Første sykkel - hjelp?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Skogstrollet »

FredrikE24 skrev: 23 jul 2018, 23:12 Kan vel være så. Jeg hadde nok valgt både Triumphen og KTMen over MT09, selv om jeg kan tenke meg at sistnevnte kan bli mer problemfri i det lange løp. MT07 er helt utelukket, gå heller opp på MT09 og få en tresylindret, det er herlig spark i den, ikke minst lyd og gange.
En kamerat av meg, som også har prøvd MT09 og som kjører Yamaha selv, synes kanskje MT09 også manglet litt totalopplevelsen. Han sa den føltes billig, noe den også er. Vi prøvde ikke sykkelen på samme tidspunkt, og hadde ikke hørt noe fra meg på forhånd.
Sier hvertfall akkurat det jeg mener.
Jeg føler jeg må forsvare MT07 litt her... :P

Nå har jeg jo hatt min XSR700 (samme motor og de deler vel det meste utenom stilen) siden jeg fikk lappen høsten 2016, og jeg elsker motoren og hvor lettkjørt denne lille maskinen er. Jo, er kanskje ikke samme følsels av kvalité som på dyrere sykler, men personlig har jeg ikke noen problemer med det. Det er vel også litt av poenget her, som noen tidligere nevnt: det er veldig individuelt hva man legger vekt ved og hva som er en god sykkel.

Jeg har foreløpig ikke blitt rammet av kubikksyken, og ser meg ikke blind på hestekrafter, men jeg er glad i moment og godt bunndrag...

Nå skal det kanskje nevnes at sykkelen min nok får gjennomgå en del mer enn en gjennomsnittlig 'gatesykkel', og jeg har egentlig ikke noe å utsette på den sånn sett. Men jeg er nok av en litt enklere natur, jeg trenger ikke all verdens elektronikk og avanserte løsninger. Så lenge sykkelen passer meg og jeg har gøy, er alt topp :prf

Så, velg hva du føler du vil trives med. Se om du kan få prøvekjørt syklene du vurderer - i det minste prøvesitte. Ergonomien er nokså viktig, og sykkelen skal passe akkurat din kropp. Det spiller nok ikke så stor roll hvor god kvalité sykkelen har, hvis du er skikkelig ubekvem og ikke sitter godt vil det ikke være noen glede å kjøre den ;)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Bjerknez »

Har selv prøvekjørt XSR900 og dette var virkelig en god opplevelse. Den oppleves mer påkostet enn MT09. Jeg ville valgt denne fremfor MT09 når som helst.

Jeg har også skrevet mer detaljert om hva jeg syntes om XSR 900 i bloggen min. Stort sett bare positivt å si om sykkelen., selv om det så klart også her finnes noen baksider. Men på opplevd kvalitet hadde jeg ikke så mye å trekke på denne.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Olav K »

Jeg tror ikke du kan få mer mc-glede for penga, enn med en MT07. De selger som hakka møkk, og på bruktmarkedet er de også ettertraktet.
Siden prisen er så gunstig, er sykkelen selvsagt ikke spekka med de råeste komponenter, men for en nybegynner er jeg ganske sikker på den vil tilby kjøre- og eierglede i bøtte og spann. Nok krefter for en som skal lære seg mer enn å gasse, det å kjøre MC er mer enn flatt jern på rettstrekker, gleden ved å kose seg på svingete småveier vil du oppleve like så godt på en rimeligere sykkel med bra bunndrag (f.eks en MT07)
Jeg ser du kan finne brukte MT07 sykler i fra 80' og oppover, altså LANGT innenfor ditt budsjett.
Og for penga du sparer, hadde JEG villet kjøpe SKIKKELIG kjøreutstyr, altså noe som er skikkelig vanntett, og med god ventilasjon.
Kjøreopplevelse er mer enn bare MCen, betydningen av kjøreutsyret er lett å undervurdere.

Street Triple er nevnt over her, jeg har hatt en, og de er knallkjekke å kjøre, herlig lyd, og svingvillig som fy.
Kan du få prøvd en, vil jeg anbefale den, sittestillingen er litt med framoverlent enn på MT07.

