Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Forum for fulleffekt tung-MC
mistergemas
Innlegg: 22
Registrert: 27 mai 2017, 20:08
Motorsykkelen din: Honda ST 1300 Pan European

Re: Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Legg inn av mistergemas »

Noen som bruker intercom sammen med øreplugger? Hva slags plugger fungerer best til det?

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Legg inn av kvase »

Brukt Scala rider Smartpack fungerer helt greit MIC og høyttalere integreres i hjelmen - hører også gjennom hørselvern
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Legg inn av FredrikE24 »

Bruker selv helt vanlige skumpropper av billigste sort. Har ikke sjans til å høre hva folk sier med de på uten at de nærmet skriker. Bruker intercom og streaming av musikk uten problemer.

Jeg fant fort ut at man må bruke ørepropper på de turene som er noe lenger enn 10min. Ellers får jeg øresus etter noen timer. Noen turer om dagen uten propper over en lengre periode og det blir mye verre.
Nå tør jeg ikke annet enn å kjøre med dette hele tiden.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Legg inn av Bjerknez »

Hvis vindstøy er viktig å få bort så vil jeg mene man burde satse på en større sporttourer. Disse har ingen «påklistret» vindskjerm, men en vindskjerm som er formet til sykkelen. Disse plastvinduene som er klistrer på adv syklene er bare i veien.

Jeg har til dags dato til gode å få prøvekjørt en større sportstourer. Dette skal gjøres en vakker dag.

Men jeg har kjørt en K1200RS. Faktisk en ganske fin sykkel. Vindskjermen fungerte greit under 80km/t og var ikke så aller værst over heller mener jeg å huske, men en vindskjerm vil for meg alltid være «i veien». Økt støy og turbulens er ikke noe jeg ønsker. Men nå ser ikke jeg på K1200RS som en vaskeekte sportstourer heller. Til det blir den litt «spinkel». Men en skikkelig bra priset sykkel som vil gi deg mye glede :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Legg inn av Bjerknez »

Glem det! Jeg tar alltid feil med K1200RS og R1200RS. Det er sistnevnte jeg har kjørt og om ønskelig kan du lese om prøveturen samt se bilder her: https://bjerknez.no/provekjort-bmw-r1200rs-4436/

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Legg inn av Stian87 »

Hvis du lurer på ørepropper bør du søke på ørepropper i forumet. Lang tråd om det. Bruker selv skumpropper etter at jeg mistet de jeg hadde fra før av.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Legg inn av Bjerknez »

En ting er helt sikkert. Uavhengig av hva vi sier her inne, vil du til syvende og sist finne dine egne veier og løsninger på sikt. De aller fleste bruker ørepropper, men JEG har aldri brukt dette og ikke synes jeg støyen i hjelmen er plagsom heller. Enten er jeg bare imun mot støy, eller så har jeg riktig hjelm som passer mitt hode og en sykkel som ikke gir vindstøy etc. Mange faktorer som spiller inn.

PS! Sist jeg var på bedriftshelseundersøkelse så var hørselen min utmerket.

For meg så blir det helt feil med ørepropper. Det føltes som jeg kjørte rundt med en P*** i øret. Nå vet jeg ikke åssen dette føles (bare så det er sagt) men poenget mitt er at det føles bare rart.

Det er så mange faktorer som spiller inn her at du nesten bare må sette deg på en sykkel og kjøre deg noen lange turer og gjøre deg opp din egen mening. Legg til forskjellige preferanser i tillegg så skjønner du sikkert at vi kunne diskutert dette til dommedag.

