Kjør sakte aksjon

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Rune75 »

simpson skrev: 05 okt 2018, 15:32 Der står det inntekt og formueskatt, men inntektsskatten er jo mye lavere enn det. Dette er også inntektskatt for bedrifter og ikke bare fra meg og deg.
Dette er skatt fra oljeindustri, MVA og alminnelig inntekt.
Din påstand var at inntektene fra skatt og avgift var på 57,9 mrd, du spesifiserte ikke mer enn det. Det riktige tallet var 827 mrd. Tror du fortsatt Norge kan klare seg uten de inntektene ? Det er over 60% av inntektene.
Sist redigert av Rune75 den 05 okt 2018, 16:15, redigert 1 gang totalt.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av overlay »

Dansekris skrev: 05 okt 2018, 14:27

Alle skatter og avgifter går i felleskassa. Dessuten skal bilbruken ned, Norge har forplikta seg til å kutte utslippene.
Planen er at alle skal over på kjøretøy som går på fornybar energi, hva er da grunnlaget for at biltrafikken skal ned?

Jeg under oppfatning at store deler vil ikke en gang gå til vei, det vil gå til finansiering av kollektivtrafikk som ikke er "matnyttig" og dekkende for en veldig stor del av befolkningen. Dessuten så treffer bompenger veldig "usosialt" ut, da det tar ikke hensyn til inntekt.
Ikke minst er det maaange passerering som går med på kun på å sette opp og drifte disse. På Jæren bruker de altså 120 millioner (!!) kun på å sette de opp.

Bompenger er som sagt til for å redusere bilbruk, da er det interessant om jeg husker rett at de flere steder legger inn i budsjettene at bilbruken vil øke, eller så vil ikke veiene bli betalt ned i henhold til nedbetalingsplan.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av simpson »

Rune75 skrev: 05 okt 2018, 15:58
simpson skrev: 05 okt 2018, 15:32 Der står det inntekt og formueskatt, men inntektsskatten er jo mye lavere enn det. Dette er også inntektskatt for bedrifter og ikke bare fra meg og deg.
Dette er skatt fra oljeindustri, MVA og alminnelig inntekt.
Din påstand var at inntektene fra skatt og avgift var på 57,9 mrd, du spesifiserte ikke mer enn det. Det riktige tallet var 827 mrd. Tror du fortsatt Norge kan klare seg uten de inntektene ?
Under skatter og avgifter fra 2017 i statsbudsjettet er det 57,9 mrd.
Ja jeg mener fortsatt at Norge klarer seg helt fint uten skatt på inntekt, det isolert utgjør så og si ingen ting for AS Norge.
Men hvis du som du gjør regner med ALT av skatt og avgifter, så blir det tøffere. Moms, toll osv er en vesentlig det av statsinntektene og overgår personskatt inntektene mange ganger, men det er noe helt annet.
Kunne fint godtatt bompenger og ment at drivstoffprisen er ok hvis vi ikke hadde hatt skatt på inntekt, tilbøyelig kanskje til å godta årsavgift.
Det som er den største urettferdigheten med personinntekts skatten er at jeg betaler over 50% i skatt mens naboen betaler 34%, siden jeg har høyere inntekt har jeg også høyere sats, hvilket er helt på trynet, hvis alle betaler 30% i skatt vil jeg bidra med 3 ganger så mye skattepenger siden lønna mi er 3 ganger høyere enn naboen.
Men jeg må jaggu betale over halve lønna i skatt så jeg betaler 4-5 ganger mer skatt en han gjør.
Så sier jo sosialister at de som tjener mest må bidra mest, ja nettopp, jeg bidrar jo med mye mer enn han gjør, selv om skatteprosenten skulle være den samme for alle.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av NickNei »

Hadde alt som staten tar inn av bil og drivstoffavgift blitt brukt til vei hadde vi ikke trengt bomavgift nei. Så derfor er vel både protest og "nok er nok" på sin plass vel. Det er greit å være uenig i hvordan dette skal gjøres, men realitetene må vi ha klart. Så må gjerne de som mener at vi må ha bompenger pga miljøet mene det, men ikke si at det er for å kunne betale for veiene, for de er allerede betalt av særavgifter for bilen.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av pekle »

Forskjellige bommer har jo litt forskjellig bakgrunn. Bommer langs E6, inni tunneller og på lange bruer på Vestlandet har som formål å finansiere selve anlegget, og økt trafikk vil være "positivt". Dette er felles infrastruktur som i prinsipp kunne tas over skatteseddelen på samme måte som f.eks sykehusutbygging. "Det jevner seg ut over tid"

Men når det gjelder bommene som disse aksjonistene ser ut til å bale med (Nord-Jæren og Oslo-området) har de i stor grad en annen funksjon, nemlig insentivering av reiser over til andre transportmidler som sykkel og kollektivtrafikk. Da er ikke hovedmålet maksimalt inntekt, selv om det hjelper til med finansieringen av kollektivtrafikken. For trafikkregulering er bompenger veldig effektivt, mens en bensinavgift eller ekstraskatt ville vært mye mindre treffsikkert. Og det er vel det at det er så effektivt som gjør at aksjonistene roper også - det tyder på virkemiddelet treffer.