Uansett, lykke til :) Og Gratulerer med førerkort klasse A
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Sakkle »

Olav K skrev: 24 jul 2018, 14:36 Og for penga du sparer, hadde JEG villet kjøpe SKIKKELIG kjøreutstyr, altså noe som er skikkelig vanntett, og med god ventilasjon.
Kjøreopplevelse er mer enn bare MCen, betydningen av kjøreutsyret er lett å undervurdere.
100% enig. Jeg kjøpte relativt billig utstyr i fjor (med unntak av hjelm) og er allerede på utkikk etter nytt. Ikke vanntett i det hele tatt og dårlig ventilert. Begge deler har fungert dårlig i sommer :P Jeg har nesten ikke brukt buksa (brukt jeans isteden) fordi den rett og slett er for varm, og da er noe av poenget med å ha den borte.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

SSunny
Innlegg: 3
Registrert: 23 jul 2018, 13:30
Motorsykkelen din: Skal kjøpe
Sted: Oslo

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av SSunny »

Må bare takke for alt jeg har fått av svar og tips her, trodde ikke jeg skulle få så mye tilbake.

Valget har ikke akkurat blitt enklere, men har endret seg litt, så i løpet av uken skal 3 modeller testes. MT-09, Z800 og Street Triple R. Hadde sannsynligvis aldri tenkt på Street Triple på egenhånd, men i og med at den får så mange lovord her må den prøves. Er litt bekymret med tanke på verksteder og service på den. Og i Oslo må jeg til AMD, som jeg ser mange har blandede opplevelser med (trenger ikke flere historier om dem altså :-J ), så er det noen som vet om andre steder i Oslo som driver service på Triumph?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Bjerknez »

Ser man blankt på pris så kommer man ikke utenom at Yamaha kanskje er den rimeligste og enkleste å eie. Hovedservice hver 30-40.000km tror jeg Yamaha har. Triumph har (eller vertfall hadde) hovedservice hver 20.000km. En slik service koster fort opp mot 10.000 kroner.

Yamaha har også langt flere verksteder man kan velge mellom og den er nok også lettere og omsette.

Skal du ha noe mer «spennende» så tror jeg derimot at en Triumph vil gi deg mer glede. Et kult TFT display, en sykkel som ser mer «påkostet» ut med tanke på detaljer og en sykkel som skal ha bedre dempere etc. Lyden er også heftig. Spesielt med bråkepotte. En veldig balansert og flott sykkel som har fått mye skryt.

Alternativt, hvis du liker litt klassisk utseende så ville jeg sett nørmere på Yamaha XSR900. Samme motor som i MT09, men en sykkel som rett og slett virker mer påkostet og «spesiell». Jeg har kjørt den og kan si at dette er en god sykkel, hvis du liker en blanding mellom det klassiske og moderne.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av gsx750_80 »

Triumph, (BMW, Ducati og Can-Am) har i følge relativt ferske publikasjoner langt flere feil enn feks de 4 mest kjente japanske produsentene. Søk feks på Consumer Reports Motorcycles og Reliability, om det anses for interessant.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Bjerknez »

Er feilene sortert på alvorlighetsgrad, eller bare antall feil? Er mengden sykler på markedet av den aktuelle sykkelen tatt i betrakning?

Jeg vil heller ha ti sykler hvor alle hadde en mindre feil, enn en sykkel med motorhavari feks.

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Rha »

det med service er en vesentlig del å legge til. var netopp på den (bortimot) lokale yamaha sjappa og bestilte meg 20000 service og den koster ca 4200 og hoved service på 40000 koster 5400. så mt09 tracer er billig å serve.

For å blande meg inn i sykkel diskusjonen så heller jeg lett over mot yamaha og kan gå god for tracer sett bort i fra salen. Denne er hentet fra en kirkebenk og malt sort. comfort sal har jeg også og det nermeste jeg kommer comfort med den er at det står det på lappen.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av overlay »

SSunny skrev: 24 jul 2018, 15:59 Må bare takke for alt jeg har fått av svar og tips her, trodde ikke jeg skulle få så mye tilbake.

Valget har ikke akkurat blitt enklere, men har endret seg litt, så i løpet av uken skal 3 modeller testes. MT-09, Z800 og Street Triple R. Hadde sannsynligvis aldri tenkt på Street Triple på egenhånd, men i og med at den får så mange lovord her må den prøves. Er litt bekymret med tanke på verksteder og service på den. Og i Oslo må jeg til AMD, som jeg ser mange har blandede opplevelser med (trenger ikke flere historier om dem altså :-J ), så er det noen som vet om andre steder i Oslo som driver service på Triumph?
Ville kanskje byttet ut z800 med z900, tror det er mye mer sykkel. Mer hester og lavere vekt :)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 24 jul 2018, 17:24 Er feilene sortert på alvorlighetsgrad, eller bare antall feil? Er mengden sykler på markedet av den aktuelle sykkelen tatt i betrakning?

