~ Bilde av årets første tur tråden ~

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: ~ Bilde av årets første tur tråden ~

Legg inn av WikingTnT »

Liker scootere - leier gjerne på utlandstur , veldig komfortabel før fører og ikke minst passasjerer . Godt med oppbevaring og veldig lettkjørte.
Bør ha 300ccm + og være litt forsiktig i fjellet pga små hjul og ikke helt på høyde med bremsene man er vant til på nyere mc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: ~ Bilde av årets første tur tråden ~

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 27 mar 2019, 09:26 Ser ut som knærne nesten tar borti styret, så den ser jo ikke så veldig comfy ut. Kjør forsiktig, sier jeg bare Bilde jeg har kjørt låne-scooteren til MC Oslo, og jeg hadde samme utfordring på den. Syntes det gjorde den vanskelig å kontrollere!

Edit: planlegger forøvrig årets første tur på fredag Bilde
Du får ta turen til Fredrikstad, så vi får skværet opp etter vinterens evt. uenigheter her inne :lol :twothumbs:

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: ~ Bilde av årets første tur tråden ~

Legg inn av KåreDump »

Måtte skrape is av bilvinduene i dag igjen, så bare så dere vet det, jeg gidder ikke lese denne tråden!! :[-X
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: ~ Bilde av årets første tur tråden ~

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 27 mar 2019, 10:15 Måtte skrape is av bilvinduene i dag igjen, så bare så dere vet det, jeg gidder ikke lese denne tråden!! :[-X
Det måtte jeg også... men det bør ikke ha noen betydning så lenge veiene er tørre og varmen kommer gradvis utover dagen :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: ~ Bilde av årets første tur tråden ~

Legg inn av Stian87 »

Får ta et bilde av sykkelen min i dag også. For i dag hadde jeg årets første tur :D
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: ~ Bilde av årets første tur tråden ~

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 27 mar 2019, 12:16 Får ta et bilde av sykkelen min i dag også. For i dag hadde jeg årets første tur :D
Årets første tur hadde jeg i førsten av mars. Men ble ingen bilder, så da teller det sikkert ikke heller... :redface

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: ~ Bilde av årets første tur tråden ~

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 27 mar 2019, 12:29
Stian87 skrev: 27 mar 2019, 12:16 Får ta et bilde av sykkelen min i dag også. For i dag hadde jeg årets første tur :D
Årets første tur hadde jeg i førsten av mars. Men ble ingen bilder, så da teller det sikkert ikke heller... :redface
Noen av oss er opptatt av sykkelens velvære vettu og holder oss unna salt :D
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: ~ Bilde av årets første tur tråden ~

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 27 mar 2019, 13:44
Bjerknez skrev: 27 mar 2019, 12:29
Stian87 skrev: 27 mar 2019, 12:16 Får ta et bilde av sykkelen min i dag også. For i dag hadde jeg årets første tur :D
Årets første tur hadde jeg i førsten av mars. Men ble ingen bilder, så da teller det sikkert ikke heller... :redface
Noen av oss er opptatt av sykkelens velvære vettu og holder oss unna salt :D
Du må ikke tro annet enn at jeg vasket den grundig både før og etter denne turen :knegg

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: ~ Bilde av årets første tur tråden ~

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 27 mar 2019, 07:34 Det er jammen ikke ofte man ser at valget faller på en scooter som førstevalg av tohjuling. Spesielt ikke i ung alder. Vanligvis er det vel eldre som velger en slik løsning?

Hva er grunnen til at du valgte en scooter?
Det er så digg å kjøre! Jeg mislikte å kjøre sykkelen til kjøreskolelæreren min som var av den tradisjonelle type. Her er nøkkelforskjeller jeg (personlig) setter særlig pris på:

-automatgir. Trenger aldri å huske på å sette i 1. gir ved rødt lys eller annet stopp.
-liker bedre å ha bakbrems på hånda enn høyrefoten.
-god plass til føttene.
-velsig komfortabel å sitte på.
-god plass til bagasje. Kan for eksempel ha 2 helhjelmer under setet.
-generelt for lette sykler at de er enklere å kjøre i lav hastighet og unngår velt. Sykkelen velter ikke om jeg går av og glemmer støtta.
-ikke noe kjede, trenger aldri å smøre eller tenke på det.

Også er det mye annet generelle bonuser her som varme i styret, led lys, keyless, abs bremser, traction control og veldig bensingjerrig. Omtrent 33 km per liter (avhengig av bruk og fart).

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: ~ Bilde av årets første tur tråden ~

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 27 mar 2019, 14:49
Bjerknez skrev: 27 mar 2019, 07:34 Det er jammen ikke ofte man ser at valget faller på en scooter som førstevalg av tohjuling. Spesielt ikke i ung alder. Vanligvis er det vel eldre som velger en slik løsning?

Hva er grunnen til at du valgte en scooter?
Det er så digg å kjøre! Jeg mislikte å kjøre sykkelen til kjøreskolelæreren min som var av den tradisjonelle type. Her er nøkkelforskjeller jeg setter særlig pris på:

-automatgir. Trenger aldri å huske på å sette i 1. gir ved rødt lys eller annet stopp.
-god plass til føttene.
-velsig komfortabel å sitte på.
-god plass til bagasje. Kan for eksempel ha 2 helhjelmer under setet.
-generelt for lette sykler at de er enklere å kjøre i lav hastighet og unngår velt. Sykkelen velter ikke om jeg går av og glemmer støtta.

Også er det mye annet digg her som varme i styret, led lys, keyless og veldig bensingjerrig. Omtrent 33 km per liter (avhengig av bruk og fart).
Okay. Jeg skal ikke akkurat "slåss" med argumentene dine, men jeg har kjørt vanlig motorsykkel i snart fem år nå og etter 20 minutter på en scooter ga det meg fullstendig avsmak.

Det med å gire skjer helt på refleks. Med litt erfaring tenker man ikke over det. Men ja, det oppleves selvsagt behageligere for enkelte. Personlig liker jeg ikke forsinkelsen i slike automatkasser. Spesielt ikke i krypkjørings situasjoner etc.

God plass til føttene hadde jeg vertfall ikke. Jeg hadde knærne nesten oppi styret og ingen rom for å "henge" dem ned etc. Det var eett og slett ubehagelig. Derfor ble den også ukomfortabel å sitte på.

God plass under salen (plass til to hjelmer) ser ikke jeg på som viktig. Men ja, en vag fordel er det. Men ikke nok til at jeg ville gått for en scooter grunnet dette.

Det med at en scooter er lettere i lav hastighet har jeg helt motsatt erfaring med. Tyngdepynktet er lavt og med automatgir i tillegg blir det sett ikke optimalt.

Hjulene er for små og forsvinner nedi alt av dumper.

Med en 300 cc scooter ville jeg nok ikke synes det hadde vert noe gøy med to på. For det blir det litt for lite kraft til at det blir gøy.

___________________

Når det er sagt så er det jo bra at DU har andre formeninger. Hele poenget er jo at DU er fornøyd :thumleft

Gratulerer med Scooter og velkommen til MC siden :twothumbs:

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: ~ Bilde av årets første tur tråden ~

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg er superfornøyd! Og kjørte med dama bakpå også. Fungerte utem problemer. Når det er sagt så har jeg ingen erfaring med motorsykkel annet enn den kjørelæreren har/hadde.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: ~ Bilde av årets første tur tråden ~

Legg inn av Bjerknez »

Det finnes jo et hav av forskjellige sykler der ute. Kanskje var den sykkelen du kjørte på kjøreskolen ikke optimal for deg. Ofte har dem veldig lav sal (kort vei til bakken) som gjør at man ofte fpr en kraftig knebøy. Det var opplevelsen jeg hadde vertfall på kjøreskolen.