Nå får jeg sikkert snart en belæring om decibel og farlige nivåer samt at jeg en vakker dag kan bli døv på begge ørene hvis jeg fortsetter som jeg gjør. Det er mange andre ting som bekymrer meg mer enn akkurat det når det gjelder motorsykkel. Trivsel er like viktig som helsen og man må finne en balansegang som passer en selv.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Legg inn av Jajo82 »

Jeg har hatt to av de du nevner:-) Hadde en kawasaki versys 1000 2013 modell. Var meget behagelig sal på den, god oppreist sittestilling.
Veldig god å kjøre langtur,men ikke spesielt god på grusveier.
Nå har jeg en africa twin 2017 med dct. Fruen har 2016 AT manuell. Trives veldig godt på den sykkelen. Har montert en touring vindskjerm på min og vips så forsvant all hjelmstøyen( men jeg synes det er ålreit med propper, for selv om du ikke merker noe nå så¨kommer slike hørselskader snikende) Så for å oppsummere, kjører du lite på grus så kan jeg anbefale begge, kjører du mer grus så er det AT jeg kan anbefale. Men, ting som passer meg er ikke sikkert passer deg, så her må prøves:-) Lykke til:-)

mistergemas
Innlegg: 22
Registrert: 27 mai 2017, 20:08
Motorsykkelen din: Honda ST 1300 Pan European

Re: Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Legg inn av mistergemas »

Pc krasj og vedlikehold på huset har ført til pause på forumet for min del.
Ville nok prioritere en sykkel hvor jeg sitter behagelig og kan kjøre lange strekk. Vil ikke trenge en offroader, mesteparten av kjøringen foregår nok på asfalt, men gjerne en som takler en grei grusvei. Skulle gjerne hatt en AT men den er jo relativt ny og ikke mange brukte til salgs ennå. Versysen frister, ser den får gjennomgående gode skussmål for komfort. Ellers har jeg vurdert både Varadero og Super Tenere men frykter at disse er relativt "topptunge", noen som har erfaringer?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Legg inn av FredrikE24 »

Som tidligere yrkesfagarbeider med mye støy, banking og stygge lyder har ørene fått kjørt seg. Når man i tillegg liker å spille musikk djevelsk høyt i sin egen stue, så blir det ikke bedre. Å kjøre motorsykkel uten ørepropper går fint en stund, men jeg er veldig følsom for vedvarende støy. På jobb hender det at jeg kan stå i ikke spesielt sjenerende eller øredøvende støy, men mer jevn sus(typ store industripumper på noen hundre kilowatt) en hel arbeidsdag. Problemet oppstår først når jeg kommer hjem og setter meg i stillhet. Da kommer piping i ørene til og fra, noen ganger mer intenst enn andre ganger. Kjører jeg langt på sykkel, gjerne om jeg banker motorvei i 140km/t i timesvis, og setter meg i stillhet så kommer det piping like etterpå. Om jeg gjør det hyppig nok, så skal det ganske lite til før piping oppstår, feks. en kvarters tur i 50-60. Så ørepropper bruker jeg konsekvent for å ikke dra på meg ytterligere hørselskader.

Er nok R1200RS(boxer) du har kjørt Bjerknez, K1200RS har rekkefirer. K=rekkemotor+kardang, R=boxer+kardang, S=rekkefire+kjede, F=Rotax/tosylindret rekke+reim/kjede, G=ensylindret+kjede

Er vel ikke å komme bort ifra at høye sykler kan være topptunge. Lavt tyngdepunkt får man på en lav sykkel med motoren montert så nære bakken som mulig. Jeg vil påstå dette ikke har så mye å si når man kjører.

ZZR-Erling

Re: Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hei!
Jeg kjører nå en FJR generasjon 2, en 2006.
Jeg har aldri kjørt med det org glasset, men har et mye lavere. Elektrisk justerbart.
Jeg liker biken godt. Den drar fint, og øser brukbart på om du girer ned ett par hakk, (jeg er vant med raske sykler). Du sitter veldig godt, og aerodynamikken er absolutt brukbar. Ingen støy eller dårlig beskyttelse, og det er viktig skal du kjøre litt lengre.
Kardang er veldig praktisk!
Fine og tette kufferter. Gode bremser og den svinger fin fint. Har heller ikke opplevd noen ustabilitet, men har ikke kjørt skikkelig fort heller, feks over 200 over lengre tid, autobahn.
Den takler humper overraskende bra, og har også en fullt justerbar og godt dimensjonert gaffel.