Jeg vil heller ha ti sykler hvor alle hadde en mindre feil, enn en sykkel med motorhavari feks.
Ved å google de 4 ordene jeg oppgav, kommer man på første treff til en side der en full rapport kan finnes. Det redegjøres det for metodologi.
mvh

-gsx750_80

jalekss92
Innlegg: 77
Registrert: 26 jun 2017, 20:22
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av jalekss92 »

Kunne ikke vært mer fornøyd med min MT-07 som første sykkel. Kan ikke si at det er noe jeg savner, nok av krefter og morsom på svingete landeveier.
Kjøpte min for 72k, tviler på at jeg hadde hatt det så mye mer morsomt på en sykkel til 150k.

Men selvfølgelig, er du villig til å makse budsjettet ditt så får du helt sikkert sykler som er bedre på alle punkter. Ville bare poengtere at du får utrolig mye kjøreglede for en relativt billig penge:)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev: 24 jul 2018, 19:20
Bjerknez skrev: 24 jul 2018, 17:24 Er feilene sortert på alvorlighetsgrad, eller bare antall feil? Er mengden sykler på markedet av den aktuelle sykkelen tatt i betrakning?

Jeg vil heller ha ti sykler hvor alle hadde en mindre feil, enn en sykkel med motorhavari feks.
Ved å google de 4 ordene jeg oppgav, kommer man på første treff til en side der en full rapport kan finnes. Det redegjøres det for metodologi.
Jeg kunne ikke finne noe om dette. Bare antall feil pr. Merke. Derimot vises det en liste som viser hvilke type feil det var snakk om påmtvers av merkene. Altså en samlet oversikt. Ikke helt det jeg var ute etter.

Jeg ser også at «electrical» er den desidert største feilen og at ting som går på motor, og girkasse er sjelden noe som dukker opp.

Jeg ser uansett på det totale bildet når jeg velger sykkel. På førsteplass kommer så klart følelser, på en god andre plass driftsikkerhet og pris kommer egentlig ganske langt ned på listen for min del. Hvordan vi ranngerer og vektlegger kommer jo helt ann på behov og stemning.

Jeg velger uansett å «lage min egen» statistikk som er selverfart. Småfeil som sprekk i plastdeler, løse skruer og i det heletatt ting som ikke kan spolere ferien er noe jeg ikke bryr meg mye. Større feil som krever verkstedbesøk og en sykkel som ikke kan kjøres er langt mer alvorlig.

Vet om en som hadde en KTM SuperDule 1290R hvor dem hadde glemt å montere på oljepumpe hos produsent. Det er også en annen her inne med samme motor som har hatt to oljelekkasjer før 2000km. Altså store alvorlige feil på klin nye sykler.

Selv om dette ikke sier noe om kvaliteten statistisk sett, så sier det noe om hvordan syklene blir satt sammen. Når slikt i det hele tatt er mulig å «glemme» så kan man jo tenke seg hva annet dem har glemt som man kanskje ikke merker med en gang eller før garantitiden går ut.

Dette alene er nok for meg til å skyve dette merket langt ned på listen, uavhengig av hvor bra/dårlig den kommer ut på statistikk. Småfeil kan jeg fint leve med, men alvorlige feil som motorhavari er nok til at jeg aldri hadde vurdert samme merke igjen.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 24 jul 2018, 23:24
gsx750_80 skrev: 24 jul 2018, 19:20
Bjerknez skrev: 24 jul 2018, 17:24 Er feilene sortert på alvorlighetsgrad, eller bare antall feil? Er mengden sykler på markedet av den aktuelle sykkelen tatt i betrakning?

Jeg vil heller ha ti sykler hvor alle hadde en mindre feil, enn en sykkel med motorhavari feks.
Ved å google de 4 ordene jeg oppgav, kommer man på første treff til en side der en full rapport kan finnes. Det redegjøres det for metodologi.
"...
Jeg velger uansett å «lage min egen» statistikk som er selverfart..."
Å kun basere seg på det du selv har erfart vil i svært liten grad avdekke sannheter om et fenomen eller produkt som er pålitelig og nyttig for andre, i motsetning til en statistisk holdbar undersøkelse basert på et stort og tilstrekkelig statistisk holdbart grunnlag, feks når det gjelder hyppighet av ulike problemer ved MC (som det er snakk om her.)

Consumer Reports baserer seg på data basert på bruk av mange tusen kjøretøy. Det gir grunnlag for å kunne gi relativt pålitelige konklusjoner, i motsetning til synsing fra enkeltpersoner.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Jompa »

Skal du velge sykkel utifra statistikk over feil, er det Toyota som gjelder, eller ett av de fire japanske merkene.
Kjøp den DU liker best, om du ikke er avhengig av sykkelen som eneste transportmiddel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar