Mt-07 eller...?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 15 nov 2018, 15:59 Det er ganske morsomt med voksenmoped uansett hvordan man snur og vender på det!

De aller fleste motorsykler på 500cc+ har nok futt til at det skjer gøyale ting når man vrir på gassen. :thumleft
Igjen, så har nok dette med hva man er vant til. Som førstegangs motorsykkel eier er alt gøy, selv under 500cc. En 500cc vil man veldig fort vokse i fra tror jeg. Men så klart kan man kose seg på en slik også. Er man derimot LITT opptatt av at det skal gå litt unna, så kjøper man ikke en 500....eller 600.. Vertfall ikke med rekkefirer.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 16 nov 2018, 01:51
Dansekris skrev: 15 nov 2018, 15:59 Det er ganske morsomt med voksenmoped uansett hvordan man snur og vender på det!

De aller fleste motorsykler på 500cc+ har nok futt til at det skjer gøyale ting når man vrir på gassen. :thumleft
Igjen, så har nok dette med hva man er vant til. Som førstegangs motorsykkel eier er alt gøy, selv under 500cc. En 500cc vil man veldig fort vokse i fra tror jeg. Men så klart kan man kose seg på en slik også. Er man derimot LITT opptatt av at det skal gå litt unna, så kjøper man ikke en 500....eller 600.. Vertfall ikke med rekkefirer.
En 600 RR er frisk nok den, men du må ha turtall før det skjer noe. R6, CBR 600 osv går mer enn godt nok til at de fleste klarer å utnytte potensiale i sykkelen. Og de har alle rekkefirerer :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av Bjerknez »

Joda, men skal man utnytte sykkelens potensiale innenfor en noenlunde ok hastighet så er fortsatt bunndrag viktigere enn høyt turtall.

Med en sykkel ala R6 så bryter man vel fartsgrensen uansett så fort man befinner seg i det området hvor sykkelen trives best.

I normale hastigheter blir aldri en R6 morsom. Tar du den med på bane og hele tiden ligger rundt rødsina er det noe annet. Men jeg ble heller ikke spesielt skremt på R6 ved høyt turtall.

Jeg synes rett og slett en rekkefirer i det segmentet er litt kjedelig.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 16 nov 2018, 07:02 I normale hastigheter blir aldri en R6 morsom.
Deg om det. Den opplevelsen deler ikke jeg.

Igjen, viktig at folk som søker råd i dette forumet ikke får inntrykket av at sykler i 600cc-klassen ikke duger, for det stemmer rett og slett ikke.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev: 16 nov 2018, 07:02 Joda, men skal man utnytte sykkelens potensiale innenfor en noenlunde ok hastighet så er fortsatt bunndrag viktigere enn høyt turtall.

Med en sykkel ala R6 så bryter man vel fartsgrensen uansett så fort man befinner seg i det området hvor sykkelen trives best.

I normale hastigheter blir aldri en R6 morsom. Tar du den med på bane og hele tiden ligger rundt rødsina er det noe annet. Men jeg ble heller ikke spesielt skremt på R6 ved høyt turtall.

Jeg synes rett og slett en rekkefirer i det segmentet er litt kjedelig.
¨

Nettopp og det er derfor din s1000R henger milevis etter en SuperDukeR

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av Bjerknez »

supersic skrev: 16 nov 2018, 08:40
Bjerknez skrev: 16 nov 2018, 07:02 Joda, men skal man utnytte sykkelens potensiale innenfor en noenlunde ok hastighet så er fortsatt bunndrag viktigere enn høyt turtall.

Med en sykkel ala R6 så bryter man vel fartsgrensen uansett så fort man befinner seg i det området hvor sykkelen trives best.

I normale hastigheter blir aldri en R6 morsom. Tar du den med på bane og hele tiden ligger rundt rødsina er det noe annet. Men jeg ble heller ikke spesielt skremt på R6 ved høyt turtall.

Jeg synes rett og slett en rekkefirer i det segmentet er litt kjedelig.
¨

Nettopp og det er derfor din s1000R henger milevis etter en SuperDukeR
Nå er det stor forskjell på en S1000R og en Honda CB650F da, som jeg snakker om her. Natt og dag. Jeg har heller ikke sammenlignet med min sykkel her. Jeg har sagt at jeg ville tatt en MT07 any day fremfor en CB650F. Om en CB650F evt. vinner på flystripa hadde brydd meg svært lite. Jeg liker motorkarakteristikken til MT07 bedre.

