Noen å kjøre sammen med

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av simpson »

Kjøregården er viktig, men ikke avgjørende.
Når jeg tok lappen på lett i 1985 frykta jeg kjøregården som fy, spesielt "garasjen" som ikke finnes lenger, planken gikk greit, men den finnes heller ikke lenger.
Men det beste er å gjøre som du pleier, når du kommer så langt at det er snakk om opp kjøring så er du klar.
Men tren på å mestre sykkel, ikke landveiskjøring da det er det letteste

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av Plastrakett_71 »

simpson skrev: 16 mai 2019, 20:46 Kjøregården er viktig, men ikke avgjørende.
Når jeg tok lappen på lett i 1985 frykta jeg kjøregården som fy, spesielt "garasjen" som ikke finnes lenger, planken gikk greit, men den finnes heller ikke lenger.
Men det beste er å gjøre som du pleier, når du kommer så langt at det er snakk om opp kjøring så er du klar.
Men tren på å mestre sykkel, ikke landveiskjøring da det er det letteste
Hvis du mener firkanten hvor man skal foreta en u-sving, så er garasjen absolutt en del av oppkjøringen fremdeles.

I og med at det er borti 10 år siden sist jeg satt på noe som helst med to hjul, og jeg ikke begynte med mc før i fjor sommer, så er det nok ikke så veldig rart at jeg strøk på oppkjøringen.

For mitt vedkommende så ble kjøregården avgjørende. Og når jeg ser det i etterpåklokskapens lys, så forstår jeg hvorfor sensoren ikke ville slippe meg ut i trafikken.

Jeg hadde nok «overlevd» kjøring i og rundt Lillestrøm, men uforutsette situasjoner i rush’en til og fra jobb hadde muligens blitt en annen historie.

Satser på å få trent masse i kjøregård i løpet av juni og håper og tror at det går bedre hos biltilsynet på andre forsøket.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av Bjerknez »

Plastrakett_71 skrev: 16 mai 2019, 23:46
simpson skrev: 16 mai 2019, 20:46 Kjøregården er viktig, men ikke avgjørende.
Når jeg tok lappen på lett i 1985 frykta jeg kjøregården som fy, spesielt "garasjen" som ikke finnes lenger, planken gikk greit, men den finnes heller ikke lenger.
Men det beste er å gjøre som du pleier, når du kommer så langt at det er snakk om opp kjøring så er du klar.
Men tren på å mestre sykkel, ikke landveiskjøring da det er det letteste
Hvis du mener firkanten hvor man skal foreta en u-sving, så er garasjen absolutt en del av oppkjøringen fremdeles.

I og med at det er borti 10 år siden sist jeg satt på noe som helst med to hjul, og jeg ikke begynte med mc før i fjor sommer, så er det nok ikke så veldig rart at jeg strøk på oppkjøringen.

For mitt vedkommende så ble kjøregården avgjørende. Og når jeg ser det i etterpåklokskapens lys, så forstår jeg hvorfor sensoren ikke ville slippe meg ut i trafikken.

Jeg hadde nok «overlevd» kjøring i og rundt Lillestrøm, men uforutsette situasjoner i rush’en til og fra jobb hadde muligens blitt en annen historie.

Satser på å få trent masse i kjøregård i løpet av juni og håper og tror at det går bedre hos biltilsynet på andre forsøket.
Hvor lenge det er sidne man satt på en tohjuling sist tror jeg ikke er forenerlig med større sjanse for å stryke. Når jeg satt meg på motorsykkel for første gang var det 21 år siden sist jeg satt på noe med to hjul. Tråsykkel og moped inkludert.

Allikevel sto jeg med glans på oppkjøringen. Det skal sies at jeg pleier å leve meg veldig inn i det jeg driver med. (muligens mer enn de fleste) og jeg pratet nok høl i hue på kjørelæreren og dokterte henne på hvilke tilbakemeldinger jeg ville ha og hva jeg ikke ville ha. Alt for å få informasjon som var nyttig for meg.

Jeg vil ikke ha en oppsummering av trafikkregler samt om og viss scenarioer når jeg kjørte på øret. Slikt kan man ta i etterkant. Men jeg ville ha klar beskjed når jeg gjorde noe feil, og en kjapp beskjed når jeg foretok noen gode valg. Jeg ville vite hva jeg var flink på og hva jeg ikke var flink på. Ikke noe mer pjatt.

Dette fungerte veldig bra for meg. kjøærelæreren etterkom mine ønsker og jeg regelrett elsket måten hun la opp opplæringen på ut fra mine ønsker.

Jeg har sett enkelte kjørelærere som nærmest driter ut elevene sine offentlig og har en ganske bedriten og bedrevitende tone. Hva lærer man av slikt egentlig?

Øvekjøring og STORE mengder av det er det som er det viktigste. En tur på butikken holder ikke. Dra på lange turer og gjør noe fint ut av det hvis mulig. Ta med telt, overnatt på hytte og kjør mye. Hvis du har muligheten. På trefikkskolen lærer du det tekniske. Du har en lærer som kan svare på konkrete spørsmål etc. Men på egenhånd får du erfaring.

Husk også på når du øvekjører og har blitt litt tryggere på deg selv og kjøre mye i bytrafikk. Da lærer man seg fort krypkjøring, blikkbruk i forhold til balanse etc. Jeg blir overrasket den dag i dag når jeg ser hvor mye riktig blikkbruk gjør med balansen. Faktisk helt utrolig.

Ligger du bak en bil og titter rett i ræva på den bilen i køhastighet blir det mye rykk og napp og man mister balansen fortere. Spesielt hvis man ligger nærme. Titter man opp og fremover forbi bilen ser man hvordan køen beveger seg og lager man litt bedre avstand til bilen forran kan man planlegge helt annerledes og gjør at man kan tenke mindre på balansen og man blir mer rolig og ikke fullt så stresset.

Når man begynner å bli skikkelig varm i trøya, så begynner man å lanesplitte. Jeg har til gode å se trafikkskoler som gjør dette. Kanskje av opplagte grunner.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av Plastrakett_71 »

Jeg er helt enig med deg når det gjelder kjørelærer. Han jeg har nå (Arvid hos Lærer’n i Lillestrøm), er - i mine øyne - en dyktig lærer.

Han forklarer på en saklig og rolig måte hva vi skal gjøre før vi kjører og gir raske konkrete tilbakemeldinger om jeg gjør noe bra eller mindre bra. Akkurat sånn det skal være.
Han har vært kjørelærer i 37 år, så han har nok sett det meste av kjøring.

Blikkbruk har jeg erfart at er alfa og omega i å ha god og forutseende kjøring, i tillegg til å bidra til veldig mye bedre balanse selvfølgelig.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av FredrikE24 »

Mange dårlige lærere. Jeg synes nesten det var litt provoserende å se kjørelærere sette elevene sine til å kjøre rundt i kjøregården på måfå mens kjørelærerne satt på en benk og jugde. Så var det en og annen da som gikk bortom og snakka til eleven som om det skulle vært en bikkje som hadde gjort noe galt.

Min kjørelærer satt bakpå med meg i tykt og tynt. Så fant vi en parkeringsplass på veien. Lærern dro frem kjegler fra innerlomma og la ut. På en halvtimes tid hadde vi fått trent på masse ålreite greier uten mas og sjas som det er på trafikkstasjonene.

Jeg var vært heldig, jeg begynte å kjøre moped da jeg gikk i barnehagen. Kjørte fra jeg var 4-16 år oppe på hytta hele sesongen. I starten ble jeg sendt avgårde da jeg såvidt rakk ned til fothvilerne, etterhvert kjøpte jeg meg ny moped til å kjøre med i Oslo(fra jeg var 16). Det å kjøre tohjuling sitter så innmari i ryggmargen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 17 mai 2019, 17:26 Mange dårlige lærere. Jeg synes nesten det var litt provoserende å se kjørelærere sette elevene sine til å kjøre rundt i kjøregården på måfå mens kjørelærerne satt på en benk og jugde. Så var det en og annen da som gikk bortom og snakka til eleven som om det skulle vært en bikkje som hadde gjort noe galt.

Min kjørelærer satt bakpå med meg i tykt og tynt. Så fant vi en parkeringsplass på veien. Lærern dro frem kjegler fra innerlomma og la ut. På en halvtimes tid hadde vi fått trent på masse ålreite greier uten mas og sjas som det er på trafikkstasjonene.

Jeg var vært heldig, jeg begynte å kjøre moped da jeg gikk i barnehagen. Kjørte fra jeg var 4-16 år oppe på hytta hele sesongen. I starten ble jeg sendt avgårde da jeg såvidt rakk ned til fothvilerne, etterhvert kjøpte jeg meg ny moped til å kjøre med i Oslo(fra jeg var 16). Det å kjøre tohjuling sitter så innmari i ryggmargen.
Ja, det har jeg sett flere ganger også. Kjørelærere sitter å drikker kaffe, mens eleven har betalt dyre dommer for opplæringen. Riktignok kjører eleven motorsykkel, men slike kjørelærere kan du uansett få gratis av meg.

torlind
Innlegg: 9
Registrert: 06 apr 2013, 10:38
Motorsykkelen din: BMW R1150RT

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av torlind »

Man kan jo lure på hva som har skjedd. Meldte meg frivillig til å hjelpe denne karen med øvelseskjøring. Hadde en lang prat og gjorde avtaler men når jeg prøvde å ta kontakt til avtalt tid fikk jeg ikke noe svar. Prøvde gjentatte ganger med samme resultat. Merkelig at en tilsynelatende voksen mann ikke gidder å i det minste å si i fra hvis vedkommende har funnet en annen løsning. Sånt er skuffende og lite voksent.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Noen å kjøre sammen med

Legg inn av Plastrakett_71 »

torlind skrev: 24 jun 2019, 11:53 Man kan jo lure på hva som har skjedd. Meldte meg frivillig til å hjelpe denne karen med øvelseskjøring. Hadde en lang prat og gjorde avtaler men når jeg prøvde å ta kontakt til avtalt tid fikk jeg ikke noe svar. Prøvde gjentatte ganger med samme resultat. Merkelig at en tilsynelatende voksen mann ikke gidder å i det minste å si i fra hvis vedkommende har funnet en annen løsning. Sånt er skuffende og lite voksent.
Hei torlind

Hadde jeg mottatt noen slags melding fra deg, så hadde jeg selvfølgelig svart. I og med at jeg ikke har sett hverken PM, e-post, SMS eller annet, så tok jeg det for gitt at du hadde andre/bedre ting å ta deg til enn å kjøre "Norge rundt" for å kjøre med meg.
Ellers, så kan jeg opplyse om at jeg sto på andre forsøk på oppkjøring (27/6), så nå er jeg fri som fuglen.
Du skal ikke se bort fra at jeg helt plutselig finner på å ta en tur ut på Nesodden :vs
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Svar