Kjøp av første MC

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Soexx
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2017, 12:44
Motorsykkelen din: Ingen per dags dato

Kjøp av første MC

Legg inn av Soexx »

Hei! Ny bruker av forumet her.

Er nå godt inne i 30årene, og har drømt om MC i maaangen år.
Nå er tiden endelig kommet, og jeg har mulighet til å realisere kjøp av MC.

I min ungdom har jeg alltid elsket å bare kjøre rundt i bil, og rett og slett bare nyte kjøreturen. Skal innrømme at jeg ikke får helt den samme følelsen når jeg kjører rundt i en brutal Volvo v50 med 100 spreke dieselhester. Jakten på friheten er begynt!

Bruksområdet blir til og fra jobb, og turer i nærområdet. Målet er også å få min bedre halvdel på setet etter hvert, og vi har gode 35 mil med fine vestlandsveier fra oss og hjem til svigers.

Hvis jeg skal ærlig innrømme, så er jeg på jakt etter en sykkel som jeg synes er tøff. Rett og slett en sykkel som jeg synes er dritkul.

Har forelsket meg i både CBR 600FS og CBR 1000R. Jeg forstår selvsagt risikoen det medfører å ha såpass mye hester å forholde seg til, og jeg vet at jeg voksen nok til å ikke "gønne på", da jeg er alt for glad i livet. Er det helt håpløst å begynne sykkelkarrieren med en såkalt litersykkel?

Hilsen en som gleder seg til våren!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Selv gikk jeg rett på en BMW K1200RS 2001 modell(facelift) som førstesykkel i en alder av 25 år. Intet problem jeg kan se med dette. Veldig greit med litt drag i bunn.

Jeg ville vurdert Honda CBR 1100XX Super Blackbird også.

Skal man dra på litt tur med oppakning og frue, så må man ha litt størrelse på motor mener nå jeg.

Soexx
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2017, 12:44
Motorsykkelen din: Ingen per dags dato

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Soexx »

Takk for svar! Det var nettopp pga. bunndrag på lengre turer med 2, at jeg har begynt å vurdere sykler med litt større motor. Skal sjekke ut 1100XX. Ser absolutt ut som en habil sykkel. Budsjettet ligger på maks 60-70 uten kjøreutstyr, så håper å få en god sykkel til den prisen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Ta gjerne et titt på K1200RS også, her får man mye sykkel for pengene om dagen. Jeg mener det er en svært allsidig potetsykkel. Har prøvd både K1200RS og CBR1100XX og foretrekker selv førstnevnte til tross for noe mer pulver i 1100XX. BMWen er allikevel litt råere i bunnen av registeret.. XXen trenger litt mer turtall før det våkner, men da våkner det jo voldsomt. Maks turtall på BMWen er 8700rpm ca.
1100XX er vel med hele veien opp til 12000rpm.

BMWen har kardang, noe jeg foretrekker.
Ligger en ganske fjong og rød K1200RS på Finn nå. Litt å gå på med prisen tenker nå jeg.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Canutus »

Etter å ha hatt lappen A/B i 25år så gikk jeg rett på K1300R uten å ha kjørt noe særlig (leide litt de første årene). Nå er den endel utenfor ditt budsjett, og den er heller ikke tilsalgs :-)
En merker 173HK og 140NM, men så lenge en har vet til å gi seg når hornene begynner å vokse inni hjelmen, er det ingen problem å hanskes med. Syns faktisk min er rigtig så forutsigbar og trygg å kjøre (bare en ikke gasser for mye over bakketopper). Forsikringen er det heller ikke noe å si på (4000,-).

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av fjs »

Er ofte dissa amrikanerne som råder folk fra å ikke kjøpe en "leader" bike. Det er mye på grunn av lite til nesten ingen obligatorisk opplæring for å lovlig kjøre sykkel i statene. Så lenge man er fornuftig skal ikke "kraft" ha så mye å si. Du kan like godt kjøre deg ihjel på en 250cc som en 1000cc :):)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av FredrikE24 »

For å si det sånn.. Jeg kjører mye styggere på Jawa 350en min. 23hester og 160kg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av kjellv »