Men som nevnt... DU er fornøyd og da er det bra :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: ~ Bilde av årets første tur tråden ~

Legg inn av AJ »

FreewheelBurning skrev: 27 mar 2019, 15:04 Jeg er superfornøyd!
Veldig bra, gøyalt og ikke minst interessant at du er fornøyd :thumleft .
Disse scooterne har nok blitt sett på med et skrått og kanskje hoderystende blikk av mange her inne.
Dermed er det ekstra hyggelig, synes jeg, at eiere av slike kommer med sine positive erfaringer.

Selv har jeg så og si ingen erfaring med scootere av den typen du har. Det jeg derimot hatr kjørt en del er Piaggio MP3 tre-hjulscooter. Og det var absolutt en interessant kjøreopplevelse :crazy: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: ~ Bilde av årets første tur tråden ~

Legg inn av FredrikE24 »

Kjører en 350 motorsykkel vinteren gjennom, og hadde jeg ikke hatt clutchautomat, så hadde jeg nok krepert. Kjede er også grøss...
På sommeren går det i langt mer kubikk og drøyt 130 hester mer enn i vinterskyssen, og å cruise rundt på siste gir er helt greit. Så fort man går litt ned på motorstørrelse skulle jeg gjerne hatt automat jeg. Kjede er også noe jeg helst vil slippe.

Det blir litt som med EL-bil for oss nordmenn. Den største selvfølgelighet! Dra til sydligere strøk og du finner ingen. Ikke har de billig strøm, ikke har de EL-bil fordeler. Scooteren er den største selvfølgelig der. Dersom lett-motorsykkel blir lettere å få sertifikat på, og avgiftene begrenses noe, så vil nok noen flere hive seg på en Scooter i Norge også. Særlig i byene.

I Norge er det lange bakker og høydeforskjeller, vi kjører over lengre avstander når vi først kjører og koser oss på motorsykkel for det meste.
For en som kun ser på tohjulingen som et lokalt fremkomstmiddel er scooter et soleklart valg! Særlig i varmere strøk hvor det er billig i innkjøp og mye fint vær. Hva skal man med bil liksom? Bagasjen under setet, godt beskyttet, bred og fin sal. Komfortabelt både for fører og passasjerer.
Hadde jeg skulle hatt en ren pendlesykkel, så hadde jeg helt klart kjøpt scooter.
Skal man kjøre på landeveien for kosens skyld, posere på bensinstasjonen eller byens spisesteder så ville jeg nok ikke valgt scooter..

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: ~ Bilde av årets første tur tråden ~

Legg inn av FreewheelBurning »

Rune75 skrev: 27 mar 2019, 00:20 Gratulerer ! Fine de scooterene der.
Takker! For min del ble det ikke bare årets første tur men livets første tur :twothumbs:
AJ skrev: 27 mar 2019, 15:26
FreewheelBurning skrev: 27 mar 2019, 15:04 Jeg er superfornøyd!
Veldig bra, gøyalt og ikke minst interessant at du er fornøyd :thumleft .
Disse scooterne har nok blitt sett på med et skrått og kanskje hoderystende blikk av mange her inne.
Dermed er det ekstra hyggelig, synes jeg, at eiere av slike kommer med sine positive erfaringer.

Selv har jeg så og si ingen erfaring med scootere av den typen du har. Det jeg derimot hatr kjørt en del er Piaggio MP3 tre-hjulscooter. Og det var absolutt en interessant kjøreopplevelse :crazy: !
Takktakk! Jeg skjønner at det er utradisjonelt. Hvis jeg har forstått det riktig så handler mc i stor grad om frihet og individualitet så jeg må i det minste stå for mitt. Jeg vinker nå til forbipasserende motorsykler og de vinker tilbake så koser meg gløgg ihjel på veien.

Svar