MC Lappen 2018/ tips?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av kjellv »

Kristian28 skrev: 22 sep 2017, 21:47 De fleste turene kommer nok til og bare være meg og sykkel :P Syntes prisen på 900cc'en var litt stiv. Hvordan fungerer giring på sykkel egentlig? Cluching hver gang du girer. Eller kan man bare holde clutchen inne på mc?
Du har lappen på bil sier du.. Kjører du bil med manuelt gir? Det blir samme prinsippet, men du har clutchen på venstre hendel og girpedal på venstre fot.
Første gir er normalt helt ned, så ligger alle gir i rekkefølge oppover. Fri er mellom 1 og 2.

Brukeravatar
Kristian28
Innlegg: 10
Registrert: 21 sep 2017, 20:12
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Kristian28 »

Blir vel en venningssak det også.
Kjørt manuelt i 6år og automat i litt over 1år.
Hvordan kan jeg finne en dugen kjørelærer når jeg ikke kjenner noen som har sykkel fra før?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av kjellv »

Kristian28 skrev: 22 sep 2017, 23:18 Blir vel en venningssak det også.
Kjørt manuelt i 6år og automat i litt over 1år.
Hvordan kan jeg finne en dugen kjørelærer når jeg ikke kjenner noen som har sykkel fra før?
Til privat øvelseskjøring mener du? Her inne kanskje? :prf

Ta allerede nå kontakt med en kjøreskole som tilbyr MC-opplæring og melde deg opp til MC-kurs. Så bruker du forumet aktivt utover høst og vinter så ordner nok dette seg :thumleft

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Geiroe »

Kristian28 skrev: 22 sep 2017, 16:58 Har sett veldig mye på superbike serien på eurosport og ser hvordan de lener seg i svinger og slik. Er det så lett som det ser ut? :D
Er det også sant om det dem sier om fysikk? Bør man være fysisk sterk når man kjører sykkel ?
/quote]
Det er en stor fordel om du har en sterk kjernemuskelatur, rygg, mage. Det er slitsomt å kjøre lengre strekninger med mc, og å kjøre aktivt. Du har jo hele vinteren å trene deg opp på, alt blir litt enklere hvis man har god fysikk.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Relax »

Fine filmer på Youtube som viser alt fra første gang kjøring til ganske proff kjøring :)

Giring osv..ganske informativ om man er fullstedig nybegynner:
https://www.youtube.com/watch?v=Z9XCCDQOgyQ


Motorsykkelkjøring , nesten fra A til Å ..Bra filmer fra NMCU, inspirerende og lærerike , 27 snutter.

ttps://www.youtube.com/watch?v=L03_x9OQntQ&lis ... fOCo87W2i7

Mye av dette er nok mer spennende når man har en sykkel å prøve dette ut på ..
"Do the right thing"

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Grendel »

Mange gode tips har allerede kommet.
Selv tok jeg A-lappen i våres, så min første MC-sesong går nå faretruende mot slutten.

Teoritentamen.no er absolutt å anbefale. Jeg hadde mye glede av den!
Se også de filmene som NMCU har lagt ut på YouTube. Der er det masse gode tips og trix.

Når Teorieksamen er bestått kan du bestille oppkjøring! Sørg for å være tidlig ute der! Jeg fikk høre at det er lettere å skyve en time fremover (altså mot sommeren) enn tilbake (nærmere våren). Da jeg bestilte min oppkjøring hadde jeg ikke noen formening om hvor lang tid jeg ville trenge, så jeg skjøt i blinde. Nå traff jeg også bra, og kjørelærer jobbet også for å bistå med å treffe.

Hos Svein Svendsen var det første kjøretimer 1 april. Se da på din følelse hvor mye etter det du vil tippe på å være klar og book oppkjøring etter det. Kjørelærer vil nok kunne hjelpe deg med å sikte deg inn mot din dato. Regn da også med at det kan bli et par kjøretimer i uken, i alle fall første tiden.

Men les boken og se på NMCU sine videofilmer. Det er vel mellom 20-30 småklipp. De er gode! Når du får 10 strake "Bestått" på Teoritentamen.no er du klar til den virkelige teorieksamen! Stryker du der er det 14 dagers "karantene".

