Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1389
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av FredrikE24 » 11 sep 2017, 11:09

For å dra inn en 1200-rekkefiremotor med et ganske beskjedent turtallsområde(makser originalt på 8700rpm), så bruker den mest bensin i hastighetene 70-90km/t. Å banke motorvei/landevei i 120+, da går den absolutt billigst.
Opp mot 0,65 på pendlekjøringen jeg har hver dag i snitt. Landveiskjøring i høyeste mulige fart før lappen ryker mellom 0,5-0,55 et sted.
Turtall i 110km/t på sjette gir er 3200rpm.
Bilde

Online
overlay
Innlegg: 221
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
MC: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av overlay » 11 sep 2017, 11:25

FredrikE24 skrev:
11 sep 2017, 11:09
For å dra inn en 1200-rekkefiremotor med et ganske beskjedent turtallsområde(makser originalt på 8700rpm), så bruker den mest bensin i hastighetene 70-90km/t. Å banke motorvei/landevei i 120+, da går den absolutt billigst.
Opp mot 0,65 på pendlekjøringen jeg har hver dag i snitt. Landveiskjøring i høyeste mulige fart før lappen ryker mellom 0,5-0,55 et sted.
Turtall i 110km/t på sjette gir er 3200rpm.
Det er faktisk noe jeg lengter etter på min Street Triple. For i 80 km/t i 6 gir ligger jeg på 4k rpm om jeg husker rett. Skulle ønske den hadde ett "overdrive" gir. Den har alltid krutt da, det skal den ha :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1389
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av FredrikE24 » 11 sep 2017, 11:50

Det er behagelig.. Det kan man si, tusler rundt på 6. gir og 1000-1100rpm stort sett til og fra jobb.
Kjørte FZ6 og XJ6 Yamaha på kjøreskole.. 6. gir og 80km/h og jeg fikk følelsen av at motoren skulle sprenge :P Så kontrastene er store. I tillegg skjer det ingenting når man går på gassen uten å kneppe ned 3-4 gir.
Bilde

Solo-rider
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
MC: Yamaha "Moped"
Sted: Vestfold

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av Solo-rider » 11 sep 2017, 14:37

Har hatt en Honda Xl 650 Transalp ,2005. Den var lite behagelig å kjøre i norsk motorvei fart ++ Med tanke på budsjettet ditt og at det er langtursykkel du ønsker .
Så er det jo litt å velge på Blocket.se

https://www.blocket.se/orebro/Bmw_k1200 ... ?ca=11&w=3

https://www.skatteetaten.no/importkalkulator
Type kjøretøy: Motorsykkel
Dato for førstegangsregistrering: 02.06.1997
Innkjøpspris: 29 000 Svenske kroner (SEK)
Slagvolum: 1 171 kubikkcentimeter
Motoreffekt: 131 Hestekrefter (Hk)

Avgift
13 987,00 +
Innkjøpspris
28 417,10 =
Sum
42 404,10 kroner
http://nmcu.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 97
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
MC: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av ireit » 11 sep 2017, 19:24

Helt klart et interessant tema.
Og jeg føyer meg inn i rekken av de av dere som fra tid til annen kunne tenke seg et gir 7. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har prøvde å løfte girspaken en gang til...

Nå er nok jeg noe gammeldags og vokst opp med sykler som ikke er produsert med dagens kvalitet. Jeg er derfor ennå like imponert over hvor lenge disse motoren kan ligge på det jeg selv synes er et høyt turtall, uten at det virker anstrengende eller noen form for ulyd. Og konkluder med at dette går jo helt greit og at motoren synes å trives.

Min samboer er på en xj6 hvor 6000 prm er ca. 100 kmt (har nå kjørt ca 33.000 km) og jeg på en Versys 650 hvor 5000 prm er ca 105 kmt (har passert 54.000 km). Jeg ser ingen indikasjoner på de ikke kan gå dobbel så langt... :D

XJ6 bruker ca 25% mer bensin enn Versys'en. Sikkert grunnet det noe høyere turtallet. I mitt hode er 4'eren til xj6'en en super motor som trivers på høy turtall. Versys'en høres noe mer anstrengt ut, men dette er nok bare forskjell på 2 og 4.
----------------------------------------------------
Våre turer og filmer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27182
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av AJ » 11 sep 2017, 19:41

Min KTM 1290 SA har fem gir med jevn utveksling seg i mellom, mens det er et merkbart lengre sprang, for å si det slik, mellom femte og sjettegiret.
Mao. en høyt giret MC med sjettegiret som et rent overgir og som gir god drivstofføkonomi ved kjøring i høye hastigheter.
Mange 1290-eiere har rapportert at de kjører syklene som om den er femgiret. Dvs. at de bruker sjettegiret stort sett bare ved kjøring på motorvei.
Sjettegiret blir dog mer brukervennlig i forhold til norske fartsgrenser om man drever ned sykkelen. Mange velger større bakdrev. Jeg gikk for 16" front/gir drev som erstatning for det originale på 17" og synes sykkelen går jevnere i lav fart (kryp- og køkjøring) i tillegg til at jeg kan gire opp til sjettegiret raskere og bruke dette under flere kjøreforhold enn tidligere.
Mener også at drivstofføkonomien er blitt bedre. Nettopp fordi høyeste gir kan brukes oftere.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1389
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av FredrikE24 » 11 sep 2017, 22:39

Min far kjører BMW K1300GT. Maksturtall er høyere kontra min K1200RS med den gode gamle brick-motoren.
Min sykkel bruker noe mindre enn K1300GT på daglig kjøring, det er sikkert. Turtallsmessig sett ligger turtallet ca. 1200-1300rpm høyere enn min.

K1200RS med variert kjøring i ganske høy fart. Girindikator i dashen, så fint å se hvilket gir som benyttes. Sett på 720p.
https://www.youtube.com/watch?v=kJGNObvTEHw
Bilde

WikingTnT
Innlegg: 654
Registrert: 13 des 2015, 13:22
MC: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av WikingTnT » 12 sep 2017, 11:40

Her er en solid kar med "lav" km - perfekt for pumping på Autobahn ( noe jeg hater btw.. :[-( )

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=103635155

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 953
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
MC: BMW F800 GS 2009
Sted: Oslo

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av Dansekris » 12 sep 2017, 14:39

Takk for alle svar.

Jeg må kanskje presisere hvordan jeg insisterer på en V-Strom eller Transalp, og hvorfor en stor BMW eller en 1200cc rekkefirer ikke er aktuelt i denne omgangen.

Jeg vil ha muligheten til å kjøre offroad og grusveier. Sykkelen må funke til en helgetur på grusveier i Norge og lange Europaturer på primært asfalt.
Jeg vil også ha en to-sylindra motor. Skjønner at dette kanskje ikke er forenelig med lange transportetapper i høy hastighet, men jeg lurte egentlig på hvordan f.eks en V-Strom vil oppføre seg i et sånt scenario.

Dessuten er jeg fast bestemt på at sykkelen skal ha panniers i alu eller hardplast og ikke harde sidevesker.
Honda Hornet 07 (2016)
Honda CBR 600 F4i 03 (2017)
BMW F800GS 09 (2018 ->

Det er aldri forseint å gi opp!
:thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2226
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
MC: 2011 BMW F800GS

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av simpson » 12 sep 2017, 18:10

Dansekris skrev:
12 sep 2017, 14:39

Jeg vil også ha en to-sylindra motor. Skjønner at dette kanskje ikke er forenelig med lange transportetapper i høy hastighet, men jeg lurte egentlig på hvordan f.eks en V-Strom vil oppføre seg i et sånt scenario.

Det har ikke noe med to sylindra motor å gjøre. De har ikke høyere turtall enn noe annet.
Kan derfor kjøre akkurat like langt og fort som alt annet.
Sist redigert av simpson den 12 sep 2017, 18:12, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2226
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
MC: 2011 BMW F800GS

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av simpson » 12 sep 2017, 18:11

:sk?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 953
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
MC: BMW F800 GS 2009
Sted: Oslo

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av Dansekris » 12 sep 2017, 18:21

simpson skrev:
12 sep 2017, 18:10
Dansekris skrev:
12 sep 2017, 14:39

Jeg vil også ha en to-sylindra motor. Skjønner at dette kanskje ikke er forenelig med lange transportetapper i høy hastighet, men jeg lurte egentlig på hvordan f.eks en V-Strom vil oppføre seg i et sånt scenario.

Det har ikke noe med to sylindra motor å gjøre. De har ikke høyere turtall enn noe annet.
Kan derfor kjøre akkurat like langt og fort som alt annet.
La meg presisere enda en gang. En tosylindra motor med 650cc og rett over 60hk. Som flere her bemerker trives sånne maskiner seg best i lavere hastigheter, og jeg ville høre om noen hadde erfaring med akkurat det jeg lurte på.
Honda Hornet 07 (2016)
Honda CBR 600 F4i 03 (2017)
BMW F800GS 09 (2018 ->

Det er aldri forseint å gi opp!
:thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1389
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av FredrikE24 » 12 sep 2017, 21:52

En kamerat har to-sylindret 1100 og 60hester. Den har vel en toppfart på 170-175 tipper jeg. Trives overhodet ikke over 110. Det er litt slitsomt i lengden.

Denne har også gassere og bensina har lett for å koke i gasserne når man "presser" på motorveien i den hastigheten over lengre tid(blir litt varmeutvikling). Det kommer litt sånn oppå det hele.
Det er den lille erfaringen jeg har.
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 12662
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av Bjerknez » 13 sep 2017, 01:11

Vil du ha en milsluker på E6 så tror jeg ikke du kommer unna en godt motorisert sports tourer. En adventure light med 60 hester og 6-700 kubikk passer ganske dårlig til slikt bruk. Men det vil ikke si at det ikke er mulig så klart.

Bjørnar Varpeide (Søk på youtube) haar som nevnt kjørt t/r marokko på en KTM640 (tror det var en 640...) og han koste seg hele veien. Det kommer ann på hvilke preferanser man har og hva man krever. Å kjøre tyske motorveier med fri fartsgrense med en slik type sykkel er nok lite motiverende vil jeg tro. De aller fleste biler vil kjøre fra deg. Hvis ikke det bryr deg og du fint kan ligge på høyt turtall over lengre perioder uten å bli gal, så ser jeg ikke noe i veien for å gå for en adventure light.

Jeg har selv kjørt en Ducati 950 på E6 en kort stund og denen er vel mer motorsterk enn mange andre adventure light sykler og jeg kan ikke si den falt i smak til det bruket. Det blir liksom litt...ja... slappt.... Turbulensen var og pain in the ass, men alle vet jo hvor jeg står når det kommer til vindskjerm ;)
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 163
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
MC: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av Ronning » 13 sep 2017, 07:32

Africa twin 750 vil vel passe bra til dine ønsker? Velprøvd mc til formålet ditt iallfall.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester