Noen som har erfaring med overgang til LED frontlys?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
MCTS
Innlegg: 27
Registrert: 18 jan 2018, 10:20
Motorsykkelen din: Yamaha Mt 07 2018

Noen som har erfaring med overgang til LED frontlys?

Legg inn av MCTS »

Hei,
Jeg har lenge vurdert å bytte pærer til noe som er sterkere og har snust litt på LED. Har noen erfaring med å bytte til LED og kan gi meg tips til noen pærer/kit som vil gi meg mer lys? Helst plug&play, slik at jeg ikke trenger å kutte og fikse til noe.

Er også på utkikk etter T10 parklys pærer i led, er det noe man bør være obs på, eller passer alle T10 pærer?

Sykkelen er en Yamaha MT-07 2018 modell.

Takk på forhånd :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Noen som har erfaring med overgang til LED frontlys?

Legg inn av kjellv »

Tidligere har det vært mange som har prøvd å bytte til LED pærer uten suksess. Det blir mer lys, men reflektorene som er beregnet for halogen samarbeider dårlig med LED og lyset treffer ikke der det skal så lysbildet blir helt feil.
I den senere tid har det riktignok kommet LEDpærer på markedet som samarbeider bedre med halogenreflektorer. Det hadde vært spennende å hørt erfaringer fra noen som har prøvd disse.
Bytt i alle fall ikke til sterkere halogenpærer. Det blir for varmt og lykten smelter.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Noen som har erfaring med overgang til LED frontlys?

Legg inn av Juicebox »

Anbefaler å heller bytte ut hele lyktehuset om du skal gå over til led, finnes sikkert en del på nettet. Tipper de ikke er e-merket, men lyser trolig bedre enn led pærer på halogenhus.
Ellers sjekk ut Philips racing vision halogenpære. Du finner lett led parklys med samme kelvin om du googler litt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Noen som har erfaring med overgang til LED frontlys?

Legg inn av FredrikE24 »

Funker ikke så bra enda dette. Har med bølgelengde og brytning å gjøre.
Philips lager noen svindyre pærer som skal funke.

Brukeravatar
FondilMabols
Innlegg: 33
Registrert: 18 jan 2019, 22:00
Motorsykkelen din: Honda XRV 650 Africa Twin 1988
Sted: Sunnmøre

Re: Noen som har erfaring med overgang til LED frontlys?

Legg inn av FondilMabols »

Har gjort dette på min sykkel og ble ganske fornøyd. Har også hørt at lysbildet blir feil eller dårlig, men opplever allikevel disse LED-pærene som en solid oppgradering fra originale BA20d-pærer. (det er alltids mulig jeg bare har lite peiling.. ;) ) Ellers gjør de en fabelaktig jobb med å gjøre meg synlig for bilister.

Bilde

Bilde

Det er kanskje ikke aktuelt på en så ny sykkel som din, men mange har godt utbytte av å legge opp dedikert ledning til hovedlysene fra batteriet og bare hente styrestrøm til et relé fra bryteren på styret. Jeg har planer om å gjøre dette selv.

Når det gjelder parklyspærer så er det av og til litt forskjell på hvordan "hodet" eller pæren er utformet når det er dioder istedenfor glødetråd, men sokkelen skal være lik. Jeg opplevde litt problemer med dette i parklysene mine, men i speedometeret gikk det helt fint. :)

Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Noen som har erfaring med overgang til LED frontlys?

Legg inn av kjellv »

FredrikE24 skrev: 22 jan 2019, 18:33 Funker ikke så bra enda dette. Har med bølgelengde og brytning å gjøre.
Philips lager noen svindyre pærer som skal funke.
Jeg snakket med en i dag som hadde montert noen svindyre LEDpærer i en MT-125. Fikk se bilder som lignet litt på bildene ovenfor her av denne MT og en annen med standardlys. Men han sa at de dyre pærene holdt bare noen uker, tålte ikke vibrasjonen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Noen som har erfaring med overgang til LED frontlys?

Legg inn av FredrikE24 »

De funker prima i bil, det de er designet for. Jeg tror nok at xenon er veien å gå om man skal ha skikkelig lys på MC enn så lenge man har sokkel-pærer.
Ellers har BMW levert skikkelige LED-lamper en stund, det funker såfremt de er konstruert for det, men det koster deretter.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Noen som har erfaring med overgang til LED frontlys?

Legg inn av Juicebox »

FondilMabols skrev: 22 jan 2019, 19:18 Bilde
Dette er da ikke bra? Ser ut som lyset bare kaster seg helt vilt og blender. Kan jo hende du bare har tatt bilde av lysets fokuspunkt :-k Har du et bilde som viser lysbildet også? Kan også være mot en vegg.

