Daglig sikkerhetssjekk

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 01 apr 2019, 15:17 BMW har nok prosedyrer på hvordan sine salgsrepresentanter skal "te" seg rundt en som har kjøpt det beste motorsykkelmerket. Fra Bayern atpåtil.
:lol :lol Beste motorsykkelmerke fra Bayern?
Det var dagnes.......

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av FredrikE24 »

Skrev nok det med et glimt i øyet. Mange vet da at jeg er fanboy :knegg

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av Kawagutten »

simpson skrev: 01 apr 2019, 18:38
FredrikE24 skrev: 01 apr 2019, 15:17 BMW har nok prosedyrer på hvordan sine salgsrepresentanter skal "te" seg rundt en som har kjøpt det beste motorsykkelmerket. Fra Bayern atpåtil.
:lol :lol Beste motorsykkelmerke fra Bayern?
Det var dagnes.......
Det var en god gammel 1.aprilspøk :crazy:
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av Rune75 »

FreewheelBurning skrev: 01 apr 2019, 12:03
Ja jeg fikk god gjennomgang på det tekniske, men lurte på om det var noe spessielt i forbindelse med akkurat den typen jeg kjøpte da den ikke har kjede for eksempel, så lurte vel egentlig på om det var noe alternativt å sjekke istedenfor.

Hvis jeg husker riktig fikk jeg spesifikk instruksjon på kjøreskolen at sikkerhetssjekk var daglig rutine før HVER tur. Nå er jeg litt autistisk av meg så jeg tar det meste bokstavelig, derfor interessant å se at dette ikke er "vanlig" praksis, hvertfall ikke med utgangspunkt i tilbakemeldinger her.
Det er ikke noe alternativt å sjekke istedenfor kjede. Drivreim/variator/variatorvekter blir sjekket og byttet på sevice når det er nødvendig. Hvis du følger servicene trenger du ikke tenke på det.

Lufttrykk i dekka og oljenivå på motoren er greit å ta en sjekk på kanskje hver andre eller tredje gang du fyller bensin. Lys er jo lurt å sjekke hver gang du skal kjøre hvis ikke scooteren varsler om en pære er gåen. En liten bremsetest før du setter opp farten er også lurt.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av FreewheelBurning »

Takker, det gir mening!

Burde gjenta at jeg er helt fersk så dette forumet er super nyttig.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av Bjerknez »

Kjøper du helt ny sykkel, så er du nok trygg. Det største og kanskje skummleste problemet du KAN komme borti er vandalisme. Har hørt historier om folk som har fått klippet over bremseslanger etc. Så jeg tar alltid en kjapp kikk der samt under sykkelen generelt for å se etter lekasjer. Kjøper du skivelås til sykkelen din, så er det større sjanse for at du kommer til å glemme denne. Det gjør du kun en gang :)

ZZR-Erling

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av ZZR-Erling »

Ser ihvertfall ofte pendlere uten lys foran eller bak. Vedr bremser kan du jo trykksette de før du kjører og kjenne om det er kontant motstand.
Om det er veldig lite trykk i dekka vil ett spark i dem avsløre det,men mål trykket ukentlig.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av Stian87 »

ZZR-Erling skrev: 02 apr 2019, 05:13 Ser ihvertfall ofte pendlere uten lys foran eller bak. Vedr bremser kan du jo trykksette de før du kjører og kjenne om det er kontant motstand.
Om det er veldig lite trykk i dekka vil ett spark i dem avsløre det,men mål trykket ukentlig.
På motorsykkel? Ser dette ganske ofte på en del biler :P
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

ZZR-Erling

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av ZZR-Erling »

Stian87 skrev: 02 apr 2019, 08:18
ZZR-Erling skrev: 02 apr 2019, 05:13 Ser ihvertfall ofte pendlere uten lys foran eller bak. Vedr bremser kan du jo trykksette de før du kjører og kjenne om det er kontant motstand.
Om det er veldig lite trykk i dekka vil ett spark i dem avsløre det,men mål trykket ukentlig.
På motorsykkel? Ser dette ganske ofte på en del biler :P
Jepp!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Daglig sikkerhetssjekk

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev: 02 apr 2019, 05:13 Ser ihvertfall ofte pendlere uten lys foran eller bak. Vedr bremser kan du jo trykksette de før du kjører og kjenne om det er kontant motstand.
Om det er veldig lite trykk i dekka vil ett spark i dem avsløre det,men mål trykket ukentlig.
Dette gjør jeg ganske ofte i løpet av en sesong. Det blir en del dekksparking :knegg

Svar