Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av FredrikE24 »

18 lapper over budsjett er helt innafor :crazy: :crazy: :thumleft :thumleft

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

KevinmsR6 skrev: 15 mar 2018, 23:19 Hva med mt 10?:)
De befinner seg også godt over budsjettet. Kan jo tenkes det kommer noen for salg i løpet av april som er rimeligere, men akkurat nå ser det ut som en ganske uoppnåelig sykkel rent prismessig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av Bjerknez »

L M skrev: 15 mar 2018, 20:19 Har nok landet på sjangeren nå, tror jeg. Blir nakensykkel, så kan jeg heller bytte til tourer når jeg blir enda litt eldre.
Jeg tror videre jeg har landet på enten KTM 790 eller Yamaha MT09 SP. Servicekostnader og forsikring er høyere på KTMen, men så er også sykkelen ca. 20k billigere - så her går det omtrent opp i opp totalt sett. Jeg er skikkelig usikker, og skriver et lite resonnement i et håp om at jeg kan få feedback fra dere. I den forbindelse vil jeg også takke dere alle for gode tips! Som så mange andre slike tråder, ender trådstarter med å gå for det han nevner i førsteinnlegget. Det betyr allikevel ikke at jeg har ignorert alle råd, og jeg har helt klart fått gode innspill til neste sykkel!

Uansett; resonnement!

KTMen er smalere og mindre fysisk, men har en mye større utstyrspakke montert, og mange har så langt latt seg imponere av smidigheten.
MT09 har nok en bedre sittestilling for meg, men har mindre utstyr og er mindre smidig, samt har litt dårligere dempere foran. Kanskje har den også mindre potensiale enn KTMen i forhold til bruksområde?
Sykkelen skal jo brukes primært til pendling. Jeg liker å kjøre svinger, og kunne tenke meg å bli en bedre fører, prøve meg på banedager osv., men faktum er at sykkelen blir brukt på ganske rette, kjedelige veier 75% av tiden. Trenger jeg alle modusene og hjelpemidlene til KTMen? Kanskje er det nettopp dette som gjør at jeg føler meg mer komfortabel med å kjøre på bane, eller aktivt på svingete veier?

Jeg er også fornøyd med Horneten. Det er allikevel noen minuser ved den som kanskje kan hjelpe meg (les: dere) til å fatte en avgjørelse:

1. Den er fysisk liten.
2. Den krever mye turtall for å gå. Jeg må gire mye, veldig lite bunndrag. (Maks torq. på 10500, rødlinje på 13 tror jeg)
3. Den føles tam. Den funker, men gir sjelden en "wow"-følelse hos meg.
4. Kjenner det i bak og rygg ved kjøring over en time. Denne plager meg minimalt, og er ikke noe jeg prioriterer akkurat nå.
5. Dama liker ikke passasjersetet, nærmere bestemt sittestillingen. Hun er forholdsvis høy, og føler hun må lene seg veldig forover for å rekke ned til håndtak.

Sånn. Da vet dere hvordan jeg ligger an. Jeg er veldig klar for å starte sesongen på ny sykkel, og kommer til å prøvekjøre begge modellene før den endelige avgjørelsen fattes. Samtidig er jeg såpass ny at jeg ikke stoler helt på meg selv i forhold til å avgjøre, basert på 30 minutt-ish på hver sykkel, hvilke jeg skal velge. Nettopp derfor involverer jeg dere, og igjen: tusen takk for alle råd og innspill så langt! :D
Snakker vi den nye KTM 790 Duke vs MT09 SP?

Må inrømme at valget hadde vært vanskelig for meg også hvis jeg måtte velge en av disse. Men jeg holder en bitteliten knapp på KTM'en, selv om jeg stoler mer på Yamaha når det kommer til kvalitet og service.

KTM'en ser bedre ut, er 2-sylindret, noe som nok gir heftigere lyd og litt mer "rampete" motorkarakteristikk (Selv om jeg er ganske sikker på at MT09 vinner i en akssellerasjonstest her) Når det kommer til dempere, så er vel SP modellen ganske bra? Eller har den Øhlins kun bak?

Hodet mitt sier MT09, mens magen sier KTM. Motorsykkel blir aldri fornuft uansett, så dermed hadde jeg valgt KTM'en tror jeg. Hvis jeg hadde et verksted i nærheten av meg som ga god service.

Når det gjelder Horneten din så kan vel den nesten sammenlignes med en Honda CB650F. I så fall skjønner jeg frustrasjonen din. Det er rett og slett den kjipeste motoren jeg har kjørt noensinne. Helt uten sjarm og effekten blir aldri skremmende uansett turtall.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av Stian87 »

Har ikke prøvekjørt MT09 eller duke 790, men jeg har prøvekjørt superduke 1290 og kjørte opp på en MT07. Nå er det jo stor forskjell på MT07 og MT09, men jeg synes nok førstnevnte var litt tam særlig i forhold til Ducati Monster 829 som jeg hadde før. Denne er jo forsåvidt i samme segment som MT09 og Duke 790.

Selve kjøreopplevelse og hvordan sykkelen føles er det bare du som kan gi svar på. All mulig teknisk data om depmere og ditt og datt betyr mindre, det kommer an på føreren. Jeg hadde nok fokusert mindre på en eventuell prisforskjell og mest på hvilken jeg likte utseendemessig og når du kjører den
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kjørt både MT07 og MT09 og kan skrive under på at MT09 befinner seg i en helt annen liga motormessig.

Strommen
Innlegg: 10
Registrert: 22 apr 2018, 00:40
Motorsykkelen din: Ingen enda...

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av Strommen »

I nysgjerrighetens navn skulle jeg google "naked mc", og trykte meg videre på "bildesøk". Joda, fin sykkel! :crazy: :lol :lol
Sist redigert av Strommen den 24 apr 2018, 09:27, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av Bjerknez »

Strommen skrev: 23 apr 2018, 23:44 I nysgjerrighetens navn skulle jeg google "naked mc", trykte meg videre på "bildesøk". Joda, fin sykkel! :crazy: :lol :lol
Hehe, lett valg. Tror nok du fint kan legge mc livet på hylla nå :lol

Svar