Sjekkliste for vinterlagring

Forum for fulleffekt tung-MC
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av mekkern »

Sakkle skrev: 16 okt 2018, 20:47

Og hvordan vet man hva slags kjøleveske man skal fylle? Har kikket i manualen men der står det bare "Motorex coolant".
Da fyller man slik kjøleveske.

Hvis ikke en vet hvilken type som ER på sykkelen bør en skifte ut denne slik at man ikke blander forskjellige typer da ikke alle er blandbare.
Generelt kan en si at de fleste longlife kjølevesker av samme gruppe og farge (eksempelvis rød G30) kan benyttes og blandes.
I Norge har vi såpass bra vann i springen at dette kan benyttes direkte- eller du kan bruke "batterivann"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Sakkle »

mekkern skrev: 16 okt 2018, 21:29
Sakkle skrev: 16 okt 2018, 20:47

Og hvordan vet man hva slags kjøleveske man skal fylle? Har kikket i manualen men der står det bare "Motorex coolant".
Da fyller man slik kjøleveske.
Ja problemet er bare at Motorex lager mer enn en type... :scratch

Jeg vet i alle fall at den som er på sykkelen nå er rød, så da skal jeg vel kanskje fortsette med det.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av FredrikE24 »

Ronning skrev: 16 okt 2018, 12:57 Hahaha, batteriet passes av innleid fjøsnisse rundt juletider.
Nesten like ille som i motorsyklistenes facebookgruppe det der.
Fjøsnisser er gode å ha, men husk å sette ut grøt på julekvelden.. Ellers er batteriet paddeflatt når man har gått lei av nyttårsforsettene sine, kommer tilbake til det virkelige liv og våren er på trappene :knegg


Bruker å ta en vask av sykkelen. Så kler jeg av den kåpene, vasker enda litt mer. Fjerner enda litt mer greier, vasker litt til. Fjerner tanken og vasker litt under der. Finner frem tannbørsten hvis nødvendig. Tar en titt på luftfilteret mens tanken er av, fjerner den verste dritten av det som regel. Skifter alle oljer, både motor m/filter, girkasse og kardang. Sjekker for lekkasjer og svetting, det liker vi ikke. Tar av toppdekselet og sjekker ventilklaringene kjapt(Ved avvik justeres dette). Varmkjører motor på frisk olje. Skifter bremsevæske på kontrollkretser og hjulkretser, sjekker bremseklosser. Setter nye på innkjøpslista om nødvendig. Gir kåpedeler og plast en shine med voks og plastfornyer og setter den sammen igjen. Så setter jeg den inn i kjelleren, eller lar den stå i garasjen over vintern. Kanskje jeg koster på meg et par dager med lader tilkoblet ila. vinteren.
Når våren kommer er det ut og kjør :prf
Strengt tatt ikke nødvendig, kunne sikkert bare skifta oljer og klart meg med det, men er alltid hyggelig med en fresh start på våren.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Jompa »

Dansekris skrev: 16 okt 2018, 12:45 Tar du ikke ut batteriet eller har planer om å lade det litt innimellom vil det måtte byttes raskere. Det kan vi vel alle være enige om?

Det kan vi godt være enige om.
Har sykkelen klokke så vil den bruke litt strøm hele tida og tømme batteriet i løpet av vinteren.
Det er noen som trenger å ha alarmen kobla på om vinteren, som ikke kan koble bort batteriet av den grunn.
Ei eller to oppladinger i løpet av vinteren er uansett bra.
Om batteriet varer kortere eller lengre med eller uten vedlikeholdslading vet jeg ikke, har inntrykk av at de uansett "dør plutselig".
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av haakeik »

Bjerknez skrev: 16 okt 2018, 14:58 At eldre sykler kan få større problemer vedrørende vinterlagring kan dog godt hende,
Gjør man ting riktig, er det ikke noe større problem å vinterlagre en eldre sykkel.
Jeg vasker aldri sykkelen før jeg setter den til lagring, det er vanligvis for kaldt ute til at jeg gidder å fryse ræva av meg for å få vasket sykkelen. Jeg kjører til det er frost på bakken. Jeg sørger for full tank, smøring av kjede og viktigst av alt, tømmer forgasserne for bensin. Bensin fordamper og kan sette avleiringer på plasser man ikke vil ha det. Setter sykkelen på midtstøtten og løfter forhjulet med stativ og hiver et laken eller to over den. I løpet av vinteren får den en lading eller to for å holde batteriet i form.
Når våren og varmen kommer, starter min 24 år gamle sykkel som oftest etter 2 til 3 trykk på startknappen. Så får den en skikkelig spa-behandling og alle væsker som trenger å fornyes, blir det.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Kawagutten »

På en så ny mc er det ikke sikkert du må lade i løpet av vinteren hvis den ikke har noe ekstra som tapper strøm. Et digitalt multimeter er kjekt å ha for da ser du jo om det har minket på strøm. Vil ikke anbefale å sette på en vedlikeholdslader over hele vinteren men heller sette på en smart lader ca 8 timer en gang i løpet av vinteren og en gang litt før du skal ta den i bruk igjen. Et fulladet batteri holder nok lenger enn et som har stått under 12 v over tid eller stått med en dårlig vedlikeholdslader lenge.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

MCTS
Innlegg: 27
Registrert: 18 jan 2018, 10:20
Motorsykkelen din: Yamaha Mt 07 2018

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av MCTS »

Et siste spørsmål! :)

Når det gjelder rensing av kjedet så hører jeg mye forskjellig. Etter en tur innom Yamaha vinterbro ble jeg fortalt at jeg kan bruke Castrol metal parts cleaner (se link under) for å rengjøre kjedet. Der ble jeg fortalt at denne ikke skader o/x-ringer.
Finner ingen info på dette. Har noen erfaring med dette produktet? eller bør jeg bruke noe annet?

https://www.amazon.co.uk/Castrol-178665 ... B0069RGKGQ
Sist redigert av MCTS den 15 nov 2018, 10:28, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Dansekris »

MCTS skrev: 15 nov 2018, 09:48 Et siste spørsmål! :)

Når det gjelder rensing av kjedet så hører jeg mye forskjellig. Etter en tur innom Yamaha vinterbro ble jeg fortalt at jeg kan bruke Castrol metal parts cleaner (se link under) for å rengjøre kjedet. Der ble jeg fortalt at denne ikke skader o/x-ringer.
Finner ingen info på dette. Har noen erfaring med dette produktet? eller bør jeg bruke noe annet?
Du kan bruke parafin eller lampeolje fra Biltema, så slipper du å bruke mer penger enn du trenger.

MCTS
Innlegg: 27
Registrert: 18 jan 2018, 10:20
Motorsykkelen din: Yamaha Mt 07 2018

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av MCTS »

Takk for svar. Har vurdert lampeolje fra biltema,

Jeg har allerede kjøpt Castrol metal part cleaner etter anbefaling av selger hos Yamaha vinterbro, denne kunne jeg bruke uten noe problem i følge selgeren.
Ringte verkstedet dems nettopp, og fikk motsatt beskjed. i følge verkstedet skader denne o-ringene, og skal ikke brukes på kjedet. Så det blir å dra innom og få returnert denne.

Litt synd at selger ikke har nok kunnskap. Jeg presiserte at jeg trengte noe å rense kjede med, som ikke skader kjedet. og da var dette det beste alternativet han hadde.
Sist redigert av MCTS den 15 nov 2018, 10:52, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av AJ »

Lampeolje som er raffinert parafin ville i hvert fall jeg være forsiktig med å bruke. Denne oljen kan i verste fall gjøre O/X-ringene tørre og sprø.
God gammelsdags parafin derimot, egner seg godt som kjederens.
For å holde kjede og O/X-ringer i god form gjennom vinteren kan bruk av f.eks. vanlig motorolje gjøre nytten. Stryk på en tynn film, snurr kjedet kjapt noen runder med håndmakt slik at olja trenger inn overalt og la stå til våren.

Selv smører jeg kjedet med Tutoro spesialolje laget til nettopp Tutoro Automatic Chainoiler, som jeg har montert på sykkelen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Sakkle »

Dansekris skrev: 15 nov 2018, 10:28
MCTS skrev: 15 nov 2018, 09:48 Et siste spørsmål! :)

Når det gjelder rensing av kjedet så hører jeg mye forskjellig. Etter en tur innom Yamaha vinterbro ble jeg fortalt at jeg kan bruke Castrol metal parts cleaner (se link under) for å rengjøre kjedet. Der ble jeg fortalt at denne ikke skader o/x-ringer.
Finner ingen info på dette. Har noen erfaring med dette produktet? eller bør jeg bruke noe annet?
Du kan bruke parafin eller lampeolje fra Biltema, så slipper du å bruke mer penger enn du trenger.
Nå har jeg begrenset erfaring med dette, men en av fordelene med spray på boks er at du ikke trenger å gnukke og gni noe særlig på kjedet. Jeg kjøpte en boks kjederens her tidligere i sommer på tilbud til rett under hundrelappen og etter å ha sprayet på denne i et par omganger og tørket av med en fille var kjedet rent. Parafin funker sikkert fint, men her må du vel ha parafinen på en fille og få dette fordelt på kjedet på en eller annen måte.

Jeg betaler gjerne 50 kr mer for noe som gjør jobbe enklere...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Sakkle »

AJ skrev: 15 nov 2018, 10:41 Lampeolje som er raffinert parafin ville i hvert fall jeg være forsiktig med å bruke. Denne oljen kan i verste fall gjøre O/X-ringene tørre og sprø.
God gammelsdags parafin derimot, egner seg godt som kjederens.
Begynner ikke parafin å bli ganske vanskelig å få tak i?

Ikke vet jeg helt hvorfor...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av Dansekris »

Sakkle skrev: 15 nov 2018, 10:42
Dansekris skrev: 15 nov 2018, 10:28
MCTS skrev: 15 nov 2018, 09:48 Et siste spørsmål! :)

Når det gjelder rensing av kjedet så hører jeg mye forskjellig. Etter en tur innom Yamaha vinterbro ble jeg fortalt at jeg kan bruke Castrol metal parts cleaner (se link under) for å rengjøre kjedet. Der ble jeg fortalt at denne ikke skader o/x-ringer.
Finner ingen info på dette. Har noen erfaring med dette produktet? eller bør jeg bruke noe annet?
Du kan bruke parafin eller lampeolje fra Biltema, så slipper du å bruke mer penger enn du trenger.
Nå har jeg begrenset erfaring med dette, men en av fordelene med spray på boks er at du ikke trenger å gnukke og gni noe særlig på kjedet. Jeg kjøpte en boks kjederens her tidligere i sommer på tilbud til rett under hundrelappen og etter å ha sprayet på denne i et par omganger og tørket av med en fille var kjedet rent. Parafin funker sikkert fint, men her må du vel ha parafinen på en fille og få dette fordelt på kjedet på en eller annen måte.

Jeg betaler gjerne 50 kr mer for noe som gjør jobbe enklere...
Jeg heller oppi en god skvett lampeolje i en liten skål/boks og så dypper jeg kjedebørsten neddi der.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av AJ »

Sakkle skrev: 15 nov 2018, 11:03
AJ skrev: 15 nov 2018, 10:41 Lampeolje som er raffinert parafin ville i hvert fall jeg være forsiktig med å bruke. Denne oljen kan i verste fall gjøre O/X-ringene tørre og sprø.
God gammelsdags parafin derimot, egner seg godt som kjederens.
Begynner ikke parafin å bli ganske vanskelig å få tak i?

Ikke vet jeg helt hvorfor...
Grunnen er vel at det ikke lenger er særlig mange motoror og maskiner som bruker parafin som drivstoff/tilsetning.
Så det er vel bare snakk om tid før salget av parafin opphører for oss vanlige forbrukere.
Men enn så lenge kjøper jeg mine femliters doser herfra:

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sjekkliste for vinterlagring

Legg inn av FredrikE24 »

Det er fremdeles parafin å spore i hytteområder.
Diesel fungerer også fint, ikke like tørr som parafinen, men fjerner det du vil fjerne før du kan dra over med en fille og fjerne dieselen.
Bruker diesel til så mangt selv.

Svar