"Low end" Harely

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: "Low end" Harely

Legg inn av Sakkle »

Ja... mitt problem er at jeg ikke kan skru. I det hele tatt... Jeg vet så vidt hvilken ende av en skiftenøkkel som er til å holde i.

Så tanken på å rulle rundt på noen fra 90-tallet er ikke veldig fristende. Jeg har en 2008 modell nå, uten sammenligning med HD forøvrig, som har gitt meg en del hodebry. Og det er nettopp denne hodebryen jeg vil kjøpe meg bort fra.

Men jeg tolker det dithen at det ikke er videre stor entusiasme for de nye billigste HD-modellene. Eller?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: "Low end" Harely

Legg inn av TGR »

Sakkle skrev: 07 des 2018, 11:05 Ja... mitt problem er at jeg ikke kan skru. I det hele tatt... Jeg vet så vidt hvilken ende av en skiftenøkkel som er til å holde i.

Så tanken på å rulle rundt på noen fra 90-tallet er ikke veldig fristende. Jeg har en 2008 modell nå, uten sammenligning med HD forøvrig, som har gitt meg en del hodebry. Og det er nettopp denne hodebryen jeg vil kjøpe meg bort fra.

Men jeg tolker det dithen at det ikke er videre stor entusiasme for de nye billigste HD-modellene. Eller?
Der er jeg for min del helt blank. Vet jeg ingenting om, jeg bare kommenterte på dette med større HD'er.
Men om du er allergisk mot å skru, og vil kjøre problemfritt for 150k, så ville jeg nok sett etter en Yamahonda, et par år gammel, med lav km, troverdig servicehefte, og garanti fra forhandler. :)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: "Low end" Harely

Legg inn av KåreDump »

TGR skrev: 07 des 2018, 10:48 Det store flertall av HD-folk i junaiten mener bestemt at Evo er den beste motoren HD noensinne har levert.

Man kan finne strøkne Evo HD'er fra siste halvdel av nittitallet til i underkant av 100k. Med litt kvassere kammer, en ny forgasser eller evt dyse om den originale, så får man lett en sprek Evo med 70-80 hk, som fort vekk er sprekere og mye mer pålitelig enn en tidlig TC. Og til en langt lavere pris. :twothumbs:
Enig!
Det fins flere eksempler på EVO-motorer som har passert 300.000km uten at det er gjort annet en olje, filter og pluggbytte på dem!
Og ikke minst, det er siste motoren med skikkelig "potato-potato-lyd" !! :twothumbs:
Sakkle skrev: 07 des 2018, 11:05 Men jeg tolker det dithen at det ikke er videre stor entusiasme for de nye billigste HD-modellene. Eller?
Var på en sånn "Open House-greie" hos den lokale forhandleren. Tenkte å prøvekjøre de nye små vannavkjølte modellene, men de var så fysisk små at jeg nesten fikk krampe i beina bare av å sitte på de, så prøvekjøringen ble droppa.
Kjenner bare ei dame som har hatt en sånn vann-harley, og hun bytta tilbake til Sportster etter en sesong...
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: "Low end" Harely

Legg inn av mekkern »

Sakkle skrev: 07 des 2018, 11:05 Ja... mitt problem er at jeg ikke kan skru. I det hele tatt... Jeg vet så vidt hvilken ende av en skiftenøkkel som er til å holde i.

Så tanken på å rulle rundt på noen fra 90-tallet er ikke veldig fristende. Jeg har en 2008 modell nå, uten sammenligning med HD forøvrig, som har gitt meg en del hodebry. Og det er nettopp denne hodebryen jeg vil kjøpe meg bort fra.

Men jeg tolker det dithen at det ikke er videre stor entusiasme for de nye billigste HD-modellene. Eller?
Ny/nyere sporster er vel ok sykkel vil jeg mene.
Ikke noe sports-sykkel men en helt kurrant sykkel som kan brukes til alt.
eksempelvis 883Iron har jeg bare hørt ok om minns jeg.
Og helt annen pris enn "stor-hd" som jeg mener er seriøst overpriset. ;)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: "Low end" Harely

Legg inn av Juicebox »

Største problemet med dyna er at de gikk over til rubbermount ramme fra Fxr ramme og at svingarmen er festet rett på motoren. Det gjør så at du får en såkalt fishtail effekt på bakhjulet, som hd folka kaller det, når du gir på litt i svinger. Motoren begeveger seg sideveis og når gummien spretter tilbake så pisker det litt bak, som kan forsake til at man mister kontrollen. Det finnes motorfester som stiver av den sideveise bevegelsen, men man vil også kjenne vibrasjonen enda mer. Det sies at Fxr har den beste rammen hd har laget, men dessverre sluttet de å produsere disse. Skal man bare cruise så vil man sikkert ikke merke det. Bortsett fra det så syns jeg dyna er en kurant sykkel, selvfølgelig med litt modifiseringer. Softail er bare driiit i forhold, og sportster kan bli litt liten.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: "Low end" Harely

Legg inn av TGR »

Juicebox skrev: 07 des 2018, 14:28 Bortsett fra det så syns jeg dyna er en kurant sykkel, selvfølgelig med litt modifiseringer. Softail er bare driiit i forhold, og sportster kan bli litt liten.
:lol Skal du gjøre noe annet enn å cruise, så kjøper man vel aldri en HD i utgangspunktet :crazy:
Softail med Evo-motor er vel så ikonisk HD som det går an å få det :twothumbs:

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: "Low end" Harely

Legg inn av Juicebox »

Spørs om man er 20 eller 70 år....