Brukeravatar
FondilMabols
Innlegg: 33
Registrert: 18 jan 2019, 22:00
Motorsykkelen din: Honda XRV 650 Africa Twin 1988
Sted: Sunnmøre

Re: Noen som har erfaring med overgang til LED frontlys?

Legg inn av FondilMabols »

Juicebox skrev: 22 jan 2019, 23:27
FondilMabols skrev: 22 jan 2019, 19:18
Dette er da ikke bra? Ser ut som lyset bare kaster seg helt vilt og blender. Kan jo hende du bare har tatt bilde av lysets fokuspunkt :-k Har du et bilde som viser lysbildet også? Kan også være mot en vegg.
Forstår ikke helt at dette bildet er grunnlag for å si om det er bra eller ikke.. :scratch

Har ikke noen bilder av lysbildet nei, men det kan det vel kanskje bli en dag. Er bortreist på jobb akkurat nå.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Noen som har erfaring med overgang til LED frontlys?

Legg inn av Juicebox »

Du må huske at du ikke skal blende andre trafikanter. Mye lys er bra, men ikke mye lys som lyser overalt.
Har snakket med andre motorsyklister som med vilje kjører med fjernlyset på for de tror det gjør dem mer synlig, men det bare gjør andre blinde og øker risikoen for ulykker.

Brukeravatar
FondilMabols
Innlegg: 33
Registrert: 18 jan 2019, 22:00
Motorsykkelen din: Honda XRV 650 Africa Twin 1988
Sted: Sunnmøre

Re: Noen som har erfaring med overgang til LED frontlys?

Legg inn av FondilMabols »

Juicebox skrev: 23 jan 2019, 00:49 Du må huske at du ikke skal blende andre trafikanter. Mye lys er bra, men ikke mye lys som lyser overalt.
Har snakket med andre motorsyklister som med vilje kjører med fjernlyset på for de tror det gjør dem mer synlig, men det bare gjør andre blinde og øker risikoen for ulykker.
Helt enig med deg i at dette er et viktig moment. Irriterer meg titt og ofte over biler med fjernlys og enkelte motorsykler (Som regel store ADV'ere) med kraftige ekstralys på veltebøylene. Har selv ikke oppdaget å ha blitt blinket på enda, og tror ikke mine kjørelys er sjenerende. Fjernlysene sparer jeg til nettopp fjernlys eller lyshorn.

Skal prøve å få gjort en sammenligning av lysbildene og legge ut her når anledningen byr seg. :)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Noen som har erfaring med overgang til LED frontlys?

Legg inn av ejs »

For mange år siden hadde jeg xenon H4 på Kawa turboen. Masse lys overalt, ubrukelig nærlys. Vibrerte isykker på noen uker.
På Guzzien har jeg vel prøvd 4 forskjellige LED H4. Også den som skal etterligne glødepæras plassering av glødetråder. (Den var best(Philips typen)). Felles for dem alle var at de ikke klarte knekken opp mot høyre side av veibanen. Lysprofilen på alle pærene på nærlys, holdt papir mot reflektoren og så 😁 profilen var som en bøyd banan med endene ned.🤔
Konklusjonen min var..... For noe dritt🍻
Kjøpte komplett Emerket LED lykt fra Tyskland ifjor. dyr men virker.
10035091_880_DET04_16.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Noen som har erfaring med overgang til LED frontlys?

Legg inn av FredrikE24 »

Juicebox skrev: 22 jan 2019, 23:27
FondilMabols skrev: 22 jan 2019, 19:18 Bilde
Dette er da ikke bra? Ser ut som lyset bare kaster seg helt vilt og blender. Kan jo hende du bare har tatt bilde av lysets fokuspunkt :-k Har du et bilde som viser lysbildet også? Kan også være mot en vegg.
Det er jo fotografert rett mot i riktig høyde også da. Det ser mye mer blendende ut det der, enn hva som vil oppleves hos møtende trafikk. Det er jeg ganske så sikker på!

Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Sted: Lillestrøm

Re: Noen som har erfaring med overgang til LED frontlys?

Legg inn av maglil »

Kjøpte disse og er meget fornøyd.
https://www.cyclopsadventuresports.com/ ... p_165.html

:D :thumleft

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 463
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Noen som har erfaring med overgang til LED frontlys?

Legg inn av Canutus »

Jeg prøvde Philips H7 led og gikk tilbake til halogen med en gang.

Bilder fra min test i først post :
viewtopic.php?p=348160#p348160

Sent fra min E6653 via Tapatalk





Svar