MC Lappen 2018/ tips?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Kristian28
Innlegg: 10
Registrert: 21 sep 2017, 20:12
Motorsykkelen din: Kawasaki

MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Kristian28 »

Heisann. Er ny her og håper jeg kan få noen tips eventuelt om hvordan jeg kan forberede meg mest mulig til MC lappen. Jeg har veldig lang erfaring med scooter siden 2007 og bil lappen siden 2010 så jeg føler meg er føler jeg har god trafikkforståelse. Er jo selvfølgelig ikke perfekt, men føler meg relativt som en trygg sjåfør med bil og scooter og har ingen prikker på lappen :thumleft . Neste år har jeg planer om ta MC lappen og skal kjøpe meg en sykkel XD og nyte friheten ( og la tankene flyte over havet ) for det kan man jo ikke med scooter :P Første obligatoriske timene starter ikke før I mars, så har veldig god tid på meg.

Spørsmålene er:
Hva bør jeg lese mest om ?
Er det veldig stor forskjell på scooter og Tung MC bortsett fra vekt og giring?
Blir balanse fra scooter overført til MC ?
Honda, Yamaha eller Kawasaki? Hvilken passer best for langturer og førstegangs sykkel?

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av BC45 »

Kristian28 skrev: 21 sep 2017, 21:42 Heisann. Er ny her og håper jeg kan få noen tips eventuelt om hvordan jeg kan forberede meg mest mulig til MC lappen. Jeg har veldig lang erfaring med scooter siden 2007 og bil lappen siden 2010 så jeg føler meg er føler jeg har god trafikkforståelse. Er jo selvfølgelig ikke perfekt, men føler meg relativt som en trygg sjåfør med bil og scooter og har ingen prikker på lappen :thumleft . Neste år har jeg planer om ta MC lappen og skal kjøpe meg en sykkel XD og nyte friheten ( og la tankene flyte over havet ) for det kan man jo ikke med scooter :P Første obligatoriske timene starter ikke før I mars, så har veldig god tid på meg.

Spørsmålene er:
Hva bør jeg lese mest om ?
Er det veldig stor forskjell på scooter og Tung MC bortsett fra vekt og giring?
Blir balanse fra scooter overført til MC ?
Honda, Yamaha eller Kawasaki? Hvilken passer best for langturer og førstegangs sykkel?
Det er i alle fall lurt å lese mye om sikkerhet og kjøreteknikker. Alt fra sving, brems, plassering, blikk, faremomenter osv. Du har jo et godt utgangspunkt med den erfaringen du allerede har :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av kjellv »

Kristian28 skrev: 21 sep 2017, 21:42 Heisann. Er ny her og håper jeg kan få noen tips eventuelt om hvordan jeg kan forberede meg mest mulig til MC lappen. Jeg har veldig lang erfaring med scooter siden 2007 og bil lappen siden 2010 så jeg føler meg er føler jeg har god trafikkforståelse. Er jo selvfølgelig ikke perfekt, men føler meg relativt som en trygg sjåfør med bil og scooter og har ingen prikker på lappen :thumleft . Neste år har jeg planer om ta MC lappen og skal kjøpe meg en sykkel XD og nyte friheten ( og la tankene flyte over havet ) for det kan man jo ikke med scooter :P Første obligatoriske timene starter ikke før I mars, så har veldig god tid på meg.

Spørsmålene er:
Hva bør jeg lese mest om ?
Er det veldig stor forskjell på scooter og Tung MC bortsett fra vekt og giring?
Blir balanse fra scooter overført til MC ?
Honda, Yamaha eller Kawasaki? Hvilken passer best for langturer og førstegangs sykkel?
Hei, og velkommen hit :thumleft
Du har jo funnet MCsiden.no :prf Her kan du bruke vinteren til å lese deg opp på det meste du lurer på. Det kan umulig være noe særlig igjen som det ikke har vært skrevet om :-k

Scooter vs MC.. Tja. Begge har to hjul og motor.. Men ellers så vil jeg påstå det meste blir forskjellig. Du skriver ikke noe om hvor stor scooter du har kjørt hittil, er det 50cc eller 125cc? Uansett vil det bli en stor overgang til tung MC. Rundt 100 kg forskjell og massevis av HK. Massevis av kjøreglede også, det er det ikke mye av med en liten plastikkscooter med små hjul.

Du kommer til å få en masse forslag til førstesykkel. Det er uendelig mye å velge i. Men nesten uansett hva du velger så vil ønsket om å bytte til noe annet dukke opp. Kanskje allerede etter første sesong.

Men en god start har du allerede ved å registrere deg her. Les deg gjerne gjennom alle tråder som allerede er her med spørsmål og svar fra folk som har vært i samme situasjon som deg.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av FredrikE24 »

Bruk litt tid på å finne en dugelig kjørelærer og kjør mye privat er mitt råd. Har du en (gir)moped stående så er det bare å komme seg ut på to hjul. Selv hadde jeg bare mopederfaring og det gjorde mye. For meg er giring og kjøring i lav hastighet samt bremse og se-teknikk ganske så godt innført lenge før jeg begynte på MC-lappen.

Eneste man ikke helt får til på en moped, det er å kjøre svinger på en dugandes måte, rett og slett fordi man ikke har noe kraft i bakhånd ut av svingene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Bjerknez »

Siden du ikke har mc lappen i dag så tipper jeg du har kjørt maks 125cc scooter. Fra en scooter i den størrelsen til tung motorsykkel er det himmel og hav med tanke på motorkraft og kjøreglede.

Hva du bør satse på når det kommer til valg av sykkel er umulig å svare på så lenge du ikke gir noen indikasjon på hvilken sykkeltype du ønsker.

Men mitt generelle råd er å ligge unna lavbudsjett streetfightere med fire sylindre. Altså sykler som Honda CB500/600F etc. Dem er billige og kvaliteten er god, men uhyre trist motormessig. Altså en sykkel jeg tror du kommer til å vokse fort ut av. Men jada, dem går langt bedre enn en 125cc scooter så klart. Som første sykkel og uten erfaring med tung tidligere vil du uansett få et bredt glis om munnen når du vrir på rulla.

Yamaha har jo noen tøffe sykler som ikke er så alt for dyre. MT07/MT09 er jo kanskje En av Norges mest solgte sykler i tung klassen. Personlig får jeg ikke gåsehud av disse, men prisgusntige og gode sykler er det helt klart og langt mer spennende enn sine firesylindrede småsøsken fra japan nevnt tidligere.

En såkalt nakensykkel eller street fighter er vel det mest vanlige stedet og starte, så sant ikke du vet du har andre behov. Tror jeg...

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av fjs »

Prøv å ta teorien iløpet av vinteren :) Kanskje du er et natur talent og dette går grise fort... kjipt å måtte vente bare fordi du ikke har teorien.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av tormodg »

Enig med fjs, lurt å ta teoriprøve så fort du kan. Bruk feks en app som heter Teoritentamen så lærer du det veldig effektivt (koster litt men for meg var det verdt det). Så slipper du å styre med det seinere.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av kjellv »

fjs skrev: 22 sep 2017, 07:40 Prøv å ta teorien iløpet av vinteren :) Kanskje du er et natur talent og dette går grise fort... kjipt å måtte vente bare fordi du ikke har teorien.
Det er et meget godt poeng :thumleft
Du får ikke meldt deg opp til oppkjøring før teoritenprøven er bestått. Listene for oppkjøring har en tendens til fort å bli veldig lange når SVV åpner for sesongen 1. April.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av LarsE »

Bjerknez skrev: 21 sep 2017, 23:01Mange ord
Må si meg eng med det Bjerknez skriver her, kompis av meg gikk fra FZ50 til CB650F (riktignok 35kW versjonen) og var så glad og fornøyd, til han fikk prøve syklene til meg og en kompis og skjønte hva skikkelig krefter var :knegg Fikk prøve hans en gang og syntes det var skikkelig trauste greier... Så og si null respons når du vrir på rulla, og blir ikke bedre når du kommer opp i turtall.

Synes også en naken/classic er veien å gå når du vet du skal ha sykkel, men ikke har ett bestemt behov/ønske om utseende (for eks. offroad/sportssykkel/touring) Tenker at nakne sykler er liksom det mest nøytrale du får, er ikke fremoverlent som en sportssykkel, er ikke bakoverlendt som en cruiser eller for høyt som en touring/adventure/offroad sykkel. Perfekt for en nybegynner med andre ord :)

Brukeravatar
Kristian28
Innlegg: 10
Registrert: 21 sep 2017, 20:12
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Kristian28 »

Ventet ikke så mange gode svar og jeg burde kanskje nevnt at jeg bare har kjørt 50cc scooter siden 2007 og er meget klar for noe større og oppleve nye spennende turer i norge. F.eks fra Gjøvik-Kristiansand noe som er ganske langt :D

Bjerknez: Mine to favoritt merker er Yamaha og Kawasaki. Har planglagt og bruke rundt 80-100k på enten en 500cc eller noe litt større kanskje.


Jeg har prøvd meg på mange forskjellige gratis teori prøver og har bestått alle etter mange forsøk og skrivd notater i tillegg :) Er det mest sikkerhetsspørsmål, vedlikehold og kjørestil man får spørsmål om på teoriprøva?

Så kan man ta teori til mc uten obligatoriske timer ?

Har sett veldig mye på superbike serien på eurosport og ser hvordan de lener seg i svinger og slik. Er det så lett som det ser ut? :D
Er det også sant om det dem sier om fysikk? Bør man være fysisk sterk når man kjører sykkel ?

Og ingen som jeg kjenner har en sykkel i det hele tatt, da blir det jo en del vanskeligere og kjøre privat :/

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av LarsE »

Jeg tok teorien før jeg i det hele tatt snakket med kjøreskolen. ;)

Om det er lett å kjøre slik? Tja, med god forankring og slik så er det vel for det meste det psykiske det står på, du begynner å kjenne på det oppe i skolten når du nærmer deg skikkelige vinkler. De syklene er ikke helt som gatesyklene våre heller, så dem klarer å lene seg litt ekstra enn en vanlig sykkel klarer (har og litt å si hvilken type sykkel du har hvor mye du kan lene deg) Er og greit å nevne at vinkel er ikke alt når du kjører sykkel ;)

Trenger ikke være fysisk sterk før du er på racing nivå, når man gjerne hopper fra side til side ett par hundre ganger i løpet at ett løp. Det er tyngre å kjøre sykkel (vert fall om du kjører "aktivt") enn å kjøre bil da.

Kan og være greit å være sterk om du kjøper deg Adventure sykkel eller Goldwing og skulle finne på å velte, er ikke morsomt kan jeg fortelle deg :redface

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av kjellv »

Kristian28 skrev: 22 sep 2017, 16:58 Mine to favoritt merker er Yamaha og Kawasaki. Har planglagt og bruke rundt 80-100k på enten en 500cc eller noe litt større kanskje.
Du får veldig mye sykkel for 80-100k :thumleft
Flett ny Yamaha MT-07 (700cc) for eksempel. Denne er litt liten, og dersom du er over 180cm kan denne fort bli litt for liten for deg på lengre turer. Den er en kvikk og grei sykkel, mest solgte tung MC i Norge for 3. år på rad ser det ut til så langt i år.
En god og litt brukt MT-09 er også innenfor budsjettramma di. Denne er litt større, og har en mye spenstigere motor. For rundt 80k er vel kanskje FZ1 eller FZ8 som er mest aktuelle å se på, dersom det er nakne sykler du ser etter. Begge disse er også levert i halvkåpeversjon. Solide, gode og gjennomprøvde sykler uten kjente feil og problemer. Modellene er utgått og produseres ikke lenger, men det finnes mye bra brukt der ute.

Brukeravatar
Kristian28
Innlegg: 10
Registrert: 21 sep 2017, 20:12
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Kristian28 »

Har faktisk sett på en Yamaha Tracer 700c. Den ser meget fin ut i mine øyne. Er 177cm og det er vel en ganske normal høyde :P
Takk for forslag og dem skal sjekkes ut :) Har tenkt mer på en touring sykkel som man kan kjøre i 2-3-7 timer uten og få vond rygg :[-X

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av kjellv »

Kristian28 skrev: 22 sep 2017, 19:55 Har faktisk sett på en Yamaha Tracer 700c. Den ser meget fin ut i mine øyne. Er 177cm og det er vel en ganske normal høyde :P
Takk for forslag og dem skal sjekkes ut :)
Ikke dum den. Den er litt høyere enn MT-07, litt romsligere også. Dette er egentlig en MT-07 som er gjort mer touringvennlig. Den har mange muligheter for bagasjeløsninger.
Vi har hatt den som demosykkel i sommer, og jeg har fått muligheten til å bli litt kjent med den. Artig sykkel! Den har ikke mer enn 75hk å by på, men dreiemomentkurven på den gjør at motoren virker langt sprekere enn man skulle tro. Den har mye kraft også på lavere turtall. 6. gir er helt greit i 80-sone, forbikjøringer tar den kjapt og greit bare ved å vri på rulla. Men girer man ned til 5. eller 4. så blir forbikjøringen mye morsommere. Jeg hadde ikke grudd meg for å ta denne på langtur for å si det sånn, i hvert fall om jeg var alene om bord. Skulle jeg hatt med passasjer ville jeg heller valgt Tracer 900, den har mye mer å tilby en passasjer både av komfort og plass.
Den største styrken til Tracer 700 er prisen! Jeg tror ikke det er noen annen sykkel på markedet i dag som gir deg så mye for pengene. Du finner allerede Tracer 700 på finn som er ganske nær budsjettet ditt.
Du får bare spørre om det er noe du lurer på om denne, jeg kjenner den ganske godt nå :thumleft

Brukeravatar
Kristian28
Innlegg: 10
Registrert: 21 sep 2017, 20:12
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Kristian28 »

De fleste turene kommer nok til og bare være meg og sykkel :P Syntes prisen på 900cc'en var litt stiv. Hvordan fungerer giring på sykkel egentlig? Cluching hver gang du girer. Eller kan man bare holde clutchen inne på mc?

Svar