Lykke til!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Kristian28
Innlegg: 10
Registrert: 21 sep 2017, 20:12
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Kristian28 »

Takk for de videosnuttene. De skal sjekkes ut :)
Det er hos Svein Svendsen jeg har meldt meg inn ihvertfall. Er det en god kjøreskole? Har også planlagt og bruke minst 2 forsøk på teoritentamen. Tror jeg sto på første forsøk for bil og 2 forsøk på scooter. Hvor lang tid og hvor mange spørsmål er det egentlig?
Hvis jeg tar den teoriprøva på den siden så vil jeg nesten garantert stå ? :P

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Grendel »

Kristian28 skrev: 23 sep 2017, 18:11 Takk for de videosnuttene. De skal sjekkes ut :)
Det er hos Svein Svendsen jeg har meldt meg inn ihvertfall. Er det en god kjøreskole? Har også planlagt og bruke minst 2 forsøk på teoritentamen. Tror jeg sto på første forsøk for bil og 2 forsøk på scooter. Hvor lang tid og hvor mange spørsmål er det egentlig?
Hvis jeg tar den teoriprøva på den siden så vil jeg nesten garantert stå ? :P
Jeg hadde Jan som kjørelærer. Hør om du kan få han!
Han er veldig flink, hyggelig og morsom! Flink og komme med eksempler og vise hvordan ting bør være. Jeg var veldig fornøyd med han!

Svein Svendsen har også kjøregård på skøytebanen ved Valle Hovin. Lett å komme til og et flott anlegg for MC-trening. Faktisk så bra at jeg var innom der og fikk kjøre litt også etter at jeg fikk lappen. I helgene var jeg der alene også.

Dette kommer til å gå fint!!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Kristian28
Innlegg: 10
Registrert: 21 sep 2017, 20:12
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Kristian28 »

Er ingen Jan der som jobber på SS gjøvik.
Gleder meg faktisk til og ta MC lappen. Få nyte friheten enda litt mere enn fra A-B med scooter.
Kommer til og være veldig godt forberedt takket være alle disse forslagene fra dere :)

E: Er det 7 feil man kan ha på mc prøven også slik det er med bil? Er så lenge sida sist.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Bjerknez »

Kristian28 skrev: 22 sep 2017, 21:47 De fleste turene kommer nok til og bare være meg og sykkel :P Syntes prisen på 900cc'en var litt stiv. Hvordan fungerer giring på sykkel egentlig? Cluching hver gang du girer. Eller kan man bare holde clutchen inne på mc?
I prissegmentet du befinner deg så tror jeg så absolutt MT07 eller Tracer 700 er gode valg. 900'en er vesentlig kjappere i frasparket, så hvis motor er viktig så ville jeg nok vurdert 900'en eller evt. MT09. Men som første kjøper og budsjettet du har så sats på MT07 eller 700.

I mine øyne så synes jeg du bør glemme 500cc. Du kan ha det artig på denne også så klart, men tror du gjør mye riktig i å velge Yamaha MT07 eller Tracer 700.

Holder du clutchen inne så blir det dårlig med giring. Du må nok inn med clutchen hver gang du skal gire, akkurat som på en bil med manuell kasse. Så sant du da ikke kjøper en sykkel med Quickshifter. Da kan du gire opp og ned uten å clutche i det hele tatt, da elektronikken tar seg av dette for deg automatisk.

Men en MT07/MT09 har nok ikke dette. Er stort sett dyrere sykler som har dette.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av LarsE »

Du kan også slippe gassen og gire uten å bruke clutchen ;) Gjør det på alle syklene mine uten problem. Ville ventet med å prøve det til du har god kontroll på vanlig giring da.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg sier dropp Svein Svendsen om du ønsker å betale en edruelig pris for lappen innen en rimelig tid. Når jeg ser hvordan Svein Svendsen holder på, så virker det som de klemmer inn masse folk og kjører gruppetimer i kjøregård.
Kjenner ei som gikk der, byttet kjøreskole da det kostet mye og hun lærte lite grunnet manglende individuell opplæring med fokus på henne og bare henne. Time etter time, bare kjøring rundt på Valle Hovin en hel gjeng.
Broren til en kollega skiftet også skole etter mye kjøring hos dem, det funka ikke.

