Tenker å kjøpe en veteran - Kawa z400(Trenger tips)

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Daniel-MC
Innlegg: 8
Registrert: 20 jul 2016, 19:48
Motorsykkelen din: Din MC her

Tenker å kjøpe en veteran - Kawa z400(Trenger tips)

Legg inn av Daniel-MC »

Hei! Har null peiling på veteran sykler og vil ha mest info før jeg handler meg en.
Grunnen til at jeg velger veteran er pga høye avgifter på nyere sykler. Veteran sykler er jo fine å se på og ikke minst billig i drift mtp årsavgift/ billige deler/ forsikring osv...

Jeg har et par spm som jeg trenger å få svar på men litt vanskelig å finne fram på nett.

Sykkelen jeg er interessert i poppet opp i dag en Kawasaki Z400 1975!
Link: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... =102382536

Har spurt om et par spm fra selger. Sier at den er fult kjør bar og i god stand ellers.
importert fra USA i 2016.
Den har fått ventilsjekk/ bytting av foringer/pakkninger ifjor(2017)
Han sa at han ville justert de gamle forgasserne eller sette på plass de nye som med følger.

Tenker å bruke sykkelen daglig ( vet ikke om veteran egner seg til det)
Er det mye man bør se opp for når man skal hente sykkelen eller spørre om flere detaljer om sykkelen
Ikke at jeg har noe i mot å skru men jeg er ikke den beste og har ikke så mye kunnskap om det men burde jeg styre unna en veteran sykkel med tanke på pålitelighet?

Jeg har A2 lappen, men mc'n her er regget som A. Den har 36 hk som er innen for A2 grensen. Trenger jeg å få den omregget til a3 eller går det å kjøre den som den er?

ZZR-Erling

Re: Tenker å kjøpe en veteran - Kawa z400(Trenger tips)

Legg inn av ZZR-Erling »

Tror jeg ville hatt de gasserne iorden før kjøp. Kan være andre problemer enn de.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tenker å kjøpe en veteran - Kawa z400(Trenger tips)

Legg inn av mekkern »

Hvis den har gått borti 70000miles så har den jo ruslet et stykke-ikke at det betyr all verden på de motorene men dog.
regner ikke med at den ble importert i den utførelse den står i i dag?
er baklykt E-merket/DOT/BS? lyddemperne er heller ikke originale -er disse skrevet inn i vognkort/godkjenningspapirer? eventuelt følger de originale med?
Er sykkel omregistrert til 1 sitteplass?
det "lønner seg" å finne noe som er noenlunde standard eller at det er dokumentert godkjent i den stand kjøretøyet fremstår.

Jeg har erfaringer med å bli stoppet i "dokumentkontroll" av våre venner hos SVV. der manglende fothvilere bak ble tema siden den var regget for 2.
(ikke samsvar mellom kjøretøy og vognkort)-løste dette med omregistrering men det blir litt irritasjon av slike "grove feil". :roll
Mulig dette var for å finne NOE dokumenterbart feil ved en ombygget sykkel. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

KawaKjetil

Re: Tenker å kjøpe en veteran - Kawa z400(Trenger tips)

Legg inn av KawaKjetil »

Har selv et par veteran Kawa. Tror ikke den sykkelen er det enkleste å få deler til i Norge, isåfall må du handle på nettbutikker fra utlandet. Kan kanskje til og med hende at det er vanskelig å få deler til en slik 75 modell? Er ikke nødvendigvis billig å eie veteran.
Skal du levere den på verksted for reperasjon og service koster det like mye/lite som en hvilken som helst annen sykkel. Mao du bør kunne skru selv hvis du vil ha billig sykkelhold.
En annen ting er at den sykkelen er lett bygget om til cafe reser. Prisen er i mitt hode altfor høy da den er langt fra original og ikke interessant for samlere.

De 1500 kronene du bruker ekstra på veiavgift på en nyere enn 30 år forsvinner fort bare du stikker hodet innom døren på en mc sjappe.
Hvis du absolutt vil ha den ta en god sjekk og be eier skifte til disse "nye" forgasserene. Da skal motoren gå klokkereint ved oppstart. Kilometerstand som Mekkern påpeker er også høy. Men det som står på speedometer er ikke nødvendigvis sannhet. Det kan være byttet.

Dette er mitt råd, men det er dine penger og ditt valg. Lykke til :thumleft

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tenker å kjøpe en veteran - Kawa z400(Trenger tips)

Legg inn av FredrikE24 »

Skulle jeg kjøpt veteran hadde jeg enten kjøpt en gammel Honda/Suzuki, eller aller helst en BMW. Sistnevnte grunnet super deletilgang.
Jeg mener at de bedre og tryggere veterankjøpene man kan gjøre er en BMW. De holder seg bra i pris.

Ellers så kan du se på denne, etter min mening en ganske hel og fin sykkel med litt mer pulver enn Kawaen, og tilsynelatende helt original.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=117229614

Det har dog skjedd litt med motorsykler siste 30 årene. Det som var råskinn før har spaghetti-ramme og ganske beskjedne bremser.. Jeg liker gamle sykler jeg, men skal man kjøre hver eneste dag, så ville jeg gått for noe man faktisk kan trives på mil etter mil.
Hva med en Yamaha FZ6, Suzuki SV650? Kanskje en mindre Ducati Monster?
En eldre CB500 kanskje? https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=116971720

Svar