Strøk på oppkjøring - hjelp

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Duke944 skrev: 06 nov 2017, 18:26 Det hender at folk søker og får lov til å kjøre opp på egen sykkel. Står du, får du førerkort på DEN sykkelen og må kjøre opp på nytt om du bytter sykkel
Hvor har du fått det der fra?
Når ting høres for ulogisk ut til å være sant, er det ofte det :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 06 nov 2017, 20:19
Duke944 skrev: 06 nov 2017, 18:26 Det hender at folk søker og får lov til å kjøre opp på egen sykkel. Står du, får du førerkort på DEN sykkelen og må kjøre opp på nytt om du bytter sykkel
Hvor har du fått det der fra?
Når ting høres for ulogisk ut til å være sant, er det ofte det :thumleft
Her tror jeg nok avsenderen glemte en slik ;)
eller en slik :crazy:

Eller kanskje aller helst denne:
:lol
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 06 nov 2017, 20:28
Bjerknez skrev: 06 nov 2017, 20:19
Duke944 skrev: 06 nov 2017, 18:26 Det hender at folk søker og får lov til å kjøre opp på egen sykkel. Står du, får du førerkort på DEN sykkelen og må kjøre opp på nytt om du bytter sykkel
Hvor har du fått det der fra?
Når ting høres for ulogisk ut til å være sant, er det ofte det :thumleft
Her tror jeg nok avsenderen glemte en slik ;)
eller en slik :crazy:

Eller kanskje aller helst denne:
:lol
La oss håpe det :lol

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Ja... fordi det virker veldig rart ellers :-k aldri hørt om at man må kjøre opp på forskjellige sykler jeg :[-(
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av ShadowRider »

rosseland skrev: 07 nov 2017, 10:10 Ja... fordi det virker veldig rart ellers :-k aldri hørt om at man må kjøre opp på forskjellige sykler jeg :[-(
Det slepp du nok. Eg kjørte opp på to sykler. Starta med ein Yamaha XJ6, så rauk clutchvaier når eg sku ta bremseøvelsen. Måtte så bytte til en Suzuki GSR600 som eg så og si ikkje hadde kjørt i det heiletatt. Men gjekk greit då :twothumbs:
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av fjs »

Tung sykkel = tung sykkel. Spiller ingen rolle om det er din, eller kongen sin.
Godkjent sykkel derimot så skal det være tilrette for at sensor sitter bak på sykkelen, type bremser osv som du har på kjøreskole sykkelen.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

fjs skrev: 07 nov 2017, 10:55 Tung sykkel = tung sykkel. Spiller ingen rolle om det er din, eller kongen sin.
Godkjent sykkel derimot så skal det være tilrette for at sensor sitter bak på sykkelen, type bremser osv som du har på kjøreskole sykkelen.
Kongen sin!! :lol
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Juicebox »

Duke944 skrev: 06 nov 2017, 18:26 Det hender at folk søker og får lov til å kjøre opp på egen sykkel. Står du, får du førerkort på DEN sykkelen og må kjøre opp på nytt om du bytter sykkel
Troll

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Elruts84 »

rosseland skrev: 25 okt 2017, 15:21 Hei :vs

Jeg er helt ny på dette forum, men lest her mange ganger for å få tips å råd med kjøring og innfør oppkjøring.
(Jeg er 50% svensk, så beklager min "svorsk")

Begynte hos kjøreskolen min i sommer og har kjørt alt det obligatoriske og har nå tatt veldig mange timer (sikkert alt for mange) :-k
Kjøregården har jeg hatt en del problemer med. Har aldri hatt moped eller noe så dette er veldig nytt for meg. Krypkjøring og brems er det jeg sliter med mest. Men går oftest ok. Trafikken er null problemer, der krypkjører jeg skikkelig bra!

Idag strøk jeg for andre gang, første gang var mye på grunn av nerver, ble svette, tørr i munnen å begynte skjelve når sensor kom. Før han kom - kjørte som en drøm. Denne gang så holdt jeg roen og syntes selv jeg va sykt flinke :prf syntes kjørelæreren min og.
Men sensor strøk meg. Han sa at krypkjøringen min var litt for vinglete og at jeg satte ned farten for mye når jeg tok unnamanøver. Det regnet SÅ ekstremt mye at jeg nok sakket ned farten til 45km/h uten at tenke på det. Sensor gjemte seg for regnet så han hadde ikke så god overblikk trur jeg. Var SÅ sikker på at jeg sto så når han sa at jeg ikke fikk ut å kjøre så sank hjertet mitt...

Så noen som har litt tips? Må vente til våren uansett nå så... den kamelen må jeg svelge :sorry
Skal jeg kjøpe egen billig sykkel å finne noen å øvelsekjøre med?
Skal jeg ta flere timer med kjøreskolen?
Begynner bli rimelig dyrt den her drømmen min altså. Uff.
Så kjekt å se en jente på god vei til å bli me oss på veien. Det er det alt for lite av.
Så spennende tid du har forran deg, med å finne sykkel og øvelseskjøre.

Er selv fra Stavanger. Selv tok jeg MC lappen på Bryne med oppkjøring i Egersund. (Der var det kortest ventetid for noen år tilbake).

Det er jo en positiv ting at du er nervøs forran en oppkjøring. Det viser jo bare du tar det alvorlig og vil gjøre det best mulig.
Jeg kjente det selv litt i magen men jeg tenkte at jeg kan ikke annet en å gjøre så godt jeg kan og det jeg har øvd på. Så hadde jeg en meget hyggelig sensor. :D

Jeg kjøpte sykkel Etter første kjøretimen. Hentet den i Haugesund. 1998 mod. Yamaha. Billig og enkel sykkel som jeg kan gjøre de enkle reparasjoner/ smøringen/ vedlikehold på uten at det koster mer en YouTube og mcsiden.no :lol

Selv øvde jeg på min egen sykkel på kjøregårds øvelser. Kjøpte kjegler på Biltema og lagde øvelsene på en åpen plass.
Øvelse og mengdetrening gjør deg mer og mer sikker. Til slutt står du med lappen og snakker med andre MC ister ( Som det er mange av her i Stavanger)

Som du sikkert allerede har erfart er ingen spørsmål dumme her hos oss. Det er Utrolig mange flinke dedikerte sjeler her på forumet.

Lykke til

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Elruts84 skrev: 24 jan 2018, 02:38
rosseland skrev: 25 okt 2017, 15:21 Hei :vs

Jeg er helt ny på dette forum, men lest her mange ganger for å få tips å råd med kjøring og innfør oppkjøring.
(Jeg er 50% svensk, så beklager min "svorsk")

Begynte hos kjøreskolen min i sommer og har kjørt alt det obligatoriske og har nå tatt veldig mange timer (sikkert alt for mange) :-k
Kjøregården har jeg hatt en del problemer med. Har aldri hatt moped eller noe så dette er veldig nytt for meg. Krypkjøring og brems er det jeg sliter med mest. Men går oftest ok. Trafikken er null problemer, der krypkjører jeg skikkelig bra!

Idag strøk jeg for andre gang, første gang var mye på grunn av nerver, ble svette, tørr i munnen å begynte skjelve når sensor kom. Før han kom - kjørte som en drøm. Denne gang så holdt jeg roen og syntes selv jeg va sykt flinke :prf syntes kjørelæreren min og.
Men sensor strøk meg. Han sa at krypkjøringen min var litt for vinglete og at jeg satte ned farten for mye når jeg tok unnamanøver. Det regnet SÅ ekstremt mye at jeg nok sakket ned farten til 45km/h uten at tenke på det. Sensor gjemte seg for regnet så han hadde ikke så god overblikk trur jeg. Var SÅ sikker på at jeg sto så når han sa at jeg ikke fikk ut å kjøre så sank hjertet mitt...

Så noen som har litt tips? Må vente til våren uansett nå så... den kamelen må jeg svelge :sorry
Skal jeg kjøpe egen billig sykkel å finne noen å øvelsekjøre med?
Skal jeg ta flere timer med kjøreskolen?
Begynner bli rimelig dyrt den her drømmen min altså. Uff.
Så kjekt å se en jente på god vei til å bli me oss på veien. Det er det alt for lite av.
Så spennende tid du har forran deg, med å finne sykkel og øvelseskjøre.

Er selv fra Stavanger. Selv tok jeg MC lappen på Bryne med oppkjøring i Egersund. (Der var det kortest ventetid for noen år tilbake).

Det er jo en positiv ting at du er nervøs forran en oppkjøring. Det viser jo bare du tar det alvorlig og vil gjøre det best mulig.
Jeg kjente det selv litt i magen men jeg tenkte at jeg kan ikke annet en å gjøre så godt jeg kan og det jeg har øvd på. Så hadde jeg en meget hyggelig sensor. :D

Jeg kjøpte sykkel Etter første kjøretimen. Hentet den i Haugesund. 1998 mod. Yamaha. Billig og enkel sykkel som jeg kan gjøre de enkle reparasjoner/ smøringen/ vedlikehold på uten at det koster mer en YouTube og mcsiden.no :lol

Selv øvde jeg på min egen sykkel på kjøregårds øvelser. Kjøpte kjegler på Biltema og lagde øvelsene på en åpen plass.
Øvelse og mengdetrening gjør deg mer og mer sikker. Til slutt står du med lappen og snakker med andre MC ister ( Som det er mange av her i Stavanger)

Som du sikkert allerede har erfart er ingen spørsmål dumme her hos oss. Det er Utrolig mange flinke dedikerte sjeler her på forumet.

Lykke til

Elruts

Tusen takk for dette inspirerende innlegg!! :prf :thumleft gleder meg til å finne sykkel og begynne på igjen nå i vår.
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av KåreDump »

Nerver er noe dritt!! Og det eneste som hjelper mot nerver er rutine!! :-)

Forstår det slik at du går med planer om å kjøpe egen sykkel og øve på den. God idé!!

Jeg har kjørt store deler av sesongen de fire siste årene som ledsager med gul vest.
Her er mine tips til en velykket øvelseskjøring:
  • Ha god tid, og ta med drikke
  • Finn et sted hvor du kan prøve deg på kjøregårdsøvelsene uten tilskuere
  • Ta pauser!!
  • Prøv å alltid avslutte kjøregårdsøvelsene med noe du mestrer, og FØR du blir så sliten at alt blir vanskelig
  • Be kjørelærer om tips om hva du bør øve på
  • Avslutt hver økt med noe gøy! (en tur på landeveien eller lignende)
  • Kos deg!!
Det høres kanskje litt teit ut, men prøv å øve på å ikke bli motløs selv om du kuker til noe!
Feil vil du alltid gjøre (selv etter at du har fått lappen), og det er ofte hva du gjør etter at du har gjort en feil som avgjør om du stryker eller ikke!
Knyter du deg, og blir stressa etter en liten feil vil du automatisk gjøre flere feil.....
Ta det med et smil og gi litt mer faen!! :-)

Lykke til!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

KåreDump skrev: 24 jan 2018, 14:18 Nerver er noe dritt!! Og det eneste som hjelper mot nerver er rutine!! :-)

Forstår det slik at du går med planer om å kjøpe egen sykkel og øve på den. God idé!!

Jeg har kjørt store deler av sesongen de fire siste årene som ledsager med gul vest.
Her er mine tips til en velykket øvelseskjøring:
  • Ha god tid, og ta med drikke
  • Finn et sted hvor du kan prøve deg på kjøregårdsøvelsene uten tilskuere
  • Ta pauser!!
  • Prøv å alltid avslutte kjøregårdsøvelsene med noe du mestrer, og FØR du blir så sliten at alt blir vanskelig
  • Be kjørelærer om tips om hva du bør øve på
  • Avslutt hver økt med noe gøy! (en tur på landeveien eller lignende)
  • Kos deg!!
Det høres kanskje litt teit ut, men prøv å øve på å ikke bli motløs selv om du kuker til noe!
Feil vil du alltid gjøre (selv etter at du har fått lappen), og det er ofte hva du gjør etter at du har gjort en feil som avgjør om du stryker eller ikke!
Knyter du deg, og blir stressa etter en liten feil vil du automatisk gjøre flere feil.....
Ta det med et smil og gi litt mer faen!! :-)

Lykke til!!
:redface ja jeg va litt stresset i høst følte jeg... :sorry va flaut å ikke stå på oppkjøringen.
Men trur det er en god tanke å kjøpe meg en sykkel. Er bare om jeg skal kjøpe en fin eller en billig en...
Å så er det nok smart at kjøpe med abs :roll
Takk for fine ord!! :prf
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av KåreDump »

rosseland skrev: 24 jan 2018, 14:28 :redface ja jeg va litt stresset i høst følte jeg... :sorry va flaut å ikke stå på oppkjøringen.
Pfffftt!!
Så strøk på oppkjøringen, so what?
Det har jeg også gjort!! Vi er mange som har gjort det!
Du verken dør eller blir syk av det, så det skal du bare glemme nå! :twothumbs:
Jeg har kjørt tom for diesel på en tankbil lastet med 18.000 liter diesel! Det var flaut det!! :lol

Om noen måneder sitter du der med lappen i hånden og da er ALT glemt!!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 24 jan 2018, 14:46
rosseland skrev: 24 jan 2018, 14:28 :redface ja jeg va litt stresset i høst følte jeg... :sorry va flaut å ikke stå på oppkjøringen.
Pfffftt!!
Så strøk på oppkjøringen, so what?
Det har jeg også gjort!! Vi er mange som har gjort det!
Du verken dør eller blir syk av det, så det skal du bare glemme nå! :twothumbs:
Jeg har kjørt tom for diesel på en tankbil lastet med 18.000 liter diesel! Det var flaut det!! :lol

Om noen måneder sitter du der med lappen i hånden og da er ALT glemt!!!
Spørs om ikke jeg hadde smuglånt litt diesel fra tankene da gitt :lol

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

KåreDump skrev: 24 jan 2018, 14:46
rosseland skrev: 24 jan 2018, 14:28 :redface ja jeg va litt stresset i høst følte jeg... :sorry va flaut å ikke stå på oppkjøringen.
Pfffftt!!
Så strøk på oppkjøringen, so what?
Det har jeg også gjort!! Vi er mange som har gjort det!
Du verken dør eller blir syk av det, så det skal du bare glemme nå! :twothumbs:
Jeg har kjørt tom for diesel på en tankbil lastet med 18.000 liter diesel! Det var flaut det!! :lol

Om noen måneder sitter du der med lappen i hånden og da er ALT glemt!!!
Haha :lol :twothumbs:
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Svar