Kom fra K1300S,også en meget bra bike!

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Legg inn av Ketil »

mistergemas skrev: 22 jun 2018, 23:23 Pc krasj og vedlikehold på huset har ført til pause på forumet for min del.
Ville nok prioritere en sykkel hvor jeg sitter behagelig og kan kjøre lange strekk. Vil ikke trenge en offroader, mesteparten av kjøringen foregår nok på asfalt, men gjerne en som takler en grei grusvei. Skulle gjerne hatt en AT men den er jo relativt ny og ikke mange brukte til salgs ennå. Versysen frister, ser den får gjennomgående gode skussmål for komfort. Ellers har jeg vurdert både Varadero og Super Tenere men frykter at disse er relativt "topptunge", noen som har erfaringer?
Super Tenere med 1200 cc er klart en tung sykkel, men den har et lavt tyngdepunkt og er enkel å kjøre i lav fart. I marsjfart er en stabil som et lokomotiv på skinner. Jeg hadde før en Suzuki Vstrom 650 og den føltes mer topptung. Super Tenere har veldig god langturkomfort, fin oppreist sittestilling og i 6. giret har den relativt lavt turtall i marsjfart rundt 100km/t. Tror også Versys er en fin sykkel, men den har 17" fremhjul og det er ikke like egnet for kjøring på grus og telehiv som et 19" hjul som Super Tenere har. Det lureste du gjør er å prøvekjøre selv de kandidatene du har og gjøre opp din egen mening om hva som fungerer best for deg. Lykke til!

mistergemas
Innlegg: 22
Registrert: 27 mai 2017, 20:08
Motorsykkelen din: Honda ST 1300 Pan European

Re: Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Legg inn av mistergemas »

På tide med en oppdatering :-). Valget falt til slutt på en Honda ST1300 Pan European med 25000 km på telleren. Innkjøpt i mai. Opplever sykkelen som veldig lettkjørt og stødig samt lett kontrollerbar til tross for høy vekt. Synes jeg håndterer den lettere/bedre enn CBF'en jeg hadde før, antar at det i hovedsak skyldes lavere tyngdepunkt og lavere setehøyde. Sykkelen hadde påmontert styreforhøyer når jeg kjøpte den og til vinteren blir det investert i et bedre sete. Originalsetet holder ikke mål for meg, kjenner det i baken allerede når halvtimen passeres. Er ellers veldig fornøyd så langt.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Legg inn av Fsva »

Gratulerer, sikkert en flott kjøremaskin. 25000km er jo ikke så mye heller, nesten helt ny :prf

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Legg inn av TrondA »

Jeg er såpass nærsynt at jeg vil slå et lite slag for min egen Versys 1000 GT. Den er mange hakk mer egnet til touring enn Z1000sx som jeg har lånt flere ganger på lengre turer. Versys er ikke noe råskinn med verdens største motor. Den byr isteden på den mest vibrasjonsfrie motor jeg vet om og har et bånndrag som er mye bedre (enn Z1000sx). Versys er lett å tilpasse med bedre vindskjerm fra Madstad. Den har fjæringsvei lang nok til norsk asfaltkvalitet og kan brukes på grusvei med de rette dekk. Oppreist sittestilling gir oversikt i trafikk og sikrer mot ryggsmerter og såre håndledd. Dette er en høy, stor og tung sykkel og bør kjøres av ditto sjåfør. Japansk byggekvalitet, driftsikkerhet og levetid. De beste kjøp på Versys 1000 gjøres på 1. generasjon 2012-2014. Den er så stygg i fronten at ingen vil ha den. Prisen blir deretter... Sykkelens største svakhet er mangel på personlighet og sjel. For å få det må du kjøpe sykkel fra hjemlige trakter; Triumph Trophy/Tiger eller BMW RT/GS eller tilsvarende. Da synker kanskje kvaliteten, men eiergleden er sikret. Forøvrig nevner du flotte ting ellers i ditt eget, første innlegg.

Svar