Hjelp til valg av ny motorsykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Soppen
Innlegg: 1
Registrert: 22 jul 2018, 00:15
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R600

Hjelp til valg av ny motorsykkel

Legg inn av Soppen »

Hei, og god kveld! :vs

Er ny her på forumet, har vært innom her en del ganger før, men har ikke registrert meg før nå da jeg trenger råd av mer erfarne motorsyklister angående kjøp av ny motorsykkel. :)

Har kommet fram til at jeg har lyst til å fortsette med R-sykkel, og valget er mellom ZX10R og S1000RR. Så det jeg lurer på da er om det er noen som har prøvd en eller begge av disse og kan komme med noen erfaringer. Er da snakk om 2015 modell eller nyere.

Har hørt at S1000RR er den som er mest komfortabel av syklene i denne klassen, stemmer dette? Tenker jo også på å ta lengre turer etterhvert og, skjønner jo at R-sykler ikke er de beste tursyklene.


På forhånd takk! :twothumbs:

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Hjelp til valg av ny motorsykkel

Legg inn av Fjeldern »

Jeg har prøvekjørt ZX10R, og prøvesittet på S1000RR.

ZX10Ren går fort. For en som har liten erfaring med så mye hester, var det litt av en opplevelse. Jeg hadde prøvd Super Duke og noen andre sykler som nesten var i nærheten, men langt ifra det samme. Jeg synes ikke vinkelen på knæra var alt for ille, men det kan jo være individuelt. Ellers gikk svinger, rundkjøringer og mer veldig greit. Krypkjøring gjorde jeg ikke mye av, men det jeg gjorde av det også synes jeg var helt greit.
Det er jo prøvekjøring over hele Norge av Kawazaki sykler på våren. Det kan jo være aktuelt å dra på en av dem til våren igjen?
Usikker på om det er noe mer på høsten?

S1000RR, virker for meg, at han en stilling som gjør at beina dine går litt mer bakover, og du da enda mer lent fremover. Altså får du en posisjon som gjør at vinkelen på knæra blir bedre. På den andre siden kan det hende den vinkelen gjør krypkjøring, rundkjøringer osv verre. Dette er derimot bare gjetting.
Vinkelen for kroppen, med tanke på å sitte lenge, synes jeg S1000RR virker mye bedre enn konkurente, uten da å ha prøvd denne i noe særlig hastighet.

Det er vel flere her med begge de syklene du nevner. Endrer du innlegg titelen til å reflektere syklene det står i mellom, er det nok flere som har syklene du prater om som svarer!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av ny motorsykkel

Legg inn av Bjerknez »

Har ikke erfaring med noen av dem, men jeg kjører jo lillebroren til S1000RR med samme motor, dog litt annerledes tunet.

S1000RR har mer krefter på topp, og i melomregisteret er dem ganske like. Altså tror jeg ike man kjenenr særlig forskjell før man bikker skyhøye turtall. Å jeg skal love deg at når du bikker den grensen (selv i førstegiret) så mister du førerkortet uansett. Skal du bruke den på bane så ser jeg dog poenget, og eller hvis du bare elsker utseendet på den og vil ha en slik sykkel.

På landeveien rent praktisk tror jeg ikke en RR sykkel har noe fortrinn i det hele tatt. Men det er vel litt smak og behag med tanke på sittestilling. RR sykler er også svindyre og forsikre, hvis økonomien spiller en trille.

Men hvem av de du nevner som er "best" eller forskjellene på disse vet jeg ikke noe om desverre.

EDIT:
Eneste ekte R-sykkelen jeg har kjørt er en Yamaha R6. En skuffende opplevelse motormessig. Jeg tror en 1000 kubikker er langt mer spennende. R6'en hadde null å bidra med i mellomregisteret. Men den var faktisk ikke så ille med tanke på sittestilling som jeg trodde. Men direkte rørt ble jeg ikke så klart :)

Dette er smak og behag :)

Svar