Strøk på oppkjøring - hjelp

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

BC45 skrev: 01 nov 2017, 13:30
Jeg anbefaler deg en tur på ER6F :thumleft Jeg har kjørt en del tusen km med den og kan gå god for at det er en veldig trygg og god sykkel. Den ser bra ut og den har en sterk twin-motor med godt bunndrag. Det blir noe helt annet enn de med fire sylindre på rekke og rad i 600 kubikk klassen. Har hatt fz6 også, og den har en motor som krever mye turtall før det skjer noe som helst.
Nice :prf da skal jeg se om jeg kan finne noen jeg kan prøve denne hos. Thanx!
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Bjerknez skrev: 01 nov 2017, 13:33 Jeg har ikke kjørt fz6 men derimot CB650F. Du store for noe triste saker. Skrelle poteter er mer spennende...
HAHAHAHAHA!! :lol uffda. Kanskje jeg skal holde meg vekke fra den da :-k
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Nja... prøvekjør den gjerne og avgjør selv. Jeg er ganske overbevist om CB650F er den kjipeste sykkelen motormessig man får kjøpt i dag i 600-klassen. Det gjelder forsåvidt mest sannsynlig de fleste 600cc firesylindrede i samme prisklasse.

Prøv en Street Triple 675cc (som forøvrig koster litt mer) så ser du hvor mye mer du faktisk får for pengene...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Bilde

Bilde

Smak og behag så klart. Motormessig har vertfall Hondaen lite å stille opp med.

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av MorganX »

Kanskje greit å ikke kjøpe en Triumph Street Triple som første sykkel... ville heller sett på Honda 650 F eller N eller en brukt Yamaha MT07 eller en Kawa er6 eller lign. Å svi av 150000 for en førstegangs sykkel mener jeg er tull... ihvertfall før hun har fått lappen. Du er en erfaren sjåfør Bjerknez og må ikke ta utgangspunkt i ditt ståsted her og nå når du gir råd på hvilken sykkel hun som fersk sjåfør bør kjøpe, men heller se og tenke på hvordan du selv var med sylfersk lappen i lomma.. og som vi alle vet så valgte du en cruiser som første sykkel.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 01 nov 2017, 14:22 Smak og behag så klart. Motormessig har vertfall Hondaen lite å stille opp med.

Slenger meg på. For en som ikke har lappen, eller som har en fersk A på førerkortet er en 650F helt prima. Sprek, lett å håndtere, fin på pris og veldig billig å forsikre. Sikkert mye billigere enn Street Triple'en.

Det er etter min mening en perfekt førstegangssykkel om man skal ha en ny nakensykkel i det lavere prissegmentet. Jeg ville også vurdert en brukt Honda Hornet eller Suzuki GS600. De er litt kvassere på toppen og mye billigere.

Det virker som en del er inne har glemt hvor JÆVLIG gøy det er å kjøre egen motorsykkel etter vellykka førerprøve. Det burde stå i fokus, og dernest kan man fokusere på hvilken sykkel man bør velge. Da er det hvert fall logisk i mitt hode å velge noe som er rimelig, lett å håndtere for en fersking og som samtidig appellerer til hjertet. Det kan en Honda CB 650F HELT FINT gjøre.

Jeg syns også det er en fornuftig tanke å starte i nedre sjiktet for deretter å bevege seg oppover etterhvert som selvtilliten og erfaringen øker.

Legg heller litt ekstra i en god hjelm, gode kjøreklær og hansker!
Sist redigert av Dansekris den 01 nov 2017, 18:44, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Bjerknez »

MorganX skrev: 01 nov 2017, 17:51 Kanskje greit å ikke kjøpe en Triumph Street Triple som første sykkel... ville heller sett på Honda 650 F eller N eller en brukt Yamaha MT07 eller en Kawa er6 eller lign. Å svi av 150000 for en førstegangs sykkel mener jeg er tull... ihvertfall før hun har fått lappen. Du er en erfaren sjåfør Bjerknez og må ikke ta utgangspunkt i ditt ståsted her og nå når du gir råd på hvilken sykkel hun som fersk sjåfør bør kjøpe, men heller se og tenke på hvordan du selv var med sylfersk lappen i lomma.. og som vi alle vet så valgte du en cruiser som første sykkel.
Ja mitt førstevalg var en cruiser som kostet meg 170.000. Nå vil jeg påstå at en 1300cc 300kg tung cruiser er vesentlig vanskeligere å kjøre enn en lett gateorientert sykkel som en street triple hadde nok fungert bedre med tanke på det å lære å kjøre sykkel.

Nå har jeg vel fått med meg at det i utgangspunktet er en nakensykkel som ønskes og da er det det jeg anbefaler ut fra det jeg vet så langt. Jeg valgte en cruiser fordi det var det jeg ville ha.