Nå kjører jeg jeg motorsykkel på tur og har gangavstand til jobb i Oslo, så er vel ikke akkurat hardt rammet, men må vel si at jeg støtter bomregimet i hovedstaden iallfall. Inntektsprøvd GPS-basert veiprising hadde vært enda mer millimeterrettferdig, men bringer også med seg enda mer byråkrati og personvernutfordringer.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Stian87 »

Jeg bryr meg definitivt om å betale for en eller annen bro til en øy der det bor 20 mennesker. Altså, for å presisere. Alle betaler uansett for denne broen, men det er litt mindre fordi den også er finansiert av bompenger.

Jeg synes det er et fint system, de som kjører mye betaler mer, enkelt og greit. Når man først skal snakke om ting som bør på skatteseddelen så mener jeg NRK kan tas der.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Rune75 »

simpson skrev: 05 okt 2018, 16:20
Rune75 skrev: 05 okt 2018, 15:58
simpson skrev: 05 okt 2018, 15:32 Der står det inntekt og formueskatt, men inntektsskatten er jo mye lavere enn det. Dette er også inntektskatt for bedrifter og ikke bare fra meg og deg.
Dette er skatt fra oljeindustri, MVA og alminnelig inntekt.
Din påstand var at inntektene fra skatt og avgift var på 57,9 mrd, du spesifiserte ikke mer enn det. Det riktige tallet var 827 mrd. Tror du fortsatt Norge kan klare seg uten de inntektene ?
Under skatter og avgifter fra 2017 i statsbudsjettet er det 57,9 mrd.
Ja jeg mener fortsatt at Norge klarer seg helt fint uten skatt på inntekt, det isolert utgjør så og si ingen ting for AS Norge.
Men hvis du som du gjør regner med ALT av skatt og avgifter, så blir det tøffere. Moms, toll osv er en vesentlig det av statsinntektene og overgår personskatt inntektene mange ganger, men det er noe helt annet.
Kunne fint godtatt bompenger og ment at drivstoffprisen er ok hvis vi ikke hadde hatt skatt på inntekt, tilbøyelig kanskje til å godta årsavgift.
Det som er den største urettferdigheten med personinntekts skatten er at jeg betaler over 50% i skatt mens naboen betaler 34%, siden jeg har høyere inntekt har jeg også høyere sats, hvilket er helt på trynet, hvis alle betaler 30% i skatt vil jeg bidra med 3 ganger så mye skattepenger siden lønna mi er 3 ganger høyere enn naboen.
Men jeg må jaggu betale over halve lønna i skatt så jeg betaler 4-5 ganger mer skatt en han gjør.
Så sier jo sosialister at de som tjener mest må bidra mest, ja nettopp, jeg bidrar jo med mye mer enn han gjør, selv om skatteprosenten skulle være den samme for alle.
57.9 mrd stemmer ikke. Inntektsskatt og formueskatt utgjør 240 mrd. Under 14 mrd er formueskatt. Bare inntektsskatt alene utgjør dermed i overkant av 226 mrd. Dette er selvfølgelig penger Norge ikke klarer seg uten.

Når det gjelder skattetrekk i forhold til inntekt så er det "alltid" sånn at folk begynner å klage når tjener mere penger enn de har bruk for.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 05 okt 2018, 20:27 Jeg bryr meg definitivt om å betale for en eller annen bro til en øy der det bor 20 mennesker. Altså, for å presisere. Alle betaler uansett for denne broen, men det er litt mindre fordi den også er finansiert av bompenger.

Jeg synes det er et fint system, de som kjører mye betaler mer, enkelt og greit. Når man først skal snakke om ting som bør på skatteseddelen så mener jeg NRK kan tas der.
Så hvis det skulle bli bestemt en dag at også motorsyklister må betale bom så er det helt greit for deg? Vi kjører jo stort sett for morroskyld og kun for egen glede.

Mener du at de som røyker, driver med ekstremsport skal betale mer skatt enn andre fordi sjansene for at den blir syke eller blir skadet er større?

Hvis vi er en gjeng på hyttetur og overnatter i samme hytte. Skal en av oss betale mer fordi vi hadde en litt større seng? Hvor vanskelige skal vi egentlig være?

