Omregistrere crosser

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Omregistrere crosser

Legg inn av Marshall »

Hallais. Åpnet en ticket hos svv ang omregistrering (fjerne plomberinger) av crossykkel. Mer bestemt KTM EXC 500. Dette er sykler som vanligvis registreres med 19HK, selv om de har 60 effektive gamper. Spørsmålet jeg sendte lyder slikt:
Hei,

Er det mulig å registrere motorsykler som normalt sett registreres strupet til mellomtung; for eksempel KTM EXC 500, som fulleffekt? Lurer siden sykkelen ikke trenger å klare noe krav til effektbegrensning og effekt/vekt-forhold om den er registrert som tung sykkel. Hva er det i så fall som må til for å gjøre dette? Er det noen andre krav denne modellen ikke kommer innenfor for utenom effekten.

Eksempel på reg.nummer til modellen hentet fra finn.no (FN7538).
Dette er svaret jeg har fått
Svar på spørsmål om registrering av motorsykkel - FN 7538
Det er i slike tilfeller fabrikanten som bestemmer hva som må gjøres med sykkelen. Du bør
derfor ta kontakt med importøren.
Aktuelle data som de må dokumentere kan være ny effekt, ny hastighet, hastighetsmerking
av dekk. Vi kan ikke med sikkerhet si at alt er nevnt før vi har sett dokumentasjonen fra
fabrikanten. På dokumentasjonen skal understellsnummeret være oppgitt.
I tillegg må du ta kontakt med skatteetaten for å få de til å beregne en eventuell ny avgift på
grunn av endringen.
Når dokumentasjon fra fabrikant/importør og skatteetaten er innhentet må du bestille time
til forevisning ved en av våre trafikkstasjoner. Telefon nummer er 22 07 30 00
Ved forevisning forventes det at kjøretøyet er i trafikkforsvarlig stand. Det kan bli krevd at
ombygging også må dokumenteres av et godkjent verksted. Dette for å bekrefte at
ombygging er gjort i henhold til fabrikant/importør.
Dette til orientering.
Trafikant- og kjøretøyavdelingen, Område Midtre Troms
Vel, enkelt nok tenkte jeg. Om dette går gjennom er det vel bare å få et autorisert verksted til å fjerne plomberinger o.l. og vise på SVV. Men hva er oddsen for å få dette gjennom? Jeg har tidligere sett sykler som dette registrert til 48hk. Men det er modeller som er 10 år eller eldre. Jeg har egentlig ikke noen stor forventning til at dette skal skje, dette er ment som et skudd i havet.

Noen som har tanker om dette?
braaAAap :mc1

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Omregistrere crosser

Legg inn av Ronning »

Det er desverre en grunn til at du ikke finner exc 500 525 etc som fulleffekt. Det blir for mye bråk og avgasser. Det er rett og slett slik de syklene er lagd.

Svar