Hei og velkommen
Hvis du har planer og håp om å få med din bedre halvdel på baksetet, og spesielt om hun er relativt ukjent på et baksete så tror jeg du er tjent med å velge en sykkel med ++baksetekomfort! La dette være minst like viktig som dine egne synspunkter på sykkeltype. God og bred sal, god plass, god sittestilling og plass til å bevege beina framover og bakover på fotkvilerne. En såkalt R-sykkel har ikke baksetekomfort! På en slik vil du neppe få henne med på mer enn et par korte turer før hun finner ut at dette var ikke noe stas.
Men ellers finnes det uendelig mye bra der ute og velge mellom. Lykke til.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av supersic »

fjs skrev: 08 sep 2017, 16:04 Er ofte dissa amrikanerne som råder folk fra å ikke kjøpe en "leader" bike. Det er mye på grunn av lite til nesten ingen obligatorisk opplæring for å lovlig kjøre sykkel i statene. Så lenge man er fornuftig skal ikke "kraft" ha så mye å si. Du kan like godt kjøre deg ihjel på en 250cc som en 1000cc :):)
Det heter literbike, ikke leader bike

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Dansekris »

Som igjen spiller på motorvolumet. 1000cc = 1 liter


For de som måtte lure :)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Skogstrollet »

Noe som er greit å huske på er at motorvolum sier en del, men ikke alt. Motoren i seg betyr også mye for hvor kreftene finnes og hvordan de leveres. Regner med at en Honda CBR1000RR leverer kreftene på en litt annen måte enn en BMW K1200RS, for eksempel.

Med det sagt, så er det jo opp til den som vrir på gassen hvor fort det skal gå :roll
Så lenge man klarer å ta det med ro, og lærer kjenne sykkelen, skal det nok gå bra uansett :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Greenone »

Jeg tror du fint kan starte på en 1000+ kubikk ift dette med å overleve. Det er bare å kontrollere høyre hånd. Easy peasy.

Men jeg tror også at potensialet er større for at du blir en teknisk bedre fører på kortere tid med en sykkel du ikke trenger å være redd for å bruke litt. Det vil du nok (og bør) være med f.eks en CBR1000RR. Nå tar jeg utgangspunktet i at du har lite eller ingen tidligere motorsykkelerfaring. Vet ikke om dette stemmer. Kan jo være noe å tenke på.

Ift din samboer så tror jeg du bør være ganske sikker på at hun faktisk er interessert i å være med på turer før du kjøper sykkel som passer bedre til to fremfor å kjøpe noe du kanskje har mer lyst på selv. Hvis du daglig skal frese rundt på svingete vestlandsveier alene, så er det kanskje bedre å ta bilen til svigers de få gangene i året :D
Skal dere derimot på lengere tur sammen, så er det som tidligere nevnt ikke stor sannsynlighet for at din samboer vil sitte bakpå en R sykkel mer enn en gang.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Per-Pusling
Innlegg: 7
Registrert: 09 jul 2017, 08:17
Motorsykkelen din: 750

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Per-Pusling »

Å starte med >1000 cc reknar eg for å vere problemfritt, om du har behov desse kreftene er ei anna sak.
Om du har lite erfraring bør du vere klar over at ein del sportsyklar er lite behaglege over lang tid, og kanskje ikkje så spennande om du har tenkt å følge fartsgrensene. Mitt råd er å prøve ulike typar før du bestemmer deg, du vil bli overraska over kor mykje morro og kjøreglede det kan vere i tilsynelatande trauste modellar.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg ble frarådet stor-sykkel med mye volum, vekt, størrelse og hestekrefter da jeg kjøpte for et år siden.
Jeg er storfornøyd. Det jeg vil råde deg til, er å kjøpe sykkelen du har lyst på, så enkelt er det :)

Soexx
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2017, 12:44
Motorsykkelen din: Ingen per dags dato

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Soexx »

Takker for alle svar! Når det skal sies, så er jo dette min drøm. Hun har jo lyst å sitte på, men man vet jo aldri om dette er noe hun faktisk har lyst til i fremtiden. Har mest lyst å være litt ego, og hvis det gir mersmak, så får jeg heller bytte til en touringsykkel. Behovet for kraften fra en 1000cc har jeg nok sjeldent/aldri, men vet ikke om det er akkurat det argumentet som gjør at jeg ser bort fra en slik sykkel. Sånn sett så har jeg jo hele vinteren til å både leite etter, og bestemme meg for sykkel :)

Svar