssjekk var daglig rutine før HVER tur. Nå er jeg litt autistisk av meg så jeg tar det meste bokstavelig, derfor interessant å se at dette ikke er "vanlig" praksis, hvertfall ikke med utgangspunkt i tilbakemeldinger her.

Nordnor
Innlegg: 10
Registrert: 06 sep 2018, 10:08
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av Nordnor »

Jeg synes denne 90-sekundersjekken er Ok. Enig i at daglig sjekk kan falle ut, særlig sjekk av dekk (og de er jo viktige). https://youtu.be/AjfrZqkDXnA

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av Bjerknez »

Nå jeg kjøpte BMW’en så sa selger at han måtte gå igjennom noen punkter med meg vedrørende plassering av brytere og andre generelle ting. Noe sier meg at dette er et krav dem har som er ganske strengt. Kanskje av produsent?

Jeg sa at jeg hadde en helt lik sykkel før denne og at jeg nok skulle finne frem til de rette knappene, men han sa han måtte gå kjapt igjennom. Ble litt kleint, men følte allikevel at det var et pluss. Det viser at dem tar det seriøst og man føler dem faktisk bryr seg.

Om det er BMW eller andre som evt. Har laget disse kravene vet jeg ikke, men jeg fikk inntrykk av at dette var noe man skulle igjennom.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av FredrikE24 »

BMW har nok prosedyrer på hvordan sine salgsrepresentanter skal "te" seg rundt en som har kjøpt det beste motorsykkelmerket. Fra Bayern atpåtil.

Svar