Kjør sakte aksjon

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg synes nå det alltid er slik at i NRK-debatter så favoriseres venstresiden litt mer enn den høyre.
Ordstyrer tenderer til å gi ordet til en SV'er, en i Rødt eller en AP(e) om det blir noe rot, gjerne også avbryte.

Unntaket er han nye fyren i Dagsnytt 18 på NRK P2(og politisk kvarter?). Han har jeg sansen for.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av simpson »

Dansekris skrev: 12 okt 2018, 11:14
simpson skrev: 12 okt 2018, 10:54
Dansekris skrev: 11 okt 2018, 23:11
simpson skrev: 11 okt 2018, 23:05
Dansekris skrev: 11 okt 2018, 22:48
FredrikE24 skrev: 11 okt 2018, 21:44 Når det gjelder NRK og forurensning/CO2/utslipp, så er jeg litt skeptiker, men det ligger jo helt klart noe i det. Norsk presse og NRK er jo veldig veldig AP, RV og SV-vennlig.
Fyttigrisen så lei jeg er av det argumentet der. Det er direkte feil. Jeg antar at du ikke følger f.eks NRKs dekning av norsk politikk? Venstresiden får gjennomgå like hardt og blir stadig stilt til veggs. Se på Debatten eller Dagsnytt18. Jeg jobber selv i et av landets største mediehus og kan kategorisk avkrefte at det finnes politisk styrte redaksjoner som produserer nyheter og innhold tilpasset en politisk fløy i Norge. Tror du virkelig det ville passert i 2018?

Kan du vise til konkrekte eksempler der NRK er veldig veldig Rødt-vennlige?

Folkeopplysningen er laget av Teddy TV, et helt uavhengig produksjonsselskap som ikke har sterkere bånd til NRK enn at det sitter en prosjektleder og en redaktør der som er ansvarlig for at programmet blir levert. Nevnte programserie har som sitt varemerke å levere uavhengig og usedvanlig kildekristisk journalistisk, i motsetning til den rapporten tek.no viser til som er utformet av den tyske versjonen av NAF. Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at de kan ha motiver. Folkeopplysningen baserer sine programmer på all anerkjent forskning på området. De er særlig opptatte av å belyse hvem som har bestilt eller betalt for forskning eller rapporter.
Mulig DU er lei av det, men ofte er det avgåtte AP stortingspolikkere som har hatt stillingen.
Tilfeldig Neppe
Hæ? Stillingen som hva? Hvor mange avgåtte stortingspolitikere mener du det er i NRKs debatt og nyhetsredaksjon? Og, hvis det skulle vært tilfelle, er man da diskvalifisert til å lage nyheter?

Du bare skyter ut en masse påstander uten å begrunne de noe mer. Hvor er logikken i det? Man er ikke nødvendigvis politisk motivert eller driver med "fake news" bare fordi man er uenig i deg og dine synspunkter.
Stilling som kringkastingssjef, den har vært besatt av AP politikere i stort sett all tid, og tro at dette ikke har innvirkning på NRK vil jeg påstå er naivt.
Javel?
Hans Tore Bjerkås har ikke vært politiker og Bernander var høyrepolitiker. Nåværende sjef har vært aktiv i SV og var/er medlem i AP.

Hvis du tror kringkastingssjefen går rundt og styrer nyhets og debattredaksjonene er du ganske på bærtur. Har du noen konkrete eksempler på at NRK er partiske?
Og Bernander var for første gang i historien en sjef som ikke kom fra ledelsen i AP.

evergud
Innlegg: 29
Registrert: 25 aug 2012, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 2017

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av evergud »

simpson skrev: 12 okt 2018, 11:10 Fordi at de rike sparer en 1000lapp i skatt mens de såkalte fattige sparer en 100lapp?
Ja. Hvordan skal staten dekke opp de andre 900 kronene som mangler? Ved å ta pengene inn på andre måter, eller på å spare. Når man sparer, så ender man gjerne opp sånn man har gjort dette årets budsjettforslag, nemlig å skrelle av støtte til f.eks. allergikere eller bostøtte til folk som ikke har råd til egen bolig.