Hvorfor skal jeg batale skatt for at dine barn skal få gratis tannlege? Jeg vil mye heller bruke de ytterst få kronene dette koster meg til å betale bompengeordningen her i Fredrikstad.

Jeg synes slik tankegang blir feil. Jeg synes vi alle skal betale likt til den samme potten, uavhengig om man bor på Hitra eller midt i Oslo gryta. Det tror jeg også skaper et større felleskap. Dessuten er det langt enklere og billigere å dra inn penger på den måten. Da er det også større sjans for at de i utkantstrøk engasjerer seg i politikken siden de også må betale for bommene i Oslo. Så får dem avlegge stemme deretter for hvilket parti dem vil skal styre landet.

Jeg tenker litt sånn, gjør det enkelt! Ta de avgiftene som plager folk som feks. NRK avgiften og bompenger etc. fra fellespotten. Jeg driter en lang mars i om jeg må betale noen hundrelapper i året ekstra i skatt. Men jeg vil føle meg fri når jeg tar frem bilen og kjører meg en tur og jeg vil ikke bli irritert hver gang jeg ser NRK lisensen.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av kjellv »

Jeg har i mange år ment at bompengefinansiering av store veiprosjekt, tuneller, broer var en fin finansieringsmetode. Det lot brukerne av veien betale sin del av veien. De som bruker den ofte betaler mer enn de som bruker den lite. Likedan med rushtidsavgift på bestemte områder der trafikktettheten er for stor i enkelte tidsrom.
Men jeg begynner å bli betenkt ettersom omfanget har blitt veldig stort. Det koster nå rundt 500 kroner i bompenger å kjøre en personbil fra Dombås til Oslo. Hva samme strekning koster for et vogntog vet jeg ikke, men det er ganske mye mer. Varetransport er allerede veldig dyrt her i landet, og det totale omfanget av bompengefinansierte veier er i ferd med å passere en smertegrense for mange.
Det er også under planlegging å gjøre E39 fergefri fra Trondheim til Kristiansand. Det koster! Fjordkrysninger er forferdelig dyrt. Er det egentlig så ille med ferger at vi heller vil ha dette?Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Stian87 »

De som røyker betaler allerede mer til statskassen gjennom tobakksavgift, ser ingen problemer med det. Hadde heller ikke hatt noen problemer med å betale bompenger på mc.

Årsaken til at du betaler skatt for at barna mine får gratis skolegang og tannlege er at barna mine m.fl. Skal skape din fremtidig pensjon. I tillegg har vel foreldrene mine betalt din skolegang og din pensjon så det er hel bare rimelig?

Hytteeksempelet blir for søkt, det har ikke noe med staten å gjøre, du kan ikke ta private forhold og sammenlikne det med staten.

Nå betaler så vidt jeg vet de som bord i nord mindre skatt enn oss som bor i Oslo-området også.

Jeg skjønner at du er uenig i det, og jeg ser poenget ditt, men det er stor forskjell å velge å kjøre bil og derved betale bompenger enn at offebtlig skole og helsevesen finansieres (det er forøvrig også egenandel på helsetjenester)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 05 okt 2018, 23:19

Hvorfor skal jeg batale skatt for at dine barn skal få gratis tannlege? Jeg vil mye heller bruke de ytterst få kronene dette koster meg til å betale bompengeordningen her i Fredrikstad.
Når du var barn fikk du også alt "gratis" . Tannlege, helsetjenester, skolegang osv. Når du blir gammel (pensjonist) vil du få penger fra staten (alderspensjon) også "gratis". I mellomtiden er det meningen at du skal gjøre opp for deg og aller helst gå litt i pluss. Ikke tenk at du betaler for alle andre og andres unger hele tiden, du betaler skatt for å finansiere ditt eget liv.

Staten (systemet) legger ut for deg når du er barn siden du selvfølgelig ikke har forutsetninger for å betale for deg før du har begynt å tjene penger. Når du er yrkesaktiv hjelper staten deg å spare til alderdommen din sånn at du har penger når du ikke kan forsørge deg selv lenger. De som irriterer seg over dette systemet er som regel de som tjener over snittet og dermed må være med på å "sponse" andres tilværelse/livssyklus.
Sist redigert av Rune75 den 06 okt 2018, 11:03, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av simpson »

Stian87 skrev: 06 okt 2018, 10:09 De som røyker betaler allerede mer til statskassen gjennom tobakksavgift, ser ingen problemer med det. Hadde heller ikke hatt noen problemer med å betale bompenger på mc.

Årsaken til at du betaler skatt for at barna mine får gratis skolegang og tannlege er at barna mine m.fl. Skal skape din fremtidig pensjon. I tillegg har vel foreldrene mine betalt din skolegang og din pensjon så det er hel bare rimelig?

Hytteeksempelet blir for søkt, det har ikke noe med staten å gjøre, du kan ikke ta private forhold og sammenlikne det med staten.

Nå betaler så vidt jeg vet de som bord i nord mindre skatt enn oss som bor i Oslo-området også.

Jeg skjønner at du er uenig i det, og jeg ser poenget ditt, men det er stor forskjell å velge å kjøre bil og derved betale bompenger enn at offebtlig skole og helsevesen finansieres (det er forøvrig også egenandel på helsetjenester)
Det er ikke dessverre alle som KAN velge om de skal kjøre bil eller ikke, det er ikke så svart/hvit.
Og med stabiliteten til eks NSB så har ikke alle muligheten til å komme for sent i tide og utide, både til jobb, skole, barnehage osv.
For ikke å nevne nyttetransport som gjerne har 3-4 ganger prisen for passering.
Og det er jo vi som til slutt betaler for disse passeringene også.
Og når jeg leser at kommuner vil forlenge bompenger på nedbetalte prosjekter for å finansiere bla gang/sykkelstier så er det jo ren galskap.
Da må jo syklister betale bompenger på sykkelstier på lik linje med bilister som må betale for veier.
Bompenger viser seg å være en kjempestor melkeku som nok vi dessverre må leve med, de kommer aldri til å forsvinne.
Og bruke miljøkortet for å forsvare bompenger gjør det enda mer forkastelig.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av NickNei »

Det er lett å være enig i at man betaler for bruk, men da kan ikke staten hente inn særavgifter på bilen som går til vanlig drift av A/S Norge før de tar inn penger for bruken. Det er det ikke så lett å være enig i, så man må faktisk få med seg hele saken her.
Dette er som å måtte betale for skole og sykehus for å få lov til å ha det, også betale fullt når du bruker det..
Staten tar inn 50-60 milliarder i bilavgifter, og ca 1/3 går tilbake til bilistene, så må de betale resten på nytt.. Synes egentlig noen at dette er riktig?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av simpson »

Rune75 skrev: 06 okt 2018, 10:52
Bjerknez skrev: 05 okt 2018, 23:19

Hvorfor skal jeg batale skatt for at dine barn skal få gratis tannlege? Jeg vil mye heller bruke de ytterst få kronene dette koster meg til å betale bompengeordningen her i Fredrikstad.
Når du var barn fikk du også alt "gratis" . Tannlege, helsetjenester, skolegang osv. Når du blir gammel (pensjonist) vil du få penger fra staten (alderspensjon) også "gratis". I mellomtiden er det meningen at du skal gjøre opp for deg og aller helst gå litt i pluss. Ikke tenk at du betaler for alle andre og andres unger hele tiden, du betaler skatt for å finansiere ditt eget liv.
Dette er i beste fall direkte feil, vi som jobber i dag betaler faktisk inn vår egen pensjon, det er ikke noe vi får gratis.
Der har jo også staten nå pålagt arbeidsgivere å betale inn ekstra pensjon for arbeidstakere.
Men dette er en rett du har selv om du aldri har jobbet og betalt inn til pensjonskassa så derfor blir det underskudd i regnskapet og arbeidsgivere må ta en del av regninga.
.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Rune75 »

simpson skrev: 06 okt 2018, 11:06
Rune75 skrev: 06 okt 2018, 10:52
Bjerknez skrev: 05 okt 2018, 23:19

Hvorfor skal jeg batale skatt for at dine barn skal få gratis tannlege? Jeg vil mye heller bruke de ytterst få kronene dette koster meg til å betale bompengeordningen her i Fredrikstad.
Når du var barn fikk du også alt "gratis" . Tannlege, helsetjenester, skolegang osv. Når du blir gammel (pensjonist) vil du få penger fra staten (alderspensjon) også "gratis". I mellomtiden er det meningen at du skal gjøre opp for deg og aller helst gå litt i pluss. Ikke tenk at du betaler for alle andre og andres unger hele tiden, du betaler skatt for å finansiere ditt eget liv.
Dette er i beste fall direkte feil, vi som jobber i dag betaler faktisk inn vår egen pensjon, det er ikke noe vi får gratis.
Der har jo også staten nå pålagt arbeidsgivere å betale inn ekstra pensjon for arbeidstakere.
Men dette er en rett du har selv om du aldri har jobbet og betalt inn til pensjonskassa så derfor blir det underskudd i regnskapet og arbeidsgivere må ta en del av regninga.
.
Var det ikke akkurat det jeg skrev ? Du skal gjøre opp for deg når du jobber, aller helst gå i pluss. Du skal helst gå i pluss for å fange opp alle de som av en eller annen grunn ikke jobber.
Sist redigert av Rune75 den 06 okt 2018, 11:29, redigert 1 gang totalt.

Svar