Jeg tok min lapp i Ski, en høyst seriøs kjørelærer som jeg mener gjør alt riktig, med seg har han en roadracing-veteran som har mye å fortelle og er en enormt dyktig kjørelærer.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Grendel »

Kristian28 skrev: 23 sep 2017, 20:09 Er ingen Jan der som jobber på SS gjøvik.
Gleder meg faktisk til og ta MC lappen. Få nyte friheten enda litt mere enn fra A-B med scooter.
Kommer til og være veldig godt forberedt takket være alle disse forslagene fra dere :)

E: Er det 7 feil man kan ha på mc prøven også slik det er med bil? Er så lenge sida sist.
Gjøvik er et lite stykke utenfor Valle Hovin og Oslo, ja.... Det vil nok også være litt langt for en kjørelærer å reise, selv for en dobbelttime....

FredrikE24 skrev: 24 sep 2017, 10:32 Jeg sier dropp Svein Svendsen om du ønsker å betale en edruelig pris for lappen innen en rimelig tid. Når jeg ser hvordan Svein Svendsen holder på, så virker det som de klemmer inn masse folk og kjører gruppetimer i kjøregård.
Kjenner ei som gikk der, byttet kjøreskole da det kostet mye og hun lærte lite grunnet manglende individuell opplæring med fokus på henne og bare henne. Time etter time, bare kjøring rundt på Valle Hovin en hel gjeng.
Broren til en kollega skiftet også skole etter mye kjøring hos dem, det funka ikke.

Jeg tok min lapp i Ski, en høyst seriøs kjørelærer som jeg mener gjør alt riktig, med seg har han en roadracing-veteran som har mye å fortelle og er en enormt dyktig kjørelærer.
Jeg var veldig fornøyd med Svein Svendsen. Og opplæringen jeg hadde var individuell, eller en til en kan du kalle det. Det var flere som kjørte på banen, men det var en lærer pr elev. Da må vel din kjenning, @FredrikE24, ha en erfaring fra tidligere. Det var i alle fall ikke slik i 2017-sesongen. Etter at jeg fikk lappen så var jeg også innom av og til og hilste på dem. Da var det også tilsvarende en til en. I alle fall ettersom jeg kunne se, ettersom jeg ikke fulgte en hel time! 8-)

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av KåreDump »

fjs skrev: 22 sep 2017, 07:40 Prøv å ta teorien iløpet av vinteren :) Kanskje du er et natur talent og dette går grise fort... kjipt å måtte vente bare fordi du ikke har teorien.
Det er det beste tipset du kan får! Kjøreskoler prioriterer alltid de med den den delen i boks.

Det nest beste er å finne en kjenning som har hat lappen lenge nok til å kunne øvelseskjøre med deg (fordrer gjerne at du har egen sykkel).
Og ikke fall for fristelsen og bare gjøre det morsomme (kjøre tur) når dere øvelser.
Litt terping på kjøregårdsøvelser, nødbrems og unnamanøver etc. lønner seg stort!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Grendel »

KåreDump skrev: 25 sep 2017, 14:07
fjs skrev: 22 sep 2017, 07:40 Prøv å ta teorien iløpet av vinteren :) Kanskje du er et natur talent og dette går grise fort... kjipt å måtte vente bare fordi du ikke har teorien.
Det er det beste tipset du kan får! Kjøreskoler prioriterer alltid de med den den delen i boks.

Det nest beste er å finne en kjenning som har hat lappen lenge nok til å kunne øvelseskjøre med deg (fordrer gjerne at du har egen sykkel).
Og ikke fall for fristelsen og bare gjøre det morsomme (kjøre tur) når dere øvelser.
Litt terping på kjøregårdsøvelser, nødbrems og unnamanøver etc. lønner seg stort!!
Gode råd!
Bare for å legge til; "lenge nok" = fem siste år sammenhengende!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar