Michelin Pilot Road 2 - Utslitt
- remy_penev
- Innlegg: 29
- Registrert: 18 apr 2018, 22:29
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S
- Sted: Sauda, Rogaland
Michelin Pilot Road 2 - Utslitt
Hei.
Kjøpte et sett med Michelin Pilot Road 2 i 2017, og siden har sykkelen kjørt litt over 6000 km.
Bakkdekket ser bra ut, men la merke til at framdekket begynner å bli veldig slitt ut mot ytterkantene.
Synes dette er noe merkelig etter så kort tid. Kjører ikke hardt eller på bane, og kan ikke forstå denne raske slitasjen på framdekket.
Noe som har erfaringer med dette?
Hva kan eg vente av levetid på MC dekk?
Kjøpte et sett med Michelin Pilot Road 2 i 2017, og siden har sykkelen kjørt litt over 6000 km.
Bakkdekket ser bra ut, men la merke til at framdekket begynner å bli veldig slitt ut mot ytterkantene.
Synes dette er noe merkelig etter så kort tid. Kjører ikke hardt eller på bane, og kan ikke forstå denne raske slitasjen på framdekket.
Noe som har erfaringer med dette?
Hva kan eg vente av levetid på MC dekk?
-
- Innlegg: 63
- Registrert: 26 jan 2017, 17:35
- Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000
Re: Michelin Pilot Road 2 - Utslitt
Jeg er ingen ekspert. Men 6 000km på et fremdekk er veldig lite. Har du kjørt med riktig trykk i dekket?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Michelin Pilot Road 2 - Utslitt
Hei, og velkommen hit til MCsiden.no .
For en best mulig (fjern)vurdering og analyse av dekkslitasjen vil det trolig hjelpe en del om du legger ut et bildet av det aktuelle dekket, hvis du har mulighet for det.
For en best mulig (fjern)vurdering og analyse av dekkslitasjen vil det trolig hjelpe en del om du legger ut et bildet av det aktuelle dekket, hvis du har mulighet for det.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- remy_penev
- Innlegg: 29
- Registrert: 18 apr 2018, 22:29
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S
- Sted: Sauda, Rogaland
Re: Michelin Pilot Road 2 - Utslitt
Lufttrykk 1,6 bar
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Sted: Fredrikstad
Re: Michelin Pilot Road 2 - Utslitt
Det var da veldig lavt?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Michelin Pilot Road 2 - Utslitt
Hm...
1,6 Bar... Er ikke det en god del for lite da, tro?
Sjekket lufttrykket i dekkene på min egen KTM 1290 i dag før årets første tur og måtte gi den en liten ekstra omgang med pumpa slik at trykket ble 2,4.
Ser på dekket ditt at dekkslitasjen er nede på TWI (slitemerketindikatoren). Det synes jeg var tidlig etter kun 6000 kjørte km...
For lavt lufttrylkk være årsaken.
1,6 Bar er, så vidt jeg vet, ikke vanlig. Derimot er 2,4 standarden for de fleste fordekk, så vidt jeg vet.
Så får andre her inne melde seg på å korrigere meg om jeg tar feil.
1,6 Bar... Er ikke det en god del for lite da, tro?
Sjekket lufttrykket i dekkene på min egen KTM 1290 i dag før årets første tur og måtte gi den en liten ekstra omgang med pumpa slik at trykket ble 2,4.
Ser på dekket ditt at dekkslitasjen er nede på TWI (slitemerketindikatoren). Det synes jeg var tidlig etter kun 6000 kjørte km...
For lavt lufttrylkk være årsaken.
1,6 Bar er, så vidt jeg vet, ikke vanlig. Derimot er 2,4 standarden for de fleste fordekk, så vidt jeg vet.
Så får andre her inne melde seg på å korrigere meg om jeg tar feil.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Sted: Fredrikstad
Re: Michelin Pilot Road 2 - Utslitt
Jeg mener å huske at sykkelen min skal ha 2.9 bak, og 2.4 eller 2.6 foran. Så jeg korrigerer deg ikkeAJ skrev: ↑18 apr 2018, 23:00 Hm...
1,6 Bar... Er ikke det en god del for lite da, tro?
Sjekket lufttrykket i dekkene på min egen KTM 1290 i dag før årets første tur og måtte gi den en liten ekstra omgang med pumpa slik at trykket ble 2,4.
Ser på dekket ditt at dekkslitasjen er nede på TWI (slitemerketindikatoren). Det synes jeg var tidlig etter kun 6000 kjørte km...
For lavt lufttrylkk være årsaken.
1,6 Bar er, så vidt jeg vet, ikke vanlig. Derimot er 2,4 standarden for de fleste fordekk, så vidt jeg vet.
Så får andre her inne melde seg på å korrigere meg om jeg tar feil.
Re: Michelin Pilot Road 2 - Utslitt
2.5 bar foran og 2.9 bak her. Dekkprodusentene pleier å legge ut anbefalt trykk på de forskjellige dekkene og syklene.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: Michelin Pilot Road 2 - Utslitt
1,6 bar?? Kanskje ikke rart det er slitt da..
Jeg ville ha brukt ca 2,5-2,6 bar på dette framdekket..
Jeg ville ha brukt ca 2,5-2,6 bar på dette framdekket..
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Bjerknez
- Innlegg: 22912
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Michelin Pilot Road 2 - Utslitt
Jepp.. det er ganske tydelig at det er mer slitt på sidene enn midt på, og det tyder på at lufttrykket har vært for lavt. 1.6 bar er alt for lite og på grensen til skummelt.
Du kan sikkert fylle mer luft og kjøre videre, men egenskapene til dekket er nok vesentlig forringet vil jeg tro. Jeg ville nok byttet det ut med et nytt. Det er jo uansett nesten utslitt.
Sjekk forøvrig lufttrykket bak også. Riktig lufttrykk er viktig! :)
Du kan sikkert fylle mer luft og kjøre videre, men egenskapene til dekket er nok vesentlig forringet vil jeg tro. Jeg ville nok byttet det ut med et nytt. Det er jo uansett nesten utslitt.
Sjekk forøvrig lufttrykket bak også. Riktig lufttrykk er viktig! :)
- remy_penev
- Innlegg: 29
- Registrert: 18 apr 2018, 22:29
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S
- Sted: Sauda, Rogaland
Re: Michelin Pilot Road 2 - Utslitt
Nytt dekk er bestilt. :)
Re: Michelin Pilot Road 2 - Utslitt
Som nevnt over så har du nok kjørt med aaaaalt for lavt lufttrykk foran.remy_penev skrev: ↑18 apr 2018, 22:35 Kjøpte et sett med Michelin Pilot Road 2 i 2017, og siden har sykkelen kjørt litt over 6000 km.
Bakkdekket ser bra ut, men la merke til at framdekket begynner å bli veldig slitt ut mot ytterkantene.
Men hvilken sykkel kjører du? Jeg har kjørt med denne type dekk i mine "plast-dager".
Fikk aldri bakdekkene til å vare mer enn 2- 2.500 km. Framdekket varte stort sett 3 bakdekk før det måtte skiftes.
(Kjørte en TL1000s, og kjørte den stort sett som om den var stjålet!)
Tror slett ikke kjørestilen din påvirker slitasjen negativt, heller tvert imot!
Du må ha kjørt rimelig pent for å få bakdekket til å holde så lenge.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Re: Michelin Pilot Road 2 - Utslitt
6000km for en sånn sykkel er ikke lenge. Jeg har 6000-7000km på mitt bakdekk (Angel GT) og jeg har mye igjen. Har ikke kjørt nevneverdig pent heller.KåreDump skrev: ↑19 apr 2018, 09:54Som nevnt over så har du nok kjørt med aaaaalt for lavt lufttrykk foran.remy_penev skrev: ↑18 apr 2018, 22:35 Kjøpte et sett med Michelin Pilot Road 2 i 2017, og siden har sykkelen kjørt litt over 6000 km.
Bakkdekket ser bra ut, men la merke til at framdekket begynner å bli veldig slitt ut mot ytterkantene.
Men hvilken sykkel kjører du? Jeg har kjørt med denne type dekk i mine "plast-dager".
Fikk aldri bakdekkene til å vare mer enn 2- 2.500 km. Framdekket varte stort sett 3 bakdekk før det måtte skiftes.
(Kjørte en TL1000s, og kjørte den stort sett som om den var stjålet!)
Tror slett ikke kjørestilen din påvirker slitasjen negativt, heller tvert imot!
Du må ha kjørt rimelig pent for å få bakdekket til å holde så lenge.
- remy_penev
- Innlegg: 29
- Registrert: 18 apr 2018, 22:29
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S
- Sted: Sauda, Rogaland
Re: Michelin Pilot Road 2 - Utslitt
Kjører en Yamaha FZ6.
Kjører pent, og bakdekket nesten ikke slitt.
1,7 bar bak, og 1,6 fremme.
Monterer nytt dekk, og vil følge nøye med på dekktrykk og slitasje i tiden fremover. Tenker 2,8 bak og 2,5 framme.
Kjører pent, og bakdekket nesten ikke slitt.
1,7 bar bak, og 1,6 fremme.
Monterer nytt dekk, og vil følge nøye med på dekktrykk og slitasje i tiden fremover. Tenker 2,8 bak og 2,5 framme.
- Bjerknez
- Innlegg: 22912
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Michelin Pilot Road 2 - Utslitt
Jeg kjører også Angel GT. Jeg har lett fått rundt 10.000km. ut av mine og fremdekk/bakdekk slites så og si likt.