S1000R er også en rekkefirer, men den har såpass med krefter at det også er bunndrag. Altså langt mer brukanes gjennom hele registeret.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 16 nov 2018, 08:27
Bjerknez skrev: 16 nov 2018, 07:02 I normale hastigheter blir aldri en R6 morsom.
Deg om det. Den opplevelsen deler ikke jeg.

Igjen, viktig at folk som søker råd i dette forumet ikke får inntrykket av at sykler i 600cc-klassen ikke duger, for det stemmer rett og slett ikke.
Du har lov til å mene det.

Derimot er det viktig at de som poster her kommer med sine egne meninger, uavhengig av hvilken sykkel det gjelder. Jeg har ikke sagt at sykler i 600 klassen ikke duger. Det at en eller annen skriver at S1000R er en dårlig sykkel får ikke meg til å selge den eller velge noe annet. Men jeg samler inn alle meningene jeg har fått, blander inn min egen mening og veier frem og tilbake, før jeg tar et selvstendig valg.

En ting er sikkert... skulle jeg hatt en sykkel i 600 klassen, hadde jeg uten tvil valgt en SV650 hvis pris var viktig. Faktisk litt småmorsom sykkel, til prisen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg tenker meg om, så ville jeg nok klart valgt en MT07 forran SV650. Da MT07 i de rette fargene ser mer moderne ut.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev: 16 nov 2018, 09:41
supersic skrev: 16 nov 2018, 08:40
Bjerknez skrev: 16 nov 2018, 07:02 Joda, men skal man utnytte sykkelens potensiale innenfor en noenlunde ok hastighet så er fortsatt bunndrag viktigere enn høyt turtall.

Med en sykkel ala R6 så bryter man vel fartsgrensen uansett så fort man befinner seg i det området hvor sykkelen trives best.

I normale hastigheter blir aldri en R6 morsom. Tar du den med på bane og hele tiden ligger rundt rødsina er det noe annet. Men jeg ble heller ikke spesielt skremt på R6 ved høyt turtall.

Jeg synes rett og slett en rekkefirer i det segmentet er litt kjedelig.
¨

Nettopp og det er derfor din s1000R henger milevis etter en SuperDukeR
Nå er det stor forskjell på en S1000R og en Honda CB650F da, som jeg snakker om her. Natt og dag. Jeg har heller ikke sammenlignet med min sykkel her. Jeg har sagt at jeg ville tatt en MT07 any day fremfor en CB650F. Om en CB650F evt. vinner på flystripa hadde brydd meg svært lite. Jeg liker motorkarakteristikken til MT07 bedre.

S1000R er også en rekkefirer, men den har såpass med krefter at det også er bunndrag. Altså langt mer brukanes gjennom hele registeret.
Du har X antall ganger før snakket om at S1000R ikke står noe tilbake for SuperDukeR, så det med dreiemoment på lavere turtall og noenlunde ok hastighet gjelder ikke i den sammenhengen mener du?
Nei forresten var visst bare å kjøre på ett lavere gir på S1000R så er forskjellen borte.
Kruser du ofte rundt i Fredrikstad bare på 1. giret?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg forstår ikke helt hva S1000R har med denne diskusjonen å gjøre?

Hvis du har kjørt en CB650F og en MT07 (sistnevnte har du jo hatt) så skjønner du hva jeg mener. Jeg snakker ikke om hvilken sykkel som går fortest eller aksellerer best. jeg snakker om hvilken motor som føles mest spennende på norske landeveier og der synes jeg MT07 vinner over CB650F.

Altså karakteristikken til motoren.

Når man har en 1000 kubikker med opp mot 200 hester og 115NM. så begynner det faktisk å bli spennende lenger ned i registeret også. Man får altså i pose og sekk.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev: 16 nov 2018, 12:30 Jeg forstår ikke helt hva S1000R har med denne diskusjonen å gjøre?