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: "Low end" Harely

Legg inn av TGR »

Juicebox skrev: 07 des 2018, 14:58 Spørs om man er 20 eller 70 år....
Nåja, det er jeg nok ikke enig i. Bruksområder defineres av en sykkels egenskaper, ikke av eiers alder.
Så spørs det jo hva man legger i begrepet "cruising" naturligvis. Men i mitt hue så handler det om å kjøre relativt rolig, enten det nå er lokalt, eller på tur.
At man kan skremme opp en HD til å være en lyskryss-racer, eller å dra på bakhjulet, det er nå så sin sak. Men derfra til å snakke om kjøreegenskaper osv, egnet til å kjøre fort med, det vil nok koste mer enn det smaker, om i det hele tatt mulig. :scratch

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: "Low end" Harely

Legg inn av Juicebox »

Syns ikke softail er noe ikon jeg da. Syns det er den dummeste hd-modellen de har laget, sammen med v-rod.

Jeg vil si at de yngre generasjonen av hdkjørere har en helt annen stil en "cruiser-generasjonen". Det er et ganske nytt miljø av hdfolk som tar det til et helt annet nivå, clubstyle eller performancebuild-stilen. Det må ikke blandes med dragracing og turbomotorer osv.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: "Low end" Harely

Legg inn av TGR »

Juicebox skrev: 07 des 2018, 17:04 Syns ikke softail er noe ikon jeg da. Syns det er den dummeste hd-modellen de har laget, sammen med v-rod.

Jeg vil si at de yngre generasjonen av hdkjørere har en helt annen stil en "cruiser-generasjonen". Det er et ganske nytt miljø av hdfolk som tar det til et helt annet nivå, clubstyle eller performancebuild-stilen. Det må ikke blandes med dragracing og turbomotorer osv.
Greit nok, men dette handler jo ikke om hva vi enkeltvis måtte mene. Det finnes mange ikoner jeg ikke ville hatt om jeg fikk de kasta etter meg... :crazy:

Men det er et faktum at Softailen går inn i Harleys historie som en viktig nyskapning, på lik linje med andre ikoniske modeller, så som Electra, Road King osv.

Disse "clubstyle eller performancebuild"-begrepene kjenner jeg ikke noe særlig til. Men denne tråden handlet jo om bruks-sykler man kan skaffe seg for et budsjett oppad til 150k, for en person uten verktøykasse, og med en erkjent mekke-allergi. :)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: "Low end" Harely

Legg inn av Juicebox »

Litt fascinert av harleyfolka som stunter og pusher syklene for tida bare :P de er ikke laget for det, men utrolig hva folk greier. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men det er ihvertfall en ung og raskvoksende stil innenfor harleymiljøet.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: "Low end" Harely

Legg inn av TGR »

Juicebox skrev: 07 des 2018, 17:40 Litt fascinert av harleyfolka som stunter og pusher syklene for tida bare :P de er ikke laget for det, men utrolig hva folk greier. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men det er ihvertfall en ung og raskvoksende stil innenfor harleymiljøet.
Jeg er nok i manges øyne svææært gammel, når jeg bikker 67 i mars. :lol
Har kjørt mc siden 1969, har hatt det meste, og sett trender komme og gå. Og jeg rekker forhåpentligvis å se enda noen flere, før noen graver meg ned :crazy:

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: "Low end" Harely

Legg inn av Juicebox »

Sjekk ut clubstyle selv om det kanskje ikke er noe for deg. Grunnen til at jeg tar det opp er fordi den stilen har tatt et par elemter fra cross også, noe som kan være noe for trådstarter

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: "Low end" Harely

Legg inn av TGR »

Juicebox skrev: 07 des 2018, 18:49 Sjekk ut clubstyle selv om det kanskje ikke er noe for deg. Grunnen til at jeg tar det opp er fordi den stilen har tatt et par elemter fra cross også, noe som kan være noe for trådstarter
Har sjekka. Mye artig, til og med mange Softailer :)
Men dette er jo sykler folk har bygget om. Når trådstarter er allergisk mot å skru, hvorfor tenker du at det er aktuelt for ham?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: "Low end" Harely

Legg inn av Juicebox »

Ingen softailer... om du ikke mener de nye. Er det da så mye å skru? Bytte ut styre og heve sykkelen. Nå er du vanskelig

Svar