Mt-07 eller...?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Danielsoli
Innlegg: 18
Registrert: 14 mai 2018, 13:32
Motorsykkelen din: Honda CB650F 2018
Sted: Fredrikstad

Mt-07 eller...?

Legg inn av Danielsoli »

Hei

Er helt ny på forumet her, men har kjørt MC i noen år nå. Ser at mange har stilt spørsmål her om de skal velge MT-07 eller andre sykler, men ikke helt om de nødvendigvis har samme behov/ønsker som meg.

Jeg kjører idag en MV Agusta Brutale 800 2015 modell, men har etter 2 år (1. gangs registrert i 2016) sett at jeg ikke nødvendigvis trenger alle kreftene sykkelen har å tilby til min vanlige kjøring. Sykkelen er suveren, men jeg ønsker noe "lettere" som fungerer både til pendling, langturer (3-4-5 timer med og uten passasjer), leking og herjing.
Før valget falt på Brutale, tittet jeg raskt på MT-07, men da brutalen kunne leveres på dagen og MT-07 var ventetid på så endte valget på Brutale. Jeg angrer ikke, men ser nok heller, som tidligere nevnt, at jeg ikke nødvendigvis trenger alle kreftene.

Jeg ønsker en sykkel som er behagelig å kjøre, både for meg og passasjer (jeg kjører i hovedsak uten passasjer, men samboer er med på turer i ny og ne), kan enkelt modifiseres etter ønske mtp utseende etc, er billig i drift (forsikring, lavt forbruk og servicer), og som rett og slett ser tøff ut. Jeg vet at naked ikke nødvendigvis er det beste valget mtp passasjer, men om noen har erfaringer her så taes det hjertelig imot. På min Brutale så merker samboer og jeg at hun veldig lett sklir fremover på setet og ned til førersetet.
Men siden jeg for det meste kjører uten passasjer så ønsker jeg en naked da jeg synes de ser best ut og er utrolig fine å kjøre.

Ser at endel melder at Duke 690 også er et fint valg, men personlig synes jeg MT da ser bedre ut og ønsker en sykkel som er "bra nok" rett ut av sjappa.
Daniel

2018- Honda CB650F 2018
2016-2018 MV Agusta Brutale 800 2015
2014-2016 Yamaha R6 2002

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av Bjerknez »

Ut fra hva du skriver så virker det som om det blir en del kjøring med passasjer. I den forbindelse tror jeg ikke MT07 er noe godt valg. For det første er MT07 en veldig liten sykkel. For det andre tviler jeg på at demperne i standard oppsett er beregner for å kjøre med to voksne mennesker på sykkelen. Jeg ville vertfall ikke sittet bak der lenge tror jeg. For meg var den "trang" nok å kjøre...

Nå har jeg kun kjørt Dragster 800RR og i forhold til denne så er MT07 et stort stepp ned når det kommer til Motor. Bare vær klar over at denne forskjellen er veldig stor. Altså om Brutale 800 har samme motor.

Du nevner vanlig kjøring, men sier samtidig "leking og herjing".... Usikker på hva du mener her, men skal man leke og herje, samt kjøre mye med passasjer, ville jeg nok valgt noe annet tror jeg.

Feks. en Street Triple RS. På denne sitter man faktisk relativt greit som passasjer og demperne er langt bedre. Men den koster så klart nesten dobbelt så mye som MT07. Men en helt annen sykkel. Man får stort sett etter hva man betaler.

Danielsoli
Innlegg: 18
Registrert: 14 mai 2018, 13:32
Motorsykkelen din: Honda CB650F 2018
Sted: Fredrikstad

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av Danielsoli »

Med vanlig kjøring mener jeg typ bykjøring, til og fra jobb osv og med leking og herjing mener jeg litt mer av typen wheelies etc.
Street Triple faller ikke helt i smak designmessig. Valget er nesten umulig når man uansett må velge mellom det ene eller andre, utsendet vs komfort osv. Det er ikke bare-bare å ville ha en sykkel som er best på alt hehe.
Vil nok si at kanskje 15-20% av tiden på sykkel er med passasjer, så det er ikke fryktelig mye tid, men når vi først kjører så blir det jo turer av den lengre sorten. Så da er det jo klart at det er greit å sitte behagelig og ikke skli rundt overalt. En sånn type sykkel er jo uansett ikke bygget for at passasjer skal sitte optimalt, men at det i det hele tatt skal gå an å sitte bakpå er jo ganske greit. :)

Det beste er jo selvfølgelig å prøve ut, og det har jeg også tenkt til, men ville også høre om noen hadde erfaringer som kan hjelpe meg med valget, evt ha andre forslag :)

Dragster 800RR har nok enda litt mer trøkk. Jeg tror nok det blir en tilvenning å gå ned et såpass stort hakk, men samtidig om sykkelen har andre kvaliteter som veier opp for dette så blir det jo litt gi og ta. Jeg har selv aldri prøvesittet eller kjørt en MT-07, så det må jeg jo uansett måtte gjøre. Da kjenner jeg jo enda bedre om hakket ned blir for stort mtp motor.
En annen ting er jo også å få ned utgifter på servicer hvor MV Agusta er ganske brutale (ha ha) på pris.
Daniel

2018- Honda CB650F 2018
2016-2018 MV Agusta Brutale 800 2015
2014-2016 Yamaha R6 2002

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av AJ »

Hei Danielsoli! Velkommen her på MCsiden.no :vs .

Ser at du skriver at samboer blir med på tur i ny og ne. Jeg tolker dette som at samboer blir med på rolige turer på maks en dags varighet. Uten behov for romslige bagasjeløsninger.
Hvis dette er tilfelle og det faktum at du gjorde et spenstig valg av sykkel forrige gang, så slenger jeg enkelt og greit denne tanken på bordet:
hva med å sjekke Moto Guzzi v7 og V9 nærmere?
Kanskje spesielt V7, som har god sal for to. I tillegg ser den bedre ut, synes jeg. Med 21 liters tank har den også god rekkevidde.
Begge er artige å kjøre og sprekere og sterkere enn man tror.
Lekne er de også ;) .

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av kgjersda »

Hva med en MT09? MT09 SP har til og med ekstern justering av Preload på bakdemperen for enkel justering med/uten passasjer.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Danielsoli
Innlegg: 18
Registrert: 14 mai 2018, 13:32
Motorsykkelen din: Honda CB650F 2018
Sted: Fredrikstad

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av Danielsoli »

Takker for tilbakemeldinger :)
@AJ: Takk for det! :) Moto Guzzi V7 er nok en sykkel jeg kanskje vil tenke mer på om noen år når jeg har lagt ifra meg herjekjøringa hehe. Men en aldeles nydelig sykkel!
Btw fantastisk med et slikt forum som faktisk er aktivt.

@kgjersda: Har tittet litt på MT-09 også, riktignok ikke like mye som MT-07, men den er også i vurderingen. Hva er egentlig forskjellen på "vanlig" 09 og SP? Og er det verdt de ekstra kronene?
Daniel

2018- Honda CB650F 2018
2016-2018 MV Agusta Brutale 800 2015
2014-2016 Yamaha R6 2002

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv her inne kan nok svare deg mer konkret på spørsmål rundt Yamaha da han selger disse.

Med tanke på egen erfaring etter å ha kjørt MT07 og MT09 så er vertfall motoren i MT09 i en helt annen liga. Men i ditt tillfelle ville jeg nok prioritert gode dempere, og da er SP versjonen det riktige valget tror jeg. Altså med tanke på at du skal ha med deg passasjer.

Nå er dte lenge siden jeg kjørte MT09, men jeg mener å huske den var mer "romslig" og jeg tror den er bedre egnet på alle måter angående passasjer komfort. Selv om den på langt nær nok ikke er bygget for dette. Da må du nok over på større sykler som sportstourere eller ADV sykler tror jeg. Eller evt. cruiser... men ut fra hva du skriver, så er vel alle disse sjangrene utelukket vil jeg tro :)

EDIT:
Jeg kjører selv en S1000R som har gode dempere og alt det der, men sittekomforten for en passasjer er mildt sagt rævva. Den er ikke laget for dette og det er vel egentlig ingen nakensykler tror jeg.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av kgjersda »

Danielsoli skrev: 14 mai 2018, 14:57 Takker for tilbakemeldinger :)

@kgjersda: Har tittet litt på MT-09 også, riktignok ikke like mye som MT-07, men den er også i vurderingen. Hva er egentlig forskjellen på "vanlig" 09 og SP? Og er det verdt de ekstra kronene?
MT09 SP vil nok være verdt hver krone om du kjører 15-20% av tiden med passasjer. SP-utgaven i seg selv er verdt pengene pga dempingen.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Danielsoli
Innlegg: 18
Registrert: 14 mai 2018, 13:32
Motorsykkelen din: Honda CB650F 2018
Sted: Fredrikstad

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av Danielsoli »

Er så mange ting man må ta stilling til. Jeg tror nok til syvende og sist så er det kun prøvekjøring som avgjør, men om jeg ihvertfall vet hvilke alternativ jeg kan droppe så er jo det litt hjelp på veien :)
Optimalt skulle det vært en blanding med komfort og utstyr som en goldwing med utsendet og lekenheten til en motard hehe.

