Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Forum for fulleffekt tung-MC
WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av WikingTnT »

Her er en kommentar fra to som har erfaringer med R6 og Triumph R675 , synes de høres fornuftig ut - de har begge sine fordeler/ulemper.
Skjermbilde 2017-10-27 kl. 17.06.07.png
Skjermbilde 2017-10-27 kl. 17.12.36.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av WikingTnT den 27 okt 2017, 18:07, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Bjerknez »

Er nok bunndraget som jeg syntes var utrolig kjipt. Kjørte en R6 2007 mod på E6 for å teste den litt. Helt håpløst og null spenning under 8000rpm. Jeg testet den ikke over dette da jeg allerede hadde bestemt meg for at dette var kjipt. Den kan ha så mye krefter den vil lenger opp på turtallet. En ubrukelog sykkeltype hvis man vi ha det gøy på norske landeveier tror jeg. Men den nye R6’en ser slett ikke så dum ut med tanke på utseende. Den desidert tøffeste r aykkelen i 600 klassen. (Bortsett fra modellene til Ducati). Italienerne kan design! Men for all del, det kan Yamaha også, til tider. Ducati synes jeg treffer bra på design hver gang, tar man bort de kjipeste modellene til Yamaha og spesielt dem med neonfarger blandet med kommunegrått, så har også dem mye bra synes jeg.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av KevinmsR6 »

Kan kjøpe min R1 :) mye artigere en en r6 😎
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av cannon »

Jepp. R6 mangler bunndrag. Og de som vil ha r 600 er vel ikke ute etter bunndrag.
R 600 skal kjøres med turtall. Hva er feil med det? Hvis man vil lunke rundt på 3000rpm og ikke bruke girpedalen så er vel en virago eller en vespa det riktige valget.
Trådstarter er interessert i r sykkel og primært 600. Jeg synes det er et godt valg. Morsomme kjøremaskiner som ikke krever høy fart for å gi masse god kjøreopplevelse.
Juicebox: jeg refererte ikke til fartsgrenser ifbm kylligproblemet ditt. Helt greit å ha kneskrap i 60kmt men veldig ugreit hvis det skjer på vei og man må ta en nødbremsing eller stor unnamanøver. Jeg vil ikke møte deg i yttersvingen da.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 27 okt 2017, 16:18 Mulig jeg bare tenker feil. Er jo forskjell på specs og hvordan den oppleves i praksis så klart, er det de lange girintervallene som gir den forsprang?

Noen som har kjørt r-sykkel her mer enn 15 minutter som kan opplyse meg?
Jeg har. Både 1000 og 600. Mange hundre banerunder på mange baner og maaange veimil.
De aller fleste som kjører 600 på bane er begrenset av seg selv, dvs kjøreferdighet og mot. På vei er en r600 svært anvendelig for den som liker kjørestilen. Ikke kjøp hvis man vil ha bagasje, passasjer, koppholder, vindskjerm, gps osv. Kjøp hvis det er gøy med +10000 rpm :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 27 okt 2017, 18:02 En ubrukelog sykkeltype hvis man vi ha det gøy på norske landeveier tror jeg.
Svingete smale landeveier med relativt lave fartsgrenser er vel det som karakteriserer norske landeveier? Da er det jo en svingvillig, turtallsvillig, aksellererende, velbremsende og forbikjøringsvillig sykkel det som passer aller best? Hva er det som gir mere gøy?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg fikk ikke inntrykket av at min lille kjøretur med R6 var så «svingvillig. Før noen setter kaffekoppen i halsen og ser fingertuppene gjør burnout på skrivebordet, så er jeg klar over at jeg skrev at det stort sett var E6 jeg kjørte.

Den føltes uansett mer tungstyrt enn bimmern. Jeg kan ikke skjønne at norske svingete landeveier er en R-6 sin beste side. Men på bane kan se for meg den fungerer bedre. Mest grunnet mindre luftmotstand og kanskje mer rettningsstabil?

Jeg tror rett og slett jeg må teste en 600r sykkel en dag over 8000 rpm for å se om den gir meg noe «kick» er nok det elendige bunndraget som som gjorde at jeg konkluderte slik jeg gjorde.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av cannon »

En r 600 er ekstremt svingvillig og den har potensiale til høy kurvehastighet, sene innbremsinger og tidlig pådrag ut av sving.
Viktig å huske på at lavere vekt og mindre roterende masse i sykkelen kompenserer betydelig for svakere motor.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 28 okt 2017, 12:08 Jeg kan ikke skjønne at norske svingete landeveier er en R-6 sin beste side. Men på bane kan se for meg den fungerer bedre.
Den fungerer optimalt på bane. Og norske landeveier er vel det nærmeste man kommer til bane-tilstander på offentlig vei.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

cannon skrev: 28 okt 2017, 09:20 Jepp. R6 mangler bunndrag. Og de som vil ha r 600 er vel ikke ute etter bunndrag.
R 600 skal kjøres med turtall. Hva er feil med det? Hvis man vil lunke rundt på 3000rpm og ikke bruke girpedalen så er vel en virago eller en vespa det riktige valget.
Trådstarter er interessert i r sykkel og primært 600. Jeg synes det er et godt valg. Morsomme kjøremaskiner som ikke krever høy fart for å gi masse god kjøreopplevelse.
Juicebox: jeg refererte ikke til fartsgrenser ifbm kylligproblemet ditt. Helt greit å ha kneskrap i 60kmt men veldig ugreit hvis det skjer på vei og man må ta en nødbremsing eller stor unnamanøver. Jeg vil ikke møte deg i yttersvingen da.
Beklager for at jeg trodde du refererte til farten... men siden det virker som du har drevet med roadracing så vet du sikkert at man ikke er helt hjelpesløs(som du skal ha det til) når man lener seg litt ned i en sving? Jeg vet ikke med deg, men jeg kjører ikke full pupp når jeg ikke har oversikt over veien.
Svingete smale landeveier med relativt lave fartsgrenser er vel det som karakteriserer norske landeveier? Da er det jo en svingvillig, turtallsvillig, aksellererende, velbremsende og forbikjøringsvillig sykkel det som passer aller best? Hva er det som gir mere gøy?
Ikke en sykkel med firesylindret motor som man må ligge rundt 12 000 omregninger for å kjenne akselerasjonen :-k Joda er gøy det, men slitsomt. Tosylindret hadde passet bedre, eller Daytona med tresylindret motor... eeeeeller motard :thumleft
En harley hadde ikke vært så gærent heller...
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av FredrikE24 »

Ta en titt på Triumph Daytona 675R om du ønsker deg R-sykkel i den størrelsen.
Imponerende ytelser.

Jeg synes GSXR, R1, R6 er så kjedelig. 675R er flott.

Jeg er svak for den litt eldre 955i Daytona.. :redface
Sist redigert av FredrikE24 den 28 okt 2017, 12:34, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Stian87 »

Må nok si at jeg er enig med Bjerknez i at jeg foretrekker bedre bunndrag, eller aller helst jevnt drag. Jeg tror ihvertfall ikke en R6 hadde passet for meg om man må over 10000rpm for å hente krefter.

Men igjen dette er bare meg. Jeg er ikke i tvil om at dersom jeg hadde 200 000 og skulle ha en r sykkel at jeg hadde valgt en Panigale 899 eller 959. Hadde jeg hatt mer penger hadde det blitt 1299 eller S1000RR.

Lurer på om jeg skal gå for R som neste sykkel, føler jeg må ha eid en slik, men godt mulig det er skikkelig bomkjøp 😆
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Greenone »

Har nevnt det før, det som er greia her er at man har girkasse og sekundærutveksling mellom motor og hjul. Du kan gange oppgitt dreimoment på veiv med 1.5 for en 600 som drar til rundt 15.000 vs whatever annen sykkel som gir seg på 10.000 dersom tiltenkt bruk (dvs toppfart) er ca det samme. Som et eksempel. Det er kun HK og bredden på dreimomentkurven som betyr noe for praktisk tilgjengelig dreimoment. Ja, motorer har forskjellig dreimomentkarakteristikk dvs. lavere plassert maksmoment. Men det blir noe annet.

Twin er ikke overlegen rekkefirer når man tar dette i betraktning. Derimot ser man at de har et kubikk handikap på 20-30% for å ha samme ytelse som en rekkefirer. Lavere plassert maksmoment - ja. Høyere effektivt totalt maksmoment - nei. Så synes jo noen at lyden er tøff, og det gir jo mye moment bare det.

Juicebox - Å referere til en video av random idotkjøring på youtube forsterker bare det Cannon sier.

Det er svært få steder på offentlig vei hvor man trygt kan bli kvitt alt av pussystrips. Klart, feil kjørestilling som fører til mer nedlegg enn nødvendig hjelper.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av WikingTnT »

Skjermbilde 2017-10-28 kl. 13.47.44.png
En illustrasjon på ovennevnte forskjeller i ytelser på IL4-R3-VTwin så vi i reglementet for WSBK -2002 sesongen
IL4- 750ccm / R3 - 899ccm / Vtwin - 1000ccm
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

Vel, nå var det en harley jeg viste som ikke hadde noe med denne diskusjonen å gjøre. Om det skulle forsterke eller påvirke noe som helst så fokuserer du på noe feil dessverre.

Tilbake, det jeg sier om rekkefirer kontra twin og triple er at dreiemomentet er nærmere der du vanligvis holder deg på i turtallsregisteret. Du har en mer brukervennlig motor på offentlig vei. Derfor synes jeg at å si en r6 er den "beste" sykkelen for norske veier blir feil.

Nå har egentlig ikke dine pussystrips noe å gjøre med denne diskusjonen, var bare noe jeg brukte for å forklare mine stereotypiske trekkene jeg har for rr. Ha litt selvironi... Jeg har hatt en 600rrrr før og har selvfølgelig chickenstrips på dekkene mine nå. Er ikke lett å bruke hele dekket når man pendler på motorveien daglig...
Nei, jeg syns ikke det er svært få steder på offentlig vei hvor man trygt kan bli kvitt alt av pussystrips, med riktig kjørestilling og alt det der. :) Ta feks den gamle mosseveien som er så høyt elsket og veldig tilgjengelig

Svar