Men du har rett i at en hvilken som helst motorsykkel vil være gøy den første tiden. Men velger man noe annet enn de aller kjipeste så har man liksom litt å vokse på.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Juicebox »

Ut ifra alle syklene trådstarter har vist oss, så er ingen nakensykler med. Alle har frontkåper.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vil nå kalle disse syklene nakensykler med kåpe jeg da. Det er vertfal langt fra cruisere og adventure segmentet. Kanskje nærmere sportstourer segmentet, men det er nå innafor nok mener jeg. Det jeg har uttalt meg om her er motorene og spesielt de firesylindrede.

Uansett mange gode råd her, men jeg står fast ved det jeg mener om de japanske 4-sylindrede 600cc i 100.000 kroners klassen (ny)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av ejs »

Må vel være uten noen form for halv/helkåpe for å kalles nakensykkel. :[-X :prf
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Tja... mulig det... men det må da uansett være lov til å komme med nien innspill på alternative sykler som ikke finnes så langt unna.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 01 nov 2017, 13:33 Jeg har ikke kjørt fz6 men derimot CB650F. Du store for noe triste saker. Skrelle poteter er mer spennende...
Selv kjørte jeg FZ6-N på kjøreskole, jeg skulle gjerne fått kjørt den igjen med eget sertifikat å kjøre på. Jeg vil mene at det kan være en sprek og fin sykkel som er både lett å håndtere og mer eller mindre skuddsikker. Joda, det er en budsjett-sykkel fra Yamaha, den har nesten tuta som ekstrautstyr. Lurer på om det var fulleffektsutgaven jeg kjørte på 106Hk. Overraskende bra drag i den bra bunn. Kjøreskolen kjøpte en splitter ny XJ6 som jeg etterhvert begynte å kjøre på. Jeg ville fort tilbake til den nesten 15 år gamle sliteren igjen til kjørelærerens store overraskelse. XJ6en gikk DÅRLIG.
En kollega har FZ6-N, men ikke fulleffekt. Han sliter på langtur på 40-mils etappene. Når vi runder 30 mil, så ligger han rett ut på magen med beina strakt ut bak.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

MorganX skrev: 01 nov 2017, 17:51 Kanskje greit å ikke kjøpe en Triumph Street Triple som første sykkel... ville heller sett på Honda 650 F eller N eller en brukt Yamaha MT07 eller en Kawa er6 eller lign. Å svi av 150000 for en førstegangs sykkel mener jeg er tull... ihvertfall før hun har fått lappen. Du er en erfaren sjåfør Bjerknez og må ikke ta utgangspunkt i ditt ståsted her og nå når du gir råd på hvilken sykkel hun som fersk sjåfør bør kjøpe, men heller se og tenke på hvordan du selv var med sylfersk lappen i lomma.. og som vi alle vet så valgte du en cruiser som første sykkel.
Tusen takk for tips :twothumbs: I agree ;)
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Dansekris skrev: 01 nov 2017, 18:32
Bjerknez skrev: 01 nov 2017, 14:22 Smak og behag så klart. Motormessig har vertfall Hondaen lite å stille opp med.

Slenger meg på. For en som ikke har lappen, eller som har en fersk A på førerkortet er en 650F helt prima. Sprek, lett å håndtere, fin på pris og veldig billig å forsikre. Sikkert mye billigere enn Street Triple'en.

Det er etter min mening en perfekt førstegangssykkel om man skal ha en ny nakensykkel i det lavere prissegmentet. Jeg ville også vurdert en brukt Honda Hornet eller Suzuki GS600. De er litt kvassere på toppen og mye billigere.

Det virker som en del er inne har glemt hvor JÆVLIG gøy det er å kjøre egen motorsykkel etter vellykka førerprøve. Det burde stå i fokus, og dernest kan man fokusere på hvilken sykkel man bør velge. Da er det hvert fall logisk i mitt hode å velge noe som er rimelig, lett å håndtere for en fersking og som samtidig appellerer til hjertet. Det kan en Honda CB 650F HELT FINT gjøre.

Jeg syns også det er en fornuftig tanke å starte i nedre sjiktet for deretter å bevege seg oppover etterhvert som selvtilliten og erfaringen øker.

Legg heller litt ekstra i en god hjelm, gode kjøreklær og hansker!
Supert! :thumleft tusen hjertlig. Blir nok en sykkel for mellom 30-60 tusen først å sen om et par år så kan jeg bevege meg litt opp :prf
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Juicebox skrev: 01 nov 2017, 18:44 Ut ifra alle syklene trådstarter har vist oss, så er ingen nakensykler med. Alle har frontkåper.
På Finn så står alle disse som nakensykel / touring :-k liker noen som ser litt sporty ut, men ikke er sportsykkel der eg må ligge ned for å kjøre :redface
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Svar