Hvis du har kjørt en CB650F og en MT07 (sistnevnte har du jo hatt) så skjønner du hva jeg mener. Jeg snakker ikke om hvilken sykkel som går fortest eller aksellerer best. jeg snakker om hvilken motor som føles mest spennende på norske landeveier og der synes jeg MT07 vinner over CB650F.

Altså karakteristikken til motoren.

Når man har en 1000 kubikker med opp mot 200 hester og 115NM. så begynner det faktisk å bli spennende lenger ned i registeret også. Man får altså i pose og sekk.
Jeg er helt enig med deg i MT07-CB650 sammenligningen, bare finner det morsomt at du ikke ser at akkurat samme konklusjon kan benyttes SuperDukeR kontra S1000R

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kjørt SuperDuke 1290R (den gamle), jeg har kjørt S1000R, jeg har kjørt CB650F og jeg har kjørt MT07.

S1000R og Superduke er så forskjellige som det kan bli med tanke på motor. Begge er raske og begge er morsomme, men på hver sin måte. Saken er at ingen av dem mangler krefter. men kreftene blir levert helt forskjellig.

Når det gjelder MT07 og CB650F så "mangler" begge krefter til å begynne med. Skal jeg først ha en sykkel med mindre motor så vil jeg mye heller ha en twin eller en med bunndrag.

Når man kommer opp i literklassen så jevner det seg mer ut, selv om det er forskjeller.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av Bjerknez »

Dessuten så vil en Superduke1290 gruse en S1000R når hastigheten nærmer seg 200km/t. Gruse er kanskje å ta i, men SuperDuke har et forsprang der.

På aksellerasjon så har jeg i følge videoer sett at momentet i SD 1290 blir for voldsomt til at selv proffe kjørere klarer å ta en mer sofistikert S1000R i aksellerasjon.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av mekkern »

Jeg har sykler fra 450ccm til 1000ccm og effekter fra parogførtig hk til hundreogmasse+hk og 1-2 og firesylindrede motorer.
Ingen av de er "skremmende kjappe" men jeg synes alle funker ok og er gøy å kjøre.
Selv 125ccm var ok å kjøre,spesielt det å holde farten oppe var litt krevende og artig når en ville holde litt tempo.

Spennende?? hva er "spennende"???
Alle over 125ccm greier nok fint å gå 160+kmh og det er jo grei og spennende nok fart for onkel blå tror jeg... :knegg
Kjøre fort i sving kan man gjøre med alle også-dog med litt forskjellig stil.. :O
Så egentlig går vel det meste på utseende lasteevne og feel.....OG en dose "kukforlenger" :P

Jeg tror nok litt for ofte at det spiller inn hva andre muligens synes om sitt valg og kjøretøy.... ;)

Skulle alt vært så innmari lurt sikkert og fornuftig hadde vi dessuten bare kjørt små EL-biler..eller til nød en EL-scooter...

Kjøp med hjertet og lommebok. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Danielsoli
Innlegg: 18
Registrert: 14 mai 2018, 13:32
Motorsykkelen din: Honda CB650F 2018
Sted: Fredrikstad

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av Danielsoli »

Nå gikk det mer over i "må ha liter-sykkel, alt annet er tull" med den kommentaren der.
Da er diskusjonen ferdig for min del. Se på Grom, hvor mange har ikke time-of-their life på slike enda mindre sykler. Det kommer ikke an på HP, eller torque, det kommer an på helheten i sykkelen. Hva man skal bruke den til, det er ingen konkurranse i hvem som har mest av hva.
Ja, så du ville valgt en MT-07 ovenfor en CB, fordi du vil ha bånndraget og akselerere millisekunder raskere opp til 60-70 km/t. Jeg kommer bak på en 20 kg tyngre, mer komfortabel sykkel og er superfornøyd med det samtidig som du er superfornøyd med at du kom raskere opp i fart :)

Men å si "de mangler krefter til å begynne med", blir for meg som å høre på alle som sier "du må ha liter ass.. det er så jævlig mye bedre". Nei, det er ikke det. Ikke om det ikke er det man ser etter.
Daniel

2018- Honda CB650F 2018
2016-2018 MV Agusta Brutale 800 2015
2014-2016 Yamaha R6 2002

Svar