Prosentutregning er ikke nødvendigvis "rettferdig". Poliitikk er å balansere ulemper. Jeg påstår at ulempene ved å ta fra en med høy inntekt en prosentvis høyere andel enn en som har lav inntekt er mindre enn omvendt. Den med lav inntekt trenger sin hundrelapp mer enn de med høy inntekt trenger sin tusenlapp, som regel.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av simpson »

evergud skrev: 12 okt 2018, 11:39
simpson skrev: 12 okt 2018, 11:10 Fordi at de rike sparer en 1000lapp i skatt mens de såkalte fattige sparer en 100lapp?
Ja. Hvordan skal staten dekke opp de andre 900 kronene som mangler? Ved å ta pengene inn på andre måter, eller på å spare. Når man sparer, så ender man gjerne opp sånn man har gjort dette årets budsjettforslag, nemlig å skrelle av støtte til f.eks. allergikere eller bostøtte til folk som ikke har råd til egen bolig.

Prosentutregning er ikke nødvendigvis "rettferdig". Poliitikk er å balansere ulemper. Jeg påstår at ulempene ved å ta fra en med høy inntekt en prosentvis høyere andel enn en som har lav inntekt er mindre enn omvendt. Den med lav inntekt trenger sin hundrelapp mer enn de med høy inntekt trenger sin tusenlapp, som regel.
Joda hvis vi hadde bodd i Uganda skjønner jeg poenget ditt, men vi bor tross alt i verdens rikeste land hvor milliardene faktisk bokstavelig talt strømmen inn i statskassa, hver eneste dag, 365 dager i året.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av overlay »

simpson skrev: 12 okt 2018, 11:59
evergud skrev: 12 okt 2018, 11:39
simpson skrev: 12 okt 2018, 11:10 Fordi at de rike sparer en 1000lapp i skatt mens de såkalte fattige sparer en 100lapp?
Ja. Hvordan skal staten dekke opp de andre 900 kronene som mangler? Ved å ta pengene inn på andre måter, eller på å spare. Når man sparer, så ender man gjerne opp sånn man har gjort dette årets budsjettforslag, nemlig å skrelle av støtte til f.eks. allergikere eller bostøtte til folk som ikke har råd til egen bolig.

Prosentutregning er ikke nødvendigvis "rettferdig". Poliitikk er å balansere ulemper. Jeg påstår at ulempene ved å ta fra en med høy inntekt en prosentvis høyere andel enn en som har lav inntekt er mindre enn omvendt. Den med lav inntekt trenger sin hundrelapp mer enn de med høy inntekt trenger sin tusenlapp, som regel.
Joda hvis vi hadde bodd i Uganda skjønner jeg poenget ditt, men vi bor tross alt i verdens rikeste land hvor milliardene faktisk bokstavelig talt strømmen inn i statskassa, hver eneste dag, 365 dager i året.
Eller Zambia: https://www.aftenposten.no/verden/i/wEG ... -luksusfly

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Sakkle »

simpson skrev: 12 okt 2018, 11:59
evergud skrev: 12 okt 2018, 11:39
simpson skrev: 12 okt 2018, 11:10 Fordi at de rike sparer en 1000lapp i skatt mens de såkalte fattige sparer en 100lapp?
Ja. Hvordan skal staten dekke opp de andre 900 kronene som mangler? Ved å ta pengene inn på andre måter, eller på å spare. Når man sparer, så ender man gjerne opp sånn man har gjort dette årets budsjettforslag, nemlig å skrelle av støtte til f.eks. allergikere eller bostøtte til folk som ikke har råd til egen bolig.

Prosentutregning er ikke nødvendigvis "rettferdig". Poliitikk er å balansere ulemper. Jeg påstår at ulempene ved å ta fra en med høy inntekt en prosentvis høyere andel enn en som har lav inntekt er mindre enn omvendt. Den med lav inntekt trenger sin hundrelapp mer enn de med høy inntekt trenger sin tusenlapp, som regel.
Joda hvis vi hadde bodd i Uganda skjønner jeg poenget ditt, men vi bor tross alt i verdens rikeste land hvor milliardene faktisk bokstavelig talt strømmen inn i statskassa, hver eneste dag, 365 dager i året.
Og det at vi bor i et rikt land betyr at ingen sliter med økonomien? Himmel og hav...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Sakkle »

FredrikE24 skrev: 12 okt 2018, 11:19 Jeg synes nå det alltid er slik at i NRK-debatter så favoriseres venstresiden litt mer enn den høyre.
Ordstyrer tenderer til å gi ordet til en SV'er, en i Rødt eller en AP(e) om det blir noe rot, gjerne også avbryte.

Unntaket er han nye fyren i Dagsnytt 18 på NRK P2(og politisk kvarter?). Han har jeg sansen for.
Det at du føler at ordstyrerne favoriserer noen er ikke det samme som at de faktisk gjør det.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

evergud
Innlegg: 29
Registrert: 25 aug 2012, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 2017

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av evergud »

simpson skrev: 12 okt 2018, 11:59 Joda hvis vi hadde bodd i Uganda skjønner jeg poenget ditt, men vi bor tross alt i verdens rikeste land hvor milliardene faktisk bokstavelig talt strømmen inn i statskassa, hver eneste dag, 365 dager i året.
Du er naiv hvis du tror at det er lett å ha et såkalt verdig liv på lav inntekt her. Dessuten er ikke poenget å unnga at folk sulter ihjel, men at fordelinga og skattetrykket skal være rettferdig. Jeg syns det er mer rettferdig at så mange som mulig får et ok liv enn at de rikeste får noen hundre tusen eller mer ekstra. Du syns noe annet. Den der "alle må ha lik skatteprosent"-rettferdigheten fører i praksis til urettferdige forhold. Ikke dermed sagt at det ikke skal være lov til å tjene masse penger, men ikke tro at du fortjener pengene dine noe bedre enn andre bare fordi du har vært heldig i livet.

Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 55
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
Motorsykkelen din: V-tec 800

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Honda-Bjarne »

simpson skrev: 12 okt 2018, 11:10
Honda-Bjarne skrev: 11 okt 2018, 23:24
simpson skrev: 11 okt 2018, 22:34
Honda-Bjarne skrev: 11 okt 2018, 21:55
simpson skrev: 11 okt 2018, 21:18
Jantelov..? Jeg har ingen ting i mot at folk er rike, men jeg er i mot at de fattige skal bli fattigere for at de rike skal bli rikere.
Jeg er i mot at gapet mellom de rike og de fattige skal bli større og da spiller fordelingspolitikken inn. Når uføre, blinde og allergikere får redusert sin kjøpekraft for at de rike skal få mer i skattelette så sier det noe om fordelingspolitikken. Og hvis jeg får økt skatt for å hjelpe disse så har jeg ikke noe i mot det, tvert i mot.
Og undersøkelser viser at skatteletten til de rikeste ikke har generert noe særlig med ny sysselsetting, men vi har fått en drøss med nye milliarderer og flere barn som lever i lavinntektsfamilier.
De rike må gjerne bli rikere men ikke på bekostning av de fattige. Capiche? :)
Men hvis staten sier at alle skal få 0,5% skattelette, hvordan kan du si at staten tar penger fra de fattige og gir til de rike? Fordi at de rike sparer en 1000lapp i skatt mens de såkalte fattige sparer en 100lapp? Da må du se på hvor mye de rike betaler i skatt i forhold. Ikke blir de rike rikere med en tusing i året og det blir ikke betalt av de fattige heller.
Men hva mener du egentlig med fattig? Bo på gata med en sovepose under armen eller at du har alt men mangler penger til den nyeste iphone, siste skrik av sko, ny EL bil, og all annet av luksus som naboen har råd til?
Hvor mange er direkte fattige i Norge sammenlignet med hva som egentlig er fattigdom? Jeg reiser verden rundt på jobb og har sett virkelig hva fattigdom er, og det kan ikke sammenlignes med det som kalles fattigdom i Norge.
Tror du at du er eneste nordmann som har reist verden rundt og sett hva virkelig fattigdom er? :) Jeg var inne i Biafra når du mest sannsynlig svømte rundt i pungen til din far.
Nå er det en gang slik at et budsjett er et nullsumspill og gir man skattelette så må dette hentes inn igjen andre steder og kuttene har de som er nederst på samfunnsstigen måtte bære. Blant annet har flere tusen uføre mistet bostøtten. Mange sliter nå økonomisk
Kutt i barnetillegget for uføre og faset ut skatteklasse 2 som muliggjorde at en av foreldrene kunne være hjemme hvis de har kronisk syke eller handikappede barn.
Fjernet gratis helsehjelp for multihandikappede, kronisk syke, brannskadde, og andre med alvorlige lidelser.
Unge og lavtlønnede mister retten på dagpenger og jeg skal mer enn gjerne avstå fra den skatteletten hvis alle disse kuttene reverseres. Det handler om sosial samvittighet og den ser ut til å være fraværende hos deg når du prater om Iphone?
Og som før nevnt, avgiftstrykket har økt de siste 5 år med nærmere 6,5 milliarder og det rammer de som har minst fra før hardest.
Som du skjønner så handler dette ikke bare om skattepolitikken, men om hele fordelingspolitikken og mitt syn er at de som har minst finansierer min skattelette og det gir meg en flau smak i munnen.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av simpson »

Tydelig at du vet lite om ting og kommer med hentydninger du ikke har greie på, og jeg jeg husker utmerket godt Biafrakonflikten.

Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 55
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
Motorsykkelen din: V-tec 800

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Honda-Bjarne »

simpson skrev: 12 okt 2018, 13:37 Tydelig at du vet lite om ting og kommer med hentydninger du ikke har greie på, og jeg jeg husker utmerket godt Biafrakonflikten.
Ta det på kontoen kompliment at jeg trodde du var yngre :)
Jeg var i Warri og Port Harcourt-området i 1976, like etter at krigen var avsluttet.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av simpson »

Vært mye på jobb i Nigeria og der er det fattigdom.
Men i Norge finnes det faktisk ikke folk som er direkte fattige, men folk som har mindre inntekt enn andre.
En som er fattig i Norge er meget velstående sammenlignet med fattige i andre land.
Begrepet fattig er misbrukt her på berget.
https://no.wikipedia.org/wiki/Fattigdom
https://ndla.no/subjects/subject:3/topi ... ce:1:68492

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Dansekris »

simpson skrev: 12 okt 2018, 13:37 Tydelig at du vet lite om ting og kommer med hentydninger du ikke har greie på, og jeg jeg husker utmerket godt Biafrakonflikten.
Da er dere hvert fall to!
simpson skrev: 12 okt 2018, 11:32
Dansekris skrev: 12 okt 2018, 11:14
simpson skrev: 12 okt 2018, 10:54
Dansekris skrev: 11 okt 2018, 23:11
simpson skrev: 11 okt 2018, 23:05
Dansekris skrev: 11 okt 2018, 22:48

Fyttigrisen så lei jeg er av det argumentet der. Det er direkte feil. Jeg antar at du ikke følger f.eks NRKs dekning av norsk politikk? Venstresiden får gjennomgå like hardt og blir stadig stilt til veggs. Se på Debatten eller Dagsnytt18. Jeg jobber selv i et av landets største mediehus og kan kategorisk avkrefte at det finnes politisk styrte redaksjoner som produserer nyheter og innhold tilpasset en politisk fløy i Norge. Tror du virkelig det ville passert i 2018?

Kan du vise til konkrekte eksempler der NRK er veldig veldig Rødt-vennlige?

Folkeopplysningen er laget av Teddy TV, et helt uavhengig produksjonsselskap som ikke har sterkere bånd til NRK enn at det sitter en prosjektleder og en redaktør der som er ansvarlig for at programmet blir levert. Nevnte programserie har som sitt varemerke å levere uavhengig og usedvanlig kildekristisk journalistisk, i motsetning til den rapporten tek.no viser til som er utformet av den tyske versjonen av NAF. Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at de kan ha motiver. Folkeopplysningen baserer sine programmer på all anerkjent forskning på området. De er særlig opptatte av å belyse hvem som har bestilt eller betalt for forskning eller rapporter.
Mulig DU er lei av det, men ofte er det avgåtte AP stortingspolikkere som har hatt stillingen.
Tilfeldig Neppe
Hæ? Stillingen som hva? Hvor mange avgåtte stortingspolitikere mener du det er i NRKs debatt og nyhetsredaksjon? Og, hvis det skulle vært tilfelle, er man da diskvalifisert til å lage nyheter?

Du bare skyter ut en masse påstander uten å begrunne de noe mer. Hvor er logikken i det? Man er ikke nødvendigvis politisk motivert eller driver med "fake news" bare fordi man er uenig i deg og dine synspunkter.
Stilling som kringkastingssjef, den har vært besatt av AP politikere i stort sett all tid, og tro at dette ikke har innvirkning på NRK vil jeg påstå er naivt.
Javel?
Hans Tore Bjerkås har ikke vært politiker og Bernander var høyrepolitiker. Nåværende sjef har vært aktiv i SV og var/er medlem i AP.

Hvis du tror kringkastingssjefen går rundt og styrer nyhets og debattredaksjonene er du ganske på bærtur. Har du noen konkrete eksempler på at NRK er partiske?
Og Bernander var for første gang i historien en sjef som ikke kom fra ledelsen i AP.
Det er feil. Sjekk gjerne opp. Det stemmer ikke.

Men, du er jo åpenbart langt til høyre i politikken. Skulle jo nesten tro du var like politisk motivert og farende med egen agenda som disse påståtte "sosialistene" i NRK hvis jeg snur din egen argumentasjon tilbake. Du har jo bevist gang på gang i denne tråden at du leser rapporter og tolker nyhetsbildet med helt andre briller enn flere av oss andre.

NRK og TV 2 har to litt forskjellige tilnærminger i hvordan de presenterer nyheter. TV2, og alle andre reklame og annonsefinansierte medier må tjene penger på reklame. Det hensynet trenger ikke NRK å ta.

Ta utgangspunkt i NRKs dekning av f.eks de ulike sakene rundt Trond Giske eller Støre. De har ikke sluppet billigere unna hos NRK enn TV2. Mener du det motsatte, eller kan vise til andre konkrete eksempler så gjør veldig gjerne det.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Dansekris »

FredrikE24 skrev: 12 okt 2018, 11:19 Jeg synes nå det alltid er slik at i NRK-debatter så favoriseres venstresiden litt mer enn den høyre.
Ordstyrer tenderer til å gi ordet til en SV'er, en i Rødt eller en AP(e) om det blir noe rot, gjerne også avbryte.

Unntaket er han nye fyren i Dagsnytt 18 på NRK P2(og politisk kvarter?). Han har jeg sansen for.
Jeg har sett omtrent alle partilederdebattene de siste årene og sitter ikke med samme oppfatning i det hele tatt. Både SV og Rødt får svært liten taletid, mens de store partiene selvsagt får mest.

https://www.medier24.no/artikler/bjorna ... aug/432918

Både Fredik Solvang (Debatten og Dagsnytt 18) og Bjørn Myklebust (Politisk kvarter) er knallharde med stort sett alle som er innom.

Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 55
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
Motorsykkelen din: V-tec 800

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Honda-Bjarne »

simpson skrev: 12 okt 2018, 13:52 Vært mye på jobb i Nigeria og der er det fattigdom.
Men i Norge finnes det faktisk ikke folk som er direkte fattige, men folk som har mindre inntekt enn andre.
En som er fattig i Norge er meget velstående sammenlignet med fattige i andre land.
Begrepet fattig er misbrukt her på berget.
https://no.wikipedia.org/wiki/Fattigdom
https://ndla.no/subjects/subject:3/topi ... ce:1:68492
Hvorfor er det slik at de fleste som er plassert godt til høyre i det politiske spekteret hele tiden skal sette opp sammenligner uten særlig relevans, såkalt whataboutisme?
Faktum er at de fattige i Norge har fått mindre å rutte med og de bemidlede har fått mer å rutte med. At vi har lite fattigdom i Norge er ikke noen unnskyldning for å gjøre problemet større.
Det er en grunn til at Norge en rekke ganger har blitt kåret til verdens beste land å bo i og det er fordi vi har prøvd å ta vare på de som av en eller annen grunn faller utenfor økonomisk og sosialt og etter min mening skal vi måles på nettopp det og ikke på hvor mange milliardærer Norge har.

Svar