Det jeg opplever med min Brutale er at den kan være veldig "twitchy" med gassen på lave gir, selv i roligste modus, og at den da jokker veldig ved giring (både med quickshiften og clutching). I høyere gir går det smertefritt, men ved lave hastigheter må man gjerne helt ned i 2. og noen ganger 1. og da blir det verken behagelig for meg eller for passasjer.

Ser at til MT09 så finnes det også alternative saler for en rimelig penge hvor komforten er blir enda bedre (ifølge anmeldelser).
Daniel

2018- Honda CB650F 2018
2016-2018 MV Agusta Brutale 800 2015
2014-2016 Yamaha R6 2002

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av Bjerknez »

Du kan få i pose og sekk, hvis du betaler litt.

Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av Dansekris »

2017-Kawasaki-Z1000SX-1-770x440.jpg
Hva med å sjekke ut denne? Kawa Z1000 SX.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

MCTS
Innlegg: 27
Registrert: 18 jan 2018, 10:20
Motorsykkelen din: Yamaha Mt 07 2018

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av MCTS »

Hei og velkommen til forumet her!

Jeg hentet ut en splitter ny Mt-07 og har kjørt en del allerede på mye forskjellige veier og distanser. Jeg kan varmt anbefale denne sykkelen. MT-07 er en fin sykkel og god allrounder etter min mening. Jeg er ganske kort i beina, (1.65) og har senket sykkelen med 40mm. Jeg kjører med min samboer bakpå, og null problem. har dog en kompis på 1.88 som kjører samme sykkel uten senkesett :) anbefaler deg å prøve en hos din nærmeste forhandler.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av Bjerknez »

Er man ikke vant med noe annet så er min erfaring at det er lettere å slå seg til ro med en sykkel. MT07 eller lignende sykler i samme prisklasse er ikke egnet for to personer etter min mening, selv om man kan sitte to på sykkelen lovlig.

På de syklene jeg har eid så langt så kjenner jeg ingen som ville sittet på meg på lengre turer. Cruiseren var nok den mest egnede, men demperne var for dårlige til at dette hadde vert forsvarlig. Street Triplen satt man greit på på korte turer, og demperne var helt greie, men på lengre turer.... nei. S1000R er enda værre med tanke på sittekomfort for passasjer. Helt håpløs. Men demperne er veldig bra. Men på lengre turer... nei..

En MT07 har jeg kjørt. Alt for liten sykkel til å sitte to voksne personer på. Demperne er også alt for dårlige. Det går, ja, men ikke anbefalt.

Skal man sitte godt på langtur som passasjer mener jeg at man bør bevege seg i retning større sports tourer, gjerne med ryggstøtte. Evt. En ADV sykkel. Alt annet blir i mine øyne lite egnet til lengre turer. Men til butikken, eller til klubbhuset funker jo alt. :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av kjellv »

Som vanlig når Norges mest kjøpte sykkel siden 2015 diskuteres, vil Bjerknez benytte anledningen til å fortelle oss hvor dårlig den er.
MT-07 faller i gjennom dersom man sammenligner den med f.eks en S1000R. Denne type sammenligning er det vel ellers bare TV2 som kunne finne på å gjøre. Men TV2 kunne faktisk ha konkludert med at MT-07 var testvinner, fordi de konkluderer med hvor mye man får for pengene. Der er jo det markedet har gjort, det er derfor den selger i bøtter og spann. 2018 modellen er også første år i generasjon 2, blant annet med bedre dempere. Ikke dyre premium dempere denne gang heller, men bedre enn gen 1. Det er dette markedet vil ha. Mye sykkel for pengene. En sykkel som er tøff å se på, tøff å kjøre, morsom motor og som ikke koster skjorta.
Alle skjønner at sykler med 100 hk kraftigere motor og prislapp 150000 dyrere nødvendigvis bør være bedre. Men ikke alle kan bruke så mye penger på sykkel. Derfor selges det mange flere MT-07 enn f.eks. S1000R.


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Mt-07 eller...?

Legg inn av L M »

Jeg syns ikke det er helt urimelig å påstå at en MT07 ikke er laget for passasjer kjellv. MT 07 og 09 er jo kjent for å ha ganske myke dempere, og dette bedres jo ikke av å belaste de med enda et menneske, eller?

Når det er sagt er de jo fantastiske på pris og serviceintervall, som er hovedgrunnen til at jeg antageligvis handler en MT09 SP til uka. Skulle jeg heller hatt Tuono eller Super Duke? Ja, men jeg bruker ikke over 200k på noe jeg kan kjøre halve året.

Svar